FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-12-01 Meddelad i Stockholm Mål nr 41767-10 Enhet 15 Sida 1 (19) Politivagn Stockholm AB, 556615-9090 Box 105 123 22 Farsta Ombud: Advokat Christer Heidenborg LEGIO Advokatfirma AB Box 5779 114 87 Stockholm MOTPART Polismyndigheten i Södermanlands län Box 348 631 05 Eskilstuna Företrädd av: Rikspolisstyrelsen Box 12256 102 26 Stockholm SAKEN .. -:. , .�· ,i,,.ii;.;;;�.�m!/lllk,;,i;s'.'.'<"lit;; Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOMSLUT Förvaltningsrätten avvisar yrkandet om att polismyndigheten ska åläggas betala sökandens rättegångskostnader. Förvaltningsrätten avslår ansökan. Föryaltningsrätten i Linköpings beslut den 5 oktober 2010 att upphand­ lingen inte får avslutas innan något annat har beslutats upphör därmed att gälla. ,,.....J.� 2010 -12- 0 2 % J--�-----;;-:· 1111 ♦ Dok.Id 73571 Postadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dorn.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41767-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Rikspolisstyrelsen (RPS) har genomfört en samordnad upphandling av ramavtal avseende polititransport för Polismyndigheterna i Stockholms och Södermanlands län. Upphandlingen har genomförts genom ett öppet förfa­ rande enligt 4 kap. LOU. I tilldelningsbesked den 23 september 2010 anges följande. Den 26 augusti 2010 beslöt Polismyndigheten i Södermanlands län att tilldela Fidelia AB upphandlingskontraktet avseende Södermanlands län. Förvaltningsrätten i Stockholm har den l oktober 2010 beslutat att upp­ handlingen, avseende polititransporter för Polismyndigheten i Söderman­ lands län, inte får avslutas innan något annat har beslutats. Samma dag fann Förvaltningsrätten i Stockholm att det interimistiska beslutet avseende Polismyndigheten i Södermanlands läns upphandling felaktigt fattats av Förvaltningsrätten i Stockholm. Handlingarna i målet överlämnades där­ med till Förvaltningsrätten i Linköping. Den 5 oktober 2010 fattade För­ valtningsrätten i Linlcöping ett nytt beslut med innebörden att upphand­ lingen inte får avslutas innan något annat har beslutats samt att handlingar­ na i målet skulle överlämnas till Förvaltningsrätten i Stockholm för hand­ läggning tillsammans med mål avseende Polismyndigheten i Stockholms läns upphandling. YRKANDEN M.M. Politivagn Stockholm AB (Politivagn) ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning enligt LOU. Politivagn yrkar att förvaltningsrätten vidtar rättelse och utser sökanden till leverantör i den aktuella upphandlingen samt att polismyndigheten åläggs att betala sökandens rättegångskostnader Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41767-10 Allmänna avdelningen med ett belopp som senare kommer att anges. Som grund för talan anförs bland annat följande. RPS har genom tilldelningsbesked den 23 september 2010 meddelat avsik­ ten att teckna avtal med Fidelia AB (Fidelia) för upphandling av politi­ transporter i Södermanlands län, trots att Fidelia inte uppfyller upphand­ lingens skall-krav. Fidelias anbud Den vinnande anbudsgivaren Fidelia har fallerat att ange tre referenser hänförliga till polititransporter, inte angivit aktuella fordon i anbudet samt att felalctigheter föreligger i personalförteckningen. Skall-kravet i punkt 8.4 i förfrågningsunderlaget anger att anbudsgivaren ska uppge tre leverantörer för vilka anbudsgivaren utfört motsvarande tjänster de senaste tre åren. Definitionen av polititransporter framgår av punkt 2. En av de referenser som Fidelia har angivit är Attunda begrav­ ningsbyrå, vilken inte kvalificerar sig som en tjänst motsvarande politi­ transporter. Arbetet med Attunda begravningsbyrå saknar de särdrag som präglar polititransporter. Fidelia uppfyller inte skall-laav 8.4. Fidelia har genom sanningsförsälaan intygat att lämnade uppgifter i anbudet är full­ ständiga och korrekta. Det kan därmed konstateras att Fidelia har brustit i sin information och därigenom brutit mot sin sanningsförsälaan. Skall-laavet i punkt 10.4c, i förfrågningsunderlaget, anger att en förteck­ ning över samtliga fordon som ska användas för polititransportema ska anges i anbudet. Fidelia har angett att VW Transporter, registreringsnum­ mer ABC 123, kommer att användas för uppdraget. Detta fordon finns inte, enligt registerutdrag framgår att fordon med registreringsnummer ABC 123 utgörs av en Toyota Carnry, årsmodell 1987. Fidelia uppfyller således I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41767-10 