FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-06-28 Mål nr 10343-13 Sida 1 (12) Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 15 Stockholm SÖKANDE Electrolux Home AB, 556030-8313 c/o AB Electrolux 105 45 Stockholm Ombud: Advokat Anna Ulfsdotter Forssell och jur.kanq. Ingrid Sandstedt Advokatfirman Delphi KB Box 1 432 111 84 Stockholm MOTPART SKL Kommentus Inköpscentral AB, 556819-4798 Att: Pia Hedström 117 99 Stockholm - 20J)i�Q7- 0 2 Aktbil Avd. ··, Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling Dnr· SAKEN FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Electrolux Home AB:s ansökan. Dok.Id 362226 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 E-post: KONKURRENSVERKET 'KSnr Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10343-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen . BAKGRUND SKL Kommentus Inköpscentral AB (SKI) genomför en upphandling av ramavtal för vitvaror (2012-2). Upphandlingen är indelad i tre delar varav del 1 omfattar kyl, frys, kyl/frys, spis, spishällar, diskmaskiner, tvättmaskiner, torktumlare samt torkskåp. Del 2 omfattar hushållsmaskiner såsom mikrovågsugnar, dammsugare, kaffebryggare/maskiner, strykjärn, köksmaskiner m.fl. och del 3 omfattar fastighetstvättmaskiner. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) med lägsta pris som utvärderingsmodell. Genom beslut den 19 april 2013 avbröt SKI upphandlingen för delområde 1. Som skäl för beslutet angavs att inget anbud uppfyller ställda minimikrav i upphandlingen. Samma dag beslutade SKI att tilldela Siba AB ramavtal avseende delområde 2 och Miele AB ramavtal avseende delområde 3. YRKANDEN M.M. Electrolux Home AB (bolaget) yrkar - avseende delområde 1 - att beslutet att avbryta upphandlingen ska ogiltigförklaras och upphävas samt att SKI ska slutföra upphandlingen genom att fatta tilldelningsbeslut. I anslutning till detta yrkas att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny anbudsutvärdering sker, varvid bolagets anbud ska tas upp till prövning. Bolaget yrkar - avseende delområde 2 och 3 - i första hand att upphandlingen rar avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny anbudsutvärdering sker, varvid bolagets anbud ska tas upp till prövning. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10343-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ____ _ Bolaget anför i huvudsak följande. SKI saknar sakliga skäl för att avbryta upphandlingen för delområde 1. En upphandling får endast avbrytas när det föreligger objektivt godtagbara skäl och dessa skäl typiskt sett irite ligger inom den upphandlande myndighetens kontroll, eller innebär att myndigheten skulle bryta mot lag om upphandlingen fortskred. Bolagets anbud uppfyller samtliga skall-krav i förfrågningsunderlaget och skulle därför inte ha förkastats. Beslutet oni avbrytande strider således mot likabeha1:1dlings- och transparensprincipen. Det är inte tillåtet att göra godtyckliga avsteg från förfrågningsunderlagets krav och ett skall-krav får inte tolkas utan stöd i förfrågningsunderlaget. Anledningen till att bolagets anbud har förkastats är på grund av att anbudet inte ansetts uppfylla kravet på webbutik enligt punkt 4.8 i förfrågningsunderlaget. Kravet innebär att anbudsgivare ska erbjuda en webbutik för offererat sortiment. Kravets ordalydelse innebär att anbudsgivare ska kunna erbjuda en webbutik, inte att anbudsgivare vid anbudstidens slut ska ha en webbutik. Enligt EU-domstolens avgörande i mål C-158/03 strider det mot EU-rätten att ha ett villkor i förfrågnings­ underlaget som innebär att anbudsgivare redan vid anbudslämnandet ska behöva inneha viss produktionsanläggning som krävs för att utföra tjänsten. Kontraktsföremålet i sig är därvid helt oväsentligt. Bolaget har inte invänt mot kravet i sig utan endast att det strider mot EU-rätten att kravet ska vara uppfyllt redan,vid anbudslämnandet. SKI menar att webbutiken ska finnas _och vara specialanpassad efter SKI:s krav redan vid anbudstidens utgång. Bolaget har bekräftat att kravet är uppfyllt men har förtydligat att bolaget i dagsläget har en webbutik riktad mot allmänheten som ska anpassas efter SKI:s specifika krav. Denna specialanpassning innebär arbete och kostnader som skulle vara onödiga för bolaget om bolaget inte tilldelas kontrakt i upphandlingen. Kostnaden för att sätta upp _ _ _..._.e_,_,_o�be� �fi�·o�tliga webbutikeu.har varit amfattande...ochla:LäYerstig�· � - - miljoner kr. En ytterligare anpassning till kraven i förfrågningsunderlaget - - -­ Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10343-1.3 