FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Elisabet Heimer DOM 2018-12-07 Meddelad i Falun Mål nr Sida 1 (3) 4013-18 ..KONKURRENSVERKET SÖKANDE ,.,'7 Doc Care AB, 556586-6935 Skandinavisk Hälsovård AB Bamhusgatan 22 1 tr. 111 23 Stockholm MOTPART Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. u' Dok.Id 234923 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4013-18 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Landstinget Dalarna upphandlar ramavtal för bemanningstjänst avseende specialistläkare inom allmänmedicin och övriga specialiteter (LD 18/00966) genom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling, LOU. Tilldelningsbeslut fattades den 7 september 2018. Doc Care AB ansöker om överprövning och yrkar att bolagets anbud ska utvärderas och anför bl.a. följande. Doc Cares anbud har inte prövats, med hänvisning till för höga priser. Samtliga priser i bolagets anbud ligger dock under det takpris som landstinget angett. Landstinget har därmed agerat fel­ aktigt genom att förkasta anbudet. Utifrån denna felaktighet finns det skäl att överpröva upphandlingen och utvärdera Doc Cares anbud. Landstinget anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. följande. Landstinget har inte brutit mot någon av de grundläggande princip­ erna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i LOU. Av de administra­ tiva föreskrifterna framgår att maximalt 15 leverantörer per specialitet kommer att antas. Vid genomgången av leverantörernas svar på obliga­ toriska krav uppfyllde fler än 20 leverantörer per specialitet kraven. Samtliga hade lägre priser än Doc Care. Eftersom maximalt 15 leverantörer skulle antas per specialitet utvärderades inte anbudsgivare med högre priser än de 20 anbudsgivare som kvalificerats. Doc Cares pris låg bland de absolut högsta och en rättelse innebärande att anbudet utvärderas skulle sakna betydelse, särskilt eftersom bolaget inte gjort gällande att någon annan anbudsgivare kvalificerats felaktigt. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har att pröva om det på grund av vad Doc Care anfört är visat att landstinget brutit mot någon av de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Doc Care lidit eller kan komma att lida skada Ufr 20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4013-18 IFALUN innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett lik­ värdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (se 4 kap. 1 § LOU). Av upphandlingens administrativa föreskrifter (punkt 5.2) framgår bl.a. följande. De anbud som uppfyller de obligatoriska kraven enligt ovan kommer att ut­ värderas enligt det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och antas enligt: Pris Anbud som överskrider angivet takpris, se bilaga 1, kommer att förkastas. Maximalt femton (15) leverantörer kommer att antas per specialitet. Genom denna skrivelse har landstinget tydligt angett att maximalt 15 leverantörer kommer att antas per specialitet och att anbuden kommer att antas utifrån grunden pris. Det framgår av upphandlingsrapporten att Doc Cares anbud inte utvärderades eftersom anbudspriset var för högt i jäm­ förelse med övriga anbudsgivares. Det framgår alltså inte att Doc Cares anbud skulle ha förkastats eller att skälet att det inte utvärderades var att det överskridit takpriset. Mot den bakgrunden anser förvaltningsrätten att Doc Care inte har visat att landstinget har agerat i strid med de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU genom att inte utvärdera anbudet. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Reb Kerstinsdotter förvaltningsrättsfiskal Il" t!l:t SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 5 Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se