FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 Rättelse/komplettering Dom, 2013-03-11 Rättelse, 2013-03-18 Beslutat av: Kaisa Söderberg Självrättelse enligt 32§ förvaltningsprocesslagen Datum skall vara 2013-03-11 'Mål nr 1633-13 Avd Dnr Klnr KONKURRENSVERKET 2013 -03- 1 8 Aktbll -1 • C -- . __I FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 SÖKANDE DOM 2012-03-11 Meddeladi Stockholm Mål nr 1633-13 Sida 1 (14) Fritid Stockholm AB, 556797-24.75 Högalidsgatan 11 117 30 Stockholm MOTPART -Skärholmens stadsdelsnämnd i Stockholms-stad Box 503 127 26 Skärholmen SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Dok.Id 321954 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsväg�n 1 Telefax 08-561 680 00 �-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att upphandlingen ska göras om. iI Telefon 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag - 09:00-15:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN · noM 1633-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Skärholmens stadsdelsnämnd i Stockholms stad (nämnden) genomför en upphandling av fritidsverksamhet. Av tilldelningsbeslut från den 10 januari 2013 framgår att nämnden avser att teckna avtal med Stiftelsen KFUM­ Söder Fryshuset (Fryshuset). Fritid Stockholm AB bedömdes inte uppfylla k:valificeringskraven i och med att bolaget inte lämnat uppgifter om refe­ rensuppdrag som uppfyller de krav som ställts i för:frågningsunderlaget. . Fritid Stockholm AB (FSAB) ansöker om överprövning av upphandling­ en och yrkar i första hand att rättelse görs av vinnande anbud avseende de felaktigt godkända skallkraven och att upphandlingen därmed görs om ef­ tersom det inte finns något anbud som uppfyller de skallkrav som upp­ ställts.- I andra hand yrkas att nämnden genomför motsvarande forhandling med FSAB, som man gjort med det vinnande anbudet, för att klargöra att · det nu icke godkända referensuppdraget uppfyller ställda villkor. I tredje hand yrkas,attförvaltningsrätten ogiltigförklarar hela upphandlingen i och med att Skärhohnens stadsdelsförvaltning har brutit mot upphandlingssek- _ retessen genom att inte hålla den absoluta sekretess som en upphandling omfattas av enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD. Detta har medfört-att lokal media erhållit information om kommande utfall före det att tilldelningsbeslutet fastställts och tillkännagivits anbudsgivarna. Till stöd för sin talan anför FSAB huvudsakligen följande. I de skallkrav som ställdes har vinnande anbud missat ett flertal. Förutom det krav på minsta antalet timmar för öppethållande som man missat men fick möjlig­ het att korrigera efter·en förhandling, vilket också framgår avtilldelnings­ beslutet, så har vinnande anbud följande brister. Verksamhetsansvarig uppfyllerinte kraven avseende erfarenhet av motsvarande verksamhet då den verksamhet som efterfrågas är av typen öppen fritidsverksamhet. .-. -. -- · a. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM . 1633-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen b. Verksamhetsansvarig har _inte beskrivit de referensuppdrag som anges annat än med r:ubrik och referent vilket gör det omöjligt att bedöma om dessa uppfyller kraven på motsv;u-ande verksamhet. c. Angivet led.ningssystem är ej likvärdigt ined ISO 9001. Relaterat till punkten a och b finns anledning att ifrågasätta om en av de _ grundläggande principerna i LOU - transparensprincipen - har tillämpats på ett korrekt sätt eftersom fyra av fem anbudsgivare har misstolkat kravet avseenoe referensuppdrag. Kravet, som står under punkten 2.7 i förfråg­ ningsunderlaget definieras som "verksamhetsansvarig, enhetschefeller