FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING SÖKANDE DOM 2020-02-25 Meddelad i Jönköping Mål nr 6487-19 Sida 1 (3) (KONKURRENSVERKET·,: !Enhet Maskinfirma Glaj AB, 556652-4632 Ombud: Advokat Jimmy Carnelind MAQS Advokatbyrå AB MOTPART Skövde kommun, Upphandlingsenheten SAKEN :· 20 -02- 2 6 Ogiltigförklarande av avtal enligt lagen om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar ansökan om ogiltigförklarande. BAKGRUND Dok.Id 320810 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se ,vww.forvaltningsrattenijonkoping.dotnstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Skövde kommun har genomfört en upphandling av reparation, service och underhåll av storköksutrustning (ref. nr KS2018.0461). Avtal slöts den 29 maj 2019 mellan kommunen och Svensk Storköksservice AB. Maskinfirma Glaj AB (hädanefter Glaj) har ansökt hos förvaltningsrätten om att av1alet ska ogiltigförklaras. YRKANDEN M.M. Glaj yrkar att avialet ska ogiltigförklaras och anför 61.a. följande. I de ur­ sprungliga upphandlingsdokumenten angavs att leverantörens åtgärdstid skulle vara högst 48 timmar från första kontakt om felanmälan. Bolaget konstaterade att det inte var möjligt att lämna anbud under dessa förutsätt­ ningar. När bolaget senare gjorde en uppföljning av upphandlingen konsta­ terades att kommunen ändrat villkoren för åtgärdstider i väsentlig omfatt­ ning efter förhandling med vinnande anbudsgivare. Förändringarna innebär Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6487-19 I JÖNKÖPING att det har skett en otillåten ändring av upphandlingen. Om de nya villkoren hade funnits med i den ursprungliga upphandlingen skulle Glaj ha lämnat anbud eftersom det hade varit möjligt att genomföra prestationerna i enlig­ het med a,talet. Kommunen anser att ansökan ska avvisas eller avslås och anför bl.a. föl­ jande. En knapp månad efter att avtalet tecknades, den 25 juni 2019, skick­ ade kommunen in en efterannons som sedermera publicerades. Ansökan har därför, enligt 20 kap. 17 § 1 LOU, inkommit för sent och ska avvisas. Alter­ nativt ska ansökan istället avslås då det inte varit fråga om någon väsentlig förändring av upphandlingen och inte fråga om en otillåten direktupphand­ ling. Glaj har i svar på kommunens yttrande bl.a. anfört följande. Den annons som kommunen skickat och som kommissionen publicerat är inte korrekt utformad. Annonsen avser en kontrak1stilldelning baserad på villkoren i upphandlingsdokumenten, vilket inte är korrek.1. Eftersom det är fråga om en otillåten direktupphandling är uppgiften i annonsen om öppet förfarande inte korrekt. Kommunen har använt sig av ett förhandlat förfarande utan fö­ regående annonsering. Den upphandlingen är inte efterannonserad. Annon­ sen avser vidare kontraktstilldelning för flera kommuner. När det gäller andra kommuner än Skövde kommun ingicks inte avtal förrän senare, vilket innebär att annonsen även ur denna aspekt är felaktigt utformad. Tidsfristen på 30 dagar gäller därför inte, utan istället gäller tidsfristen på 6 månader, vilket innebär att ansökan inkommit i rätt tid och ska prövas i sak. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler Av 20 kap. 17 § LOU framgår bl.a. att en ansökan om överprövning av ett avtals giltighet ska ha kommit in till förvaltningsrätten innan 30 dagar har Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6487-19 I JÖNKÖPING gått från det att Europeiska kommissionen har publicerat en annons enligt 10 kap. 4 § samma lag. Av 10 kap. 4 § LOU framgår bl.a. att en upphandlande myndighet som har tilldelat ett kontrakt eller ingått ett ramavtal ska skicka en efterannons om upphandlingsresultatet senast 30 dagar efter det att a\1alet eller ramavtalet ingicks. Förvaltningsrättens bedömning Av utredningen i målet framgår att kommunen har efterannonserat det avtal som ingicks efter att aktuell upphandling slutfördes. Det far anses framgå från annonsen vilket avtal som avses samt vilken upphandling som avtalet baseras på. Glajs invändningar om att beskrivningen av upphandlingsförfa­ randet är fel medför ingen annan bedömning än att avtalet är annonserat på korrek1 sätt. Att det i samma annons finns andra avtal med andra kommuner som kan ha annonserats på felaktigt sätt påverkar inte heller bedömningen. Eftersom efterannonsering skett på rätt sätt skulle ansökan om ogiltigförkla­ rande ha kommit in till förvaltningsrätten inom 30 dagar från annonsen pub­ licerades, vilket inte skett. Då ansökan inkommit för sent ska den avvisas. HUR MAN ÖVERKLAGAR Avgörandet kan överklagas. Information om detta finns i bilaga 1 (FR-05). Axel Lagerstedt Förvaltningsrättsfiskal tI!ll SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga -i FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. l\Ier information finns på ,v,v,v.domstol.se. ---------------------------------------------------------------- För fullständig information, se: - ------ • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se