Allmänna avdelningen kostar uppskattningsvis 200 000-300 000 kr, vilket är en betydande kostnad bara för att kunna lämna anbud. Vitvarubranschen är en marknad under hård konkurrens och prispress både i tillverkar- och återförsäljar­ ledet. Det finns ett flertal aktörer som konkurrerar och utfallet i en upphandling är osäkert. De specifika kraven är inte så omfattande eller komplicerade att det inte är möjligt att göra nödvändiga anpassningar med kort varsel. Av bolagets anbud framgår att för det fall bolaget tilldelas kontrakt kommer det att finnas en webbutik som uppfyller SKI:s specifika krav. Specialanpassningen sker under en period av maximalt 10 dagar. Det är vare sig rimligt eller skäligt att anbudsgivare redan vid anbudstidens slut ska ha startat upp en fungerande webbutik utifrån SKI:s önskemål med de kostnader som detta medför. Ett sådant krav är oproportionerligt och otillåtet. I och med att bolagets anbud har uppfyllt samtliga skall-krav i upphandlingen skulle anbudet ha tagits upp till utvärdering för samtliga delområden. Bolaget har lidit skada i och med att SKI på felaktiga grunder avbrutit upphandlingen avseende delområde 1. Bolaget har lidit, eller i vart fall riskerat att lida skada, som en följd av SKI:s agerande även vad gäller upphandlingen för delområde 2 och 3. SKI bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. I avsnitt 4.8 i förfrågningsunderlaget anges ett krav på att anbudsgivare ska erbjuda en webbutik för offererat sortiment med produktinformation, bruttopriser, nettopriser och lagersaldo. Vid lagersaldo nol! ska förväntad leveranstid redovisas. Vidare anges att prislistan och eventuell rabatt ska publiceras av antagen leverantör under avtalstiden, lätt tillgänglig för SKI och de avropsberättigade myndigheterna och enheterna, på hemsida och i webbutik med separat inloggning. Bolaget har svarat att kravet på _ _ _ _ _ _ _ _ __,w-e__.,b_.b"""'1 tik:-Uppf:}[lls�tiketiLllllder---llUrecklign_ochJromme:r_atLvar�a-- --­ klar till den dagen ett avtal börjar gälla. Under kravet på beskrivning av I STOCKHOLM - ----- - webbutikens utformning/funktionalitet har bolaget bl.a. svarat att webbshopen idag är riktad mot konsument och att webbshopen mot företag kommer att byggas utifrån den befintliga men riktas mot SKI. SK.I har . förutsatt att samtlig� krav som framgår av förfrågningsunderlaget med bilagor ska vara uppfyllda vid anbudstillfället. Detta kan inte ha varit oklart och förfrågningsunderlaget brister därför inte i transparens i denna del. Bolagets anbud uppfyller inte kravet på att ha en webbutik enligt punkt 4.8 i förfrågningsunderlaget och SK.I var därför skyldigt att förkasta anbudet. För att anbudsgivarna ska kunna beskriva sin egen webbutiks utformning och funktionalitet måste det finnas en fungerande webbutik i drift vid tidpunkten för anbudslämnandet och inte vid en senare tidpunkt. Under anbudstiden har SKI dessutom svarat på frågor om tidpunkten för när en webbshop måste finnas och svarat att kravet på webbshop gäller vid anbudslämnandet. Kravet i sig är rimligt och proportionerligt. Kravet är likvärdigt och icke­ diskriminerande och kan uppfyllas av alla anbudsgivare. Upphandlingen omfattar köp av produkter i form av vitvaror för successiva avrop under ramavtalets löptid. Det är både brukligt inom branschen och nödvändigt för de avropande myndigheterna att ha ett elektroniskt stöd med information om det upphandlade sortimentet. Alternativet till en webbutik är att skicka ut kataloger, vilket är avsevärt besvärligare och tidsödande. Det finns inget mindre ingripande alternativ för att uppnå syftet med kravet. Åtta av nio anbudsgivare kunde tillhandahålla en webbutik enligt skall-kravet. Kostnaden för en anpassning av den befintliga webbutiken torde med god marginal ligga inom ramen för bolagets normala kostnader för utveckling av sina elektroniska verktyg. Det avgörande från EU-domstolen som bolaget åberopat (C-158/03) är inte tillämpligt i den nu aktuella upphandlingen och upphandlingsföremålen är inte jämförbara. Det kan inte -----ie!.RB�.a ett orim�-Upphandlingen-att.det-Upphandlad,..,..