FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I KARLSTAD 2014-11-12 3935-14 Meddelad i Karlstad Sida 1 (5) SÖKANDE Kontorslösningar i Karlstad, 556491-8612 Gräsdalsgatan 3 653 43 Karlstad MOTPART Landstinget i Värmland 651 82 Karlstad ( SAKEN Offentlig upphandling KONKURRENSVERKET 2014 -11- 1 4 - Avd Dnr KSnr AktbH ( Dok.Id 120645 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Kontorslösningar i Karlstads ansökan om över­ prövning. ( ( Landstinget i Värmland har genomfört en upphandling av multifunktions­ skrivare, område 1 (UE/140028). Anbud ingavs av bland annat Kontors­ lösningar i Karlstad (Kontorslösningar). Landstinget beslöt att teckna avtal med annan anbudsgivare. PARTERNAS TALAN Kontorslösningar ansöker om överprövning av upphandlingen, yrkar att utvärderingen görs om och att Kontorslösningar då ska tilldelas kontrakt. Kontorslösningar anför bland annat följande. Anbudet från Atea Sverige AB (Atea) har rankats högst och Kontors­ lösningars anbud har rankats som tvåa. Ateas anbud uppfyller inte samtliga krav som ställts i upphandlingen, och ska rätteligen uteslu­ tas från utvärdering. I förfrågningsunderlaget uppställs bland annat kravet att efterfrågade produkter ska redovisas som typkonfigurationer, och för varje typ­ konfiguration ställs olika krav. För Typkonfiguration M l uppställs som krav bland annat en uppvärmningstid om max 10 sekunder och för Typkonfiguration M4 en uppvärmningstid om max 30 sekunder. Atea har offererat maskiner från tillverkaren Kyocera. Dessa maski­ ner har uppvärmningstider som överskrider skallkravet avsevärt. Vad beträffar typkonfiguration Ml har Atea uppgett 10 sekunder men produktbladet infmmerar om 29 sekunder. Vad gäller typkonfigurat­ ion M4 har Atea uppgett 25 sekunder men produktbladet informerar om 60 sekunder. Landstinget motsätter sig bifall till ansökan och anför bland annat följande. Ateas anbud med offererade multifunktionsskrivare från tillverkaren Kyocera har uppfyllt landstingets samtliga obligatoriska krav. Atea har i sitt anbud svarat 10 sekunder vid typkonfiguration Ml och 25 sekunder vid typkonfiguration M4. Landstinget har då ansett att an­ budet från Atea uppfyller kraven i de delar som nu ifrågasätts. För att verifiera kravuppfyllelsen har landstinget genomfört tester. Under test av Ateas Kyoceraskrivare visade Ateas representant hur justeringar i skrivarnas mjukvara kan göras av landstingets egen per­ sonal för att uppfylla eventuella krav på olika uppvärmningstider. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3935-14 2014-11-12 I KARLSTAD BAKGRUND Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3935-14 I KARLSTAD 2014-11-12 Uppvärmningstiden är således justerbar beroende på beställarens önskemål. Både typkonfiguration Ml och M4 uppfyller landstingets krav på 10 respektive 30 sekunders uppvärmningstid, allt i enlighet med Ateas ingivna anbudshandlingar. Kontorslösningar tillägger bland annat följande. Landstinget har även ett skallkrav (4.4) att produkterna ska klara Energy star. Atea har offererat en/flera produkter som klarar Energy star men har samtidigt angett en annan uppvärmningstid än vad som återfinns i publikt material, t.ex. broschyrer. Kontorslösningar ifråga­ sätter att produkter med ändrad uppvärmningstid fortfarande klarar skallkravet om Energy Star. Landstinget har ett miljöarbete som talar om att kontinuerligt för­ bättra och effektivisera det interna miljöarbetet. Syftet är att minska resursförbrukningen och förebygga miljöbelastningen från sin egen verksamhet. Justeringen av typkonfigurationerna kan strida mot landstingets egna långsiktiga miijömåL Landstinget tillägger bland annat följande. Landstinget har vid bedömningen av Ateas anbud haft att utgå från de uppgifter som. fram.går av anbudet. Av anbudet framgår att Atea bekräftat att landstingets obligatoriska krav är uppfyllda i alla avse­ enden. I bilaga till anbudet framgår att Atea bekräftar kravuppfyllel­ sen på Energy Star och det är detta som landstinget haft att utgå från vid sin anbudsutvärdering. Vad Kontorslösningar anfört om landstingets miljömål och om juste­ ring av typkonfigurationer är in-elevant för bedömningen av om huruvida landstinget vid utvärderingen handlat i enlighet med LOU. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan kormna att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. ( ( ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM 2014-11-12 Enligt nämnda bestämmelse i I kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Upphandlingen gäller olika typer av skrivare. Kontorslösningar gör gäl­ lande att vinnande anbudsgivare (Atea) inte uppfyllt ställda skallkrav avse­ ende uppvännningstider för två skrivare med hänvisning till tillverkarens produktblad gällande skrivarna. För de aktuella skrivarna (typkonfiguration Ml och M4) har landstinget som skallkrav uppställt en uppvärmningstid om 10 respektive 30 sekunder, vilket Atea uppgivit sig uppfylla i anbudet. Skrivarna har eniigt vad l andstinget uppgett dessutom testats och befunnits klara de uppställda kraven. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten inte skäl ifrågasätta att Atea uppfyllt här aktuella skall-krav, oavsett om åberopade produktblad har annan information om uppvärmningstider. Huruvida justering av skrivarnas mjukvara, vilket kan göras av landstingets egen personal, är nödvändig för att uppfylla krav på olika uppvännningsti­ der saknar betydelse så länge kravet på maximal uppvärmningstid härige­ nom uppfylls. Kontorslösningar har vidare ifrågasatt att produkter med ändrad uppvärm­ ningstidfortfarandeklararskallkravet"EnergyStar". Ateahurianbudet uppgett att nämnda krav uppfylls. Någon skyldighet för landstinget att sär­ skilt kontrollera detta har inte förelegat. Kontorslösningar har inte heller på något sätt visat att kravet inte skulle vara uppfyllt. Hänvisningen till landstingets långsiktiga miljömål är inte relevant för prövningen av om det vinnande anbudet uppfyiler de i den aktuelia upp­ handlingen ställda kraven. Sida 4 3935-14 Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3935-14 2014-11-12 Då det inte heller i övrigt är visat att landstinget brutit mot LOU eller nå­ gon av dess principer ska Kontorslösningars ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. se bilaga (DV 3109/ IB, LOU). För dragande: Lars Överström I KARLSTAD ( ( ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det ät därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. K1agandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis: Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. -•· • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND l Q - i:q - .,., www.domsto1 se 3. 2. kommit till,