FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning I DOM 2017-08-22 Meddelad i Malmö Mål nr 4015-17 Sida I (7) SÖKANDE Samhall AB, 556448-1397 Ombud: advokaten Susanne Wiklund Advokatfirman Kjällgren AB Box I 451 15 Uddevalla MOTPART Höganäs kommun Stadshuset 263 82 Höganäs SAKEN KONKURRENSVERKfJ Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Samhall AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. . l�";/���-, 22 '-'<1>" ., ..,,�-� �... . Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 375321 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4015-17 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Höganäs kommun genomför upphandling av Städservice 2017, dnr 16/19. Upphandlingen avser städning med tillkommande kringtjänster i lokaler inom kommunens verksamheter. Upphandlingen genomförs med öppet för­ farande. Av tilldelningsbeslut och upphandlingsprotokoll den 7 april 2017 framgår att Allianceplus AB antas som leverantör i upphandlingen samt att bl.a. SamhallAB:sanbudintekvalificerats. SomskälförattSamhallAB:san­ bud inte kvalificerats angavs att anbudet inte omfattade hela den efter­ frågade volymen, inget pris lämnas på offentliga toaletter. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Samhall AB (Samhall) ansöker om överprövning och yrkar att rättelse ska ske genom att en ny utvärdering ska genomföras varvid Samhalls anbud ska beaktas. Till stöd för sin talan anför Samhall bl.a. följande. Samhall har avsiktligt lämnat ett pris på O kronor för städning av offentliga toaletter. Det ska inte tolkas som att Samhall inte lämnat något pris avseende denna städning. Det finns vid utvärderingen inget syfte med uppdelningen av priskategorierna eftersom det endast är det totala anbudspriset som ska ligga till grund för tilldelning av kontrakt. Samhall har i anbudsformuläret angett att bolaget accepterar de obligatoriska kraven på städning av offentliga toaletter som en del av uppdraget, varför det måste ha stått klatt för kommunen att Samhalls anbud omfattar alla delar av upphandlingen. Om kommunen hade haft an­ ledning att betvivla Samhalls uppgifter, misstänkt andra missförhållanden i anbudet eller ifrågasatt anbudspriset som onormalt lågt så hade denna oklar- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4015-17 Avdelning 1 het kunnat undanröjas genom en begäran om fö1tydligande eller förklaring. Kommunen har inte tolkat informationen i anbudet på ett korrekt sätt. Om kommunen anser att Samhall lämnat ett anbud som inte innebär ett lägsta anbudspris om 249 kronor per timme anser Samhall att det är fråga om bolagets anbud innefattar ett s.k. on01malt lågt anbudspris. Om så är fallet ska kommunen följa den i LOU anvisade ordningen i 12 kap. 3 § LOU. Kommunen har inte iakttagit dessa regler innan Samhalls anbud ute­ slöts från utvärdering, och detta har inte heller angetts som skäl för ute­ slutning i tilldelningsbeslutet. Det finns inget upphandlingsrättsligt hinder för att sätta nollpriser för vissa delpositioner i ett anbud. Samhall har fyllt i kolumnen för pris per timme med 249 kr för att visa att Samhall anser att man som del av totalpriset för hela uppdraget upprätthåller ett timpris om lägst 249 kr. Samhall har gj01t så för att undvika frågan om onormalt lågt anbudspris. Om Samhall hade angett exakt uppskattat antal timmar i kolumnen hade prisbilagan automatiskt kalkylerat om och överfört beloppet till anbudsformuläret trots att Samhall önskat lägga noll-anbud i denna ut­ brutna del. Att en position noll-prissatts med följden att priset understiger det lägsta godtagbara priset som kommunen bestämt är inte ett förhållande som kan leda till uteslutning utan att förfarandereglema i 12 kap. 3 § LOU först har tillämpats. Samhall skulle rätteligen ha tilldelats kontraktet om kommunen hade ut­ värderat anbudet. Samhall lider skada eller riskerar att lida skada om upp· handlingen får avslutas utan att rättelse sker. Höganäs kommun anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbud ska lämnas på hela den efter­ frågade volymen. Samhall har inte redovisat några städtimmar per år för de begränsade veckorna, någon tillkommande kostnad avseende golvunderhåll och bolaget har angett noll timmar per år för städning av offentliga toaletter. I MALMÖ FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning1 DOM Sida4 4015-1 7 Detta innebär att anbudet baseras på en lägre timpeng än24 9 kr/tim. An­ budet överskrider den rimlighetsbedömda avverkningsgraden och finansie­ ras med verksamhetsstöd. Annars måste resurser tas från den dagliga städ­ ningen för att finansiera städning under begränsade veckor, golvunderhåll och städning av de offentliga toaletterna. Alternativt innebär angivandet av noll städtid på vissa poster att Samhall inte offererar någon städinsats på dessa delar av upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. I målet är lagen (200 7:10 91) om offentlig upphandling är tillämplig, se punkten 4 i övergångsbestämmelserna till lagen (201 6: 114 5) om offentlig upphandling. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen och detta har medfö1t att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjmts. Av12 kap. 3 § LOU framgår bl.a. att en upphandlande myndighet får för­ kasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Anbudet får dock förkastas först sedan myndigheten skriftligen begäit en förklaring till det låga anbudet och inte fått ett tillfredsställande svar. Högsta förvaltningsdomstolen har uttalat bl.a. följande. Förfrågnings­ underlaget i en upphandling utgör en central del av förfarandet. En förut­ sättning för att förfrågningsunderlaget ska kunna fylla sin konklmens- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4 015-17 I MALMÖ Avdelning I uppsökande funktion är att leverantörer kan vara säkra på att de obligato­ riska krav som ställs i underlaget upprätthålls under hela förfarandet (se HFD 20 I6 ref. 37 I och Il). Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlagets avsnitt 2.7 framgår att anbud ska lämnas på hela den efterfrågade volymen, och att delade anbud inte kommer att utvärderas utan förkastas i sin helhet. Av avsnitt 5.2 i förfrågningsunderlaget framgår att vid anbud med timpris som underskrider2 49 kr/tim. exkl. moms ska leverantören bilägga en god­ tagbar förklaring avseende det låga priset. Vidare framgår av entreprenadföreskrifterna, avsnitt 5. I7, bl.a. följande. Inom entreprenaden ingår städning av offentliga toaletter. Städning av dessa skall genomföras som tillsynsstädning med grundlig rengöring vid varje enskilt tillfälle enligt punkt 5.6 Städfrekvenser och programkoder. Offent­ liga toaletter skall prissättas separat per städobjekt i bilaga Anbudspris­ bilaga flik Offentliga toaletter. I anbudsprisbilagan avseende offentliga toaletter finns plats att fylla i an­ budets "antal städtimmar per år" för varje enskilt städobjekt, samt plats att fylla i anbudets "pris SEK städ per timme". Dessa sammanräknas därefter till det totala anbudspriset för offentliga toaletter per år. Förva/tningsrättens bedömning Höganäs kommun har i sitt tilldelningsbeslut funnit att Samhalls anbud inte är kvalificerat för utvärdering p.g.a. att anbudet inte omfattade hela den efterfrågade volymen, inget pris lämnas på offentliga toaletter. Den primära FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning I DOM Sida6 4015-17 frågan i målet är därför om kommunen haft fog för att förkasta Samhalls anbud på angiven grund. Av utredningen i målet framgår att Samhall i anbudsprisbilagan har fyllt i timpris2 49 kr per timme avseende städning för offentliga toaletter. I kolumnen för antal städtimmar per år för offentliga toaletter har Samhall fyllt i noll timmar. Samhall uppger att bolaget gjo11 så för att kunna lämna ett nollbud utan att behöva bilägga en förklaring till ett lägre timpris, och att Samhalls anbud - oavsett vad de angett i kolumnen för antal städtimmar - omfattar hela upphandlingen. Vidare anför Samhall att timpriset för upp­ handlingen totalt sett ändå kommer att uppgå till2 49 kr per timme. Enligt förvaltningsrätten framgår det klatt och tydligt av förfrågnings­ underlaget att det är ett obligatoriskt krav att prissätta de offentliga toalet­ terna. Att uppge ett timpris utan att uppge antal städtimmar - och därigenom uppge ett anbudspris om noll kronor avseende offentliga toaletter - kan inte ses som att Samhall har prissatt de offentliga toaletterna. Samhall har däri­ genom förfarit i strid med det obligatoriska kravet att prissätta de offentliga toaletterna och i förlängningen strider Samhalls anbud även mot kravet att lämna anbud på hela den efterfrågade volymen eftersom bolaget inte kan anses ha offererat städning av toaletter. Att i upphandlingen tillåta ett anbud där priset på offentliga toaletter totalt sett angetts som noll och där antal städtimmar för posten offentliga toaletter angetts till noll timmar skulle, med hänsyn till de i förfrågningsunderlaget angivna kraven, strida mot likabehandlingsprincipen eftersom det skulle innebära att de obligatoriska kraven inte upprätthölls under hela förfarandet Gfr HFD2 01 6 ref. 37 I och Il). Eftersom Samhall inte uppfyllt de krav som ställs i förfrågningsunderlaget har Höganäs kommun haft fog för att förkasta Samhalls anbud. Sida 7 F Ö R V A L T N I N G S RÄ T T E N D O M 40 1 5 - 1 7 I MALMÖ Avdelning I Att syftet med Samhalls agerande varit att inte behöva bilägga en förklaring till ett lägre timpris än det i förfrågningsunderlaget angivna förändrar inte förvaltningsrättens bedömning att Samhall genom sitt agerande inte uppfyllt de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlaget. Eftersom Samhall inte uppfyller de obligatoriska kraven och redan på denna grnnd ska förkastas har det inte heller funnits skäl för Höganäs kommun att tillämpa förfarandet i 12 kap. 3 § LOU. Några omständigheter utöver de ovan angivna som visar att upphandlingen strider mot LOU eller de upphandlingsrättsliga principerna har inte anförts. Eftersom det som framkommit i målet inte visar att Höganäs kommun brutit mot LOU eller de upphandlingsrättsliga principerna ska Samhalls ansökan om ingripande mot upphandlingen avslås. Vid denna bedömning finner rätten inte skäl att pröva de ytterligare grunder för uteslutning av Samhalls anbud som Höganäs kommun anfört först under överprövningsprocessen. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 310 9/!B LOU) (0!t1tWtit �ers Mattsson Susanne Axelsson har föredragit målet. ,Ifilt SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga fön.ralmingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fönraltningsrätten. För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert över­ klagande måste Er skrivelse ha kommit in till för­ valtningsr�itten inom tre veckor fo\n den dag då Ni fick del av domen/beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandHng, eller det ,·id en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domsto­ lens beslut meddelades. Om sista dagen för över­ klagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Om klaganden är en part som företräder det all­ männa1 ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag beslut meddelades. Pör att ett överklagande ska kunna tas upp i kam­ marrätten fordras att prövningstillstånd medde­ las. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betYivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstiUämp­ ningen att överklagandet prövas av högre rätt1 eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt­ ningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstill­ stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te­ lefonnumme1· till klagandens arbetsplats ska ocksa anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress1 e-postadress, tele­ fonnummer till arbetsplatsen och mobiltele­ fonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. elen dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvalrningsrättens dom/beslut som klaganden vill fä till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framg:\r av do­ men/beslutet. www.domsto\.se