__ __ sortimentet ska kunna presenteras med sågan basinformation som priser, _ ___ FÖRVALTNINGSRÄTTEN · DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen . Sida 5 10343-13 Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10343-13 Allmänna avdelningen lagersaldo och eventuell leveranstid. Bolaget verkar mena att man av avgörandet kan dra slutsatsen att det över huvud taget inte skulle vara tillåtet att ställa krav som anbudsgivare inte kan uppfylla vid anbudstillfället, oavsett upphandlingsföremålets karaktär, utan att alla krav som ställs ska kunna uppfyllas vid fullgörande av kontraktet, dvs. någon gång under avtalsperioden. Avgörandet kan dock inte ges den principiella betydelsen och varje upphandling måste bedömas utifrån omständigheterna i den specifika upphandlingen. I det avgörandet ansåg EU-domstolen att kraven var direkt diskriminerande. Kammarrätten i Stockholm fann den 2 mars 2011 i mål m 5418-10 att ett krav på att leverantörerna skulle ha tillgång till en beställningscentral/produktionsenhet för mottagning av resebeställningar, inte stred mot principerna om likabehandling och proportionalitet. SKI hade således sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen avseende delområde 1 mot bakgrund av att inget anbud uppfyllde ställda krav. Vad gäller delområde 2 och 3 har SK.I, mot bakgrund av att ställt skall-krav inte var uppfyllt, haft rätt att förkasta bolagets anbud och anta annan anbudsgivares anbud. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs ----------Vckså-att-dei-risas�tt.sökandenJidit.skada-elktlanlromm.a-attlirla-Skada------­ på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. JSTOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10343-13 Allmänna avdelningen Frågan i målet är dels om skall-kravet på webbutik är förenligt med likabehandlings-, transparens och proportionalitetsprinciperna enligt 1 kap. 9 § LOU, dels om bolagets anbud uppfyller skall-kravet på webbutik och dels om SK.I haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen avseende delområde 1. Föremålet för upphandlingen är ramavtal för vitvaror. Syftet med upphandlingen är att tillgodose de till SK.I knutna verksamheternas löpande försörjning av vitvaror inom tre olika områden som omfattar tre kategorier av vitvaror. Upphandlingen är indelad i Sveriges 21 län och anbud kan lämnas avseende valfritt antal län. Upphandlingens sammanlagda värde uppgår till 888 miljoner kr över ramavtalsperioden. I punkt 4.8 i förfrågningsunderlaget anges som obligatoriskt lq_av kopplat till upphandlingsföremålet att anbudsgivare ska erbjuda en webbutik för offererat sortiment med information enligt följande: Produktinformation· Bruttopriser Nettopriser Lagersaldo Vid lagersaldo noll ska förväntad leveranstid redovisas. Vidare anges att prislistan och eventuell rabatt ska under avtalstiden publiceras av antagen leverantör, lätt tillgänglig för SK.I och de avropberättigade myndigheterna och enheterna, på hemsida och i webbutik med separat inloggning. Nettopriserna för varukorgens artiklar ska visas vid eventuella avrop/beställningar i webbutik. Anbudsgivare ska svara "ja" eller "nej" på frågan om kravet på webbutik uppfylls och ge en kortfattad . beskrivning av webbutikens utformning/funktionalitet. I punkt 5.3 i förfrågningsunderlaget anges att anbud som inte uppfyller de obligatoriska krav som anges 1 avsmtt 4 kommer att förkastas. I STOCKHOLM Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10343-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SKI har under anbudstiden besvarat en fråga om webbshopen måste vara · uppsatt nu eller om den kan startas upp senare och uppgett att kravet på webbshop gäller vid anbudslämnande och att anbudsgivare kortfattat ska beskriva utförande och funktionalitet. Skall-kravet på webbutik Bolaget har gjort gällande att kravet på webbutik strider mot likabehandlingsprincipen, brister i transparens och är oproportionerligt. Bolaget har anfört att det inte tillräckligt tydligt framgår av förfrågnings­ underlaget att kravet gäller redan vid anbudslämnande och att det strider mot LOU och gemenskapsrätten att st�la upp krav som innebär att anbudsgivare redan vid anbudslämnandet ska behöva ha en produktionsanläggning som krävs för att fullgöra kontraktet. SKI har i sin tur gjort gällande att det klart och tydligt framgår av förfrågnings­ underlaget samt av frågor och svar att kravet på en fungerande och befintlig webbutik gäller vid anbudslämnandet och att kravet är rimligt och nödvändigt för att uppnå syftet med upphandlingen. För att ett förfrågningsunderlag ska vara förenligt med LOU och EU-rätten krävs att det är tillräckligt klart och tydligt utformat och att samtliga anbudsgivare ges insikt i hur bedömningen av deras anbud kommer göras. Förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får dock godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten iakttas Gfr RÅ 2002 ref. 50). En upphandlande myndighet har enligt praxis stor frihet när den bestämmer själva föremålet för upphandlingen. De krav som myndigheten ställer upp måste dock överensstämma med LOU och de gemenskapsrättsliga principer som ligger till grund för LOU. Ställda krav måste vara kopplade till det som ska __ _____ _..,. pphandlas..ocU.