FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 12768-10 E Sida 1 (.5) I MALMÖ Avdelning 1 Christian Härdgård SÖKANDE 2010 -11- 0 1 Meddelad i Malmö AB Hisscompaniet Skåne, 556777-7544 Industrigatan 23 291 36 Kristianstad Ombud: Jur.kand. Caroline Soreff Advokatfirman Nova AB Linnegatan 18 114 47 Stockholm MOTPART Aktiebolaget Kristianstadsbyggen, .556054--1889 Box 90 291 21 Kristianstad SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår AB Hisscompaniet Skånes ansökan om ingripan­ de enligt LOU. Dok.Id 35884 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@domse Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. Bakgrund ·Sida 2 12768-10 E Aktiebolaget Kristianstadsbyggen (nedan ABK) genomför upphandlingen "Årsavtal Hissarbeten". Upphandlingen följer de avsnitt i LOU som gäller för öppet förfarande. I det aktuella förfrågningsunderlaget återfinns under punkten AFB.51 B Krav på entreprenören vad gäller ekonomisk ställning följande: "Anbudsgivaren skall vara ekonomiskt stabil. För att uppfylla kravet skall anbudsgivaren lägst ha riskklass A (ANytt) enligt AAA Soliditet AB. För nystartade företag eller andra där riskklassning ej kan ges av AAA Solidi­ tet AB, t.ex. ekonomiska föreningar, genomför beställarens ombud själv en bedömning av senare begärda uppgifter från anbudsgivaren. Till anbudet bifogas: • tionsnummer. Beställaren tar sedan själv in uppgift om riskklass­ ning". För bedömning av detta redovisas i anbudsformuläret organisa­ Begäran om överprövning m.m. AB Hisscompaniet Skåne (nedan Hisscompaniet) ansöker nu om över­ prövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att Hisscompaniets anbud ut­ värderas och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Som skäl för sin talan anför Hisscompaniet i huvudsak följande. Hisscompaniets verk­ samhet startade i mars 2010. Bolaget är ett nystartat och helägt dotterbolag till Kristianstads Hiss & El AB. Av förfrågningsunderlaget framgår att för nystartade företag eller där riskklassning ej kan ges av AAA Soliditet genomför beställarens ombud själv en bedömning av senare begärda upp­ gifter från anbudsgivaren. ABK har emellertid inte begärt in uppgifter från Hisscompaniet, något som ABK skulle ha gjort i enlighet med upphand­ lingsföreskriftema eftersom Hisscompaniet är ett nystartat bolag. ABK har således bedömt bolagets ekonomiska ställning utifrån ett icke komplett underlag, och agerat i strid med upphandlingsföreskriftema och LOU. Av balans- och resultatrapporter för juni och juli 2010 framgår att bolagets ekonomi är god och att det har en ekonomisk stabilitet motsvarande rating- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12768-10 E I MALMÖ Avdelning 1 kravet "riskklass A". Om ABK begärt in kompletterande information skul­ le Hisscompaniet bedömts uppfylla kvalificeringskravet och anbudet skulle därmed gått vidare till utvärderingsfasen. Förfrågningsunderlaget är otydligt i fråga om vad nystartade företag har att bifoga för uppgifter och bevis för att uppfylla det aktuella kvalificerings­ kravet Det har inte varit möjligt att avgöra vad som gäller för nystartade företag och företag som inte bedrivit någon verksamhet under den senaste tiden. Om förfrågningsunderlaget hade varit tydligare i denna del hade Hisscompaniet haft en möjlighet att till sitt anbud bifoga exempelvis nu ingivna resultat- och balansräkningar. Bolaget hade också kunnat åberopa sitt moderbolags ekonomiska ställning i denna del. Det bör vidare noteras att det inte är förenligt med LOU att efter anbudstidens utgång begära in nya uppgifter från anbudsgivare. Vidare får upphandlaren begära att ett anbud förtydligas eller kompletteras, om det kan ske utan risk för särbe­ handling eller konkurrensbegränsning. Hade ABK genomfört upphandlingen på ett korrekt sätt och utvärderat Hisscompaniets anbud skulle bolaget haft möjlighet att antas som anbuds­ givare. Det innebär att bolaget vid en korrekt upphandling skulle haft möj­ lighet att erhålla intäkter som bolaget nu riskerar att gå miste om. Hiss­ companiet kan således komma att lida skada på grund av ABK:s brott mot LOU. ABK motsätter sig Hisscompaniets ansökan och anför i huvudsak följande. Enligt det aktuella kravet tar beställaren in uppgift om riskklassning. Under utvärderingen togs en rating på Hisscompaniet den 3 september 2010. Från den 2 april 2010 finns en rating fastställd för bolaget, rating B. Innan detta datum hade bolaget rating "nystartat företag". Eftersom bolaget har rating B uppfyller de inte kravet på rating A. Då Hisscompaniet har rating och riskklass enligt AAA Soliditet AB finns det ingen anledning eller skyldig- <3ida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12768-10 E I MALMÖ Avdelning 1 het att begära in uppgifter efter anbudstiden. Alla anbudsgivare har be­ handlats lika och ingen har fått komplettera dessa uppgifter efter anbudsti­ den. Förvaltningsrätten har den 24 september 2010 beslutat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. DOMSKÄL Bestämmelser m. m. En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och om proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 2 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Förvaltningsrättens bedömning i förevarande mål Som redovisats ovan framgår det av förfrågningsunderlaget att anbudsgiva­ ren lägst ska ha riskklass "A" enligt AAA Soliditet AB för att anses vara ekonomiskt stabil. ABK inhämtar uppgift om riskklass från AAA Soliditet AB. För det fall AAA Soliditet AB inte kan lämna någon riskklass för en anbudsgivare ska ABK själv genomföra en bedömning av senare begärda uppgifter från anbudsgivaren. Enligt förvaltningsrättens mening är skall­ kravet klart och tydligt formulerat samt även i övrigt förenligt med de grundläggande principerna. Av handlingarna i målet, ett utdrag från AAA Soliditet AB, framgår att Hisscompaniet den 18 februari 2009 hade ratingen "nystartat företag" och att bolaget den 2 april 2010 erhöll ratingen "B". Bolaget uppfyller således inte det aktuella skall-kravet på en rating om lägst "A". Då Hisscompaniet enligt AAA Solidet AB inte längre klassificeras som "nystartat företag" Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12768-10 E Avdelning 1 I MALMÖ utan har åsatts rating saknas förntsättningar för ABK att begära in uppgif­ ter från anbudsgivaren. Sammantaget finner förvaltningsrätten att det med anledning av vad Hisscompaniet anfört inte föreligger skäl för ingripande enligt LOU. Vid sådana förhållanden ska bolagets ansökan om överpröv­ ning avslås. Särskilda upplysningar Rättens interimistiska beslut av den 24 september 2010 upphör därmed att gälla och en ny tiodagarsfrist börjar löpa. Det innebär att om upphand­ lingskontrakt tecknas eller föreligger efter den nya fristens utgång kan rät­ ten till domstolsprövning upphöra. Detta gäller även om överklagande kommer in inom den i bilagan angivna besvärstiden tre veckor. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1b) 9t:;0N SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltnings.rättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, an.led­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås for delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstoLse