DOM Sida 1 (5) 2010 -06· 2 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Christian Härdgård SÖKANDE Ringduve Taxi BC AB, 556639-1578 Box 30 274 21 Skurup Ombud: Jur. Kand. Martin Åkerman Advokatfirman Hedelin AB Råbygatan 9 B 223 61 Lund MOTPART Trelleborgs kommun Rådhuset 231 83 Trelleborg SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Trelleborgs kommun ska göra om upphandlingen av kompletterande skoltransporter med taxi. 2010 -06- 2 3' Meddelad i Malmö Mål nr 7826-10 E Dok.Id 18393 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 7826-10 E Trelleborgs kornmun har genomfört en upphandling med öppet förfarande av ram.avtal avseende kompletterande skoltransporter med taxi. Av tilldel­ ningsbeslut, daterat den 28 april 2010, framgår att kontraktet har tilldelats Taxi Helsingborg AB. Ringduve Taxi BC AB (nedan Ringduve Taxi) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska göras om samt anför i huvudsak följande. Trelleborgs kommun har i sitt förfrågningsunderlag beskrivit om­ fattningen av upphandlingen och uppgett vissa förutsättningar för att even­ tuella anbudsgivare ska kunna göra en bedömning av omfattningen. Dess­ värre har man redogjort för omfattningen på ett mycket svårtytt sätt och har på så sätt gjort upphandlingen godtycklig då kostnadsberäkningen kan gö­ ras på väldigt olika sätt. Anbudsgivarna har missgynnats av att de gjort sina kostnadsberäkningar på felaktiga antaganden. Det har inte på ett tyd­ ligt sätt förklarats vilka förutsättningar som har gällt för beräkningsunder­ laget. Kommunens bedömning av de olika anbuden bygger på osäkra upp­ gifter och utgår endast från ungefärliga kilometersträckor. Om det blir minsta förändring i antalet körda kilometer per år kan detta få stor kost­ nadsförändring och göra att anbudsgivarnas inbördes placering skulle änd­ ras. Ur förfrågningsunderlaget går inte att utläsa hur många körningar som ska utföras under perioden. Antalet körningar får, genom startavgiften, stort utslag på vem som beräknas ha angivit det lägsta priset. Att ge ut­ rymme för en så stor osäkerhet kring en så pass viktig post ger upphov till problem med att göra en bedömning för hur prissättningen av startavgiften ska utföras. Trelleborgs kommun motsätter sig bifall till yrkandet och anför i huvud­ sak följande. I förfrågningsunderlaget finns information om antal skolda­ gar, antal dagar för förskolebarn, hur många fordon för respektive fordons- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7826-10 E Avdelning 1 I MALMÖ typ som används i dagsläget samt årskilometersträckor per fordonstyp. I förfrågningsunderlaget anges även att uppgifterna som lämnas enbart utgör information och innebär ingen garanti för volym av transporter. Volymen kan således både öka och minska under avtalstiden. Av just den anledning­ en har kommunen reserverat sig för att transporterna kan komma att öka eller minska. Kommunen anser sig ha varit mycket noggrann med att utre­ da omfattningen då man inhämtat samtliga uppgifter från den leverantör som för tillfället är uppdragsgivare, dvs. Ringduve Taxi. Vidare finner kommunen påståendet om svårigheterna för Ringduve Taxi att räkna på omfattningen som mycket besynnerligt, eftersom omfattningen bygger på fakturor från bolaget under de senaste tolv månaderna. Detsamma gäller för antalet körningar. Kommunen har utvärderat inkomna anbud helt i en­ lighet med de uppgifter som är angivna i förfrågningsunderlaget. DOMSKÄL Relevanta bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och om proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 2 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjort.s. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 4 7826-10 E Relevanta uppgifter i förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlaget, punkten 1.3, under rubriken "Omfattning" redo­ visas beräkningar av antal skoldagar, antal dagar för förskolebarn, antal barn som åker taxi dessa dagar, hur många fordon för respektive fordons­ typ som används i dagsläget samt hur många kilometer varje fordonstyp kör per år. Vidare framgår det att uppgifterna enbart lämnas som informa­ tion och innebär ingen garanti för volym av transporter. Av punkten 3.2.2 i underlaget, under rubriken "Pris och betalningsrutiner", framgår att lämnade kilometerpriser ska utgå från turernas starpunk:ter, dvs. hämtadress för eleven. För respektive fordonstyp ska startavgift, kilome­ terersättning samt rullstolstillägg/rullstol anges. Av utvärderingsprotokollet framgår att Trelleborgs kommun vid beräk­ ningen av totalkostnaderna för respektive anbud utgått från dels de uppgif­ ter som fanns i förfrågningsunderlaget om uppdragets omfattning, dels ett angivet antal starter per år för de olika fordonsslagen. Förvaltningsrättens bedömning I förfrågningsunderlaget har kommunen redovisat omfattningen av antalet körda kilometer så som uppdraget såg ut under år 2009. Denna uppgift ska enligt förvaltningsrätten enbart ses som en vägledning för anbudsgivarna när de ska räkna på ett anbud. Vidare anges det i förfrågningsunderlaget att volymen av transporter inte kan garanteras. Enligt rättens mening får det sätt på vilket kommunen redovisar omfattningen för beräkning av antalet kilometerper år anses vara tillräckligt för att en anbudsgivare ska kunna bilda sig en uppfattning om denna del av uppdraget och därmed kunna ut­ forma ett anbud därefter. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7826-10 E I MALMÖ Avdelning 1 Beträffande startavgifter kan förvaltningsrätten konstatera att det i förfråg­ ningsunderlaget helt saknas uppgift om hur många starter som kan förvän­ tas för varje fordonstyp per år. Förvaltningsrätten kan även konstatera att kommunen vid utvärderingen av anbuden trots detta har utgått från ett visst antal starter per fordonstyp och år. De startavgifter som anbudsgivarna angett har således fått en direkt inverkan på det slutliga priset i ett anbud, utan att det varit möjligt för anbudsgivarna att förutse hur kommunens be­ räkning av ett anbuds totalkostnad skulle falla ut vid utvärderingen. Det spelar i det sammanhanget ingen roll att kommunen inhämtat underlaget till förfrågningsunderlaget från just Ringduve Taxi. Det faktum att Ring­ duve Taxis fakturor har legat till grund för informationen i förfrågningsun­ derlaget innebär inte nödvändigtvis att bolaget har vetat att kommunen vid utvärderingen skulle använda sig av just dessa siffror. Kommunen har således vid utvärderingen använt sig av en parameter som haft avgörande betydelse, men som inte var känd för Ringduve Taxi vid tidpunkten för anbudslämnande. Av den anledningen finner rätten att upp­ handlingsförfarandet stridit mot principen om öppenhet och transparens. Det kan inte uteslutas att Ringduve Taxi har lidit eller riskerat att lida ska­ da på grund av denna brist. Sammanfattningsvis finns därför förutsättning.. ar för ingripande enligt LOU. Med hänsyn till bristens karaktär anser för­ valtningsrätten att upphandlingen ska göras om. AN ÖVERKLAGAR, � bilaga (Dv 3109/1b) I / ,_, •-·