Allmänna avdelningen inte skall-krav 10.4c och bryter dänned även i denna del mot sin sannings­ försäkran. Enligt skall-kravet i punkt 10.4b, i förfrågningsunderlaget, ska anbudsgiva­ re uppge en förteckning över den personal som ska utföra tjänsten. Med hänsyn till undertecknad sanningsförsälaan ska uppgifterna vara korrekta. En av de personer som Fidelia i sin personalförteckning uppger kommer att vara del av den personal som utför efterfrågade tjänster, arbetar idag som polis i Söderort och kan enligt gällande jävsregler för polisen inte arbeta för Fidelia med polititransporter. Vidare noteras att det anges att en annan person som finns uppgiven har tioårig erfarenhet av branschen. Då perso­ nen ifråga fram till 2005 arbetade som välctare så stämmer inte den uppgif­ ten. Fidelia har således brustit i skall-krav 10.4b genom felaktig personal­ förteckning, samt brustit i sin sanningsförsäkran avseende befintlig perso­ nals erfarenhet av branschen. Skall-kraven innebär att utsedd leverantör ovillkorligen måste uppfylla samtliga dessa krav. Fidelias verksamhet brister på samtliga ovan angivna punlcter och uppfyller dänned inte de krav som RPS ställer på leverantören. Fidelia har vidare uppgivit osanna uppgifter i sitt anbud. Fidelia kan där­ med inte tilldelas polititransportavtalet i Södermanlands läns polisdistrikt, då skall-kraven inte uppfylls genom dess anbud. Polititransport har i sin ansökan om överprövning enligt LOU inkommit med anbudsförfrågan den 21 december 2009, tilldelningsbesked den 23 september2010, registerutdrag från Transportstyrelsen den29 september 2010 samt Fidelias resursförteckning, sanningsförsälaan den 15 mars 2010, angivande av fordon och personalförteckning. RPS bestrider bifall till Politivagns talan och yrkar att ansökan avslås i dess helhet. Till stöd för sin talan anges i huvudsak följande. Upphandling- I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41767-10 Allmänna avdelningen en strider inte mot vare sig LOU eller de rättsliga principer som bär upp LOU och unionsrätten. Politivagn har inte heller visat att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU före­ ligger således inte. Fidelias anbud Gällande referenser så anges det i det skall-krav som Politivagn anser att Fidelia inte uppfyllt, förfrågningsunderlagets punkt 8.4 "Tidigare åtagan­ den", att anbudsgivare ska bifoga en förteckning över de tre viktigaste uppdragsgivarna för vilka anbudsgivaren har utfört tjänster avs�ende om­ händertagande av avlidna under de tre senaste åren. Det ställs inte något laav på att referenserna måste avse polititransporter. Fidelias anbud har därmed uppfyllt ställt krav och RPS har inte på denna gmnd haft skäl att förkasta Fidelias anbud. När det gäller fordonet med uppgivet registreringsnummer ABC 123 är det korrekt att Fidelia i sitt anbud uppgett sig ha tillgång till detta fordon. RPS ifrågasätter inte Politivagns påstående att det fordon som innehar detta re­ gistreringsnummer inte överensstämmer med den typ av fordon som an­ getts i Fidelias anbud. Det framgår dock av fotografier som bifogats anbu­ det i anslutning till den skriftliga uppräkningen, avbildandes de fordon som ska användas vid genomförande av upphandlat uppdrag, att Fidelia har tillgång till ett sådant fordon som angivits i den skriftliga uppräkningen i anslutning till registreringsnummer ABC 123, en VW Transporter. Av fo­ tografierna framgår att detta fordon har registreringsnummer ABC 713. Fordon ABC 713 återfinns även som fordon nummer två i det av Politi­ vagn åberopade utdraget från Transportstyrelsens trafikregister över de fordon som ägs av Fidelia. Detta ger stöd åt att det är fråga om ett uppen­ bart skrivfel från Fidelias sida. Oaktat detta förhållande har Fidelia i sitt anbud uppgett tillräckliga uppgifter för att visa på att det faktiskt uppfyllt I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41767-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ställt skall-laav. Politivagn kan dänned inte anses ha lidit eller kunnat komma att lida skada av det förhållandet·att ett felalctigt registreringsnum­ mer angivits i anbudet. Med anledning av påstådda felalctigheter i Fidelias personalförteckning om att en av de angivna personerna arbetar som polis och att en annan person, som påstås ha tio års erfarenhet i yrket, har arbetat som välctare fram till år 2005 har RPS genomfört en egen kontroll. RPS har då kunnat konstatera att det är korrelct att en