LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2009-05-19 Meddelad i Stockholm SÖKANDE Vingmed Svenska AB, 556198-8253 Box 576 175 26 Järfälla MOTPART Stockholms läns landsting Upphandlingsenheten Box 6401 113 82 Stockholm SAKEN Målm 7860-09 Rotel 554 Sida 1 (7) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut den 17 april 2009 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas upphör däm1ed att gälla. ->$�--·-·., 2009 -05- 2 0 ,.' Dok.Id 425323 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15 :00 Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 2 7860-09 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Stockholms läns landsting (landstinget) har genomfört en upphandling av Operations- och undersökningshandskar m.m., SLL 471. I tilldelningsbeslut fattat den 7 april 2009 beslutade landstinget att anta annat anbud än anbudet från Vingmed Svenska AB (bolaget). Av till till­ delningsbeslutet fogad utvärderingsrapport framgår att landstinget inte ut­ värderat bolagets anbud vad gäller positionsnummer 93-97 och som skäl för detta angett att bolagets anbud inte uppfyllt ställda krav då test för kemikalier inte redovisats i anbudet. Bolaget ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att länsrätten för­ ordnar att upphandlingen får avslutas först sedan bolaget beretts tillfälle till rättelse/komplettering av sitt anbud. Till stöd för sin talan anför bolaget bland annat följande. Enligt kravspecifikationen punkt 2.3 ska anges en skyddsklass som bevis för uppfyllande av en standard. Bolaget skrev i slut­ fasen av offertarbetet in en mening avseende skyddsklass, men denna fanns inte med i det pappersoriginal som skickades till landstinget. Uppgiften fanns dock på den digitala kopia som skickades på CD-skiva tillsammans med anbudet. Det intygas i pappersoriginalet av anbudet under punkt 2.3 att samtliga ska-krav är uppfyllda, vilket med självklarhet omfattar att pro­ dukten även uppnår de skyddsklasser som minst krävs för att anbudet ska gå vidare till utvärdering. Detta visar, tillsammans med att den saknade lydelsen om skyddsklass finns på den CD-skiva som skickades in, att det uppenbart var ett rent misstag att inte den slutgiltiga versionen av brevet skickades. Det hade varit enkelt för den upphandlande enheten att upplysa bolaget om att uppgiften saknades i papperskopian eller att be om en kom­ plettering. Det får förutsättas att handläggare hos den upphandlande enhe­ ten även granskat bolagets CD-skiva. Det är orimligt att ett uppenbart misstag leder till att anbudet inte går vidare till utvärdering. Enligt LOU finns möjlighet till rättelse om felet är uppenbart. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 7860-09 Landstinget bestrider bifall till ansökan. Om länsrätten beslutar att upp­ handlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts yrkar landstinget att be­ slutet endast gäller den i målet aktuella positionsgrnppen (positionsnum­ mer 93-97). Till stöd för sin talan anför landstinget i huvudsak följande. Upphandlingen har gjorts på ett korrekt säii och landstinget har inte brutit mot LOU eller de gemenskapsrättsliga principerna. Bolaget lider ingen skada och det föreligger inte skäl att besluta om åtgärder enligt 16 kap. LOU. I förfrågningsunderlaget anges att anbudet ska vara shiftligt samt att anbud ska inlämnas i pappersoriginal. Vidare anges att den bifogade aiii­ kelspecifikationen ska lämnas via datamedia (CD/DVD/USB-minne etc.) och att om det förekommer olika uppgifter i pappersoriginal och CD gäller vad som anges på CD:n. Detta avser självfallet endast artikelspecifikatio­ nen, eftersom det endast var denna som skulle lämnas i både pappersorigi­ nal och via datamedia. Skälet bakom att aiiikelspecifikationen skulle läm­ nas även via datamedia är att denna består av prisuppgifter som läses in maskinellt. Bolaget hai· lämnat in hela anbudet både i pappersoriginal och på