LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE Servage AB, 556605-4713 DOM 2009-07-07 Meddelad i Stockholm Målm 8953-09 Rotel 551 Sida 1 (14) Ombud: Advokat Alexander Gottsen Wistrand Advokatbyrå Stockholm KB Box 7543 103 93 Stockholm MOTPART t ,�, :.-l Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om överprövning. Länsrättens interimistiska beslut av den 5 maj 2009 upphör därmed att gälla. 2009 -07- 0 9 Verket för högskoleservice Box 240 70 104 50 Stockholm SAKEN Dok.Id 427787 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND DOM Sida 2 8953-09 Verket ,för högskoleservice (VHS) har genomfört en upphandling benämnd ''Upphandling av funktionell drift av antagningssystemet NyA" (dnr 02.06- 78-2008). Upphandlingen har genomförts som ett förhandlat förfarande. Genom tilldelningsbeslut, avsänt den 24 april 2009, har VHS antagit annat anbud än det från Servage AB (bolaget). Bolaget har därefter hos länsrätten ansökt om överprövning av upphand­ lingen. Länsrätten har i beslut den 5 maj 2009 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att länsrätten ska förordna att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att VHS genomför en ny utvärdering varvid även bolagets anbud utvärderas. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. VHS har ställt upp två olika typer av krav i förfrågningsun­ derlaget, dels skall-krav, dels bör-, beskriv-, och redogör-krav som är bety­ delsefulla för verksamheten och kommer att utvärderas. Utvärderingskrite­ riema var uppdelade på kvalitet och pris. VHS har uteslutit bolagets anbud från utvärdering på grund av bristande referensuppdrag och bristande kompetens avseende antal personer inom vissa områden. Kravet på referensuppdrag VHS har inte ställt upp något krav på referensuppdrag med krav på erfa­ renhet av drift av system med liknande komplexitet, vare sig i anbudsin­ bjudan eller i förfrågningsunderlaget. Inte heller har det ställts upp något LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 8953-09 laav på att anbudsgivaren ska ha kundrelationer liknande den med VHS. Bolaget har besvarat en begäran om förtydligande från VHS, och inte hel­ ler i denna begäran framgår något uppställt skall,.laav på referensuppdrag eller kundrelationer liknande VHS. De laav på erfarenhet och kompetens som ställts upp avser Websphere och DB2 har bolaget uppfyllt. Kravet på personalens kompetens Vare sig i förfrågningsunderlaget eller i begäran om fö1iydligande framgår något laav på att ett visst antal personer ska ha den efterfrågade kompeten­ sen. Kravet är att anbudsgivare ska tillhandahålla personal med efterfrågad kompetens. Bolaget uppfyller samtliga skall-krav och har inte lämnat ett ofullständigt anbud varför VHS inte har haft rätt att utesluta bolagets an­ bud från utvärdering. Genom att utesluta bolagets anbud från utvärdering har VHS agerat i strid med LOU:s bestämmelser om förutsebarhet, trans­ parens och likabehandling. VHS agerande medför skada för bolaget. VHS bestrider bifall till bolagets ansökan och anför i huvudsak föUande. Antagningssystemet NyA är ett centralt verktyg inom utbildningssektorn gällande information och anmälningar till högre studier i Sverige. Ett stort antal sökande va�je år och ett stmi antal handläggare m.fl. är beroende av ett system som är stabilt, rättssäkert och har en hög tillgänglighet. De se­ naste åren har VHS sett belastningsproblem kopplat till sista ansöknings­ dagen till universitet och högskolor. Den nu aktuella upphandlingen har genomförts som ett förhandlat förfarande i två steg. Det första steget inne­ höll kvalificerande laav på leverantören och publicerades i mars 2008 och det andra steget bestod i att ett antal anbudsgivare inqjöds att inkomma med anbud. Inom ramen för upphandlingen har vissa skall-laav ställts upp vilka måste vara uppfyllda för att anbudsgivarens anbud ska utvärderas. