FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2011-03-18 Meddelad i Uppsala Målm 7856-10 E Enhet 1 Sida l (23) SÖKANDE Autoklaver & Desinfektorer MediCal i Göteborg AB, 556544-0178 Ombud: Advokat KTistian Pedersen och jur. kand. Erik Olsson Advokatfirman Delphi Box 1432 KONKURRENSVERKET 111 84 Stockholm MOTPART Uppsala Universitet Avd för IT och inköp Box 887 Doss 751 08 Uppsala ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Uppsala Universitets upphandling av autoklav, ref nr UH2010/40 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens beslut av den 30 november 2010 upphör dänned att gälla. Avd 2011 -03- 2 1 Dnr Aktbil Dok.Id 26022 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2011-03-18 Sida 2 7856-10 BAKGRUND Uppsala Universitet (universitetet) har genomfört en upphandling av auto­ klav, ref nr UH2010/40. Av utvärderingsprotokoll daterat den 23 november 2010 framgår att Getinge Sverige AB:s (Getinge) anbud har bedömts som det ekonomiskt mest fördelaktiga. . YRKANDEN Autoklaver & Desinfektorer MediCal i Göteborg AB (bolaget) begär över­ prövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gj01is på så sätt att en ny anbudsutvärdering görs, varvid bolagets anbud tas upp till utvärdering. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Universitetet bestrider bolagets yrkanden. Universitetet yrkar även att bo­ lagets andrahandsyrkande ska avvisas samt att de grunder som anfö1is efter tiodagarsfristens utgång inte ska beaktas av förvaltningsrätten. GRUNDER Bolaget anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Avvisande av yrkande och beaktande av grunder Bolaget bestrider universitetets avvisningsyrkande på den grunden att det som universitetet anför till stöd för yrkandet är direkt felaktigt och helt saknar rättsligt stöd. Av 16 kap. 11 § LOU framgår att en ansökan om överprövning av upphandling ska ha kommit in till förvaltningsrätten före utgången av avtalsspärren. Detta innebär dock inte att yrkanden och de omständigheter som anförs till stöd för yrkanden måste vara bestämda inom denna tid, eller överhuvudtaget inom viss tid. Den praxis som univer­ sitetet åberopar står inte heller i något motsatsförhållande till detta. Den omständigheten att Högsta förvaltningsdomstolen i RÅ 2009 ref. 69 uttalat att det laävs att en part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klaii sätt anger de omständigheter han grundar sin tala11 på innebär na- Sida 3 .FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7856-10 I UPPSALA 2011-03-18 turligtvis inte att dessa omständigheter måste vara anförda inom viss tid. Detsamma gäller övrig åberopad praxis med iimebörden att endast omstän­ digheter som åberopats kan läggas till grund för förvaltningsdomstols prövning. Inte heller denna praxis i1mebär att yrkanden eller omständighe­ ter inte får justeras eller ändras tmder pågående mål i förvaltningsrätten. Förstahandsyrkandet om rättelse Anslutningar till autoklav I avsnitt 2.1.11 i förfrågningsunderlaget anges följande skall-krav: "Erfor­ derlig ångalstrare för autoklav skall ingå. Alla erforderliga anslutningar mot autoklav skall ingå. Ångalstrare uppställes inom servicedel eller i för­ råd i anslutning till autoklav. Förslag på uppställning skall redovisas i an­ budet." Bolaget har på s. 4 i svarsrnallen till anbudet tydligt angett att det aktuella kravet accepteras. Bolaget har i svarsmallen också hänvisat till sitt förslag till placering som framgår av den ritning som utgör bilaga C2 till anbudet. Bolaget har angett ett totalpris inklusive samtliga erforderliga anslutningar mellan ångalstrare och autoklav för denna placering. Förutsatt att universitetet accepterar den av bolaget föreslagna placeringen tillkom­ mer således inga extra kostnader utan det av bolaget offererade totalpriset gäller. Av en ruman del av anbudet framgår den formulering som föranlett univer­ sitetet att förkasta detta. Formuleringen har följande lydelse: "Obs - led­ nings- och rördragningru· mellru1 autoklaverna och ånggeneratorerna måste ombesöijas av beställaren. Specifikation lämnas vid order. " Universitetet menar att denna formulering innebär att bolaget har reserverat sig mot kra­ vet på att alla erforderliga anslutningar ska ingå i offererat pris. Detta är dock felaktigt och bestrids därför. Bolaget vill i detta sanm1anhang fram­ hålla att det är skillnad mellan anslutningar mellan ångalstrare och auto­ klav och lednings- och rördragningar mellan ångalstrare och autoklav. Med begreppet anslutningar avses att ångalstraren och autoklaven samman- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7856-10 2011-03-18 kopplas i direkt anslutning till varandra, vilket typiskt sett sker genom att de två komponenterna placeras i ett och samma skåp. Enkelt uttryckt är således anslutning