verksamhetsansvarigförverksamhetavmotsvarandestorleksomanbudet avser. Uppdrage(ska beskrivas ... ". Vad som avses med motsvarande stor-_ lek framgår inte. Det kan avse antal anställda, ;mtal deltagare, antal öppet­ timmar, åretruntdrift, verksamhet på flera arbetsställen eller annat. I nor­ mala fall avses med motsvarande att man bedrivit uppdrag av liknande karaktär och om det.ställs särskilda volymkrav ska dessa framgå för att inte otydlighet ska råda och transparerisprincipen sättas·ur spel. Eftersom inte någon av anbudsgivarna ställt frågor kring denna, som det i efterhand skulle visa sig, otydliga definition av ett skallkrav är det svårbegripligt varför dessa anbud har förkastats utan motsvarande förhandling som vin­ nande part bevisligen fått genomföra för att korrigera ett av dem direkt felaktigt angivet skallkrav (öppethållande). Nämnden verkar ha haft en vidare tolkning av uttrycket motsvarande verk­ samhet när det gäller det vinnande anbudets referensuppdrag eftersom detta inte ens är beskrivet förutom med namn och ko.p.taktuppgifter. Det omfattar inte. heller så kallad öppen verksamhet dvs vem som helst :far komma oanmäld vilket inte är fallet i Fryshusets verksamhet. Det":finns risk att nämnden även brutit m_ot likabehand�ingsprincipen eftersom. alla an;_ budsgivarna inte erhållit samma förutsättningar att på ett likvärdigt sätt bli : .. 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN· I STOCKHOLM Allmänna avcl.elningen -• I ' . I Sida4 DOM 1633-13 bedömda på samma grunder som vinnande anbud. Detta kan också miss-· tänkas mot bakgrund av att endast vinnande anbudsgivare har erbjudits _ möjlighet till förhandling i syfte att klargöra direkta fel i skallkravsdelen medan övriga anbudsgivare inte erbjudits motsvarande möjlighet. Relaterat till punkten c ovan framgår det tydligt i både forfrågningsun- . derlagets punkt 2. 8 samt i frågor och svar att anbudet ska innehålla en be.� slaivning av ett kvalitets- och leclningssystem som uppfyller de krav som ISO 9001 stälier. Det kvalitetssystem som vinnande anbud skickatin upp­ fyller inte kraven enligt ISO 9001 och kan inte anses vara likvärdigt eller· uppfylla det skallkrav som har ställts._Det är ett antal avgörande faktorer . . som saknas för detta och några av dem är ing i-lur intern kommunikation går till ink. ledningens genomgång Hur styrning av verksamheten går till och hur kvalitetskontroller ut­ • . Hur kundtillfredsställelse mäts • • • •· Kompetenskrav på personalen och arbetet med kompetensutveckl- · Kvalitetspolicy Kvalitetsmål �ed handlingsplaner Fördelningen av ansvar och befogenheter • ·• .förs • .• Vilka författningar och andra krav som ställs på verksamheten och hur ändringar i dessa bevakas och efterlevs Hur intern revision geno.mf"örs Hur avvikelser; korrigerande och förebyggande åtgärder hanteras. Den inläll1nade dokumentationen beskriver istället mest Fryshusets syste­ matiska arbetsmiljöarbete och inte kvalitetsarbetet. • • Hur processerna följs upp ·, .1 '. ;.I ·, FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen · FSAB har i sitt referensuppdrag angivit flera års erfarenhet av motsvaraJ?,de uppdrag med antal deltagare, öppettider, personal, flera arbe�ställen mm. Det som inte är direkt motsvarande är omsättning rent ek�momiskt. Ef­ tersom det inte tydligt framgår vad som avses med motsvarande.uppdrag och det inte heller har funnits anledning att tro att denna definition skulle _ . vara så pass otydlig att alla anbud utom ett inte lyckades uppfylla kraven vore det rimligt �v nämnden att genomföra en förhandling även-med FSAB för att behandla de olika anbudsgivarna likvärdigt. Hade det enbart