FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 Notarien Erik List SÖKANDE DOM 2012-05-30 Meddelad i Falun Mål m 1653-12 ,-,-:" ..r- 0 '--...... ...._-..J V f\,. 'I Sida 1 (4) ( Nybergs Entreprenad AB, 556222-1845 Box1034 621 21 VISBY Ombud: Advokat Hemik Seeliger Advokatfirman Lindahl KB Box 11911 404 39 Göteborg MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge Ombud: Rogert Andersson Juridik och planprövning Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN �-�=��-�-- - Do-:;s P..dbil ( Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att Trafikverkets upphandling av totalentrepre­ nad för utförande av drift och underhåll av allmänna vägar inom driftom­ råde Södra Gotland, Gotlands län (TRV 2011/88345), ska göras om. Dok.Id 58507 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 ( ( BAKGRUND Trafikverket genomför en upphandling av totalentreprenad för utförande av drift och underhåll av allmänna vägar inom driftområde Södra Gotland, Gotlands län (TRV 2011/88345). Tilldelningsbeslut fattades den 28 mars 2012 varvid Svevia AB (Svevia) antogs som leverantör. YRKANDEN M.M. Nybergs Entreprenad AB (Nybergs) begär överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att Svevias anbud ska förkas­ tas, varvid Nybergs anbud innehåller det lägsta priset och dän11ed är det anbud som ska antas. I andra hand yrkar Nybergs att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin ansökan anför Nybergs i huvudsak följande. Svevias anbud uppfyller inte de ovillkorliga krav som uppställs i upphand­ lingen. Såväl kravställda uppgifter som kravställd bevisning saknas i anbu­ det. Av upphandlingsföreskriftema och det digitala upphandlingssystemet CTM framgår att anbudsgivaren i anbudet ska skicka in uppgifter som styrker krav på teknisk och yrkesmässig förmåga på företag och nyckelper­ soner. Det framgår visserligen inte uttryckligen vilka personer som avses vara nyckelpersoner, men de kan emellertid knappast vara några andra än de som fordras som minimibemanning, det vill säga en namngiven arbets­ ledare, inklusive platschef, med drifterfarenhet, och tre namngivna vägar­ betare, varav två med drifterfarenhet. Förfrågandeunderlaget är därför till­ räckligt klart. Svevia har inte nanmgivit arbetsledare eller vägarbetare, och följaktligen inte heller bifogat uppgifter som styrker att de uppfyller kraven på teknisk och yrkesmässig fö1måga. Detta har inneburit en otillbörlig konkun-ensfördel i förhållande till övriga anbudsgivare. Mot denna bak­ grund och med hänvisning till att Nybergs anbud innehöll det lägsta priset av de kvalificerade anbuden om Svevias anbud förkastas ska upphandling­ en rättas. Om förvaltningsrätten finner att begreppet nyckelpersoner inte nödvändigtvis avser de personer som fordras för utförandet av uppdraget, Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1653- 12 Enhet 2 I FALUN ( ( det vill säga arbetsledare/platschef med driftserfarenhet och tre vägarbetare varav två med driftserfarenhet, är förfrågandeunderlaget utformat på ett oförutsebart sätt och upphandlingen ska göras om. Trafikverket bestrider bifall till Nybergs yrkande om rättelse och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Trafikver­ ket anför i huvudsak följande. Det skall-krav som anges i CTM under UFB.514 angående bland annat styrkande av teknisk och yrkesmässig för­ måga för nyckelpersoner är inte öppet och transparent redovisat. Det sak­ nas möjlighet för anbudsgivare att bedöma vilka personer som ska anses vara nyckelpersoner för vilka skall-kravet om styrkande av telmisk och yrkesmässig förmåga avser. Bristen i öppenhet och transparens medför att Trafikverket saknar möjlighet att korrekt och rättvist jämföra anbuden och tilldela rätt anbudsgivare kontraktet. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger på vilka omständigheter denne grundar sin talan. (RÅ 2009 ref. 69) Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Ny­ bergs anfört är visat att Trafikverket har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Nybergs lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndig­ heter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). I förfrågningsunderlaget anges vissa minimikrav på bemanning. Vidare framgår att minimikravet inte innebär att kravet på organisation dätmed är uppfyllt. Under rubriken Kompetenskrav/All personal anges att all perso- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1653-12 !FALUN Enhet 2 ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 DOM nal ska ha kompetens för respektive uppgifter och för nyckelpersoner ska kompetens i fo1m av erfarenhet eller utbildning kunna dokumenteras. Här­ efter anges krav på dokumenterad kompetens för arbetsledare/platschef med drifterfarenhet, övriga arbetsledare och vinterberedskapshavare. Där­ emot framgår inte ett dokumenterat kompetenskrav för vägarbetare. Med hänvisning till hur förfrågningsunderlaget är utformat i dessa delar gör förvaltningsrätten bedömningen att även annan personal än de som ingår i minimibemanningen kan vara nyckelpersoner. Vad gäller frågan om för­ frågningsunderlaget är tillräckligt tydligt angående vilka som avses vara nyckelpersoner anser förvaltningsrätten att det inte enbart räcker med en hänvisningtiliett