något som sker inom ramen för en sedvanlig installation och något som leverantören ombesörjer för beställarens räkning. Med be­ greppet lednings- och rördragningar avses den situationen att ångalstraren och autoldaven placeras i t.ex. olika rum i en byggnad och därför behöver sammankopplas med ledningar och/eller rör som löper mellan de berörda rnmmen i byggnaden. Det är relativt vanligt förekommande att beställare, t.ex. av utrymmes- el­ ler arbetsmiljömässiga skäl, vill att en del av utrustningen ska placeras i en annan lokal och att det således blir nödvändigt att utöver sedvanlig installa­ tion, dvs. sedvanliga anslutningar, göra omfattande rör- och ledningsdrag­ ningar mellan de rum där utrustningens olika delar placeras. Sådana arbe­ ten kan inte bolaget, och inte heller dess konlrnn-enter, själva göra eftersom de ofta kräver att större ingrepp görs i de berörda lokalerna. Istället måste beställaren nonnalt anlita en byggentreprenör och/eller en rörläggningsfir­ ma. En leverantör kan inte heller överblicka vilka kostnader som är förena­ de med sådana rör- och ledningsarbeten innan leverantören fått reda på hur beställaren önskar få utrustningen placerad. Det var således endast detta som bolaget avsåg att informera universitetet om med den ovan citerade formuleringen i anbudet, dvs. att eventuella lednings- och rördragningar av de skäl som nämnts ovan måste ombesö1jas av universitetet självt. Anslu­ ten och användarklar produkt ingår i det av bolaget offererade anbudspri­ set. Detta har bolaget också bekräftat genom att ange ja i svarsmallen till anbudet. Endast om universitetet i ett senare skede beslutar om en placer­ ing som innebär att ångalstrare och autoklav placeras i olika lokaler kom­ mer rör- och ledningsdragningar att behöva genomföras och då endast i den utsträckning som universitetet självt bestämmer. I UPPSALA Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7856-10 2011-03-18 Bolaget vill i detta sammanhang fästa förvaltningsrättens uppmärksamhet på Kammarrättens i Stockholm dom den 15 oktober 2010 i målm 4583-10, av vilken framgår att en upphandlande myndighet normalt inte ska ifråga­ sätta en anbudsgivares uppgift om att samtliga skall-krav uppfylls. Det bör också särskilt poängteras att det i målet i kammarrätten hade framkommit information som indikerade att anbudsgivarens produkt inte uppfyllde ett av skall-kraven, men att kammarrätten ändå, baserat på anbudsgivarens intygande om att skall-kraven uppfylldes, fann att det varit fel av den upp­ handlande myndigheten att förkasta anbudet. Autoklav ska vara försedd med intern kylare för allt avlopp Bolagets anbud och den offererade produkten inkluderar en sådan intern kylare som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Detta framgår klaii och tydligt av bolagets svarsbilaga. I sa1m11anha11get bör också fra111hållas att det i uppha11dlingen inte finns något krav på att anbudsgivarna, utöver att ange att kravet är uppfyllt, ska redogöra för att intern kylare films eller hur den rent tekniskt fungerar. Ett sådant krav vore också överflödigt eftersom en intern kylai·e är standard för alla utrustningar av den typ som upphand­ lingen avser. Den option som bolaget offererat är ett kvalificerat energibesparingspro­ gram som tillvaratar värmen från autoklaven för uppvärmning av kringlig­ gande lokaler. De1ma option är tydligt märkt och prissatt under rubriken Möjliga Optioner/tillbehör. Det framgår tydligt av bolagets anbud att den­ na option inte ingår i det offererade priset, men att intern kylare gör det. Prisreservationer Universitetet ger sken av att det hm· en strikt inställning till hur anbud ska lämnas och gör gälla11de att det inte är förenligt med uppha11dlingsrätten att anbudsgivare på något sätt villkorai· sitt anbud eller inkommer med alterna­ tiva anbud. Av bilaga 5, prisspecifikation, framgår tydligt vilka kostnads- I UPPSALA Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7856-10 2011-03-18 poster som en anbudsgivare ska ange för att anbudsgivarens totalpris ska kunna sammamäknas och utvärderas. Att anbudsgivarna följer denna pris­ specifikation är naturligtvis av central betydelse eftersom det påverkar det pris som utvärderas och jämförs med övriga anbudsgivares priser. Om pri­ serna i de respektive anbudsgivamas prisbilagor inte avser samma sak upp­ står problem, såtillvida att universitetet inte erhåller jämförbara anbud och att likabehandlingsprincipen inte kan iakttas. Av bolagets prisbilaga framgår att bolaget följt den anvisade prisspecifika­ tionen till punkt och pricka. Någon reservation vad avser installation fram­ går inte på något sätt av bolagets prisspecifikation, utan i denna har priser angetts på efterfrågat sätt och med ett pris för installation om 110 000 kr. Denna kostnad inl