FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2016-07-07 Meddelad i Växjö SÖKANDE OhlssonsiLandskronaAB,556559-3497 Varvsvägen91 261 35 Landskrona Ombud: Erik Backlund Erik Backlund Juridik AB Västerled 33 245 64 Hjärup MOTPART Västblekinge Miljö AB, 55 6198-1480 Box56 37522 Mörrum Ombud: Advokat Henrik Seeliger Advokatfirman Lindahl KB Box11911 404 39 Göteborg SAKEN Mål nr 1588-16 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Ohlssons i Landskrona AB:s ansökan om över­ prövning. Aktbll 1 2am-c7- 0 8 � Avd Dnr KSnr Dok.Id 135670 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se www.forvaltningsrattenivaxjo.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKE.T 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1588-16 I VÄXJÖ BAKGRUND Västblekinge Miljö AB (VMAB) har genomfört upphandling av avfalls­ hämtning i form av tre olika delupphandlingar. En av dessa tre delupphand­ lingar avser avfallshämtning med fyrfacksfordon samt hämtning av träd­ gårdsavfall i Karlshamns, Sölvesborgs och Olofströms kommuner (upp­ handlingen). Upphandlingen har skett som ett öppet förfarande enligt lagen om offentlig upphandling (LOU), upphandling av tjänster över tröskelvär­ det. Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet med hänsyn taget till utvär­ deringskriterierna avsågs att antas. VMAB meddelade ett tilldelningsbeslut den 28 april 2016 varigenom annat bolag än Ohlssons i Landskrona AB (Ohlssons) tilldelades uppdraget. YRKANDEN M.M. Ohlssons ansöker om överprövning av tilldelningsbeslutet i upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingens utvärdering ska göras om utan beaktande av anbudet från vinnande anbudsgivare. I andra hand yrkar Ohls­ sons att upphandlingen ska göras om. Ohlssons anför bl.a. följande. Upp­ handlingen avser hämtning av kärl och säckavfall samt återvinningsmaterial med fyrfackade insamlingsfordon. Kvalificeringskravet i upphandlingen, att anbudsgivaren ska ha minst tre års erfarenhet av avfallshämtning av de slag som upphandlingen avser, ska läsas som krav på erfarenhet av avfallshämt­ ning med fyrfacksfordon. Den vinnande anbudgivaren uppfyller inte kravet på tre års erfarenhet av avfallshämtning av det slag som upphandlingen av­ ser. I enlighet med de grundläggande principerna om likabehandling och transparens utgör bristande uppfyllelse ett krav i en offentlig upphandling en ovillkorlig skyldighet för den upphandlande myndigheten att diskvalificera anbudet. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1588-16 I VÄXJÖ VMAB bestrider samtliga av Ohlssons yrkanden och anför bl.a. följande. Den vinnande anbudsgivaren uppfyller samtliga obligatoriska krav i för­ frågningsunderlaget. För att säkerställa leverantörens tekniska och yrkes­ mässiga kapacitet har VMAB ställt krav på att anbudsgivama ska ha minst tre års erfarenhet av avfallshämtning av det slag som upphandlingen avser, p. 3.3 i förfrågningsunderlaget. För att visa att kravet är uppfyllt ska an­ budsgivaran till sitt anbud bifoga en förteckning över de viktigaste uppdra­ gen liknande det aktuella uppdraget och som har slutförts av anbudsgivaren under senaste tre åren. VMAB:s avsikt med kravet i p. 3.3 har varit att an­ budsgivaren ska ha erfarenhet av hämtning av de avfallsslag som upphand­ lingen omfattar, d.v.s. hushållsavfall, återvinningsmaterial ( tidningar och förpackningar) och trädgårdsavfall, se p.1 .4 i förfrågningsunderlaget. VMAB har inte avsett att kräva att anbudsgivaren måste ha erfarenhet av hämtning med just fyrfacksfordon. Förfrågningsunderlaget innehåller inte något krav på att det av den bifogade uppdragsförteckningen ska framgå att de redovisade uppdragen har omfattat hämtning med fyrfacksfordon. Enligt det aktuella kravet i p. 3 .3 och bilaga 3 till förfrågningsunderlaget, "För­ teckning över utförda uppdrag", ska anbudsgivaren ange uppgifter om upp­ dragstagare, ungefärlig årsomsättning, vilka avfallsslag uppdraget omfattat, tidpunkt samt invånarantal i kommunen/kommundelen. Förvaltningsrätten har den27 maj2016 avslagit Ohlssons yrkande om edit­ ionsföreläggande. SKÄLEN FÖRAV GÖRANDET Enligt1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1588- 16 I VÄXJÖ Av16 