FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE Sandå Sverige AB DOM 2011-02-10 Meddelad i Västerås Mål nr 8153-10 E Enhet 2 Sida 1 (10) jur.kand. Maria Pedersen Ombud: Advokatfirman Pedersen AB Box 3462 103 69 Stockholm MOTPART Salabostäder AB Box 63 733 21 Sala ÖVERKLAGAT Salabostäder AB:s upphandling avseende ramavtal för måleriarbeten SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller Sandå Sverige AB:s ansökan om överprövning och beslutar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 24041 Postadress Box 1001 721 26 Västerås Besöksadress Sigurdsgatan 22 Telefon Telefax 018-16 73 00 021-13 20 25 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:30-12:00 13:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8153-10 2011-02-10 I UPPSALA BAKGRUND Salabostäde:r AB (Salabostäde:r) har genomfört en upphandling av ramavtal för måleriarbeten av Salabostäders förvaltade fastigheter. Ett av de bolag som lämnat anbud är Sandå Sverige AB (bolaget). Enligt tilldelningsbeslut den 30 november 2010 har bolaget inte antagits som leverantör i upphandlingen för måleriarbeten i ytterområden och bolaget placerade sig först på tredje plats avseende måleriarbeten i tätort. YRKANDE M. M. Bolaget yrkar att upphandlingen ska göras om. Som grund för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Salabostäder har gjort en kombinerad modell av de två avropsmetoder som stipuleras i 5 kap. LOU. I förfrågnings­ underlaget under punkten AFB.15 anges bl.a. att entreprenörerna ska rangordnas och att avrop kommer att ske i enlighet med demia rang­ ordning. Vidare anges under samma punkt att beställaren vid arbeten över normalt cirka 200 000 kr kan välja att antingen göra en förnyad konkunensutsättning bland samtliga fyra antagna entreprenörer eller att göra en helt ny upphandling. Regeringsrätten har i mål m 3344-09 och 3345-09 slagit fast att en kombination av avrop där samtliga villkor fastställts med en förnyad konkunensutsättning inte är tillåtet enligt LOU. I nu aktuell upphandling har Salabostäder angett att vid större arbeten kommer förnyad konkunensutsättning att genomföras. Salabostäders upphandling är därför, likt upphandlingarna i de åberopade rättsfallen, inte förutsebar och strider mot transparensprincipen. Då upphandlingen strider mot likabehandlingsprincipen och principen om transparens har upphandlingen inte skett i enlighet med LOU. Pga. ett felaktigt utformat förfrågningsunderlag har bolaget inte kunnat utforma ett konkunenskraftigt anbud. Bolaget har således lidit skada eller i vart fa11 riskerat att lida skada. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2011-02-10 Sida 3 8153-10 Salabostädler bestrider bolagets yrkande och anför bl.a. följande. För avrop upp till 200 000 kr är samtliga villkor fastställda och dessa avrop sker enligt rangordning. För avrop över 200 000 kr är inte samtliga villkor fastställda då detta rör sig om stÖlTe o�jekt med ytterligare krav än de fastställda i förfrågningsunderlaget. För avrop över 200 000 kr sker därför en förnyad konkun-ensutsättning enligt förfrågningstmderlaget. Inget fritt val finns för beställaren och Regeringsrättens dom är dänned inte relevant. Bolaget har därefter i yttrande uppgett bl.a. följande. Salabostäder har uppgett att de under år 2009 avropat ungefär 9,5 miljoner på det tidigare ramavtalet som nu upphandlas på nytt. Vid en fördelning på tolv månader innebär detta avrop om cirka 800 000 kr per månad. Det kan ske ett avrop likaväl som 16 avrop per månad. Salabostäder har således förbehållit sig att fritt välja mellan avropsmodeller. Det framgår inte av förfrågnings­ underlaget hur avropen kornmer att berälmas. Exempelvis kan Salabostäder välja att fördela avropen så att ett avrop avser bara en lägenhet eller en trappuppgång likaväl som att Salabostäder kan välja att ett avrop ska avser renovering av flera trappuppgångar eller fastigheter. Såsom förfrågnings­ underlaget är utfonnat står det alltså Salabostäder fritt att välja mellan att dela upp en stöiTe entreprenad i delentreprenader och på så vis undgå förnyad konkurrensutsättning. Likväl står det dem fritt att efter eget tycke välja att slå samman flera små avrop för att få en ny konkurrensutsättning. Bolaget hänvisar till lagens förarbeten, prop. 2006/2007:128 s. 132, om transparens samt Förvaltningsrätten i Stockholms dom den 4 mars 2010, mål nr 18577-10. Förvaltningsrätten i Stockholm fam1 i målet att den omständigheten att beställaren kunde välja avropsaltemativ beroende på om avropet understeg 200 000 kr eller inte, i sig, innebar en betydande osäl