FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2017-03-07 Mål nr 4458-16 E Sida 1 (5) SÖKANDE Meddelad i Härnösand Rede Legomontage Kommanditbolag, 96964 8-9195 Inger Grannes väg 9 840 93 Rede MOTP ART Härjegårdar Fastighets AB, 556439-6553 Box4 0 84121 Sveg SAKEN Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Dok.Id 121559 Postadress Box314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKET ��· 2017 -03- 0 9 Avd Dnr KSnr Aktbil 0611-51 18 20 E-post: forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsratteniharnosand.domstol.se 0611-46 06 00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4458-16 BAKGRUND Rärjegårdar Fastighets AB (Rärjegårdar) genomför upphandling av städning och lokalvård av fastigheter som bolaget förvaltar i Rede (ref.m. RSN 2016/ 8). Upphandling sker genom öppet förfarande och med utvärderings­ grunden lägst pris i kombination med referenstagning (utvärderingspris). Av upphandlingsrapporten framgår att två leverantörer har lämnat anbud inom utsatt tid, Rede Legomontage KB (Rede Legomontage) och IDP Drift och servicetjänster AB. Efter utvärdering har IDP Drift och servicetjänster AB:s anbud antagits. YRK ANDEN M.M. Hede Legomontage ansöker om överprövning och anför i huvudsak föl­ jande. Det valda anbudet är onormalt lågt. Samma uppdrag upphandlades tidigare under 2015 och då accepterades ett bud på 1 104 tkr. Leverantören som upphandlades klarade inte av att genomföra uppdraget för det priset varpå samarbetet avslutades under sommaren 2016. Rede Legomontage har därefter skött uppdraget och har kunskap om hur lång tid städningen tar samt ger sina anställda avtalsmässiga löner. Rede Legomontages lämnade anbud om 1 668 tkr ger mellan 50 tkr och 100 tkr i marginal för oförutsedda utgifter. I förevarande upphandling har Rärjegårdar accepterat ett anbud på 900 tkr trots att storstädning, golvvård, fönsterputs, tvätt av gardiner m.m. numera ingår och tidigare skulle tilläggsfaktureras. Då Rärjegårdar sedan tidigare är införstådd med att 1 104 tkr inte räcker och eftersom uppdraget numera är väsentligen mer omfattande måste anbudet på 900 tkr uteslutas som ett onormalt lågt anbud. Rede Legomontage har noterat att Redegården och en stor del av Werner­ skolan inte ingår i upphandlingen. Ytorna är emellertid lättstädade och kost­ nadsminskningen bedöms till ca 380 tkr. Det som tillkommit sedan tidigare upphandling är storstädning inkl. golvvård två gånger per år, fönsterputs en gång per år samt nedtagning och tvätt av gardiner som bedöms öka kostna- I HÄRNÖSAND Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4458-16 I HÄRNÖSAND dema med ca380,5 tkr. Till detta kommer hanteringen av betalning och fakturering av förbrukningsmaterial. Härjegårdar bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. I förfrågningsunderlaget anges att den upphandlande myndigheten förbehåller sig rätten att förkasta anbud som anses onormalt låga samt att det kommer att göras en rimlighetsbedömning av hur tid, pris och avverkningsgrad stämmer överens. Det kan utifrån denna bedömning konstateras att det ac­ cepterade anbudet är lågt men att det inte är tillräckligt lågt för att förkastas. Hänsyn måste även tas till att den tilldelade entreprenören har fullgoda refe­ renser. Vid en jämförelse med tidigare upphandling av städentreprenaden i Rede måste hänsyn tas till att omfattningen på ytan och de fastigheter som ingår inte är desamma. Hedegården ingår inte i nuvarande upphandling och Wemerskolan har fått en reducerad yta som ska städas reguljärt. Det är en skillnad på ca 2 260 kvadratmeter. SKÄLEN FÖRAV GÖRANDET Tillämplig lagstiftning Den 1 januari 2017 trädde en ny lag, lagen (2016:1145) om offentlig upp­ handling, i kraft. Enligt övergångsbestämmelserna i den nya lagen gäller dock, med vissa undantag, den upphävda lagen, lagen (2007:1091) om of­ fentlig upphandling, för sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträ­ dandet. Förevarande upphandling får anses påbörjad den3 november 2016 i sam­ band med att upphandlingen annonserades. Förvaltningsrätten har därmed att pröva målet enligt bestämmelserna i den äldre lydelsen enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4458-16 Bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). En upphandlande myndighet får förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Anbudet får dock förkastas först sedan myndigheten skrift­ ligen begärt en förklaring till det låga anbudet och inte fått ett tillfredsstäl­ lande svar (12 kap. 3 § 1 st. samma lag). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § 1 st. samma lag). Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om Härjegårdar har handlat i strid mot LOU genom att inte förkasta ett anbud i enlighet med 12 kap. 3 §. Huvudregeln är att den upphandlande myndigheten ska utvärdera samtliga lämnade anbud. Enligt 12 kap. 3 § LOU får en upphandlande myndighet emellertid förkasta ett anbud som den uppfattar är onormalt lågt. Bestäm­ melsen är alltså en undantagsbestämmelse. Anledningen till att en upphand­ lande myndighet kan vilja förkasta ett anbud i denna situation är att det onormalt låga anbudet kan ge myndigheten anledning att anta att anbudsgi­ varen inte kommer att kunna fullfölja kontraktet om denne tilldelas detta. Bestämmelsen ger i första hand den upphandlande myndigheten en möjlig­ het, men inte en skyldighet, att förkasta ett anbud och syftar till att säker- I HÄRNÖSAND Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4458-16 ställa att leverantörer får möjlighet att lämna en förklaring till ett lågt anbud, innan det kan bli aktuellt för myndigheten att förkasta anbudet. LOU inne­ håller inte något förbud mot att anta låga anbud. Det finns därför inte någon möjlighet för en missnöjd anbudsgivare att föra talan baserad på uppfatt­ ningen att konkurrentens anbud är så lågt att den upphandlande myndighet­ en borde ha förkastat det, och att myndigheten gjort sig skyldig till ett upp­ handlingsrättsligt fel genom att inte göra detta (se Kammarrätten i Göteborg, mål nr 1641-07 och Kammarrätten i Jönköping, mål nr 1247-09). Härjegårdar har därmed inte, på de av Hede Legomontage angivna grunder­ na, agerat i strid mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU. Med hänsyn till det anförda ger Hede Legomon­ tages ansökan om överprövning inte anledning till något ingripande enligt LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖV ERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). ce:.) tf. lagman Målet har föredragits av förvaltningsrättsnotarien Niklas Mårtensson. IHÄRNÖSAND Il S¼roGEä�J)�si�ij HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND .. ·: , .. 0co ......0 N Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltni.ngsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från