FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Jönköping SÖKANDE Eurofins Food & Feed Testing Sweden AB, 556336-2473 Box 887 531 18 Lidköping Sida 1 (3) I JÖNKÖPING 2016-06-29 Meddelad i Mål nr 2643-16 Avd Onr KSnr Dok.Id 199775 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 MOTPART Jordbruksverket 551 82 Jönköping SAKEN AktbH Överprövning enligt lagen (2007: I 091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND I KONKURRENSVERKET 1 2am -oc- 2 9 ., Jordbruksverket har genomfört en upphandling av foderanalyser (dnr 5.4.11-529/16). Eurofins Food & Feed Testing Sweden AB (Eurofins) och F0devarestyrelsen har lämnat anbud. Jordbruksverket har beslutat att tilldela kontraktet till F0devarestyrelsen. YRKANDEN M.M. Eurofins yrkar, som det förstås, att upphandlingen ska rättas på så sätt att F0devarestyrelsens anbud ska uteslutas och Eurofins ska bedömas ha det lägsta totalpriset och därmed tilldelas kontrakt. Som grund för sitt yrkande anför man sammanfattningsvis att F0devarestyrelsen inte uppfyller samtliga ska-krav i upphandlingen och att Eurofins totalpris är för högt beräknat. forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING DOM Sida 2 2643-16 I ett nytt beslut daterat den 15 juni 2016 har Jordbruksverket meddelat att upphandlingen avbryts och man har för avsikt att göra om den. Som skäl för beslutet angavs bl.a. följande. Efter en ny bedömning av ska-kraven bedöms att varken Eurofins eller F0devarestyrelsen uppfyller samtliga krav. Euro­ fins uppfyller bland annat inte kraven på leveranstider och ansvarsförsäk­ ring. F0devarestyrelsen uppfyller bland annat inte kraven avseende toxafen och dioxiner samt att anbudet ska vara skrivet på svenska. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 4 § LOU anges följande. Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada tär allmän förvaltningsdomstol överpröva 1. en upphandling, och 2. giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphand­ lande myndighet och en leverantör. Av 16 kap. 6 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den tär avslutas först sedan rättelse har gjorts. Fön,altningsrättens bedömning Inledningsvis konstateras att det i mål om ingripande enligt LOU som hu­ vudprincip gäller att den part som gör gällande att en upphandling är felakt- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2643-16 I JÖNKÖPING ig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). En förutsättning för ingripande enligt LOU är att leverantören lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). För ingripande mot upphandlingen är det inte tillräckligt att bolaget anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada utan sökanden måste också visa att det förhåller sig så (se HFD 2013 ref. 53). Jordbruksverket har anfört att man efter ny bedömning har kommit fram till att varken Eurofins el1er F0devarestyrelsen uppfyller samtliga ska-krav. Eurofins uppfyller bland annat inte kraven på leveranstider och ansvarsför­ säkring. Eurofins har fått tillfälle att yttra sig med anledning av detta, men man har inte sagt emot Jordbruksverkets nya bedömning. Annat har således inte framkommit än att Eurofins inte uppfyller ska-kraven i upphandlingen. Eurofins är dänned inte längre att betrakta som en presumtiv leverantör och har således inte visat att man lidit eller kunnat komma att lida skada av att det vinnande bolaget inte uteslutits. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D LOU) ,�fill.,�.__ J1Kälhnan Rådmannen Jan Källman har avgjort målet. Anders Sanner har varit före­ dragande. Il,-1'"-,,, i.lli HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eUer lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. .,., 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler • 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till fö1-valtningsrätten. www.domstol.se