av de angivna personerna i Fidelias personalför­ teckning numera arbetar som polis. Personen ifråga var dock vid tidpunk­ ten för anbudens inlämnande anställd av Fidelia på timbasis och en del av den personalstyrka Fidelia tänlct nyttja vid ett eventuellt genomförande av upphandlat uppdrag. Den av Fidelia lämnade uppgiften var således korrelct vid denna avgörande tidpunlct. Enligt Kammarrätten i Göteborgs dom från den 18 december 2009 i mål nr 4904-09 har upphandlande myndighet att bealcta även sådana uppgifter s.om blir kända först i samband med överprövningsprocessen. RPS har dänned att beakta det fal<:tum att personen ifråga inte längre står till Fideli­ as förfogande. Denna omständighet medför dock inte någon skada för Poli­ tivagn. I det alctuella skall-kravet ställs enbart laav på att all personal som kommer att utföra efterfrågade uppgifter ska anges med uppgift om namn, personnummer och antal verksamhetsår inom ornrådet. I förevarande situa­ tion har Fidelia i pralctiken angivit en person för mycket i sin förteckning vilket inte förändrar det faktum att kvarvarande personer, d.v.s. i dagsläget "all personal", är tillgänglig för genomförande av uppdrag. Det ställs inte något laav på hur många som ska ingå i personalstyrkan. Ifråga om den påstått felaktiga uppgiften gällande antalet verksamhetsår så har Fidelia angett tio verksamhetsår för personen och dänned i sig uppfyllt laavet i förfrågningsunderlaget 10.4b på att uppge antalet verksamhetsår. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 7 41767-10 Syftet med att uppgift om antalet verksamhetsår ska lämnas var för att få fram uppgifter för kontroll av att skall-kravet i förfrågniJ;igsunderlagets punkt 8.5 uppfylls. I denna punkt 8.5 anges att de som enligt definitionen i till förfrågningsunderlag fogad Avtalsbilaga 1, "Tjänstespecifikation" är att anse som transportansvariga ska ha minst ett verksamhetsår inom området. Detta är det högsta krav som ställs på någon i upphandlingen avseende erfarenhet och även om Politivagns påstående skulle visa sig korrekt, vilket i sig bestrids av RPS, har förhållandet inte medfört att Politivagn lidit eller kunnat komma att lida någon skada eftersom kravet på yrkeserfarenhet alltjämt är uppfyllt avseende personen ifråga. Det Politivagn har åberopat visar således inte i tillräcklig grad på före­ komst av sådana brister eller skada som ger skäl för ett ingripande enligt LOU. RPS har till stöd för sitt anförande såsom bevisning åberopat fotografier ur Fidelias anbud och Avtalsbilaga 1, Tjänstespecifikation. Politivagn anger i ett kompletterande yttrande följande. Fidelia bryter mot ännu ett skall-krav vilket framkommit efter kontakt med Bolagsverket. Det är fråga om det lagstadgade och även i anbudsförfrågan reglerade skall­ kravet vad gäller registrering. Skall-krav 8.2 i förfrågningsunderlaget re­ glerar skyldighet för en anbudsgivare att vara registrerad i aktiebolags­ eller handelsregister. Även 11 kap. 6 § LOU anger att den upphandlande myndigheten får begära att en anbudsgivare visar att bolaget är registrerat i aktiebolagsregistret. Fidelia har i sin beskrivning angett att bolaget ska utföra begravningstrans­ porter och bedriva författarverksamhet, bolaget ska även äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed förenlig verksamhet. Det framgår inte någonstans i Fidelias verksamhetsbeskrivning att det har för syfte att be- Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41767-10 Allmänna avdelningen driva polititransporter, vilket är av avsevärd vikt vid en tilldelning av an­ bud avseende just polititransporter. Det enda som framkommer av Fidelias beskrivning är att syftet är att utföra begravningstransporter, vilket inte alls går att jämföra med polititransporter. Det är en väsentlig skillnad mellan begravnings- och polititransporter vilket bör beaktas vid tilldelning av kon­ trakt. Då tjänsten som upphandlas inte omfattas under Fidelias verksam­ hetsbeskrivning kan Fidelia inte tilldelas tjänsten, då skall-kraven inte till­ godoses genom dess anbud. RPS vidhåller i yttrande tidigare angiven inställning med följande tillägg. I punkt 8.2 i förfrågningsunderlaget anges att i de fall anbudsgivaren är skyldig att vara registrerad i aktiebolags- eller handelsbolagsregister eller motsvarande register som förs i det land där anbudsgivarens verksamhet är etablerad ska anbudsgivaren vara registrerad. Fidelia har till sitt anbud fo­ gat utdrag från Bolagsverket i vilket