varit FSAB som haft en felaktig tolkning av denna otydliga definition hade det inte varit en fråga för överprövning. Att såsom nämnden: nu hanterat det, genom att till och med på stadsdelsnämndmötet den 13 december fastställa att man ska uppdra åt ansvarig upphandlare att geno dra en förhandling _� med bara en av parterna i syfte att uppnå ett kontrakt, kan inte vara i enlig-· het med likabehandlingsprincipen. Otfentlig upphandling omfattas av absolut sekretess till dess att tilldel­ ningsbeslutet är offentliggjort. Med detta som grund är detforvånande att det i lokalmedia den 21 december framgick att det sannolikt var så att Fryshuset skulle ta över verksamheten i den då pågående upphandlingen. Oaktat �tt den ansvarige upphandlaren i denna artikel helt korrekt uttalar sig om att det råder fullständig sekretess verkar det som att någ9n deltagare som var närvarande vid mötet den 13 december har brutit mot denna sekre­ te�s. Den information som beskrivs i media kan mycket väl ha påv�rkat den avgörande bedömningsprocessen eftersom beslutet om vmnande part fattades av samma nämnd den 10 januari. Till styrkande av sina uppgifter har FSAB gett in ett utlåtande om Fryshusets ledniiigssystem. · . Nämn_denbestriderbifalltillansökanochanförhuvudsakligenföljande. Nämnden har inte brutit mot någon av de grundläggande principerna i . 1 kap, 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i nämnda lag. FSAB har · därmed inte lidit och risk�rar inte heller attlida skada. Upphandlingen ge­ nomförs som ett förenklat förfärande enligt 15 kap. LOU: Med förenklat Sida 5 1633-13 Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1633- 1 3 I STOCKHOl,M Allmänna-avdehringen förfarande avses ett förfarande där alla leverantörer har rätt att delta. Dd­ tagande leverantörer ska lämna anbud och den upphandlande myndigheten får förhandla med en eller flera anbudsgivare. Nämnden har sedan många år investerat i fritidsverksamheten i stadsdelen och har i upphandlingen uppställtkrav på såväl leverantör som på tjänst för att säkerställa att verk­ samhetens omfattrring, utbud ocli kvalitetsnivåer bibehålls. Fritidsverk­ samheten i Skärholmen motsvarar en volym som en mellanstor stad i alla dess avseenden; ekonomi, anställda, antal driftsenheter, nätverkskont_akter, besökare etc. Detta beskrivs i förfrågningsunderlaget och i dess bilaga 1 . I ... föifrågningsunderlaget angavs att nämnden avsåg att ingå kontrakt med en leverantör, förutsatt att leverantören uppfyller samtliga ställda krav i upp""' _ handlinge1,1. Den 10januari 2013 meddelades att beslut fattats att tilldela kontrakt till annan leverantör än FSAB eftersom anbudet från FSAB inte uppfyllde s�tliga ställda krav i upphandlingen. Som ett led för att kvalificera anbudsgivar� bar nämnden ställt krav på per­ sonellaresurserdärblandannatföljanderollerskullepresenterasmed· · · namn och CV: Ve r ks a m h e t s a n s v a r i g fö r f r i t i ds v e r ks a m h e t e n ·• • Biträdande verksamhetsansvarigförfritidsverksamheten. '' Presenterade personer skulle enligt krav under avsnitt 2.1 i förfrågningsun­ derlaget inneha minst tre års erfarenhet av respektive roll inom verksamhet av motsvarande omfattning som upphandlingen avser. Uppdraget skulle beskrivas och kontaktuppgifter till referenter skulle anges för att möjlig­ göra verifierin·g av kravuppfyllnaden. Av förfrågningsunderlaget framgick · tydligt att.referensuppdrag ska vara av motsvarande omfattning som den i. upphandlingen.Nämndenharsomendelavprövningentagitkontaktmed · angivna referenter-för såväl verksamhetsansvarig som för biträdande verk­ samhetsansvarig för samtliga inkomna anbudsgivare. Nämnden har i sam- I. Sida·7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1633-13 Allmänn.a avdelningen I STOCKHOLM band med kontrollen av referensuppdragen äv�n kontrollerat om lämnade referensuppdrag avsåg verksamheter som motsvarar den so.m efterfrågas i upphandlingen. Av redovisningen i vinnande anbud framgår att Fryshuset under många år erbjudit unga människor i Stockholm och andra städer fri­ tidsverksamhetermedstorbreddochdjup.Fryshusetsanbudinnehölltill- -:-i räcklig redovisning om de roller som respektive erbjuden person haft i an­ givna uppdrag. Uppgivna referenter har verifierat lämnade uppgifter. Läm­ nade referensuppdrag har efter kontroll visats motsvara verksamheten i upphandlingen avseende bl.a. ·omsättning, antal verksamheter, nätverks­ kontakter, antal anställda och antal deltagare. Fryshusets anbud bar upp� fyllt ställda krav på redovisning och har inkommit med efterfrågade upp­ gifter rörande utfört uppdrag samt namn, telefonnummer och e-post för referenspersoner för efterfrågade referensuppdrag. Det föreligger inga oklarheter gällande hur anbudsgivarna skulle lämna .sitt anbud vad avser referensuppdrag eller avseende hur den efterföljande .. prövningen skulle ske. Verifieringen genom referenterna har skett i enlig-· het med vad so� föreskrivits i förfrågningsundedaget och samtliga an- budsgivare har behandlats på·samma sätt. i detta avseende. Endast de an­ budsgivare vars erbjudna företrädare innehar erfarenhet från verksamhet ·. som motsvarat den i upphandlingen har kvalificerat sig till vidare prövning och utvärdering. Det ankommer på den upphandlande myndigheten att genomföra prövning av inkomna anbud och verifiera att lämnade referens­ uppdr�g m9tsvarar den efterfrågade i ·upphandlingen. Kontakten med refe­ renserna har utgjort ett naturligt steg i upphandlande myndighets kontroll av att ställda krav uppfylls; Vinnande anbuds ledningssystem uppfyller nämndens krav på kvalitetssy­ stem, ISO 9001, ochuppfyllerkrav avseende systematikför planering (verksamhetsplan), uppföljning (tertial 1 och 2) och utvärdering (verksarn­ . hetsberättelse), samt ledningssystem för upphandlad verksamhet. . FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida: 8 . 1633-13 II I'. Fryshuset har i sitt anbud lämnat en utförlig redovisning av sitt kvalitets- lednings:;;ystem.Redovisningeninnehållerrelevantinformationomled­ ning, värdegrund, system för processer, beslutsvägar, rutiner och kvalitets­ säkring av dessa samt hut leverantören avsåg att bedriva verksamheten med hjälp av ledning, organisation, processer och rutiner som gör det mö}­ ligt att verkställa uppdraget och följa samt mäta de resultat som uppnås mot uppsatta mål. Vid kontakt med•angivna referenter .i anbudet från FSAB lämnade referen­ terna inget stöd för att tidigare uppdrag motsvarade den omfattningen som upphandlingen omfattar; vilket är skälet till varför FSAB:s anbudförkasta­ ·ctes. Det krav som ställs är tilhäckligt tydligt för att anbudsgivaren ska kunna bilda sig en uppfattning om vilka krav som ställts och vad som krävs av anbudsgivaren för att kunna komma ifråga för uppdraget. Det har endast kontrollerats om lämn84e referensuppdrag av�åg motsvarande verksamhet som den bedrivna i Skärholmen. Det är inte ett brott mot proportionalitets­ principen att kräva att anbudsgivaren ska ha erfarenhet av motsvarande uppdrag. Syftet me,J kravet är att säkerställa att anbudsgivaren har den ka� pacitet och erfarenhet som krävs för attkunna fullfölja uppdraget att leve­ rera den efterfrågade tjänsten med den kvalitet och inom den tidsrani som ..-.