FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen MOTPART Mål nr 13031-11 Enhet 14 KONKURRENSVERKErl 20il -03- 1 8 Avd Dnr DOM 2011-08-16 Meddelad i Stockholm Sida I (4) Statens Konstråd, 202100-1033 Box 45134 104 30 Stockhol_m Doss Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU SAKEN DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 154183 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen I 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 0 I Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13031-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Statens konstråd genomför en upphandling avseende "Lunds universitet, Arkitektw-skolan, Lund, Akademiska Hus Syd". Beslut att godkänna­ skissförslag fattades den 6 april 2011 och avtal för konstnärlig gestaltning om 600 000 kronor har den21juni 20l1 tecknats med- ansöker om överprövning av beslutet att tilldel� gestaltningsuppdraget och yrkar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför han bl.a. följande. Konstrådet beslutade att tilldela ge­ staltningsuppdraget utan att följa huvudprincipen i LOU om annonsering på en databas. Konstrådet har inte uppfyllt förutsättningarna för tillämp­ ning av undantaget för konstnärliga skäl och har inte rätt att generellt di­ rektupphandla alla gestaltningsuppdrag. Det är rent felaktigt och vilsele­ dande när konstrådet hänvisar till en kammarrättsdom från2001, när det inom perioden2008 -2010 har konunit nya domar som måste följas. Konstrådet har i sin motivering inte kunnat visa att uppdraget konkurrens­ utsatts och inte tagit kontakt med ett flertal organisationer som har potenti­ ella konstnärer. Varje enskild upphandling är unik, framför allt när det gäller gestaltningsuppdrag och enbart den omständigheten att ett uppdrag ska upphandlas av konstrådet kan inte leda till att det erhåller ett generellt undantag från upphandlingsreglema. Undantaget ska användas restriktivt, bevisbördan ligger helt p å myndigheten. Konstrådet använder sig alltid av en konstkonsult tillika konstnär som har i uppdrag att föreslå andra konst­ närer till olika uppdrag. Konstrådets olika uppdrag ligger oftast mellan 500 000 kronor till en miljon kronor och ibland mer än så och då ska dessa, upphandlas genom utannonsering. Statens konstråd bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. har anfört att undantaget från annonsering för konstnärliga skäl Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13031-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen inte är uppfyllt och att upphandlingen därför ska göras om. Denna fråga har emellertid redan prövats av förvaltningsrätten (mål nr 48016-10,3 feb­ ruari 2011) som fann att undantaget var tillämpligt. Sedan dom meddelats har avtal ingåtts med den konstnär som erbjudits att genomföra skissupp­ drag avseende den konstnärliga gestaltningen. Mot bakgrund härav är för­ valtningsrätten förhindrad att ånyo pröva denna fråga på grund av resjudi- cata och nsökan ska således avvisas. DOMSKÄL Konstrådet har gjort gällande att�sökan om överprövning ska avvisas då det redan föreligger en lagakraftvunnen dom. Förvaltningsrät­ tens överprövning i mål nr 48016-10 tog visserligen sikte på samma upp­ handling som i detta mål. I det fallet prövades tilldelningen av skissupp­ drag för den konstnärliga gestaltningen som upphandlas. Den aktuella an­ sökan om överprövning avser emellertid ett senare led i förfarandet, nämli­ gen tilldelningen av gestaltningsuppdraget som sådant. Förvaltningsrätten finner därmed att det inte är fråga om sarnrna sak, varför resjudicata inte föreligger.�nsökan om överprövning ska därför prövas i sak. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Det är ostridigt i målet att konstrådet köper en konstnärlig gestaltning. Det är då fråga om en offentlig upphandling som ska göras i enlighet med LOU, vilket innebär att konstl'ådet ska öppna sin anskaffning för den kon­ kurrens som finns. Av 15 kap. 5 §3 LOU, i målet tillämplig lydelse, fram­ går dock att en upphandlande myndighet kan inskränka sig till att begära anbud genom att skriftligen kontakta endast en leverantör ombl.a. konst­ närliga skäl eller ensamrätt gör att bara denna leverantör kan leverera det som myndigheten vill köpa. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13031-11 1 STOCKHOLM. Allmänna avdelningen -har i allt väsentligt åberopat samma grunder och omständighe­ ter för ett ingripande enligt LOU som i förvaltningsrättens mål nr48016- 10. I det målet fann förvaltningsrätten att konstrådet, genom den beskriv­ ning som lämnats avseende uppdragets särskilda karaktär och de urvals­ processer som skett, visat att undantagsbestämrnelsen i 15 kap. 5 § 3 LOU var tillämplig vid upphandlingen samt att undantaget hade tillämpats på sätt som förutsätts i LOU. Förvaltningsrätten finner inte skäl att göra annan bedömning för den del av upphandlingen som nu är i fråga. Upphandlingen har således skett i enlighet med LOU och de gemenskapsrättsliga principer som lagen bygger på. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU saknas dänned och ansökan om överprövning ska därför avslås. M AGAR, se bilaga (DV 3I09/!A LOU) � Fredrik Bergius Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Josephine Wilson Sida4 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga fötvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till föi-valtningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart rälmas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag ellet helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton täcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningsti11stånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av .rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill föi-valtningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av föi-valtnings.rättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styi-ka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan di-öjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:l091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgöi-ande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig infom1ation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hm man överklagar kan Ni vända Er till forvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU