Dok.Id 219073 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.förvaltningsrattenifalun.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2018-04-26 Meddelad i Falun Mål nr 1066-18 ,.,, ;ca Ann-Louice Jonsson SÖKANDE 0·, ,L fi Järdala Måleri AB, 556846-8648 Järdalavägen 40 B 589 21 Linköping MOTPART Malungshem AB, 556015-8239 Box 115 782 23 Malung SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Järdala Måleri AB:s ansökan om överprövning. :-; I ( ,,,.. , ( " .-:--� FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1066-18 IFALUN Domare 13 YRKANDE M.M. Malungshem AB (Malungshem) upphandlar genom enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) en totalentreprenad avseende "Utvändig målning Kringlan 4". Malungshem beslutade den 9 mars 2018 att tilldela kontraktet till FOBTA AB. Av tilldelningsbeslutet och utvärd­ deringsdokumentet framgår att anbudet från Järdala Måleri AB (Järdala Må­ leri) uteslutits från vidare utvärdering av det skälet att det inte uppfyller ställda ska-krav avseende entreprenörsarvode och miljösystem. Järdala Måleri ansöker om överprövning och anför bl.a. följande. Av Jär­ dala Måleris anbud framgår att bolaget debiterar ett visst belopp i timmen för löpande räkning (självkostnadsprincipen). Enligt kap. 6 § 9 i ABT 06 ska pålägg om 5 % göras för material, maskiner etc. (entreprenörsarvode). Järdala Måleri har valt att i anbudet utelämna punkten entreprenörsarvode med tanke på måleriarbetenas ringa omfattning. För att punkten entrepre­ nörsarvode ska bli ekonomiskt fördelaktig för måleri bör extra arbeten om 150 000 kr beställas. Det kan inte vara en saklig grund att förkasta ett anbud på den grunden att entreprenörsarvode inte angetts då det i kap. 6 § I O i ABT 06 står att alla extra arbeten ska utföras på det mest ekono­ miskt fördelaktiga sättet. Det är i förevarande fall att inte ange betalnings­ krav i procent på materialpåslag. Det är entreprenörens ansvar att redovisa alla kostnader, dvs. att lämna ett totalpris. Skulle någon parameter utebli är det något som entreprenören inte heller kan kräva ersättning för. Om entre­ prenörsarvode lämnas utan påslag likställs detta med O % påslag. Vad gäller miljösystem finns inget ska-krav om ISO-certifiering och det räcker därmed med interna regler som följer regler om miljö. I Järdala Måleris anbud kan utläsas att bolaget använder sig av Nordsjö-färg samt att man återvinner färg via det kommunala återvinningssystemet, vilket förutsätter att det följer reg­ ler för återvinning och att där finns särskilda behållare för t.ex. lösningsme­ delsfärg samt behållare för vattenlöslig färg. Enligt ABT 06 måste entrepre- 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1066-18 IFALUN Domare 13 nören ha Bas-U och Bas-P, vilket innebär att arbetsmiljöverkets regler måste följas. Malungshem bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Järdala Måleri anfört är visat att Malungshem brutit mot någon av de grundläggande prin­ ciperna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Jär­ dala Måleri lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Likabehandlingsprincipen förutsätter bl.a. att leverantörer behandlas lika och att den upphandlande myndigheten inte efterger eller bortser från sådana krav som ställs i upphandlingsdokumenten. Uppgift om entreprenörsarvode I upphandlingsdokumenten, AFB.31 Anbuds form och innehåll, föreskrivs bl.a. följande. Följande upp�fter och handlingar skall lämnas: I. Ersättningar!orhelaentreprenadensutförandeenligtförfrågningsunderlag. 2. A-prislistorochtimkostnaderförolikayrkesgruprer 3. EntreprenörsarvodeenligtABT06,kap6,§9,punkt8. 4. Allmä11beskrivningaventreprenadensutförande. 5. Beskrivningaveventuellawikelsefrånbeskrivningarochställda kravspecifikationer. 6. Preliminärtidplan. Av kap. 6 § 9 i AB 06 framgår att det enligt självkostnadsprincipen utgår ersättning för: 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1066-18 I FALUN Domare 13 8 a) Entreprenörsarvode beräknat som procent av kostnaderna enligt p. 1-7 ovan, exklusive mervärdesskatt eller b) entreprenörsarvode beräknat som procent av kostnaderna enligt p. 1-7 ovan, för arbetare, hjälpmedel, material eller vara, som tillhandahålls av beställaren, exklusive mervärdesskatt. Förvaltningsrätten finner att det tydligt uttrycks i upphandlingsdokumenten att det är ett obligatoriskt krav att i anbudet inkomma med uppgift om entreprenörsarvode (AFB.31) samt att anbudet kommer att förkastas för det fall sådan uppgift saknas (AFB.52). I den händelse en anbudsgivare inte har några ersättningsanspråk i enlighet med kap. 6 § 9 i AB 06 har denne således haft att ange även detta såsom 0 % . I målet är klarlagt att Järdala Måleri inte har lämnat någon uppgift om entreprenörsarvode i sitt anbud. Förvaltningsrätten finner vid dessa förhållanden att Malungshem haft fog för att förkasta anbudet på den grund som skett. lvfiljösystem I upphandlingsdokumenten, AFB.31 Anbuds form och innehåll, anges bl.a. följande: Till anbudet skall bifogas en presentation av företaget, referensob­ jekt, kvalitetssystem, miljösystem och teknisk beskrivning i vilket det skall anges tekniska lösningar, fabrikat och typ av utrustning. Förvaltningsrätten finner att det tydligt uttrycks i upphandlingsdokumenten att det är ett obligatoriskt krav att bifoga ett miljösystem till anbudet (AFB.31) samt att anbudet kommer att förkastas för det fall miijösystem inte bifogas (AFB.52). Såvitt framkommit i målet har Malungshem inte ställt några närmare krav på själva innehållet i miijösystemet som ska bifo­ gas. Utifrån hur kravet är utformat ligger det dock enligt förvaltningsrättens mening närmast till hands att tolka kravet på så sätt att det i vart fall måste vara fråga om ett internt miijösystem som på något sätt finns dokumenterat eller beskrivet och som i enlighet med kravet kan bifogas anbudet. Mot den 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I 066-18 I FALUN Domare 13 bakgrunden är det förvaltningsrättens uppfattning att de allmänt hållna upp­ gifter som Järdala Måleri har lämnat i anbudet om att företaget har ett mil­ jötänkande gällande val av färg och arbetsmiljö samt att återvinning sker enligt anvisningar eller via kommunala återvinningsregler, inte är tillräck­ liga för att kravet på att bifoga ett miljösystem ska anses vara uppfyllt. För­ valtningsrätten finner således att Malungshem haft fog för att förkasta anbu­ det även på denna grund. Det saknas därmed skäl för ingripande enligt LOU på de av Järdala Måleri anförda grunderna, varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C LOU). Veronica Eriksson förvaltningsrättsfiskal 5 I0 www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND t!b. SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I