FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-07-16 Meddelad i Stockholm Mål nr 30037-10 Enhet 12 Sida 1 (18) tt i::3 Peab Asfalt AB, 556098-8122 Margretetorpsvägen 260 92 Förslöv � _- 2010 -07- 2 0 Ombud Bolagsjuristen Johan K Nilsson c/o Peab AB Box 808 169 28 Solna MOTPART Södertälje kommun Sarnhällsbyggnadskontoret 1.51 89 Södertälje Ombud Advokat Henrik Seeliger Advokatfirman Lindahl KB Box 11911 404 39 Göteborg SAKF,N Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOMSLUT Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen Mark- och beläggnings­ arbeten i Södertälje, TI 2010-040, ska göras om. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 7 maj 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 28820 Postadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-07-16 Sida 2 30037-10 Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Södertälje kommun (kommunen) har i förfrågningsunderlag den 10 mars 2010 avseende entreprenaden "Mark- och beläggningsarbeten i Södertälje, TI 2010-040" inbjudit leverantörer att lärnna anbud. Kommunen har i ett odaterat tilldelningsbeslut, avsänt till samtliga leverantörer den 28 april 2010, meddelat att man har för avsikt att teckna avtal med andra leveran­ törer än Peab Asfalt AB (Peab). Peab har ansökt om överprövning av upphandlingen enligt LOU hos för­ valtningsrätten i Stockholm. Rätten har den 7 maj 2010 beslutat att upp­ handlingen inte får avslutas innan något annat har förordnats. Förvaltningsrätten har i beslut den 17 juni 2010 avslagit Peab:s yrkande om muntlig förhandling. Peab ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska göras om. I andra hand yrkar Peab att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så vis att utvärderingen ska ske på ett sätt som har stöd i förfrågningsunderlaget och innebär likabehandling. Peab anför bland annat följande. Bakgrund Prövningen av anbuden gjordes med hjälp av poängsättning enligt olika kriterier. Fem olika bolag lämnade anbud på entreprenaden. Peab:s anbud var komplett och avgivet helt i enlighet med förfrågningsunderlaget. NCC Construction Sverige AB:s (NCC:s) huvudanbud var också komplett och i princip avgivet i enlighet med förfrågningsunderlaget. NCC lämnade dock även ett sidoanbud och det är detta anbud som kommunen, enligt till­ delningsbeslutet, avser att anta. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-07-16 Sida 3 30037-10 Allmänna avdelningen Sidoanbudet Enligt NCC:s sidoanbud skulle de i mängdförteckningarna föreskrivna beläggningsmassoma ABT och AG bytas ut mot beläggningsmassor av ett annat, miljövänligare slag, vilka ingick i NCC:s "Green Concept". Det borde inte vara möjligt för kommunen att anta NCC:s sidoanbud eftersom det inte finns några minimikrav i förfrågningsunderlaget. I vart fall är det felaktigt att anta sidoanbudet eftersom det saknas utredning för att de beläggningsmassor som ingår i "Green Concept" är likvärdiga med de standardiserade beläggningsmassor som föreskrivits i förfrågningsunder­ laget. Att kommunen trots detta upptog NCC:s sidoanbud till prövning strider mot såväl 1 kap. 9 § LOU som de EG-rättsliga principerna om lika­ behandling och transparens. Felaktigheter vid anbudsprövningen Kommunen har inte beaktat konsekvenserna av att NCC har ett avsevärt högre arvode på de arbeten för vilka a-pris saknas. Peab har fått mycket goda omdömen från mer än två större beställare men ändå bara erhållit två poäng. Poängavdraget kan inte vara korrekt med hänsyn till hur referenser skulle bedömas enligt AFB.22. Det poängavdrag bolaget har fått beträf­ fande kommunens fyra år gamla overifierade erfarenheter hänför sig till bolagets dåvarande projektorganisation. Endast ett fåtal nu aktuella per­ soner var aktuella för den aktuella entreprenaden. Poängavdraget för refe­ renser kan därför inte anses korrekt även i denna del. De referenser som efterfrågades i förfrågningsunderlaget avsåg Peab som företag och inte delar av en inaktuell projektorganisation. Det var felaktigt av kommunen att ge Peab poängavdrag på grund av att bolaget inte är etablerat i Söder­ tälje. Organisation på plats eller ISO-certifiering har dessutom inget med referenser att göra. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-07-16 Sida 4 30037-10 Allmänna avdelningen Bedömningen av NCC:s referenser Enligt AF punkt AFB.52 skulle mycket goda omdömen från mer än två större beställare ge tre poäng. Kommunen har inte inhämtat några externa referenser beträffande NCC, varför det har varit inkorrekt att ge NCC tre poäng. Vid poängsättningen har, förutom kommunens egen referens, även beaktats att NCC är certifierat enligt ISO 9001 och 14001 samt att NCC har en organisation på plats i Södertälje. I övrigt har kommunen endast varit i kontakt med Peabs referenser. Det kan inte vara möjligt att göra en bedömning av externa referenser utifrån samtal med referenser för endast en av fem anbudsgivare; särskilt inte i ett fall där samtalen varit allmänt hållna. Kommunen har vidare underlåtit att dokumentera den referens­ upptagning som faktiskt skett. Bedömningen av kvalitet Hur kvalitetskriteriet ska bedömas framgår inte av förfrågningsunderlaget. Peab har dock fått ett halvt poängs avdrag på grund av att bolaget inte är etablerat i Södertälje och på gnmd av frånvaron av certifiering enligt ISO 14001. Peab är certifierat enligt ISO 9001. En förutsättning för att en certi­ fiering ska kunna ge något mervärde är att detta framgår av förfrågnings­ underlaget. Arbetssätt och kvalitetssystem borde dessutom vara intressan­ tare än certifiering. Upphandlande myndigheter ger normalt samma poäng för certifierade system som med dessa likvärdiga (prop. 2006/07:128 s. 90). Bedömningen av miljö/arbetsmiljö Hur detta kriterium ska bedömas framgår inte av förfrågningsunderlaget. Peab har dock även beträffande detta kriterium fått ett halvt poängs avdrag FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-07-16 Sida 5 30037-10 Allmänna avdelningen för att bolaget inte är etablerat i Södertälje och på grund av frånvaron av certifiering enligt ISO 14001. ISO 14001 avser förvisso miljöarbete men i förfrågningsunderlaget har det inte angivits att certifiering skulle ge något mervärde. Peab har vidare beslaivit både sitt miljöarbete och arbetsmiljö­ arbete och miljöavsnitten i bolagets bifogade projektplan följer ISO 14001:2004 "Miljöledningssystem". Felaktigheter i förfrågningsunderlaget Kommunen har beträffande samtliga mjuka kriterier gjort oförutsebara bedömningar som salmar stöd i förfrågningsunderlaget. Om Peab skulle ha fått fem poäng avseende referenser skulle det i sig ha varit tillräckligt för att bolaget skulle ha tilldelats entreprenaden. NCC har gynnats eftersom kommunen inte har beal