CD. Landstinget hade i upphandlingen inte anledning att läsa igenom hela CD:ns innehåll och beaktade dänned inte andra delar av anbudet än artikelspecifikationen. Det är endast pappersoriginalet som uppfyller den aktuella upphandlingens laav på att anbud ska lämnas slaiftligen och det är endast pappersoriginalet som är undertecknat av bolagets VD. Kravet att penneationshastighet och genombrottstider av kemikalier genom handsk­ materialet ska vara testade enligt standard SS-EN 374--3 samt att handsken i testet ska uppnå minst skyddsklass 2 redovisas inte i pappersoriginalet utan endast i de delar av CD:n som inte utgör aiiikelspecifikationen. Bola­ get har således endast i CD:n redovisat uppgifter som är hänförliga till det­ ta ska-laav. Redovisning av kravet att permeationshastighet och genom­ brottstid genom handskmaterialet av minst nio olika cytostatikasubstanser som är vanligt föreko1mnande ska vara testade enligt standard SS-EN 374- 3 eller standard ASTM D 6978-05 salmas både i pappersoriginalet och på CD-skivan. Anbudet är därmed ofullständigt. Det rör sig inte om ett såda11t LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 7860-09 uppenbart fel som får rättas enligt 9 kap. 8 § första stycket LOU. Beträf­ fande bestämmelsens andra stycke om förtydligande och komplettering av anbud får detta endast göras på initiativ av den upphandlande enheten. Be­ stämmelsen om komplettering innebär inte att en upphandlande enhet är skyldig att begära komplettering. Landstinget anser inte heller att bestäm­ melsen tillåter landstinget att av bolaget begära komplettering av de aktuel­ la redovisningarna av ska-krav. Vidare anges beträffande bolagets hands­ kar på anbudsprovets undersida följande: "Varning! Starka kemikalier: Dessa handskar är inte avsedda för användning vid direkt exponering för starka kemikalier, där kraftiga handskar för industriellt bruk krävs." Lands­ tinget hade mot bakgrund av detta ingen anledning att tro att bolagets handskar skulle uppfylla de aktuella ska-kraven. Bolaget har i genmäle anfört bland annat följande. Det skulle inte innebära någon konkurrensbegränsning eller särbehandling om bolaget fick möjlig­ het att rätta felaktigheten i anbudet. Det vore enbart fråga om en komplette­ ring och eftersom uppgiften om skyddsklass funnits med på ingiven digital kopia är det inte fråga om någon ändring av anbudet. Syftet med lagstift­ ningen är att främja konkurrensen. Detta syfte uppnås inte om den upp­ handlande enheten på grund av smärre formella brister ges möjlighet att begränsa urvalet av leverantörer. Länsrätten har den 1 7 april 2009 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 5 7860-09 Av 9 kap. 8 § LOU framgår bland annat följande. En upphandlande enhet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar fel­ skrivning eller felräkning eller något aimat uppenbart fel i anbudsansökan eller ai1budet. Myndigheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Enligt 12 kap. 1 § LOU gäller följande. En upphandlande myndighet ska anta antingen 1 . det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedörm1ingen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelak­ tiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till fö­ remålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funk­ tionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. Av 16 kap. 2 § LOU framgår föUande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggai1de principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta hai· medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlaget under punkt 1.6 (Anbudets form och innehåll) anges bland annat följande. Anbudet ska vara skriftligt, på svenska, och undertecknat av behörig företrädare hos anbudsgivaren. Till anbudet ska bifogas ifylld artikelspecifikation (exceldokument), bilaga 2. 