FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 Föredragande Ann Liljedal SÖKANDE 1 2666 15 NSVERKET DOM 2015-09-07 Meddelad i Falun Mål nr KONKURRE 0 7 �·17 5 -09- KSnr - .. Dok.Id 145750 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 E-Schakt Entreprenad AB, 556438-0862 Ombud: Advokaterna Ann Liverud Kalbhenn och Anders Uhner KLA-Karlerö Liljeblad Advokatbyrå HB Box 7330 103 90 Stockholm MOTPART Trafik.verket Box 810 781 28 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dnr Aktbll Förvaltningsrätten avslår E-Schakt Entreprenad AB:s ansökan om över­ prövning. Avd i..',11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2666-15 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Trafik.verket upphandlar utförandeentreprenad för utförande av brolagerby­ ten i Solna, TRV 2015/10574, genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattas den 22 juni 2015 varvid annan l everantör än E-Schakt Entreprenad AB tilldelas kontraktet. E-Schakt Entreprenad AB (E-Schakt) begär överprövning och yrkar att upphandlingen i första hand ska rättas på så sätt att E-Schakts anbud inte ska uteslutas och istället beaktas i utvärderingen. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. E-Schakt uppger att bolagets anbud är lägst av de lämnade anbuden och genom att utesluta E-Schakt från upphandling­ en har bolaget kommit att lida skada. Trafikverket bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Inledning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad E-Schakt anfört är visat att Trafik.verket har brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att E­ Schakt lidit, eller kan komma att lida, skada (16 kap. 6 § LOU). De grund­ läggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt er­ kännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). En upphandlande myndighet får begära att ett anbud förtydligas eller kom­ pletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbe­ gräsning (9 kap. 8 § andra stycket LOU). 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2666-15 IFALUN Enhet 2 Skäl attförkasta E-Schakts anbud? Av tilldelningsbeslutet framgår att Trafikverket har förkastat E-Schakts anbud på grund av att bolaget inte har inkommit med komplett mängdför­ teckning (sidan 2 saknas). E-Schakt har anfört i huvudsak att på grund av ett tekniskt fel har inte uppgifter på sidan 2 i anbudets mängdförteckning kommit Trafikverket tillhanda och därigenom kom anbudet att sakna prissatta delposter men formuleringen av förfrågningsunderlaget ger verket utrymme att kunna pröva anbud trots avsaknad av dessa. E-Schakt har vidare anfört att an­ budssumman framgår av sista sidan i förteckningen, att såsom kravet är utformat är det totalsumman som är intressant, inte de olika posterna, samt att prisuppgifterna i posterna som inte kom med är fasta och varierar inte under entreprenaden. E-Schakt har slutligen anfört att Trafikverket hade även kunnat begära komplettering av anbudet och det är inte förenligt med proportionalitetsprincipen att uppgifter som saknar relevans vid utvärde­ ringen ska föranleda uteslutning av anbudsgivare. Trafikverket har anfört att det åvilar anbudsgivarna att skicka in kom­ pletta anbud och E-Schakts anbud var inte komplett. Trafikverket har även anfört att reglerna om komplettering är fakultativa och har inte tillämpats i upphandlingen samt att en komplettering i det här avseendet skulle dessu­ tom inte vara tillåtet då det skulle tillföra väsentligt nya uppgifter. Av förfrågningsunderlaget framgår bland annat att anbudsgivaren har att se till att anbudet är komplett och innehåller samtliga begärda uppgifter i fö­ reskriven form samt att beställaren inte har någon skyldighet att begära att ett ofullständigt anbud förtydligas eller kompletteras (AFB.3). Vidare framgår att samtliga kravfrågor ska vara besvarade i CTM, att däri anges samtliga uppgifter som anbudsgivare ska inge i anbud för att kunna antas, att anbud ska vara baserat på de mängder som anges i bifogad mängdför- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2666-15 IFALUN Enhet 2 teckning och att angivna mängder i förfrågningsunderlaget ska vara pris­ satta i anbud (AFB.31). Förvaltningsrätten konstaterar att Trafikverket bland annat ställt ett obliga­ toriskt krav på att angivna mängder i förfrågningsunderlaget ska vara pris­ satta i anbuden. Det är ostridigt i målet att E-Schakt lämnat ett anbud där samtliga priser inte var med. Kravet är tydligt formulerat och med hänsyn till upphandlingsföremålet proportionerligt. I enlighet med likabehand­ lingsprincipen får den upphandlande myndigheten inte efterge eller bortse från obligatoriska krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Ett anbud som inte uppfyller obligatoriska krav ska uteslutas och uteslutandet är un­ der sådana förhållanden en proportionerlig åtgärd. Skäl för att bifalla ansö­ kan föreligger inte på denna grund. En upphandlande myndighet har under vissa förhållanden möjlighet att låta en anbudsgivare komplettera sitt anbud. Trafikverket har i förevarande fall valt att inte tillåta komplettering. Det står den upphandlande myndigheten fritt att tillåta komplettering eller inte. Skäl för att bifalla ansökan på den grunden föreligger således inte heller. Förvaltningsrätten finner samman­ fattningsvis att E-Schakt inte har visat att det föreligger skäl för ingripande enligt LOU varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Eva Karlsson Helghe rådman 4 1-1-11> '-I HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND A ���' SVERIGES DOMSTOLAR Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ni.ngsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsornrådet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ll"l...... � :::i0;-l u 2. 3. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I<]agandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se