FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Avdelning 31 SÖKANDE DOM 2017-04-26 Meddelad i Stockholm Mål nr 26408-16 r,r:rr; f1.I jT;' i:..+V !li Aktbil .__.,._�....rlll>-> 1 A till Ö Företagsutveckling AB, 556427-9528 Box 575 651 13 Karlstad MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. KURRENSVERKET KON •·u,,,� 6 2 Avd Dnr KSnr .i Dok.Id 824249 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26408-16 I STOCKHOLM BAKGRUND Arbetsförmedlingen har genomfört upphandlingen, Individuellt pedagogiskt stöd vid utbildning, Af-2016/0016 7734. Upphandlingen är uppdelad i 10 leveransområden. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande­ enligt 15 kap. lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Av till­ delningsbeslut daterat den 2 december 2016 framgår att Arbetsförmedlingen, valt att avseende marknadsområde 1-10 teckna avtal med annan leverantör än A till Ö Företagsutveckling AB. YRKANDEN M.M. A till Ö Företagsutveckling AB (bolaget) yrkar i första hand att rättelse görs vilket medför att A till Ö Företagsutveckling AB:s anbud tas upp till bedömning eftersom det förkastats på felaktiga grunder. I andra hand yrkas att upphandlingen görs om på grund av att anbudsförfrågan var så bristfäl­ ligt utformad att 16 av 21 leverantörer blev förkastade vilket medför att Ar­ betsförmedlingen inte antagit de mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet. Den skada A till Ö Företagsutveckling AB lidit eller riskerar att lida är att de har haft en högst reell chans att tilldelas kontrakt om inte Arbetsförmedlingen på felaktiga grunder förkastat deras anbud. Till stöd för sin talan anför Bolaget i huvudsak följande. Anbudet har blivit förkastat på grund av att bolaget på ett ej godkänt vis redovisat underleve­ rantör utan endast hänvisat till en bilaga. Bolaget anser att genom att hänvisa till bilagt samarbetsavtal där alla upp­ gifter som Arbetsförmedlingen efterfrågar, för underleverantörer, finns med så anser bolaget att de tydligt fullgjort det som efterfrågats. Företags­ namn, adress, organisationsnummer finns således i samarbetsavtalet som verifierar överenskommelsen om att samarbete finns. Underleverantören ska inte utföra en viss del av tjänsten för att uppfylla kompetens eller skall- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26408-16 I STOCKHOLM krav i utförande, underleverantören ska addera uppföljande kvalitetshöj­ ning i det kommande utförandet av tjänsten. Kvalitetsbedömning av ett anbudssvar borde rimligtvis inte avgöras angående en faktauppgift som inte ska värderas utifrån formulering eller resonemang och som finns angiven utifrån efterfrågade uppgifter. Bolaget anför vidare att det strider mot proportionalitetsprincipen att dis­ kvalificera deras anbud. Deras anbud innehåller samtliga efterfrågande uppgifter, delvis finns efterfrågade uppgifter redovisade i bilaga, vilket tydligt anges i aktuellt svarsfålt. Bolaget är helt införstådd med och respekterar beslut som påvisar att det saknas efterfrågade uppgifter av fakta eller beskrivningar. I anbudet är det inte så att det saknas efterfrågade uppgifter varken av fakta eller av beskrivningar. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan om överprövning och an­ för att bolaget inte har redovisat uppgifter om underleverantörer på föreskri­ vet sätt och har således inte uppfyllt ska-kravet i punkt 1.2.14 i förfråg­ ningsunderlaget. Därmed har bolaget inte rätteligen gått vidare till utvärde­ ring. Upphandlingen har således genomförts i enlighet med förfrågningsun­ derlaget, de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU och övriga be­ stämmelser i LOU. Bolaget har således inte lidit eller riskerat att lida skada. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) har den 1 januari 2017 upphävts och ersatts med lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Av övergångsbestämmelserna till den nya lagen framgår dock att den upphävda 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26408-16 lagen gäller för sådan upphandling som påbörjats före ikraftträdandet. Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvalt­ ningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upp­ handlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan då besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Bolaget har gjort gällande att dess anbud felaktigt har förkastats av Arbets­ förmedlingen. Vidare har bolaget anfört att förfrågningsunderlaget inte varit tillräckligt tydligt och att ställda krav i upphandlingen strider mot proport­ ionalitetsprincipen. Förvaltningsrätten konstaterar att en av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska krav inte ska beaktasvidutvärderingen. Ska-Kravsomangesiförfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Den upphandlande myndigheten får inte heller ändra eller frånfalla uppställda krav, eftersom förfarandet då skulle bryta mot lika­ behandlingsprincipen och principen om öppenhet. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26408-16 I STOCKHOLM Förvaltningsrätten konstaterar att det av förfrågningsunderlagets punkt 1.2.14 bl.a. framgår bl.a. att anbudsgivaren ska ange samtliga underleveran­ törer som anbudsgivaren avser att anlita vid utförandet av tjänsten och att de ska redovisas i avsedd ruta. Vidare framgår av punkten 1.6.6. att anbud lämnas elektroniskt i upphandlingsverktyget Tendsign och anbudssvar läm­ nas i de härför avsedda svarsfålten i Tendsign och att bilagor endast kommer att beaktas om sådana begärts av Arbetsförmedlingen för ett visst avsnitt. · Bolaget har anfört att det strider mot proportionalitetsprincipen att diskvali­ . ficera deras anbud. Proportionalitetsprincipen innebär att den upphandlande enheten i en upphandling inte får ställa större krav på leverantören eller le­ veransen än som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Kraven ska således ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som skall täckas (se prop. 2006/07:128 s. 132). Förvaltningsrätten anser att det inte strider mot proportionalitetsprin­ cipen att ställa krav på att underleverantörer ska redovisas i en särskild ruta. Det skulle strida mot upphandlingsprinciperan om Arbetsförmedlingen låtit anbudet utvärderas eftersom det inte uppfyller ett ska-krav. Förvaltningsrätten gör bedömningen att det av förfrågningsunderlaget klart och tydligt framgår att svar ska lämnas på avsedd plats och att bilagor inte kommer beaktas om sådana inte särskilt begärts. Bolaget kan inte genom det anförda anses ha visat att Arbetsförmedlingen genom sin utvärdering brutit mot någon regel i LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. 5 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26408-16 I STOCKHOLM HURMAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV3109/lA LOU). Charlotte Hedberg Rådman Målet har föredragits av Charlotta Aggevall. .It SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. www.domstol.se Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 3.