det anges att Fidelia är registrerat som ett privat aktiebolag. Ställt skall-krav på registrering är således uppfyllt av Fidelia. RPS har inte handlat i strid med bestämmelserna i LOU eller de unionsrättsliga principer som bär upp LOU när Fidelias anbud togs upp till utvärdering och efterföljande tilldelning. Politivagn anger i yttrande följande. Initialt påpekas att Politivagn har lidit skada till följd av den upphandlande enhetens felalctiga tilldelningsbeslut i den upphandling som prövas i målet, då Politivagn rätteligen borde ha till­ delats avtalet avseende polititransporter i Södermanlands län. Avseende skall-kraven har Politivagn fö�jande inställning i sak. RPS har (genom sitt tidigare yttrande) vitsordat den omständigheten att Fidelia brutit mot skall-kravet genom att uppge felaktigt fordon i anbudet. Av ingivet registerutdrag från Transportstyrelsens trafikregister framgår att fordonet ABC 713 är avställt och belagt med körförbud. Enligt av upp­ handlande myndigheten upprättad tjänstespecifikation, punkt 5. 1, så ska I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 9 41767-10 anbudsgivaren använda det fordon som anges i bilaga 4 "Resursförteck­ ning". Påpekas bör även att vid rättelse av uppenbar felskrivning enligt 9 kap. 8 § LÖU ska möjlighet till rättelse ske innan tilldelningen. Rättelse kan endast genomföras av anbudsgivaren, den kan inte göras av den upphandlande myndigheten å anbudsgivarens vägnar. Även om domstolen fastslår att Fidelia genom ursäktlig felskrivning brustit mot skall-kravet, vilket be­ strids av Politivagn, så uppfyller fordonet ABC 713 ej skall-krav 10.4c i och för sig. Fidelia bryter såväl mot sanningsplikten som mot skall-krav 10.4c genom att felalctigt ange ett icke existerande fordon i sin resursför-• teckning. RPS har vitsordat felaktigheter i Fidelias personalförteckning då en av de angivna personerna arbetar som polis. Denna omständighet utgör ett brott mot skall-krav 10.4b i förfrågningsunderlaget. RPS har uppgett att avgö­ rande för utvärderingen av skall-kravet är huruvida personen ifråga var anställd vid anbudets ingivande. Denna inställning bestrids av Politivagn. Skall-krav 10.4b anger att anbudet skall uppge en förteckning av all perso­ nal som kommer att utföra efterfrågade tjänster. Av skall-kravets lydelse framgår således att Fidelia brustit mot kravet genom att uppge personal som inte kommer att vara anstäild under avtalsperioden. Denna omständig­ het bryter således mot skall-kravet och även mot den sanningsförsäkran som Fidelias representant undertecknat. Det har efter kontakt med en tidigare anställ på Fidelia uppkommit ytterli­ gare frågetecken avseende fel i personalförteckningen, vilket strider mot skall-krav 10.4b. Enligt Politivagn så föreligger det en i praxis fastslagen skyldighet för RPS att ytterligare klargöra de frågetecken som uppkommit. I Kammarrätten i Göteborgs dom av den 18 december 2009 i mål nr 4904- 09 konstaterade kammarrätten att den upphandlande enheten i och för sig Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41767-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen inte har en skyldighet att kontrollera riktigheten av i anbud lämnade upp­ gifter om det i det enskilda fallet inte finns anledning att ifrågasätta uppgif­ terna. Politivagn anser dock att föreliggande prövning tar sikte dels på så­ dana omständigheter som var uppenbara vid upphandlingen, dels på sådana felaktigheter som det i nuläget finns anledning att ytterligare följa upp. Med hänsyn till dessa oklarheter åligger det RPS att ytterligare utreda frå­ gan om personalförteckningen. Enligt uppgift har två av personerna upptagna på Fidelias personalförteck­ ning slutat vid Fidelia 2007, och är således inte tillgängliga för utförande av polititransporter för Fidelia. Ytterligare två personer upptagna på perso­ nalförteckningen uppfyller inte tidskravet med ett års arbete inom politi­ transport. Dessutom har det framkommit att en femte person inte jobbar med polititransporter i sig utan endast arbetar med kontorssysslor vid Fide­ lia, och uppges därmed felaktigt ha faktisk erfarenhet av polititransporter. Dessa oklarheter behöver enligt Politivagns uppfattning ldarläggas. RPS har möjlighet att inhämta skattelistor för av Fidelia utbetalda löner per an­ ställd. Det finns även möjlighet till kontroll genom kontakt med Rättsme­ dicinalverkets rättsmedicinska avdelning i Stockholm. Då avlidna avläm­ nas till rättsmedicinsk anstalt skrivs den avlidne in i register, och av re­ gistret framgår även vilka leverantörer samt transporterande personal som förflyttat den avlidne. Dessa uppgifter har RPS möjlighet att begära in för att kontrollera att Fidelias personalförteckning är med sanningen överens­ stämmande. Vad gäller kravet på referenser anför RPS att anbudsgivare inte behöver ha erfarenhet av polititransporter, enligt skall-krav 8.4-8-5. Skall-kraven, en­ ligt RPS tolkning, avser endast erfarenhet av omhändertagande av avlidna, vilket bestrids av Politivagn. Skall-kravet hänvisar till avtalsbilaga 1, "Tjänstespecifikation". Av bilagan framgår att tjänsten avser transport av avlidna från hem eller brottsplats till bl.a. Rättsmedicinska avdelningen i Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41767-10 Allmänna avdelningen Solna. Denna verksamhet skiljer sig från begravningstransporter. De om­ ständigheter som aktualiserar polititransporter är särdrag som särskiljer polititransporter från begravningstransporter. Begravningsverksamhet in­ nebär att arrangera själva begravningen, såsom myndighetskontakter, k.ist­ läggning och svepning av den avlidne efter det att dödsorsaken är fast­ ställd. Därefter sker begravningstransporten, vilken är Fidelias verksam­ hetsområde enligt registreringsbeviset. Det är inom nämnda verksamhet Fidelia utfört uppdrag åt Attunda begravningsbyrå, vid ett fåtal och be­ gränsat antal tillfällen. Attunda begravningsbyrå är ett fami\jeföretag, och den anlitar extern hjälp i ytterst sällsynta fall. Den beskrivna verksamheten, transport av kista samt kistbärning, kvalificerar inte sig såsom polititrans­ porter. Vid kontalct med ägaren till Attunda begravningsbyrå har det be­ kräftats att verksamheten inte utgör polititransporter. Då Attunda begrav­ ningsbyrå enligt egen utsago inte utför polititransporter kan begravnings­ byrån ej kvalificeras som referens vid upphandling av polititransporter. Detta utgör ett brott mot skall-krav 8.4 i förfrågningsunderlaget. I samband med skillnaden i parternas inställning vad gäller polititransporter jämfört med begravningstransporter hemställer Politivagn att RPS avger sin in­ ställning I STOCKHOLM • sak fastställts, huruvida polititransporter avser transport av avliden innan dödsor­ • • Fidelia har i "Etiskt förhållningsätt", bilaga 4.7 i Fidelias anbud, uppgivit att företaget inte sysslar med någon form av begravningsverksamhet. Den­ na utfästelse ter sig osann med hänsyn till att företagets verksamhetsbe­ skrivning anger att företaget bedriver begravningstransporter. Av Fidelias verksamhetsbeskrivning framgår att verksamheten består av att "Bolaget huruvida polititransporter beordras av myndighet, huruvida polititransportörer har tillgång till olycksfalls- och brotts­ platser som är avspärrade enligt 27 kap. 15 § rättegångsbalken. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 12 41767-10 ska utföra begravningstransporter samt bedriva författarverksamhet, bola­ get ska även äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed förenlig verksamhet." Politivagn gör inte gällande att Fidelias verksamhetsbeslaivning i sig utgör ett uttryck för att Fidelia innehar ett visst tillstånd att bedriva polititrans­ porter. Med hänsyn till registreringsbeviset görs det gällande att politi­ transporter inte omfattas av bolagets verksamhet, vilket är en av flera fel­ aktigheter i Fidelias anbud som diskvalificerar anbudet i och för sig från föreliggande upphandling. Det har framkommit ett ytterligare antal om­ ständigheter där Fidelia bmstit i sin sanningsplikt. Denna sanningsplikt är enligt punlcten 10.2 i förfrågningsunderlaget ett skall-krav, och i egenskap av skall-krav ska anbudets innehåll vara med sanningen överensstämman­ de. Anbud som brister i ett av de skall-laav som anges i förfrågningsunder­ laget ska förkastas. Politivagn har åberopat och bifogat Tjänstespecifikation och Etislct förhåll­ ningssätt, bilaga 4.7 Fidelias anbud. RPS vidhåller tidigare angiven inställning med följande tillägg. Gällande fordon betonar RPS att det inte vitsordas att Fidelia bmtit mot ställt skall­ krav. Vad RPS vitsordat är att fordonet ABC 123 finns med i den skriftliga uppräkningen av fordon som Fidelia har tillgång till samt att Fidelia inte har tillgång till fordonet med detta registreringsnummer. RPS har inte självmant rättat Fidelias anbud, utan utgått från den sammantagna informa­ tion som lämnats i samband med redogörelsen för fordon som Fidelia har tillgång till. Att fordonet överhuvudtaget inte skulle..existera bestrids av RPS. Vid kontalct med Fidelia avseende skälet till avställning och körför­ bud har RPS fått till svar att fordonet har en trasig växellåda vilket kan ordnas på mindre än en vecka, d.v.s. inom tiden för avtalsstart. Vad Politi- Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41767-10 Allmänna avdelningen vagn åberopat avseende detta fordon visar inte i tillräcklig grad på brist i RPS agerande som medför att ett ingripande enligt LOU ska komma ifråga. Angående personalförteckningen vidhåller RPS vad som tidigare anförts, särskilt vad gäller avsaknaden av skada för Politivagn, med följande tillägg och förtydliganden. Den dom från Kammarrätten i Göteborg som Politi­ vagn och RPS hänvisat till gör visserligen gällande att den upphandlande myndigheten har en skyldighet att utröna och kontrollera i anbud lämnade uppgifter om det uppkommer anledning att ifrågasätta dessa. Dock får det i brist på närmare hänvisning i domen och med beaktande av myndigheter­ nas självständighet anses ankomma på den upphandlande myndigheten att avgöra på vilket sätt denna kontroll ska ske. I detta fall finner RPS inte skäl för att vidta de kontrollåtgärder som av Politivagn ansetts nödvändiga. Att RPS inte inhämtar av motpart åberopad bevisning kan inte ligga RPS till last eftersom det av rimliga skäl inte kan ankomma på en sökande att be­ stämma vilken bevisning som en upphandlande myndighet får eller för den delen inte får åberopa. RPS har dock gjort en sådan kontroll som åligger RPS och vid denna erhål­ lit följande uppgifter från Fidelia angående Politivagns påståenden. Gällande de två anställda som enligt Politivagns uppgifter slutat vid Fidelia 2007 så uppges att bägge varit anställda i flera år och är alltjämt anställda. De arbetar extra vid helger respektive vid behov och arbetade senast i sep­ tember 2010 respektive i augusti 2010. Vad gäller de två anställda som, enligt Politivagns uppgifter; inte uppfyller tidskravet med ett års arbete inom polititransport samt den anställda som inte arbetat med polititransporter utan endast med kontorssysslor anför RPS följande. Det har inte ställts krav på att samtliga anställda ska ha en viss erfarenhet. Ställt krav går ut på att anbudsgivare ska ange antal verk- I STOCKHOLM Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41767-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen samhetsår per person så att RPS kan avgöra vilka av de angivna som upp­ fyller kravet på erfarenhet gällande transportansvariga. Fidelia har uppfyllt ställt skall-krav i och med att bolaget angivit antalet verksamhetsår per person. De referenser, som enligt punkt 8.4 i förfrågningsunderlaget ska anges, ska avse tidigare åtaganden rörande omhändertagande av avlidna. Enligt RPS uppfyller de lämnade referenserna detta laav. Politivagn har uppehållit sig vid att skall-kravet hänvisar till "Tjänstespecifikationen". I punl<:ten 8.4 hänvisas det inte till "Tjänstespecifikationen". Den hänvisning so.m finns till "Tjänstespecifikationen" återfinns i punlden 8.5 som rör utbildnings-• och yrkeskvalifikationer för transportansvariga. Hänvisningen i denna punlct pekar uttrycldigen enbart till definitionen av transportansvarig som återfinns i "Tjänstespecifikationen" och alltså inte till någon definition av vad referenserna ska avse. Rörande Fidelias verksamhetsbeslaivning betonar RPS att en avsalrnad av viss verksamhet i verksamhetsbeskrivning inte per definition innebär att bolaget därmed är förbjudet att ägna sig åt denna verksamhet utan enbart att bolaget i så fall kan komma att göra sig skyldigt till firma- eller varu­ märkesintrång. Att Fidelia i sin verksarnhetsbeslaivning inte angett "politi­ verksarnhet" innebär således inte att bolaget uppgett orilctiga uppgifter och någon grund för att förkasta Fidelias anbud har därmed inte funnits. RPS har till styrkande av lämnade uppgifter bifogat kopior av lönebesked avseende två av Fidelias anställda. Politivagn vidhåller sin uppfattning vad gäller definitionen av polititrans­ porter och anför vidare. Dessa transporter särskiljs från begravningstrans­ porter, bl.a., av nedan angivna kriterier. RPS inställning avseende dessa Sida 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41767-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen kriterier är dock oklar, Politivagn önskar att RPS besvarar nedan angivna frågor • sak fastställts, huruvida polititransporter avser transport av avliden innan dödsor­ • • För det fall RPS inte återkommer med sin inställning i denna del, uppfattas detta av Politivagn som att dess inställning i denna del inte bestrids i och för sig. RPS har inte önskat yttra sig ytterligare i målet. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § första stycket LOU i tillämplig lydelse är följande föreskrivet. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rät­ ten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning En upphandling enligt LOU ska kännetecknas av förutsebarhet och öppen­ het. För att anbudsgivarna ska ges samma förutsättningar för anbudsgiv- huruvida polititransporter beordras av myndighet, huruvida polititransportörer har tillgång till olycksfalls- och brotts­ platser som är avspärrade enligt 27 kap. 15 § rättegångsbalken. Sida 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41767-10 Allmänna avdelningen ning måste förfrågningsunderlaget vara tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. Uppställda krav f'ar inte frångås. Fidelias anbud - referenser Politivagn har gjort gällande att Fidelia ej uppfyller kraven i anbudsförfrå­ gan punkten 84. . I nämnda punkt anges att anbudsgivarna ska bifoga en förteckning över de tre viktigaste uppdragsgivarna, för vilka anbudsgivaren har utfört tjänster avseende omhändertagande av avlidna under de senaste tre åren. Politivagn har anfört att en av Fidelias referenser, Attunda be­ gravningsbyrå, inte uppfyller kravet då det ej är fråga om polititransporter. Förvaltningsrätten anser, i likhet med vad RPS anfört, att det tydligt fram­ går av anbudsförfrågan att det inte ställs några krav på att de utförda tjäns­ terna måste ha avsett polititransporter. Vad Politivagn anfört gällande skillnaderna mellan begravningstransporter och polititransporter saknar därmed betydelse vid bedömningen. Fidelia uppfyller således det aktuella kravet. Fidelias anbud - fordonsförteckningen Det är i målet ostridigt att Fidelia, i sin förteckning över fordon som ska användas för polititransporterna, upptagit ett fordon med registrerings­ nummer ABC 123, en VW Transporter, samt att nämnda fordon inte ägs av Fidelia och att enligt Transportstyrelsens trafilaegister är fordon ABC 123 en Toyota Camry Sedan årsmodell 1987. Av fotografier bifogade till anbu­ det i anslutning till den skriftliga upprälmingen framgår dock att Fidelia har tillgång till en VW Transporter med registreringsnumrner ABC 713. Att fordon ABC 713 ägs av Fidelia framgår av det av Politivagn åberopade utdraget från Transportstyrelsens trafikregister. Förvaltningsrätten finner det visat att det är fråga om ett uppenbart skrivfel i Fidelias anbud. Politi­ vagn har anfört att fordon ABC 713, oaktat det anses vara en ursäktlig fel­ slaivning eller ej inte uppfyller kraven i anbudsförfrågan punkten 10.4c då fordonet är avställt. RPS har vid kontroll hos Fidelia fått till svar att bilen I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 17 41767-10 har en trasig växellåda och kan vara åtgärdad inom en vecka. Förvaltnings­ rätten konstaterar att punkten 1 0.4c inte föreskriver att uppräknade fordon måste vara i trafik utan det ska vara fråga om en uppräkning av de fordon som kommer att användas vid utförandet av efterfrågade tjänster. Således så ska även avställda fordon som anbudsgivaren avser använda vid utfö­ randet av upphandlat uppdrag tas med i förteckningen. Förvaltningsrätten anser därmed att Fidelia har uppfyllt kraven i anbudsförfrågan punkten 1 0.4c. Fidelias anbud - registrering i aktiebolags- eller handelsbolagsregister I anbudsförfrågan punkten 8.2 anges att anbudsgivaren ska vara registrerad i aktiebolags- eller handelsbolagsregister när sådan skyldighet finns. Det är i målet klargjort att Fidelia är registrerat som ett privat aktiebolag hos Bo­ lagsverket. Vad Fidelia har och inte har angett i sin verksamhetsbeskriv­ ning saknar betydelse vid bedömningen, kravet i anbudsförfrågan punkten 8.2 är därmed uppfyllt. Fidelias anbud - personalförteckningen Enligt anbudsförfrågan punkten 1 0.4b ska anbudsgivaren lämna en för­ teckning över all personal som k.ommer att utföra efterfrågade tjänster med uppgift om namn, personnummer och antal verksamhetsår inom området. Felaktigheter i personalförteckningen har anförts gällande sju personer. När det gäller personen som numera arbetar som polis och därmed inte kommer att arbeta vid utförandet av upphandlat uppdrag gör förvaltnings­ rätten följande