FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 SÖKANDE DOM 2015-09-22 Meddelad i Stockholm Mål nr· 14772-15 . Sida1(6)·" Björn Hägglunds Maskiner AB, 556745-4508 Högsta 229 755 93 Uppsala MOTPART Vattenfall AB, 556036-2138 169 92 Stockholm SAKEN KONKURRENSVERKET 2015 -09- 2 3 ... Avd Dnr KSnr Aktbil Offentlig upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 644890 Postadress Besöks adress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag� fredag 08:00-16:30 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14772-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Vattenfall AB (Vattenfall) genomför en upphandling av en bränslehantering i Uppsala, bal- och avfallshantering samt hantering av torv och trä.Vattenfall använder sig av ett förenklat förfarande enligt lagen ( 2007:1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF. Den26 juni2015 tilldeladesBreson i Tuna AB det aktuella uppdraget. Björn Hägglunds Maskiner AB (BHMAB) yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har skett på så sätt attBHMAB:s anbud kvalificeras och utvärderas. Till stöd för sin talan anförBHMAB bl.a. följande. Samtliga ska-krav är uppfyllda.Vad gäller ekonomiskstatusharBHMABåberopatHenryHägglundsMaskinerAB:s ekonomiska kapacitet och därmed läkt den eventuella brist som förelegat. Henry Hägglunds Maskiner A B uppfyller ·samtliga krav gällande ekonomisk status. BHMAB har vidare redovisat tre likvärdiga referensuppdrag. Uppdragets sista säsong hos Vattenfall var vintern 2011/2012 ocharbeteutfördesävenundervisstid2012.Vadgäller resurser/personal harBHMAB i sitt anbud angett att drygt 30 personer finns anställda hos bolaget och10 av dem har presenterats närmare. Tillräckliga personalresurser finns således för att utföra uppdraget. EftersomBHMAB har uppfyllt de obligatoriska kraven i upphandlingen, skulle anbudet ha kvalificerats och utvärderats.BHMAB har på grund av denna överträdelse lidit eller riskerar att lida skada. Vid en korrekt behandling avBHMAB:s anbud skulle bolaget lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet i upphandlingen och därmed hel- vunnit anbudsutvärderingen och utsetts som leverantör. Det är uppenbart att BHMAB lider skada om avtal ingås med aJ?llall leverantör. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14772 -15 I STOCKHOLM Vattenfall bestrider bifall till BHMAB:s yrkande och anför bl.a. följande. Det är korrekt att en anbudsgivare kan åberopa annat bolags ekonomiska kapacitet på så sätt som BHMAB har gjort, vilket också beaktats av Vattenfall. BHMAB hade en omsättning om 34 mkr och C rating enligt Soliditet. Det bolag vars ekonomiska kapacitetBHMAB åberopat hade en o�sättning om2 374 000 kr och en AA rating enligt Soliditet.Båda bolagens sammanlagda omsättning uppgårtill 36,4 mkr. BHMAB uppfyller inte kravet på rating A. Bolaget som utfärdat garantin har en omsättning som är cirka en tredjedel av det årliga kontralctsvärdet och en omsättning som är mindre än 10 procent avBHMAB:s omsättning. En sådan garanti har inget eller mycket begränsat värde och medför därför inte att anbudsgivaren uppfyller kravet på A rating. BHMAB uppfyller därmed inte någon del av kravet avseende ekonomisk status. Beträffande referenser bestridsattuppdragethosVattenfallvaradeinivintern2011/2012. Uppdraget upphörde den 31 oktober2011 och en ny entreprenör övertog uppdraget fr.o.m. den 1 november2011. Aktuellt krav är därmed inte uppfyllt. Vad gäller kravet avseende resurser/personal harBHMAB inte visat att tillräckliga personalresurser finns för att utföra uppdraget. Minimilaavet var dels att ha minst 10 personer utbildade för torvhantering med hjullastaretruckkort samt hantering av lossningsrigg, dels att ha 5 personer utbildade för hantering av kross/balöppnare och hjullastare för avfallshantering. BHMAB har inte ens påstått att bolaget uppfyllt den senare delen av kravet och ska därför rätteligen uteslutas. Vattenfall har inte brutit mot LUF i något avseende som medför att BHMAB lidit eller riskerar att lida skada. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 4 14772-15 SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Ett anbud som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav får inte antas, eftersom det skulle strida mot likabehandlingsprincipen. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana ;ltgärder som ap.ges i 16 kap. 6 § LUF. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LUF. Ekonomisk status A v förfrågningsunderlaget framgår att för att kravet beträffande ekonomisk status ska vara uppfyllt måste två kriterier vara uppfyllda; rating A eller bättre samt årsomsättning på minst två gåt�ger mer än uppdragets uppskattade storlek det senaste redovisningsåret. Förvaltningsrätten anser inte att man av förfrågningsunderlaget kan utläsa att en anbudsgivare, eller ett företag vars kapacitet anbudsgivaren åberopar, ensam måste uppfylla både kravet på rating och kravet på omsättning. Att inte godkänna BHMAB:s utnyttjande av Henry Hägglunds Maskiner AB:s rating har begränsat bolagets rätt att åberopa annat företags kapacitet enligt 15 kap. 15 a § LUF Gfr Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 44 60- 12). Förvaltningsrätten kan dock konstatera att varkenBHMAB, Henry Hägglunds Maskiner AB eller båda bolagen gemensamt uppfyller kravet avseende årsomsättning. Sammantaget uppfyller således inte BHMAB kravet på ekonomisk status. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 14772-15 I STOCKHOLM Referenser Vattenfall har uppgett att det avBHMAB redovisade uppdraget hos dem upphörde den.31 oktober201 1 och att en annan entreprenör övertog uppdraget fr.o.m. den 1 november 2011. BHMAB har inte visat att det aktuella uppdraget upphörde under2012 och att Vattenfalls uppgift om när uppdraget upphörde är felaktig. Kravet kan därmed inte anses vara uppfyllt avBHMAB. Personal/resurs BHMAB har i sitt anbud uppgett att bolaget har 30 personer anställda för aktuellt uppdrag och presenterat 10 av dem närmare. Utifrån aktuell presentation av personal är det dock inte, enligt förvaltningsrättens mening, visat attBHMAB uppfyller kravet på att5 personer ska vara utbildade för hantering av kross-/balöppnare och hjullastare för avfallshantering. BHMAB har inte heller visat att bolaget kommer att uppfylla detta vid uppdragets uppstart. Sammanfattningsvis Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att det, utifrån vadBHMAB har anfört i målet, inte har kommit fram omständigheter som visar att upphandlingen strider mot LUF eller någon av de gemenskapsrättsliga principerna. Förutsättningar för ingripande enligt16 kap.6 § LUF finns därmed inte. BHMAB:s ansökan om överprövning ska därför avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida6 14772�15 HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga1 ( DV 3109/lA LOU). 1vll0\ L��'\ J uJ Ulrika Sandell Rådman AnnaBrantberger har föredragit målet. I.....:h-&<,:., SVERIGES DOMS'fOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tte veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet . kommer att meddelas, ska dock överklagandet . ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. 11den för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överkl ande ska kunna tas upp i 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till karruruu:rät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. . kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövoingstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättst:illämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4, detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Om prövoingstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om övetprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall f°ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ag www.domstol.se t'fiJI..�'