år-iI1te-fr-amståsom..godcyckliga_eller..l1ppenbarLosakli¾l'g:.ua_ Den upphandlande enheten får inte ställa större krav på leverantören än vad _ _ _ Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10343-13 som är nödvändigt och ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Även kravet på utnyttjande av största möjliga konkurrens, så att kretsen av dem som kan delta i upphandlingen inte begränsas mer än vad soin. är nödvändigt, måste beaktas G.fr RÅ 2010 ref. 78 samt Kammarrättens i Stockholm dom den 2 maj 2011 i mål nr 6988-10). Den upphandlande myndigheten har bevisbördan för samtliga dessa frågor och står även risken för det fall någon av dem inte kan besvaras. Tillhandahållandet av en webbutik för den löpande försörjningen av vitvaror till de verksamheter som är knutna till SK.I torde vara standard i vitvarubranschen. Att anbudsgivare ska tillhandahålla en webbutik är inte i sig ifrågasatt i målet, däremot är det fråga om när kravet måste vara uppfyllt. Det finns inte något uttalat krav i LOU, och det följer inte heller av de EU-rättsliga principerna, att alla skall-krav avseende den upphandlade tjänsten ska vara uppfyllda då anbudet ges in i ett upphandlingsförfarande Gfr Kammarrätten i Göteborgs dom den 18 september 2008, mål nr 2883-08). Om inget särskilt anges i förfrågningsunderlaget är dock huvudregeln att skall-kraven ska vara uppfyllda vid tiden för anbudsingivandet, under förutsättning att det inte kan anses oproportionerligt att kräva kravuppfyllelse vid denna tidpunkt Gfr Kammarrätten i Göteborgs dom den 5 april 2012, mål nr 26-12). Utifrån utformningen av förfrågningsunderlaget och det aktuella skall­ kravet i punkt 4.8, samt med beaktande av vad som har framkommit av de svar som SK.I lämnat under anbudstiden, bedömer förvaltningsrätten att skall-kravet inte kan tolkas på annat sätt än att anbudsgivare ska tillhandahålla en fungerande webbutik vid anbudets ingivande. Utformningen av förfrågningsunderlaget i denna del kan därför inte anses vara i strid med transparensprincipen. ---------4:<-T-åg..arilir--härefter----Omla-avås:tr.idet-motlikabehandlingsprincipen-eller--1il.,-----­- oproportionerligt. Inledningsvis konstaterar förvaltningsrätten att det inte I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10343-13 Allmänna avdelningen strider mot LOU eller de gemenskapsrättsliga principerna att ställa höga krav som endast ett fåtal leverantörer har möjlighet att uppfylla, under förutsättning att kraven är sakligt motiverade av upphandlingsföremålet Gfr EU-domstolens avgörande i mål C-513/99). Av EU-domstolens praxis följer vidare att bedömningen av om proportionalitetsprincipen åsidosatts ska utföras som en "strukturerad avvägning" mellan motstående intressen i tre steg. Till en början bedöms om åtgärden i fråga är lämplig-och effektiv för att åstadkomma det uppgivna syftet. Därefter bedöms om åtgärden är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syftet, såtillvida att det inte finns något mindre ingripande alternativ. Slutligen bedöms huruvida den negativa effekten som åtgärden medför, på det intresse eller den rättighet som åtgärden inskränker, är oproportionerlig eller överdriven jämfört med det eftersträvade syftet. Det är den upphandlande myndigheten som ska visa att åtgärden, i detta fall kravet på webbutik, är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syftet. EU-domstolen fann i mål C-234/03 att det stred mot proportionalitetsprincipen att dels ställa upp krav på att anbudsgivarna vid anbudslämnandet skulle förfoga över lokaler i den provinshuvudstad där tjänsten skulle tillhandahållas, dels ange bedömningskriterier för anbuden som innebar att defhade betydelse om anbudsgivarna hade egna anläggningar för bl.a. tillverkning belägna högst 1 000 km från den nämnda provinsen. Upphandlingen i fråga handlade om hälsovårdstjänster i form av hemrespiratorbehandlingar och andra tekniker för andningsstöd. Det står klart att bolaget i sitt anbud uppgav att kravet på webbutik är uppfyllt, att webbutiken är under utveckling och kommer att vara klar vid avtalsstart. Bolagets befintliga webbutik är riktad mot konsumenter och innehåller en del av de uppgifter som ska ingå i webbutiken enligt punkt 4.8 i förfrågningsunderlaget. Huvudregeln är, som nämnts ovan, att skall­ kraven ska vara uppfyllda vid tiden för anbudsingivandet om det inte kan - - - -- - - -ans��gl1im1er-ligt-.