- anges i förfrågningsunderlaget. Särskilt viktigt är att leverantörens företrä- dare bland annat ska ha personalansvar och erfarenhet så att övertagandet av personal i fritidsverksamheten kan ske utan brister. Av den anl�dningen bar ställda krav på motsvarande uppdrag ansetts vara nödvändigt. Kravet avsåg inte en verksamhet av samma eller liknande omfattning söm den i upphandlingen. Som ett led i den minst ingripande.åtgärden har kravet ut- . formats på så sätt att referensuppdrag på motsvarande verksamhet kunde accepteras. De referensuppdrag som angetts av FSAB avsteg väsentligen från vad som är motsvarande uppdrag och anbudet lades .därför åtsidan. FSAB har inte heller förmått visa att de redovisade referensuppdragen har uppfyllt samtliga förutsättningar ·för att anbudet ska kva)ifieeras, tvärtemot bekräftar FSAB i sitt anbud att ett av bolagets angivna referenser inte -upp- . Sida 9 F Ö R VA L T N I N G S RÄ T T E N D O M 1 6 3 3 - 1 3 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen fyller ställda krav avseende motsvarande omfattning. FSAB har av den . · anledningen inte kunnat visa vilken skada bolaget lidit. Det finns inget krav på. att upphandlande myndighet ska förhandla med · samtliga leverantörer vid ett förenklat förfarande enligt LOU. Endast ett anbud uppfyller uteslutningsgrunderna och ställda krav. Fryshuset har i sitt . anbud angett att krav om minst 1 40 timmars öppethållande skulle uppfyl- . . las, men i sin redovisning av öppettiderna lämnat tider som sammantaget understeg ställda krav på minst 140 timmar. Motstridigheten i uppgifterna har ansetts medföra att förhandling om nämnda krav varit motiverad uti­ från intresset att ta fram det bästa anbudet. Geno:rnrörd förhandling har endast resulterat i en anpassning av Fryshusets anbud utan att anbudsgiva­ ren givits möjlighet att inkomma med helt nya uppgifter: Anpassningen har · inte heller medfört att ställda krav på tjänsten har förändrats eller utgått. ·FSAB har inte bjudits in till förhandling eftersom presenterade verksam­ hetsledare_inte uppfyllt ställda krav på erfarenhet av motsvarande verk�··. samhet sett till antal anställda, omsättning och antal deltagare i fritidsverk­ samheten. Till skillnad från Fryshusets anbud, h.at det :således inte funnits något förhandlingsutrymme avseende för FSAB. Att erfarenhetskrav för den person som erbjuds som verksamhetsledare inte uppfylls är inte ett förhållande som går att läka genom en förhandling. För att komma till rätta med ert sådan brist skulle nya uppgifter hehova tillföras till anbudet. Ett sådant förfarande ansågs inte vara motiverat eftersom förfarandet skulle medföra att inan skulle behöva förhandla med övriga anbudsgivare som inte uppfyllt krav på leverantören avseende bland annat ekonomisk kapa� citet, yrkeskunnande ·och teknisk kapacitet; Eftersom förhandlingen med Fryshuset resulterat i att anbudsgivarens anbud anpassats till ställda krav _ har någon princip eller annai:l bestämmelser i LOU inte trätts för när. Det finns inte någon möjlighet för en anbudsgivare att :ra beslut att inte företa förhandling överprövat i domstol. En upphandlande myndighet har . .. . FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM l STOCK,HOLM Allmänna avdelningen en rätt, inte en skyldighet att förhandla med en eller flera anbudsgivare när tillämpat.förfarande medger att förhandling kan genomföras med en eller flera anbudsgivare. Uppgifter rörande handläggningen har inte röjts. Vad som anförts avseende sekretessen kan inte heller prövas i enlighet med 16 kap. LOU eftersom ingen av anbudsgivarna lidit eller ens riskerar· att lida skada av dessa ryk­ ten. De grundlösa rykten som publicerats i tidningen har inte medfört att någon av anbudsgivarna