FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2017-07-28 Mål nr 1747-17 KONKURRENSVfRKET 20:7 -07- 3 Dnr KSnr Acceptus AB,556671-5818 Vasagatan15 2 TR 11120 Stockholm MOTPART Upphandlingsenheten i Region Jönköpings län Box1024 55111 Jönköping Ombud: Advokat Björn Lind Biträdande jurist Evelina Stein Wesslau Söderqvist Advokatbyrå Box684 551 19 Jönköping SAKEN Avd Meddelad i Jönköping SÖKANDE Överprövning enligt lagen (2016 :1145 ) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Acceptus AB:s ansökan om överprövning. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Aktbil Dok.Id 230028 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 036-15 66 55 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.dornstol.se Expeditionsticl måndag-fredag 08:00-16:00 Upphandlingsenheten i Region Jönköpings län (regionen) genomför upp­ handlingen lnterimschef2017/370 avseende bemanning för Region Jönkö­ pings läns behov av tillfällig chef i ledande befattningar. Upphandlingen genomförs enligt reglerna om öppet förfarande. Angiven utvärderingsgrund är de fyra kvalificerade anbud som har det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudspriset. Genom tilldelningsbeslut den6 april2017 har regionen beslu­ tat att tilldela kontrakt till två anbudsgivare i upphandlingen. Av tilldel­ ningsbeslutet framgår att Acceptus AB har bedömts inte uppfylla de obligatoriska kraven i punkterna1 3. .6 och2 .32. i upphandlingsdokumentet. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1747-17 Acceptus AB ansöker om överprövning av tilldelningsbeslutet och anför i huvudsakföljande.Utvärderingenbörgörasom.Avseendepunkt2.32. , Erfarenhet, i förfrågningsunderlaget har de skickat in tre CV för att visa att de uppfyller de ställda kraven. I ett av dem anges att konsulten i fråga har arbetat som regionchef i rollen som operativ chef och suttit i ledningsgrup­ pen. Som regionchef är man ansvarig för att leda ledningsgruppen, vilket kan likställas med att ha suttit i eller drivit ledningsgruppen. Acceptus AB borde,ienlighetmedpunkt12. .6,Förtydligandeochkompletteringar,ha getts möjlighet att förtydliga det. Vidare har Acceptus AB lämnat referenser i enlighet med punkt1 .3.6, Referenser för att bekräfta kapacitet, men Reg­ ionen har inte uppmärksammat det. Regionen anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Upp­ handingen har genomförts i enlighet med lagen om offentlig upphandling och de grundläggande gemenskapsrättsliga principer varpå lagen vilar. Det har inte skett något åsidosättande av lagens grundläggande principer och det saknas därmed grund för ett ingripande enligt LOU. Acceptus AB har inte visat att de uppfyller de i förfrågningsunderlaget ställda kraven på erfarenhet hos samtliga tre konsulter. Det bör förtydligas att medgivande till rättelse ellerbegäranomkompletteringochförtydligandeenligtpunkt12. .6iupp­ handlingsdokumentet avser en möjlighet för Regionen, inte en skyldighet. Den aktuella punkten kan även jämföras med 4 kap. 9 § LOU. Möjligheten för Regionen att begära in en komplettering eller ett förtydligande utsläcker inte Acceptus AB skyldighet att visa att konsulterna uppnår den erfarenhet som krävs. Ett förtydligande eller en komplettering i det nu aktuella fallet hade inte heller varit förenlig med principen om likabehandling. Regionen bekräftar att man av förbiseende inte har noterat de referenser som Acceptus AB har angivit. Acceptus AB har således uppfyllt kravet om referensupp­ drag. I JÖNKÖPING 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1747-17 I JÖNKÖPING SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler I 4 kap. I § LOV anges följande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i en­ lighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. I 4 kap. 9 § LOV anges följande. En upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling. En åtgärd enligt första stycket ska vara förenlig med princi­ perna om likabehandling och öppenhet. I20 kap. 6 § LOV anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. I § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Överprövning enligt LOV utgör en kontroll - utifrån de omständigheter som sökande har anfört - av att den upphandlande myndigheten har följt lagens bestämmelser och inte brutit mot de grundläggande principerna i4 kap. I § LOV. I mål om offentlig upphandling gäller som huvudprincip att den paii som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka om­ ständigheter han grundar sin talan på (ifr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i RÅ2009 ref.69). 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 7 4 7 -17 Inledningsvis konstateras att det i målet är ostridigt att Acceptus AB:s anbud uppfyller kraven i punkt1 .3.6, Referenser för att bekräfta kapacitet. Av förfrågningsunderlaget framgår i punkt 2.3 . 2, Erfarenhet, att konsulterna som erbjuds för uppdraget bl.a. ska ha minst fem års erfarenhet av att vara chef över chefer och erfarenhet av att, i rollen som chef, driva lednings­ grupp. Det framgår även i punkt1 . 2.6, Förtydligande och kompletteringar, att regionen kan medge en rättelse eller begära ett förtydligande. Acceptus AB har anfört att de nämnda kraven avseende erfarenhet är upp­ fyllda genom att konsulten har arbetat som regionschef i rollen som operativ chef och då lett ledningsgruppen, vilket kan likställas med att ha suttit eller drivit ledningsgruppen. Acceptus AB har även anfört att de borde ha getts möjlighet att komplettera sitt anbud för att förtydliga att de uppfyller de ställda kraven. Förvaltningsrätten bedömer att det av anbudet med bifogad CV inte framgår att Acceptus AB uppfyller kraven i 2.3.2, Erfarenhet. Beträffande1 . 2.6 , Förtydligande och kompletteringar konstateras att utformningen i förfråg­ ningsunderlaget inte är formulerad som en skyldighet för regionen, utan som en möjlighet. Formuleringen får vidare anses överensstämma med lydelsen i 4 kap. 9 § LOU. Bolaget har därmed inte visat att regionen har brutit mot några av de grundläggande principerna eller lagens bestämmelser i övrigt genom att inte anta bolagets anbud. Skäl för ingripande med stöd av LOU finns därmed inte. Acceptus AB:s ansökan om överprövning ska därför avslås. I JÖNKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1747-17 I JÖNKÖPING HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D LOV) Erik Hannus Förvaltningsrättsfiskalen Erik Hannus har avgjort målet. Förvaltningsrätts­ notarien Elisabeth Sveden har varit föredragande. Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Densomvillöverklagaförvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prö,0ningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, www.dornstol.se 3. � I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, • områdena vatten, energi, transporter och lagen (2007:1092) om upphandling inom posttjänster, • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på lagen (2016:1147) om upphandling av • koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ lagen (2016:1146) om upphandling inom • försörjningssektorerna W\V\v.domstol.se