-Äv-en.-med�eaktande-av-att.det-enligt-b,.,o-la....g�-- - - -- ­ skulle kosta mellan 200 000-300 000 kr att anpassa befintlig webbutik till I STOCKHOLM Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10343-13 Allmänna avdelningen SKI:s krav bedömer förvaltningsrätten att det får anses vara ett proportionerligt krav att webbutiken ska existera vid anbudslämnandet. Detta bl.a. med beaktande av kravet i förfrågningsunderlaget på att anbudsgivarna ska ge en kortfattad beskrivning av webbutikens utformning/funktionalitet. Bolaget har självt uppgett att en anpassning av den befintliga webbutiken till SKI:s krav vare sig är omfattande eller komplicerad. Kostnaden för _en anpassning av den egna webbutiken kan inte heller anses vara oproportionerlig i förhållande till ramavtalets sammanlagda värde. Förvaltningsrätten finner vid en samlad bedömning att kravet på en fungerande webbutik vid anbudslärnnandet inte kan anses oproportionerligt eller överdrivet jämfört med det eftersträvade syftet. Sammanfattningsvis bedömer förvaltningsrätten att skall-kravet i fråga är förenligt med såväl likabehandlings- som proportionalitetsprincipen. Förvaltningsrätten bedömer även att bolagets anbud inte uppfyllt skall-kravet på webbutik och SKI har därför varit skyldigt att-utesluta anbudet ur upphandlingen. Avbrytande av upphandlingen Av rättspraxis framgår att ett beslut att avbryta en upphandling måste grundas på sakligt godtagbara skäl och att beslutet inte får vara godtyckligt. Ett beslut om avbrytande måste följa de grundläggande reglerna i EU-fördraget i allmänhet och i synnerhet principen om förbud mot diskriminering på grund av nationalitet. Sakligt godtagbara skäl har ansetts föreligga när endast ett anbud återstått, dvs. bristande konkurrens Gfr EU-domstolens avgörande i mål C-27/98 samt Kammarrättens i Stockholm dom den 23 januari 2013 i mål nr 4691-12). Det är den upphandlande enheten som har att visa att det föreligger sakligt - - -- - - -_�g"""o�dtagbara.skäL(�-re:f...AJ:),�- -- -- - -- - -- � I STOCKHOLM. Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10343-13 Allmänna avdelningen SK.I har som grund för beslutet att avbryta upphandlingen avseende delområde 1 uppgett att inget anbud uppfyller ställda. �av i upphandlingen. Bolaget har bestridit att anbudet inte uppfyller skall-kravet. Förvaltnings­ rätten har ovan funnit att bolagets anbud inte uppfyllt skall-kravet på webbutik och SK.I får därför anses ha haft sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen avseende delområde 1. Beslutet har därför varit förenligt med LOU och gemenskapsrätten. Sammanfattning Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att det saknas skäl för ingripande enligt LOU på de av bolaget anförda grunderna. Något annat skäl för ingripande enligt LOU har inte framkommit. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). ��dberg Rådman Föredragande har varit Catharina Nordler. I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTlllSTÅND Densomvillöverklaga förvaltningsrättens beslut ska skri.va till Kammarriitten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha ko:tnm.it in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kom.mer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten läm.nar prövningstillstånd om det är av vikt för ledningavrättstilläm.pningenatt överklagandet prövas, anledning förekommer till änd#ng i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstån4 inte meddelas står förvaltningsrättens be$lut fast. Det är därför viktigt att det klart ocli tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnum.m.er, yrke, postadress och telefonnu.mn::i-er. Dessutom ska adress och telefonnum.m.er till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om. dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast 2. 3. 4. 5. 6. detbeslutsomöverklagasmeduppgift om förvaltningsrättens namn, m.åJnummer sam.t dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran omprövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt b evis. ft görs till kammarrätten, Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt nam.n, adress och telefonnummer. Omnågonperson-elleradressuppgift ändras, ska Niutan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens d?m eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f°ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till föt-valtningsrätten. DV 3109/lA LOU