blivit missgynnad eller att vinnande leverantör kunnat dra fördel av informationen. Artikeln har också publicerats efter det att anbud komm it in och anbudsgivare har inte kunnat än.dra eller påverka lämnade anbud. Fryshuset har beretts tillfäUe att yttra sig över FSAB:s ansökan om över­ p r ö v n i n g o c h anf'd r h u v u d s a k l i g e n fö l j an d e . S am t l i g a fr å g o r s o m s t ä l l t s i · förfrågningsunderlaget har besvarats i det vinnande anbudetutifrån fr�gor­ nas innehåll. Den palett av verksamhet byggd på kvalitet_i leveransen är det som gjort att anbudet valts framf'ör andra. SKÄLEN FÖR AVGORANDET .. Enligt 1-kap. 9 §_LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö- rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp- · handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlinga,r ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § el�er någon annan · bestämmelse i denna Jag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att Hda skada, ska rätten besluta att _upphandlingen ska göras om eller att den far avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sida 1 0 1 63 3 - 1 3 I i FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 1 1 DOM 1633-13 , En upphandlande myndighet har stor frihet att själv utforma sin upphand­ ling inom de ramar som ges av de allmänna principerna för. öffentlig upp­ �dling i 1 kap. 9 § LOU Gfr RÅ 2002 ref. 50 och RÅ 2010 ref. 78). . Grundläggande är att leverantörer behMdlas likvärdigt och icke diskrimi- nerande och att upphandljngen i övrigt genomförs enligt principerna som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU. Sekretess . Förvaltningsrätten bedömer att det FSAB anfört om uppgifter i en lokaltid­ ning inte medför att det 1g" visat att nämnden brutit mot likabehandlings­ principen eller någon annan grundläggande; princip enligt LOU. Förhandling · Den förhandling som ägt rum har avsettjustering av öppettider. Öppettider ·är enligt förvaltningsrättens mening inte något som har med förfrågnings­ underlagets krav på verksamhetsansvarigs erfarenhet av uppdrag av mot­ svarande storlek att göra. Det är heller inte frågan om någon väsentlig för­ ändring av villkoren för upphandlingen. Skall-krav . Verksamhetsansvarig FSAB har anfört att det ånbud man offererat har förkastats i strid medlika­ behandlings� och transparensprincipen. I tilldeln.ingsbeslut daterat den 10 januari 2013 har upphandlande myndig­ het uppgett bl.a. följande. Redovisningen av laaven i för.frågnings�derla­ gets punkt 2.7 i anbudet från.FSAB är inte uppfyllt avseende referenser. Enligt nämnden framgår_det av de uppgifter som lämnats av referenterna att referensuppdragen inte uppfyller ställda krav avseende motsvarande I'. I,... ..I .! Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1633-13 Allmänna avdelningen omfattning som den i upphandlingen. Referensuppdrag för respektive före­ trädare åvviker väsentligen från den omfattning som upphandlingen avser , med antal anställda, omsättning och antal deltagare i verksamheten. Underpunkten 2.7 i förfrågningsund�rlaget framgår bl.a. följande. An­ budsgivare och/eller underleverantör ska inneha dokumenterade resurser samt den kompetens och erfarenhet som erfordras för att organisera, acbni"' nistrera och utföra det uppdrag som efterfrågas i detta fö:rfrågningsun­ derlag. Ovanför förfrågningsunderlagets anbudsformulär under punkten 2.7 fram­ går bl.a. följande. Verksamhetsansvarig för friiidsverksamheten ska ha �t tre (3) års erfarenet som verksamhetsansvarig, enhetschef eller verk:­ samhetsledare för verksamhet av motsvarande storlek som anbudet avser. Uppdraget ska beslaivas