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 8953-09 Kravet på referensuppdrag VHS har ställt krav avseende liknande erfarenheter. Anbudsgivaren ska ha utfört minst två uppdrag med liknande komplexitet som antagningssyste­ met. Utgångspunkten har varit att ett system med liknande komplexitet är ett system som driftas med samma kärnelement som grund som NyA. Som kärnelement kan nämnas djup kunskap inom IBM DB2, Websphere Appli­ cation Server samt erfarenhet av kundrelation liknande VHS avseende det operativa arbetet, kommunikationen och den affärsmässiga relationen. Även uppdragets storlek är ett av kärnelementen i uppdraget. Det faktum att NyA är ett egenutvecklat system med en komplex systemarkitektur och kraftiga högtrycksperioder med mycket hög belastning ställer ytterligare krav på erfarenhet och kräver att driftleverantören har resurser att avsätta för att hantera alla situationer som uppkormner. Bolaget har i sitt anbud och genom förtydliganden lärnnat ett antal referen­ ser avseende tidigare utförda uppdrag. Inget av de uppdrag som bolaget har redovisat innehåller de delar som är kärnan i det uppdrag som nu är före­ mål för upphandling, vare sig till sin karaktär eller till sin storlek. Bolaget borde inte ens ha erhållit en inbjudan att lämna anbud utan borde ha för­ kastats redan i steg ett. Detta saknar dock betydelse då det avgörande är att bolaget inte uppfyller samtliga skall-krav och inte när anbudet förkastats. Kravet på personalens kompetens I de krav som har ställts på anbudsgivarens personals kompetens avseende bl.a. DB2 och Websphere uttrycks visserligen inte att den måste innehas av mer än en person men det anges att personalen ska ha en kompetens och omfattning som är tillräcklig för att uppfylla åtagandet enligt förfrågnings­ underlaget. Åtagandet enligt förfrågningsunderlaget omfattar bl.a. en till­ gänglighet i systemet på 99 procent mellan kl. 7 och 22 och att det under resterande tider på dygnet förutsätts fungera. I praktiken är det inte möjligt för endast en person att upprätthålla kravet på tillänglighet. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 5 8953-09 De personer som bolaget har presenterat innehar visserligen en totalt sett mycket hög kompetens men endast en begränsad erfarenhet av drift, admi­ nistration och underhåll. De perspektiv som VHS har angivit som krav är drift, administration och prestandaoptimering för DB2 respektive drift, underhåll och övervakning för Websphere. Kravet har därmed inte upp­ fyllts av bolaget. Eftersom bolaget inte uppfyllt samtliga skall-krav ska anbudet förkastas. Om anbudet hade godkänts trots bristerna hade upp­ handlingen genomförts i strid med LOU och orsakat skada för övriga an­ budsgivare. Bolaget anför härefter sammanfattningsvis följande. Genom att bjuda in bolaget att lämna anbud har VH S ansett att bolaget är kvalificerat. I utvär­ deringen har VHS sammanblandat kvalificeringskraven och utvärderings­ kraven. Bolaget har kvalificerat sig för att lämna anbud och har lämnat erforderliga referenser varför anbudet ska utvärderas i enlighet med för­ frågningsunderlaget. Kravet på referensuppdrag Syftet med steg ett i upphandlingen, kvalificeringsfasen, är att identifiera de leverantörer som har tillräcklig erfarenhet, ekonomisk styrka etc. för att utföra uppdraget. Det får inte förek01mna någon relativ bedömning av le­ verantörernas kapacitet i kvalificeringsfasen. I steg två sker en utvärdering där kriterier som inte syftar till att fastställa det ekonomiskt mest fördelak­ tiga anbudet inte kan utgöra kriterier för tilldelning. Kravet på referenser ställdes upp i kvalificeringsfasen och bolaget kvalificerade sig för att få lämna anbud i enlighet med förfrågningsunderlaget. Förfrågningsunderla­ get innehåller inte något krav på referenser. VHS kan dänned inte i utvär­ deringsfasen utesluta bolagets anbud på den gnmden att bolaget inte har kvalificerat sig. Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 8953-09 STOCKHOLMS LÄN Vidare har VHS inte närmare angett vad som anses vara uppdrag som har "liknande komplexitet som antagningssystemet" eller vad som utgör "kundrelationer liknande VHS". Eftersom det inte får ske någon relativ bedömning i kvalificeringsfasen måste de uppställda kraven vara förutsäg­ bara, objektiva och transparenta. I sitt yttrande fokuserar VHS på de refe­ renser av mindre omfattning som bolaget har lämnat men bolaget har även lämnat IT-hotellet och Servage One Solution som referenser vilka till sin omfattning är betydligt större än den miljö som VHS efterfrågar. Kravet på personalens kompetens Skall-krav ska vara klara och otvetydiga. Huruvida ett sådant krav är upp­ fyllt eller inte kan inte bedömas med hänvisning till åtagandet enligt för­ frågningsunderlaget eftersom det skulle ge VHS ett betydande utrymme att efter fritt skön avgöra vad som krävs för att uppfylla åtagandet. Det finns inget krav i förfrågningsunderlaget på att leverantören ska ha ett visst antal personer med viss kompetens. Bolaget har möjlighet att ar1ställa fler perso­ ner för att. utföra ett eventuellt åtagande. Det väsentliga är rimligtvis att kompetensen finns tillgänglig vid verkställandet av avtalet. Förfrågnings­ underlaget innehåller inga närmare preciseringar av vilka erfarenhetskrav som ställs avseende drift och administration. De personer som bolaget har presenterat är både certifierade för respektive efterfrågad kompetens och har minst nio års arbetslivserfarenhet av Websphere respektive DB2. Bola­ get har med god marginal erforderlig kompetens. VHS anför härefter sammanfattningsvis följande. Kravet på referensuppdrag Bolaget har inte uppfyllt kravet som ställdes i fas ett av upphandlingen avseende utförande av liknande uppdrag vilket rätteligen borde ha resulte­ rat i att bolaget inte ens skulle ha bjudits in att lämna anbud. Bolaget fick dock en sådan inbjudan men det innebär inte att bolaget trots bristen skulle LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 7 8953-09 kunna antas som leverantör. VHS har inte haft något annat val än att för­ kasta bolagets anbud och tidpunkten för förkastandet saknar betydelse i det aktuella ärendet. Den bedömning som har gjorts av bolagets lämnade referensuppdrag är i förhållande till det uppdrag som beskrivs i "PM Funktionell drift", dvs. driften av NyA-systemet. NyA-systemet är oerhört mycket mer omfattande och komplext än vad något av de av bolaget lämnade referensuppdragen påvisar. VHS har behandlat bolagets referensuppdrag i enlighet med 11 kap. 11 § LOU och har därmed förfarit korrekt som förkastat anbudet. Bo­ lagets arbete med IT-hotellet och Servage One Solution är helt andra typer av uppdrag än vad som har efterfrågats i upphandlingen. Det handlar om uppdrag åt många och, i förhållande till VHS, mycket små kunder och av-• ser tillhandahållande av webbsidor. Uppdragen är inte liknande vare sig med hänsyn till innehåll eller till storlek. Att hantera ett statiskt och regel­ bundet dataflöde ski�jer sig dessutom avsevärt från att hantera ett kraftigt fluktuerande flöde. Vidare finns det i NyA-•systemet komponenter som inte tidigare har driftats av bolaget. Delar av den kompetensen (som avser DB2 och Websphere) har anställts först 2009. Att under dessa omständigheter hävda att man utfört liknande uppdrag tidigare är inte korrekt. Kravet på personalens kompetens Bolaget har bifogat ev rörande två personer som skulle vara aktuella för att arbeta med DB2 och Websphere. Det framgår att deras fokus har varit utveckling och implementering. Trots att den