kap.6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap.9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Aktuelltförfrågningsunderlag Av förfrågningsunderlaget punkten1 .4 framgår att syftet med upphandling­ en är att uppfylla kommunernas skyldighet att samla in och transportera bort hushållsavfall samt att samla in och transportera bort trädgårdsavfall, tid­ ningar och förpackningar. Enligt förfrågningsunderlagets punkt3.3 framgår bl.a. att anbudsgivaren ska ha minst tre års erfarenhet av avfallshämtning av det slag som upphandling­ en avser. Till anbudet ska anbudsgivaren som bevis på att kraven uppfylls bifoga en förteckning över de viktigaste uppdragen liknande detta uppdrag och som har utförts av anbudsgivaren under de senaste tre åren. Förteck­ ningen ska innehålla uppgifter om uppdragsgivare, ungefärlig årsomsätt­ ning, tidpunkt samt invånarantal i kommunen/kommundelen. Uppdragen redovisas genom att fylla i bilaga 3. Av punkten4 .2 Kvalificering av anbudsgivare i förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. För att bli kvalificerad ska anbudsgivaren ha teknisk och yrkesmässig kapacitet att genomföra uppdraget, se punkt3.3. Förvaltningsrättens bedömning I kraven på transparens och likabehandling ligger att ett förfrågningsun­ derlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1588- 16 I VÄXJÖ upphandlingen. En utvärderingsmodell ska även vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, d. v.s. att det anbud som är ekono­ miskt mest fördelaktigt antas. Även förfrågningsunderlag och utvärderings­ modeller som inte är optimalt utformade får godtas, under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när Gfr RÅ2002 ref.50). Den aktuella upphandlingen rubriceras Avfallshämtning med fyrfacksfordon samt hämtning av trädgårdsavfall i Karlshamns, Sölvesborgs och Olofströms kommuner. Enligt förvaltningsrättens mening kan enbart formu­ leringen i rubriken inte tolkas som ett obligatoriskt krav på erfarenhet av avfallshämtning med fyrfacksfordon. Frågan som förvaltningsrätten därefter ska ta ställning till är om det i förfrågningsunderlaget uppställs ett obligato­ riskt krav på erfarenhet av avfallshämtning med fyrfacksfordon, såsom Ohlssons gör gällande. Enligt förfrågningsunderlaget är syftet med upphandlingen att uppfylla kommunernas skyldighet att samla in och transportera bort hushållsavfall samt att samla in och transportera bort trädgårdsavfall, tidningar och för­ packningar. Av förfrågn ingsunderlaget framgår vidare att anbudsgivaren ska ha minst tre års erfarenhet av avfallshämtning av det slag som upphandling­ en avser. Till anbudet ska anbudsgivaren som bevis på att kraven uppfylls bifoga en förteckning över de viktigaste uppdragen liknande detta uppdrag och som har utförts av anbudsgivaren under de senaste tre åren. Av bilaga 3 till förfrågn ingsunderlaget Förteckning över utförda liknande uppdrag de senaste åren för anbudsgivare, framgår att uppgift ska fyllas i för uppdrag i följande kommuner, hel eller del av, avtalstid, invånarantal som uppdraget avser, ungefärlig årsomsättning, kärl- och säckavfall, annat avfall, kontakt­ person, telefonnummer till kontaktperson. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1588-16 I VÄXJÖ Förvaltningsrätten konstaterar att det i förfrågningsunderlaget inte framställs något obligatoriskt krav på att anbudgivaren ska ha erfarenhet av avfalls­ hämtning med fyrfacksfordon. Med hänsyn till vad som framkommit i målet får det anses framgå av aktuellt förfrågningsunderlag vad VMAB tillmäter betydelse vid upphandlingen. Anbudsgivarna har således inte saknat möjlig­ het att kunna förutse vad som kommer att bedömas vid utvärderingen. Vid ett sådant förhållande kan det inte anses att VMAB brutit mot de krav på likabehandling och transparens som ställs i LOU. Förvaltningsrätten finner sammantaget att det Ohlsson anfört inte visar att VMAB har brutit mot de grundläggande principerna i1 kap.9 § LOU eller någon annan bestämmelse i nämnda lag. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109 /lD-LOU) Per Hansson rådman Föredragande: Maria Gustafsson 6 I$:Jb,�,. \-z3fl!iz? HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. www.domstol.se Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten.