FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Förvaltningsrättsnotarien Jack Halmberg Forsyth SÖKANDE DOM 2013-11-22 Meddelad i Falun Mål nr 4231-13 Enhet2 Sida1 (3) Morhagen Konferens & Rekreation AB,556885-9606 Morhagsvägen 770 12 Sunnansjö MOTPART Ludvika kommun 771 82 Ludvika .SAKEN 2013 -11- 2 5 ij_w, Avd Dnr KSnr Aktbil KONKURRENSVERKET Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Morhagen Konferens & Rekreation AB:s ansö­ kan om överprövning. Dok.Id 98980 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet2 DOM Sida2 4231-13 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Ludvika kommun, gemensam nämnd för upphandling, (Kommunen) ge­ nomför en upphandling avseende "Köksverksamhet" ( dnr UH-2013- 399) i form av förenklat förfarande enligt 15 kap. lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Anbud har lämnats avSamhall AB (Samhall) och MorhagenKonferens & Rekreation AB (Morhagen). Tilldelningsbeslut meddelades den20 september2013, varvid kontraktet tilldeladesSamhall. Morhagen ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har vidtagits på så sätt att ny anbudsutvärdering görs vid vilkenSamhalls anbud inte beaktas. Kommunen motsätter sig ansökan. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE För att förvaltningsrätten ska bifalla en ansökan om överprövning krävs enligt 16 kap. 6 §LOU att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna iLOU innebär att upphand­ lande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet.Som huvudre­ gel gäller att den leverantör som gör gällande brister i ett upphandlingsför­ farande på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på Gfr RÅ2009 ref. 69). Morhagen gör gällande attKommunen borde ha insett attSamhalls anbud är orimligt lågt.Samhall erhåller statligt stöd som inte får användas för att snedvrida konkurrensen. Samhalls offererade timpris är 143 kr ochMorha­ gens259 kr.Med arbetsgivaravgifter och övriga kostnader är det omöjligt att offerera ett pris på 143 kr/tim utan att räkna med ett avsevärt under- Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4231-13 Enhet2 I FALUN skott. Nuvarande tilldelning har och kommer att innebära skada för Mor­ hagen, i form av utebliven vinst. Kommunen gör gällande att det inte finns stöd i LOU för att upphand­ lande myndigheter är tvingade att förkasta anbud som anses onormalt låga. Det är ostridigt att Samhall erhåller statligt stöd, men enbart den omstän­ digheten medför inte att upphandlande myndigheter med stöd av LOU ska utesluta vederbörande. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Enligt 15 kap. 17 § LOU f'ar en upphandlande myndighet förkasta ett an­ bud om den finner att priset är onormalt lågt. Anbudet får dock förkastas först sedan myndigheten skriftligen begärt en förklaring till det låga anbu­ det och inte fått tillfredsställande svar. En motsvarande bestämmelse finns även i 12 kap3§ LOU för upphandlingar över tröskelvärdena. I denna bestämmelse, som torde kunna tillämpas analogt för upphandlingar som inte är direktivstyrda, anges i p.5 som exempel att en begäran om förkla­ ring kan avse frågan om anbudsivaren fått möjlighet att erhålla statligt stöd. Syftet med bestämmelserna är dels att skydda upphandlande myndig­ heter genom att öppna en möjlighet att förkasta anbud som inte är seriösa eller, rent av olagliga, och dels att skydda anbudsgivare genom att de först får tillfälle att förklara anledningen till det låga anbudet innan det förkas­ tas. Då bestämmelserna inte innebär någon skyldighet för den upphand­ lande myndigheten att agera mot låga anbud finner förvaltningsrätten att Kommunen inte har brutit mot 15 kap 17 § LOU då den underlåtit att ifrå­ gasätta Samhalls anbud. Enligt förvaltningsrättens bedömning har Morha­ gen inte heller visat att kommunens agerande stått i strid mot de upphand­ lingsrättsliga principerna. Ansökan om överprövning ska därför avslås. tr'��AGAR, se bilaga (DV3109/lc LOU). 6-tarin Forslun�ansson, rådman