bedömning. Vid tidpunkten för anbudets ingivande var per­ sonen i fråga anställd på timbasis och ingick i den personalstyrka Fidelia avsett att använda vid utförandet av de upphandlade tjänsterna. Skall­ kravet måste tolkas så att personalförteckningen ska innehålla en förteck­ ning över all personal som är avsedd att användas vid utförandet av de upphandlade tjänsterna. Att någon ur personalstyrkan kan komma att sluta FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 18 4 1767-10 innan eller under avtalstiden, oavsett av vilken anledning, är enligt förvalt­ ningsrättens bedömning en självklarhet. Fidelias personalförteckning inne­ håller fortfarande all personal som kommer utföra de efterfrågade tjänster­ na, detta oaktat om förteckningen numera även innehåller en person som har slutat vid Fidelia. Avseende personen som, enligt Politivagn, felaktigt påståtts ha tio års erfa­ renhet i yrket gör förvaltningsrätten följande bedömning. Politivagns på­ stående att personen ifråga arbetat som väktare fram till år 2005 bestrids av RPS, som dock inte har förebringat någon bevisning till stöd för sin in­ ställning. Oaktat felaktigt antal verksamhetsår har angivits eller ej så sak­ nar det betydelse vid anbudsutvärderingen då den anställde i vart fall upp­ fyller det i upphandlingen högsta ställda kravet på antal års yrkeserfaren­ het. När det gäller de två personer som enligt Politivagn slutat vid Fidelia 2007 gör förvaltningsrätten följande bedömning. RPS har vid kontroll erfarit att personerna i fråga varit anställda i flera år och alltjämt är anställda. RPS har till styrkande av att de fortfarande arbetar extra vid helger respektive vid behov bifogat kopior av lönebesked. Politivagn har inte visat att nämn­ da personer inte längre arbetar vid Fidelia och någon ytterligare skyldighet att utreda det kan inte anses åligga RPS. När det gäller de två personerna i Fidelias personalförteckning där det an­ givits att antalet verksamhetsår inom området understiger ett år gör för­ valtningsrätten följande bedömning. Ställt laav föreslaiver inte att samtliga personer på personalförteckningen måste ha minst ett verksamhetsår inom området utan endast att antal verksamhetsår inom området ska uppges. Upptagandet av dessa personer på personalförteckningen står inte i strid med ställda krav. Sida 19 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41767-10 Avseende personen som enligt Politivagn inte arbetat med polititransporter i sig utan endast med kontorssysslor vid Fidelia gör förvaltningsrätten föl­ jande bedömning. Av ställt krav framgår att all personal som kommer att utföra efterfrågade tjänster ska anges med antal verksamhetsår inom områ­ det. Detta kan inte tolkas på annat vis än att även personal som arbetar med kontorssysslor ska tas upp i förteckningen. Nämnda laav anger att antalet verksamhetsår inom området ska a,nges och inte såsom i anbudsförfrågan punkten 8.5 yrkeserfarenhet från "omhändertagande av avlidna". Angivan­ det av antal verksamhetsår inom området avseende kontorspersonal har därmed gjorts i enlighet med ställt laav. Förvaltningsrättens bedömning är således att Fidelias personalförteckning inte på någon av de åberopade grunderna strider mot anbudsförfrågan punkten 10.4b. Sammanfattning Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis inte visat att RPS agerat fel­ aktigt genom att låta Fidelias anbud gå vidare till utvärderingsfasen. Fide­ lias anbud uppfyller ställda skall-krav och ska således inte uteslutas från anbudsutvärderingen. Ansökan ska därför avslås. Yrkandet om att Polismyndigheten i Stockholms län ska åläggas att ersätta sökandens rättegångskostnader ska avvisas då förvaltningsrätten lagligen inte kan besluta om sådan ersättning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/ I A LOU). --�cJ-J1bQD L�l1Cii_{J. Barbro Lundholm �� rådman Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Emil Eneqvist I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räck.er det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.arnmarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007: 1 0 9 1 ) om offentlig upphandling eller lagen (2007: 1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avt.al slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett .interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan. avtal. har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1A LOU 1 . den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,