ena personen enligt sin ev har arbetat mycket med prestandaoptimering kan den informationen inte läggas till grund för ett konstaterande att han har erfarenhet av såväl drift som administration som prestandaoptimering. Kraven som ställts im1ebär att man ska ha kompetens inom ett mycket större område än vad bolaget har angivit. Sida 8 LÄNSRÄTTEN I DOM 8953-09 STOCKHOLMS LÄN Det har inte angetts ett exakt antal personer som ska inneha den aktuella kompetensen utan i stället angetts att kravet ställs "för att uppfylla åtagan­ det enligt detta förfrågningsunderlag". Bolaget uppger nu att det har för avsikt att anställa ytterligare personal för att lösa uppgiften men att en leve­ rantör som aspirerar på att bli antagen sätter sitt hopp till att anställa perso­ nal inom två av kärnområdena står inte i överensstämmelse med det angiv­ na huvudmålet eller de angivna skall-kraven. Bolaget anför härefter sammanfattningsvis följande. Kravet på referensuppdrag Varken PM Funktionell Drift eller förfrågningsunderlaget innehåller något krav på att anbudsgivare ska påvisa erfarenhet av kundrelationer liknande VHS. Det är ett krav som först tydliggjorts i tilldelningsbeslutet. En av bolaget medarbetare var projektledare för VERA-projektet, dvs. implemen­ teringen av Domstolsverkets IT-system med 5 000 användare. De referens­ uppdrag som bolaget har angett har varit uppdrag av liknande komplexitet som antagningssysternet. VHS har efterfrågat referenser av liknande kom­ plexitet som Websphere, DB2 och Redhat Linux vilket de av bolaget läm­ nade referenserna uppvisar. Vidare är det VHS påstår avseende bolagets IT-hotell felaktigt. Systemet är mer komplext och större än det system som VHS använder sig av. Bolagets trafikvolymer är starkt fluktuerande och en del av verksamheten är att hantera stora variationer i trafik och transaktio- ner. Kravet på personalens kompetens VHS har även efterfrågat kompetens för att driva system baserat på nämn­ da komponenter och av de CV som bolaget bifogat anbudet framgår att de angivna personerna har gedigen erfarenhet av dessa system. Förfrågnings­ underlaget innehåller inte några krav på lämnade referenser och kompe­ tenskravet är inte specificerat vad avser antalet personer. Förutsättningarna Sida 9 LÄNSRÄTTENI DOM 8953-09 STOCKHOLMS LÄN för VHS utvärdering av anbuden, såsom den faktiskt utförts, har således inte funnits med i förfrågningsunderlaget. Det aktuella kravet avser den �jänst som leverantören ska tillhandahålla och är dänned riktat framåt. Vid tidpunkten för utbyte av avtalsprestationer ska leverantören uppfylla förfrågningsunderlagets krav på �jänsten. Det innebär inte att leverantören vid tidpunkten för anbudet både praktiskt och teore­ tiskt ska uppfylla samtliga Iaav på �jänsten. I förfrågningsunderlaget har VHS inte preciserat vad som avses med kunskap och erfarenhet gällande drift, administration och prestandaoptimering samt kunskap och erfarenhet gällande drift, underhåll och övervakning. Transparensprincipen ska till­ lämpas vid upphandlingar enligt LOU vilket bl.a. iimebär att förfrågnings­ underlaget måste vara klart och tydligt. VHS anför härefter sammanfattningsvis följande. Kravet på referensuppdrag Kravet som har ställts avseende anbudsgivarens tidigare erfarenhet är tyd­ ligt och de uppdrag som bolaget har bifogat ansökan är inte i närheten av att kunna anses vara av liknande komplexitet som det uppdrag VHS utför. Vidare saknar bolaget som företag erfarenhet av DB2 och Websphere. Det har nu anställt ett par personer med viss sådan kompetens men det är inte samma sak som att företaget har sådan erfarenhet. Dessa personer tillkom dessutom först efter att bolaget lämnat in ansökan vilket ytterligare visar bolagets bristande kompetens i det avseendet. Vad bolaget anför avseende IT-hotellet är