FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-11-27 Meddelad i Stockholm Mål nr 22264-12 Enhet 16 Sida 1 (6) Vattenfall Services Nordic AB, 556417-0859 169 92 Stockholm Ombud: Bolagsjurist Ola Sundberg MOTPART Huddinge kommun Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen 141 85 Huddinge SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU 1 �(.t'ir;;� :·� �r-,r;:-�-:�\F'\\ ;•:�:,-_, lf.--):, ·-·- ,): �-;i,•vJ J�J••. �\J• -.1i•,---,J J,,._. ,/,1-;,'I -_J\�""--, \l , DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 295605 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22264-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen bestämmelse i LOU, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den rar avslutas först sedan rättelse har gjorts. I Administrativa föreskrifter anges under AFB.52 Värderingsgrunder vid prövning av anbud bl.a. att "Beställaren kommer att anta det anbud som erhållit högst summerad anbudspoäng (glidande poängsättning med decimaler)." Därefter anges fem bedömningsgrunder och deras respektive värde i bedömningen som en procentsats. Genomförandebeskrivning är en bedömningsgrund och den utgör 20% av hela varderingen. Lägsta pris kommer att få5 poäng och övriga anbudsgivares pris sätts i relation till lägsta pris. Under rubriken Genomförandebeskrivning anges följande. Beställaren utvärderar anbudsgivarens genomförandebeskrivning för just denna entreprenad beträffande dennes organisation med arbets- och ansvarsfördelning, tekniska resurser, dokumentationshantering, kvalitetssäkring, miljöhänsyn, arbetsmiljö samt proaktiv förmåga med avseende på utveckling av kundens gatubelysningsanläggning. Beställarens poängsättning utgår från följande kriterier: 1 Torftig eller enkel allmän beskrivning. 2 Bred, omfattande men allmän beskrivning. 3 Bred och för förfrågan anpassad beskrivning. 4 Väl omfattande, för förfrågan anpassad och betryggande beskrivning. 5 Mycket omspännande, saklig och förtroendeingivande samt för förfrågan anpassad beskrivning. Minimikravet är 2 poäng annars diskvalificeras anbudet. En upphandlande myndighet har stor frihet att själv utforma sin upphandling inom de ramar som ges av de allmänna principerna för Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22264-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen offentlig upphandling i 1 kap. 9 § LOU Gfr RÅ 2002 ref.50 ochRÅ 2010 ref. 78). En av de grundläggande principerna för offentlig upphandling är den s.k. transparensprincipen. Av denna princip följer att en upphandling ska kännetecknas av förutsebarhet och öppenhet. För att en potentiell leverantör ska kunna bedöma om han kan lämna ett konkurrenskraftigt anbud måste han få tillräcklig information om vad som krävs för att han ska kunna tilldelas upphandlingskontrak:tet. Detta förutsätter att det finns ett klart och tydligt förfrågningsunderlag som ger vägledning i vad den upphandlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen (se bl.a.RÅ 2002 ref.50). Som huvudprincip gäller att den sökande part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan. Förvaltningsrätten konstaterar att värderingsgrundema, med viktning, är tydligt angivna och att det avseende själva genomförandebeskrivningen klart anges vad anbudsgivarna ska beskriva. För en branschvan leverantör kan det inte rimligen finnas utrymme för något tvivel om vad som efter­ frågas och hur anbudet ska utformas. Därtill kommer att anbudsgivare inte kan förväntas beskriva sin verksamhet på annat sätt än det som motsvarar verkliga förhållanden, med risk för att eventuellt uppdrag inte kan utföras enligt avtal. Det sätt på vilket beskrivningen av den egna verksamheten sker utgör ett avsiktligt särskiljande drag. Poängsättningens kriterier har getts en innebörd som inte kan anses vara så oklart och vagt formulerad att den medger att utvärderingen har kunnat ske helt godtyckligt. I förfrågningsunderlaget anges att glidande poängsättning med decimaler kan tillämpas. Vattenfall har, av de skäl som Huddinge kommun anfört, Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22264-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen inte visat att poängsättningens utformning avseende Genomförande­ beskrivning strider mot likabehandlings- och transparensprinciperna. Förvaltningsrätten finner att Huddinge kommun i aktuell upphandling inte har brutit mot LOU. Vattenfall har inte heller riskerat att lida skada. Skäl för ingripande enligt LOU finns därmed inte. Ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/lA LOU). ��/ Föredragande har varit Kerstin Sandin. Andreas Hamren Förvaltningsrättsfiskal .■ A� �?J• ... SVERIGES DOMSTOLAR .HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förval�ttens beslut ska skriva till Kamm;tt;itten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller fämnas till förvaltningsrätten. Överklagmdet ska ha k:ornroit in till förvaltmngsrätten inom tre veckor ftån den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räkrui.s emellertid ftån den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, mids0mm2r2:Ftnn, juh.:fton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen ko:tn:tD.er in nästa va:tdag. Fär att ett överklagande ska kanna tas upp i kammarriitten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten fämnar prövrungstillstånd om det är av v.ikt för ledning av rättstillämpoii:igen att överk:lagandet prövas,anled:rung förekommer till ändring i det slut vru:till förvaltningsrä.tten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstån.d inte meddelas står förvaltningsrä.ttens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tyclligt ftamgfu: av ö".erklagandet till kammarrätten varför mm anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagan.de ska innehålla 2. det beslut som överkha.gas med uppgift . 3. om förvaltoingsrätten.s lJ2toD., m.ålnum:tner samt dagen för beslutet, 4. de ;käl som klagan.den anger till stöd för begäran om prövmngstillstånd, 5. den ändcing av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 1. den klagandes namn,, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adres·s och telefonnummer till ttbetsplatsen och · eventuell.annanplats därklagandenkan nås för delg±vn:ing lämnas om dessa uppgifter inte tidigru:e uppgetts i målet. Om någon person- eJler adressuppgift ändras är det -vik:tigt ått anmälan snarast görs tiJl kammarrätten, Skrivelsen ska vara underteckru.d av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrä.tten framgår av beslutet Om klaganden anlitru: ombud ska denne sänm in folhruurt i o:tigiruti samt uppge sitt Il2llO, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kamm2rrätten. I io.ål om överprövrring enligt lagen (J.007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) oro. upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster fu avtal slutas innan tiden fö.t överklag,inde av rättens dom eller beslut htt löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio d2.gar hat gått från. det att rätten avgjort målet·eller upphävt ett interimistiskt beslut. I v.issa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklag,inde av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal hår slutits. Fullständig ro.formation finns i 16 kapitlet i de ovan angivnå� Behöver Ni fler upplysning21: om hur rruin överkhgar kan Ni vända Er till förvaltoingsrätten. DV3109/1ALOU ~6.. vad ·han/hon vill styrka med varje särskilt bev:is. l, de bevis som klaganden vill åberopa och