1. Av förfrågningsunderlaget punkt 1.12 (Avgivande av anbud) framgår bland aimat följai1de. Anbud ska lärm1as i ett pappersoriginal. Notera att bifogad "Aiiikelspecifikation" även ska läim1as via datamedia (CD/DVD, USB-mi1me etc.). Om det förekommer olika uppgifter i pappersoriginal jämfört med CD gäller CD:n. I förfrågningsunderlaget under punkt 2.3 i kravspecifikationen anges bland aimat följande. Permeationshastighet och genombrottstider av kemikalier genom handskmaterialet ska vara testade enligt standard SS-EN 374-3. För bestänming av resistai1s mot permeation av kemikalier ska resultaten anges i genoni.brottstid i minuter, alternativt anges skyddsklass enligt standarden. Handsken ska i testet uppnå minst skyddsklass 2, vilket motsvarar en ge- Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 7860-09 STOCKHOLMS LÄN nombroristid på minst 30 minuter för minst tre substansklasser enligt An­ nex A i standard SS-EN 374-1. Bolagets anbud I bolagets anbud i pappersoriginal anges bland annat följande vad gäller kravspecifikationen under rubriken 2.3 Kvalitetskrav. Offererad utrustning är CE-märkt enligt MDD. Samtliga skallkrav uppfylls. Av utskrift från CD av bolagets anbud framgår bland annat följande. Bola­ get har vad gäller kravspecifikationen angett bland annat följande under rubriken 2.3 Kvalitetskrav. Offererad utrustning är CE-märkt enligt MDD. Samtliga skallkrav uppfylls. Bolagets handskar är testade i enlighet med standard SS-EN 374-1 och uppnår minst skyddsklass 2. Detaljerade upp­ gifter om genombrottstider kan skickas på begäran. Utvärderingsrapporten I till tilldelningsbeslutet bifogad utvärderingsrapport anges bland annat följande. Vad avser positionsnummer 93-97 har anbud från bolaget haft lägsta pris för handsken Sterling Nitrile, men bolaget har inte uppfyllt ställda krav då test för kemikalier inte redovisats i anbudet. Länsrättens bedömning Bolaget har anfört att landstinget borde ha upplyst bolaget om att uppgift om skyddsklass saknades i pappersoriginalet av anbudet eller ha bett bola­ get om komplettering. Vidare har bolaget anfört att i pappersoriginalet in­ tygas att samtliga ska-krav är uppfyllda, vilket omfattar att produkten även uppnår de skyddsklasser som minst måste uppnås för utvärdering av anbu­ det. Landstinget har i huvudsak invänt att bolagets anbud är ofullständigt då bolaget inte i pappersoriginalet har redovisat uppgifter hänförliga till det aktuella ska-kravet. Av förfrågningsunderlaget framgår att ett av kvalitetskraven i upphand­ lingen är att permeationshastighet och genombrottstid av kemikalier genom handskmaterialet ska vara testade enligt standard SS-EN 374-3. För be­ stämning av resistans för permeation av kemikalier ska resultatet anges i genombrottstid i minuter, alternativt med skyddsklass enligt standarden. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 7 7860-09 Länsrätten konstaterar att bolaget i ingivet pappersoriginal av anbudet var­ ken redovisat något resultat avseende genombrottstid eller angett någon skyddsklass för aktuella handskar. Bolagets anbud i pappersoriginal är så­ ledes ofullständigt. Att bolaget i anbudet angett att samtliga ska-krav upp­ fylls föranleder ingen annan bedömning. Då endast artikelspecifikationen enligt förfrågningsunderlaget ska ges in via datamedia finner länsrätten vidare att landstinget har haft fog för att vid kvalificering av anbuden inte beakta övrigt material på av bolaget ingiven CD. Inte heller kan det anses ha ålegat landstinget att upplysa bolaget om att uppgift om skyddsklass saknades i pappersoriginalet eller att be bolaget att komplettera sitt anbud. Med hänsyn till ovan anförda finner länsrätten att det inte i målet är visat att skäl för ingripande enligt 16 kap. LOU föreligger. Bolagets ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3 109/1 a) Rådman Föredragande har varit Sara Thelin. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockhohn. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som l