och referensuppgifter ska anges till uppdragsgi­ vare som kan verifiera att det beskrivna uppdraget stämmer. I anbudsformuläret finns bl.a. följande instruktioner i rutor som kan fyllas i. "Beskrivning av hur lcravet på minst tre års . erfarenhet som Verksamhets­ ansvarig uppfylls" samt "B_eskrivning av re:(erensuppdrag (uppdrag, namn, telefon, e-pos�)'';· Även om det inte närmare beskrivs i förfrågningsunderlaget vad som avses med "motsvarande storlek" :far kravet mot bakgrund av den beskrivning av fritidsverksamheten i Skärholmen som finris i förfrågningsunderlaget ändå . anses vara tillräckligt tydligt för att det för rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer ska framgå att det.är sådant som antal anställda, omsättning och antal deltagare i verksamheten som avses. FSAB kan där- I STOCKHÖLM för inte anses uppfylla kraven i förfrågningsunderlaget och har rätteligen uteslutits från utvärdering. Förfrågningsunderlagets utformning i denna del . strider därmed inte heller mot transparensprincipen. De verksamheter som Fryshuset beskriver att den verksamhetsansvarige ansvarat för har kunnat kontrolleras med hjälp av referenterna. I förfråg.;. ningsunderlaget upps_tälls inte något obligatoriskt krav på redovisning av uppdragens storlek. Det är något som kan bekräftas av referenspersonerna. Förvaltningsrätten bedömer därför att Fryshuset har uppfyllt kraven avse- .. I'.. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM . I STO,CKHOLM Allmänna avdelningen ende uppdrag och referenspersoner enligt förfrågningsunderlagets punk:t 2.7: Kv a l i t e t s sy s t e m Sida 13 · -1633-13 Under punkten 2.8 i rorfrågrringsunderlaget framgår bl.a. följande. Leve­ rantören· ska tillämpa kvalitetssäkringsfrämjande rutiner som säkerställer att det utförda uppdraget genomförs på ett sådant sätt att föreskrifter och mål uppfylls och överenskommen orirfattriing och kvalitet uppnås och upp­ rätthålls. Kvalitetssystemet ska lägst säkerställa att de krav som anges i ISO 9001, föreskrifter och allmänna råd gällande Ledningssystem för kva­ litet i verksamhet uppfylls. Ledningssystemet ska omfatta stadens systema­ tik för planering (verksamhetsplan) uppföljning (tertial l och 2) och utvär­ dering (verksamhetsberättelse). Arbetet ska bedrivas med ledning, organi­ sation, processer och rutiner som gör det-möjligt att verkställa uppdraget · och följa det, samt mäta de resultat som uppnås mot uppsatta mål. Anbuds­ givaren ska bifoga sitt ledningssystem. Upphandlande myndigh�t har i förfrågningsrinderlaget ställt krav på att anbudsgivares kvalitetssystem lägst ska säkerställa att de krav som anges i . ISO9001uppfylls.DetliarinteframkommitattFryshusetcertifieratsför .ISO -900 1 . Förvaltningsrätten bedömer att det ledningssystem som bifogats till Fryshusets anbud inte anger att verksamhetsberättelse upprättas i verk­ samheten. De punkter som FSAB uppmärksammat avseende bl.a. hur in­ tern revision genomförs och hur avvikelser; korrigerande och förebyg­ gande åtgärder hanteras beskrivs enligt forvaltningsrättens bedömning inte heller i det ledningssystem som Fryshuset angett. Det framgår därför inte av Fryshusets anbud att verksamhetens ledningssystem lägst uppfyller de krav som anges i ISO 900 1. Eftersom upphandlande myndighet har beslutat att kontrakt ska tecknas med Fryshuset trots att samtliga skall-krav som uppställts i förfrågnings- underlaget inte uppfyllts i Fryshusets anbud har upphandlande myndighet _· fattat sitt tilldelningsbeslut i strid med likabehandlingsprincipen. Eftersom det·förutomFryshuset inte finns någon annan leverantör som utvärderats så föreli�ger det i målet inte förutsättningar