inte relevant då det är en helt arman typ av tjänst än den som nu upphandlas och en jämförelse är därför inte möjlig att göra. Bolaget har bifogat en CV för sin VD för att påvisa viss kompetens. Det uppdrag som bolaget hänvisar till rör VD:n som person och inte bolaget som företag eftersom det utfördes innan bolaget bildades. VD:n kommer Sida 10 LÄNSRÄTTEN I DOM 8953-09 STOCKHOLMS LÄN dessutom inte att arbeta i projektet på annat sätt än att sitta i styrgruppen för etableringen. Kravet på personalens kompetens Huvudregeln för ett skall-krav i en upphandling är att det ska vara uppfyllt i samband med anbudets inlämnande såvida det inte framgår att någonting annat gäller eller kravet till sin natur är sådant att det inte kan uppfyllas förrän under avtalsperioden. Det kravet som nu är i fråga är inte ett sådant krav. Kravet har ställts för att säkerställa att kompetensen finns hos företa­ get och det är inte acceptabelt att en upphandlande myndighet skulle tving­ as förlita sig på att en leverantör kommer att försöka rekrytera efterfrågad kompetens. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 16 kap. 1 § första stycket LOU anges att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till all­ män förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår följande. Om den upphandlan­ de myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av 1 kap. 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be-­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Utredningen i målet DOM Sida 11 8953-09 I PM Funktionell drift anges bl.a. följande. 3. Teknisk förmåga och kapacitet- referenser som krävs Anbudsgivaren skall ha tillräcklig kapacitet och tillräckliga resurser samt erforderlig erfarenhet och kompetens för att leverera de �jänster upphand­ lingen avser. Det innebär att anbudsgivaren skall ha resurser med såväl praktisk som teoretisk erfarenhet av arbete med liknande uppdrag. 3.1 För att visa att ovanstående krav är uppfyllda skall anbudsgivaren bifoga 3) Beskrivning av referensuppdrag Beskrivning av två referensuppdrag inklusive kontaktuppgifter till upp­ dragsgivaren avseende drift av system med liknande komplexitet som an­ tagningssystemet. I Anbudsinbjudan anges bl.a. följande. 1.2 Instruktioner Det finns två olika typer av krav: Skall-krav är krav som måste uppfyllas. Bör-, beskriv- och redogör-krav är preciserade krav som är betydelse­ fulla för verksamheten och som kommer att utvärderas. 5.1 Avlämnande av anbud Av anbudet skall klart framgå att samtliga skall-krav är uppfyllda. 6.1 Utvärdering av anbud Värderingen kommer att genomföras i flera steg. Det första steget omfattar en bedömning av hur anbudet uppfyller ställda skall-krav. De anbud som �i uppfyller skall-kraven och anbud som är ofullständiga kommer inte att granskas ytterligare. I Kravspecifikationen anges bl.a. följande. 111 e LÄNSRÄTTEN I STOCKHÖLMS LÄN DOM Sida 12 8953-09 4.1 Kompetens hos teknisk personal 4.1.2 IBM DB2 kompetens Anbudsgivaren skall tillhandahålla personal med kunskap och erfarenhet av IBM DB2 (v9.x och senare) gällande drift, administration och prestan­ daoptimering för att uppfylla åtagandet enligt detta förfrågningsunderlag. 4.1.3 Websphere Application Server kompetens Anbudsgivaren skall tillhandahålla personal med kunskap och erfarenhet av Websphere Application Server (version 6 och senare) gällande drift, underhåll och övervakning för att uppfylla åtagandet enligt detta förfråg­ ningsunderlag. Länsrättens bedömning Fråga i målet är om VHS vid genomförandet av den aktuella upphandling­ en har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller nå­ gon annan bestämmelse i samma lag och om detta har medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Den i målet aktuella upphandlingen har genomförts genom förhandlat för­ farande i två steg. Det första steget innebar att leverantörer genom en an­ nonsering gavs möjlighet att ansöka om att få lämna anbud. Efter att an­ sökningarna inkommit gjordes en kvalificering utifrån de krav som angetts i "PM funktionell drift". Bolaget bedömdes uppfylla kraven och bjöds in att lämna anbud. Vid steg två utvärderades inte bolagets anbud utan förkas­ tades då det inte bedömdes uppfylla samtliga ställda skall-krav. Ett av de krav som bolaget uppgavs brista i ställdes redan i samband med annonsen och avser anbudslämnarens erfarenhet av tidigare uppdrag. Länsrätten har inledningsvis att ta ställning till om bristande uppfyllelse av de kvalificeringskrav som uppställdes i samband med annonsen kan med­ föra att ett anbud förkastas om detta först upptäcks vid utvärderingsfasen. Offentliga upphandlingar ska genomföras på ett öppet sätt och upphand- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 13 8953-09 lande myndighet ska se till så att leverantörer behandlas på ett likvärdigt sätt. En upphandling som genomförs enligt ett förhandlat förfarande är, trots att de olika stegen kan framstå som separata, att betrakta som en enda upphandling och det förfrågningsunderlag som presenterades i samband med annonseringen får anses utgöra en del av det samlade underlaget. Mot den bakgrunden måste den upphandlande myndigheten, om det under ut­ värderingsfasen upptäcks att en anbudsgivare inte uppfyller de initialt ställda laaven för kvalificering, rätta felet på så sätt att anbudet förkastas. Att leverantören felaktigt bjudits in att lämna anbud kan således inte med­ föra att den upphandlande myndigheten kan väUa att bortse från de brister som finns avseende ställda skall-krav. Ett sådant agerande skulle bryta mot likabehandlingsprinciper_1 i 1 kap. 9§ LOU. Länsrätten har härefter att bedöma huruvida VHS, genom att förkasta bo­ lagets anbud p.g.a. att det ej uppfyllde ställda skall-krav avseende referen­ ser, kan anses ha agerat i strid mot LOU. I PM Funktionell drift angavs att anbudsgivaren ska ha resurser med erfarenhet av arbete med liknande upp­ drag och att anbudsgivaren för att visa att kravet är uppfyllt bl.a. ska be­ skriva två referensuppdrag avseende drift av systern med liknande kom­ plexitet som antagningssysternet. Länsrätten firn1er, mot bakgnmd av den tekniska beskrivningen av antagningssystemet, beskrivningen av uppdraget i anbudsinbjudan och övriga handlingar i målet, att det inte framgår att bolaget har lämnat två referensuppdrag avseende drift av systern med lik­ nande komplexitet som antagningssysternet. Vad bolaget har anfört i läns­ rätten avseende "IT-hotellet" och Servage One Solution kan inte föranleda någon annan bedömning då kravet fonnulerats som att referensen ska vara av liknande komplexitet som antagningssystemet och inte att det ska vara ett komplext system. Bolaget kan därmed inte anses ha visat att det uppfyl­ ler de uppställda skall-kraven. Sida 14 LÄNSRÄTTEN I DOM 8953-09 STOCKHOLMS LÄN Sarmnanfattningsvis finner länsrätten att VHS, genom att förkasta bolagets anbud, inte kan anses ha agerat i strid mot bestämmelserna i LOU. Grund för åtgärd enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU förelig­ ger därmed inte och bolagets ansökan ska avslås. HURMANÖVERK.L�GAR,se bilaga(DV3109/IA) fÄcl� (/ .� , Marie-Louise Diurson '-/ chefsrådmar1 Föredragande har varit Jenny Kenneberg. /4 1) .I � SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K..ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd .inte meddelas står läns­ rättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. 3. 4. S. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnurruner till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. co0 0 C'l www.domstol..se Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer.