LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN Charlotta Necking SÖKANDE Tjust Behandlingsfamiljer AB, 556657-9438 Stationsgatan 2 593 31 Västervik MOTPART Upphandlingsenheten Norrköpings Kommun 601 81 Norrköping SAKEN Sida 1 (6) ,�- 2009 -07- 2 8 DOM 2009-07-27 Meddelad i Linköping Mål nr 2018-09E Rotel 4 Fråga om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, LOU; Upphandling av HVB-�jänster för barn och ungdom YRKANDEN M.M, Norrköpings k01m1rnn, Upphandlingsenheten, som tillsammans med flera kommuner i Östergötlands län ge:1omför en upphandling av HVB-W:�nster för barn och ungdomar (dnr UH-09-7), har i tilldelningsbeslut den 18 juni 2009 antagit ett antal anbud från andra leverantörer än Tjust Behandlings­ familjer AB. Vid anbudstidens utgång hade det inkommit totalt 67 anbud. Tjustbehand­ lingsfamiljer AB (nedan Bolaget) anges med anbudsnummer 32 i förteck­ ningen över mottagna anbud. Bolagets anbud har inte kvalificerat sig med följande motivering: "Anbud förkastas på grund av att verksamheten har karaktär avfamilje­ hemsvård, vilket inte omfattas i denna upphandling, se "upphandlingsföre­ sla-ifter" punkten 4. 0: Kommunerna efterfrågar behandlingshem som riktar sig enbart till.flickor eller pojkar samt behandlingshem som riktar sig till båda könen. " Dok.Id 80256 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 10 00 013-25 11 40 E-post.: lansratteniostergotland@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00 - lL00 13.00 - 15:00 LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2009-07-27 Sida 2 2018-09E Bolaget ansöker om överprövning av tilldelningsbeslutet och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att folkhögskolans anbud ska beaktas. Upphandlingsenheten vid Norrköpings Kommun, (nedan Kommunen) yrkar i första hand att länsrätten avslår Bolagets ansökan om överprövning och i andra hand att rättelse av utvärdering sker med verkan att sökandes anbud antas. Länsrätten beslutade interimistiskt den 26 juni 2009, på yrkande av annan anbudsgivare i saimna upphandlingsförfarande, att upphandlingen gällande HVB-tjänster för barn och ungdomar (UH-09-7) inte får avslutas tills läns­ rätten beslutat annat i målet. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Av 1 kap 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § LOU stadgas följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfö1i att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjo1is. Av anbudsinbjudan framgår bl.a. följande. Norrköpings och Linköpings kommuner m.fl. avser att genomföra upphandling av HVB-�jänster. Syftet är att tillgodose barns och ungdomars olika individuella behov för placer­ ing på behandlingshem. Upphandlingen omfattar behandlingshem med olika inriktning, metoder och innehåll. Ramavtal kommer om möjligt att LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTER GÖTLANDS LÄN 2009-07-27 tecknas med mer än en anbudsgivare för respektive målgrupp och behovs­ bild. Inkomna anbud kommer först att genomgå en kvalificeringsfas vilket innebär bl.a. kontroll att anbudsgivare uppfyller samtliga av de obligatoris­ ka lcrav som uppställts i handlingarna. Bland de kvalificerade anbudsgivar­ na kommer de anbud som har lägst vårddygnspris att antas. Parternas argumentation Bolaget menar att Kommunen felaktigt förkastat deras anbud och anför i huvudsak föUande. Deras anbud har förkastats på grund av att verksamhe­ ten har karaktär av familjevårdshem, vilket inte omfattas av upphandling­ en. I upphandlingsföreskrifterna under punkt 4.0 framgår följande. "Kommunerna efierjj•ågar behandlingshem som riktar sig enbart tiUflick­ or eller pojkar samt behandlingshem som riktar sig till båda könen " Bolaget menar att det inte framgår någonstans i anbudsunderlaget att be­ handlingshemmen behöver vara organiserade på något särskilt sätt i all­ mänhet eller att deras sätt i synnerhet inte skulle vara kvalificerande för att antas i upphandlingen. Bolaget gör gällande att det tväiiom tydliggörs i upphandlingsföreskrifter­ na under punkt 1.0 att: "Syftet är att tillgodose barns och ungdomars olika individuella behov.för placering på behandlingshem. Upphandlingen omfattar behandlingshem med olika inriktning, metoder och innehåll. " Länsstyrelsen i Kalmar län har gjort bedömningen att Bolaget är tillstånds.. pliktigt i enighet med riktlinjerna för HVB-tillstånd. Bolaget anser att de, genom sitt HVB-tillstånd, uppfyller kriterierna för att beaktas som behand- Sida 3 2018-09E LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTER GÖTLANDS LÄN 2009-07-27 lingshem i denna upphandling. De anser vidare att de uppfyller samtliga krav specifikationer i anbudsunderlaget vad gäller att tillgodose barn och ungdomars olika individuella behov för placering på behandlingshem med olika inriktning, metod och innehåll. Kommunen anför bl.a. följande. K.ommunen menar att Bolagets anbud med rätt förkastats och håller fast vid motiveringen i tilldelningsbeslutet. De hänvisar till de frågor och svar som publicerats under annonseringen av upphandlingen, "Frågor och Svar den 12 februari 2009", vari framgår att upphandlingen exkluderar familjehemsvård. Utdrag från "Frågor och svar" Sida 4 2018-09E 6. Kan vi som bedriver förstärkta familjehem, som alternativ till insti- tution, delta i upphandlingen? N�j, se punkten 4.0 Omfattning i bilaga "Avtalsförlaga". 7. Gäller anbudsförfrågan även för- stärkt familjehemsvård om inte, är det någon upphandling som kom- mer bli framöver? Nej, se punkten 4.0 Omfattning i bilaga "Avtalsförlaga". Upphandling avseende �jänster inom förstärkt familjehemsvård planeras inte att genomföras den närmaste tiden. Sökandes verksamhet skiljer sig från den verksamhet som efterfrågas. Det framgår av anbudsformulär under punkten 2.0 "Företagspresentation" att Bolaget bed1iver verksamhet där behandlingen utgår från konsultstödda familjehem, kallade behandlingsfamiljer.En av de vuxna är heltidsanställd för att kmma ta emot barn eller ungdomar och därutöver finns ett stödteam bestående av fyra samordnare, en psykolog och en ekonomiassistent som finns tillgänglig för behandlingsfamiljerna. Behandlingsfamiljen är den LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2009-07-27 Sida 5 2018-09E enhet som utgör basen i omsorgen vilket också framgår av Bolagets anbud, femte stycket i bilaga "Verksamhetsinnehåll och arbetsmetodik". - Be­ handling i behandlingsfamilj skiljer sig från behandling på behandlingshem när det gäller metod och kompetensen hos personalen. - Konununen utta­ lar sig inte om huruvida organisationsformen i Bolaget är bra eller dålig, utan endast att den skiljer sig från vad som efterfrågas i upphandlingen. Bolaget har inte funnit anledning att bemöta Kommunens slaivelse i målet eftersom den inte tillfö1i något nytt. Bolaget menar att hänvisningen till "Frågor och svar" som publicerats och som Kommunen hänvisat till, inte berör Bolaget. "Frågor och svar", menar Bolaget berör sådana konsulent­ stödda verksamheter som inte är HVB-tillståndspliktiga och således alltså inte Bolaget. De vidhåller sin uppfattning att beslutet är taget på fel grun­ der. Länsrätten gör följande bedömning Syftet med kvalificeringskrav är att den upphandlande myndigheten ska kunna göra en bedönming av leverantörernas förmåga att utföra de �jänster som upphandlingen avser. Av handlingarna i förevarande upphandling framgår klaii att Kommunen avser teckna ramavtal med leverantörer som kan bereda vård på behandlingshem. Det framgår av förfrågningsunderla­ get att anbudsgivare haft möjlighet att ställa frågor och begära fö1iydligan­ den under upphandlingen. Av bilagan "Frågor och Svar" under punkterna sex och sju framgår att förstärkta familjehem, som alternativ till institution, inte kan delta i upphandlingen. Av vad som framkommit i målet framstår det enligt länsrättens bedömning att Bolagets verksamhet faller utanför vad upphandlingen avser.Enligt länsrättens mening har Bolaget, i dess begäran om överprövning, inte förmått visa att de uppfyller uppställda kvalifice­ ringskraven. Bolaget har heller inte påvisat att kommunens upphandling i övrigt skulle strida mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § LOU LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTER GÖTLANDS LÄN 2009-07-27 eller någon annan bestämmelse i denna lag. Bolaget kan därmed inte anses ha lidit någon skada enligt vad som anges i 16 kap. 2 § LOU. Ansökan om överprövning bör därmed avslås. LÄNSRÄTTENSAVGÖRANDE Länsrätten avslår ansökan. HUR MANÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D). Sida 6 2018-09E ,, t,._.;,..;,,:r.-:+..\\'fll!'!.;·� ,drt,, ��-::lli'.ii. '·:�,·�.l:r.:�'! SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, niidsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överldagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. 000 0C"I Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som. klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nmruner. Bilaga www domstoLse