för att besluta om · . ·FöRVALTNINGSRÄTTEN . I STOCKHOLM AJhnänna avdelningen. DOM · Sida 14 1633-13 rättelse Gfr Kammarrätten i Göteborgs dom den 16 maj 201 2 i mål 9437- 1 1} Vid sådant förhållande kan domstolen istället besluta att upphandling­ en ska göras om. Upphandlande myndighet har uteslutit FSAB från den utvärdering som gjorts och det-beslutet-står fast även efter förvaltningsrättens prövning i detta mål. En anbudsgivare som rätteligen har förkastats av upphandlande myndighet i kvali:ficeringsfasen kan normalt inte ans�s ha lidit skada då den upphandlande myndigheten inte har beaktat att även en annan anbuds­ givare borde ha förkastats. Eftersom FSAB har möjlighet att delta i och teckna kontrakt i en eventuell ny upphandling så måste dock FSAB anses kunna komma att lida skada på grund av att upphandlande myndighet bru­ tit mot principen om likabehandling. Upphandlingen ska därför göras om: .. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). �a6'0 KaisaSoderberg- · . · Rådman Cecilia Östergren har föredragit målet. · _ . .. ·-···--- ----.-- ..1,. � i. Il SVERIGES DoMsroLAR .HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND �- � ... Den som vill överklaga rorv:al!J?ings:tittens besh:ct: ska skriva till Karuma:t:Jjti:en i Stockholm.. Skrivelsen ska dock skickas eller Jämnas till :rotvalto:ingi:;rätten. . ÖVeiklagandet ska hako:tnntltin till f'cSrvaltnmgs:tätteninom treveckor ftht den dag w. klaganden :fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offe:o.t1igpart riikruis emellertid fuån den dag beslutet meddelades. Om. sista dagen för öve:tklagandet irrfalle:t: på lördag, söu&lg dl� helgchg, midsotnmara fton, juhfton eller ny:i..tsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa va:rchg. För att ett öve.tlcla.gmde ska ka:ona tas upp i katnnJ:attiitten fordras att p:tövrungstillständ :tneddilis. Karornamitten liim:n2.:t prövnmgstillstmd o:tn det är a:v vik± för ledning ITTT .rättstillä:tnpnfugen att överlcl:a.gandet prövas, anledning . föiekornm.e.r till ändring i det slut vartill forvaltningslitten kommit eller det annats · finns synnerliga skäl att pröva övetkh.gandet Om prövn:ingstillstånd inte meddelas står förvali:Dlngs:tii.ttens beslut fut. Det är dxt:för v.iktigt: att det klart och tydligt furngåt av öye.rkkgimdet till kamm:aträtten vru:för tillJJ1 8I1Se:tattprövi:ringstillståndbörmeddehs. Skrivels en med överk1agande ska innehålla 1. denklagandesn.:anm,personnutome:t, yik:e, postadress och telefonnlJlJitne:c. Dessutom ska adress och td.efon:nutniner till :u:betsplatseo. och . eveutue.llannanplatsdärkla.gandenhn nås för delgirning llimnas om dessa · uppgiftetintetidigareuppgettsimålet Oto. någon person- eilel: adtessuppgift: . ändrasärdet-ruilgtättanmälansruttast görs tillhtnro2rr:ittP:.:D, 2. det beslut som överkhgas :toed uppgift 3. om fci:tv21tn:ingstlt±P.1LS 'ru.mn, ntllnu:tntner samt dagen föt beslutet, 4. de;kilsomkhgan.denange:ttillstödfcir begäranomprövningstillstlnd, 5. den ändring av fötvaltrungsrii.ttens beslut som klaganden vill fa till stind, 6. debevis somk:1ag.md.envillåberopa och vadhan/honvillstyttamedvarje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara underteckrui.d av klaganden eller hru::is ombud. Aru:essen till förvaltmngsrätten f:tamgåt av beslutet Om • klaganden anlitar ombud ska denne siia.da. i:o.. :fullmakt i origiml samt uppge sitt namn, adtess och telefo:Ollum:ta.et. 0.tn någon person- eller adtessuppgift .andras, ska Ni utrn chö.jsmål antn2J:a ä.nn finns i 1 6 hpitlet i de OV"an angivnå� ]ehö-ver Ni fler upplysningar om. hur .tn.an överklagarbinNivändaEttill fotvaltoings:rätten. DV3109/1ALOU _:___ I ! L i..