FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-10-08 Meddelad i Stockholm Målm 39837-10 Enhet 14 Sida 1 (5) CMA Research AB, 556525-4256 Ågatan 31 582 22 Linköping MOTPART Nacka kommlm 131 81 Nacka SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 60.512 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post forvaltningsrattenistockholm@dom.r,e Telefax Expe\litionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 08-561 680 01 Sida 2 FÖRVALTNJNGSRÄTTEN DOM 39837-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDE M.M. Nacka kommun genomför en upphar1dling av Kundundersökning avseende Nacka kommun med ärendenummer UBN 2010/27-052. Nacka kommun har i tilldelningsbeslut meddelat att man antagit en annan leverantör än CMA Research AB (CMA). CMA ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att. förvaltningsrät­ ten ska förordna att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse skett i form av att anbudet från Scandinfo Marketing Reserach AB (Scandinfo) förkastats. Till stöd för sin talan anför CMA bl.a. följande. Scandinfos an­ bud ska förkastas pga. orikiiga/orimliga uppgifter om tidplan. Tidplan var ett av kriterierna för poängbedömning och här har Scandinfo angett en le­ veranstid på noll dagar från att sista enkät är mottagen. Även om en stor del av rapporteringen är upphängd i en webbporial är det vissa moment som omöjligen kar1 levereras på nolltid. Å ena sidan ska en analyseran­ de/sammanfattande huvudrapport författas som "ska redovisa generella tendenser i resultaten, förändringar över tid per kommun och skillnader mellan kommuner." Denna rapport kan inte slaivas i sin slutgiltiga form föITän alla enkäter är mottagna och registrerade och att det skulle kunna göras utan någon som helst tidsinsats faller på sin egen orimlighet. Å andra sidan är det en skyldighet för en leverantör att kvalitetsgranska och validera resultaten. Detta kan inte heller göras slutgiltigt föITän all data är på plats. I en undersökning av den här omfattningen, med 15 beställande kommuner och 93 000 respondenter, uppstår alltid fel i inläsning av enkä­ ter m.m. som måste hittas och rättas till. Att detta skulle göras på tiden noll ifrån mottagande av enkäter, är också det helt orimligt. Om man ska lämna seriösa anbud för den här typen av omfattande projekt måste man också lämna realistiska uppgifter. Att sätta leveranstiden till noll är orimligt och oriktigt. Om denna typ av skrivningar godkänns blir anbudsslaivandet bara en lek med siffror där det är möjligt att ge utopiska löften enbart för att maximera poängskörden. Vidare har Nacka kommun ändrat utvärderings- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 39837-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen laiterierna på så sätt att Scandinfos leveranstid ändrades till en dag då ut­ värderingsmodellen inte fungerade för en leveranstid om noll tidsenheter, vilket ytterligare förstärker anförda argument. Nacka kommun bestrider bifall till ansökan och yttrar sig i huvudsak enligt fö\jande. I förfrågningsunderlaget har sättet för utvärdering av anbud ut­ formats på ett sätt som är brnk1igt bland inköpare i den offentliga sektorn. Ett poäng- och viktningssystem används. Det anbud som tilldelats högst poäng tilldelas kontraktet. Detta innebär att den anbudsgivare som lämnat det totalekonomiskt bästa anbudet erhåller maximal poäng. Som ett av kri­ terierna för antagande av anbud har kommunen i förfrågningsunderlaget klargjort kriterierna för tidsplan där en kvotmodell tillämpas. De aktuella haven avseende tidplan för leverans har ställts i svarsformuläret skallkrav 8. Nacka kommun har genomfört granskning och prövning av samtliga anbud som har kommit in i rätt tid. Anbudsgivarna har kallats till anbuds­ presentation. I sin prövning av kriterierna har Nacka kommun utgått från den information som lämnats i inlämnat anbud. Vid anbudspresentationen frarnlrnm att den utlovade leveranstiden var möjlig genom att Scandinfo har ett arbetssätt som innebär att de bygger upp rappo1ier helt i förväg. Rapporter och system testas på historiska data innan underlaget är kom­ plett. Detta innebär att företaget kan presentera resultaten snabbt. Arbets­ sättet har också använts med framgång för tidigare kunder enligt anbudsgi­ varen. Det finns därför ingen anledning för Nacka kommun att ifrågasätta riktigheten i de uppgifter som Scandinfo lämnat i sitt anbud och att företa­ get kan leverera det de utlovat. Att utvärderingslaiteriema skulle ha änd­ rats är helt felaktigt utan den modell som presenterats i förfrågningsunder­ laget är också den som har använts. DOMSKÄL Denna upphandling har påböi:jats före den 15 juli 2010 och LOU ska därför tillämpas i den lydelse som var gällande vid denna tidpunkt. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 39837-10 Allmänna avdelningen 1 kap. 9 § LOU har följande lydelse. Upphandlande myndigheter skall be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislairninerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlir1gar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 16 kap. 2 § LOU har, i tillämplig lydelse, följande lydelse. Om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I Svarsbilaga anbud anges under punkten Skallkrav 8, tidplan följande. Företaget ska redovisa en tidplan som visar tidsåtgång enligt nedan: 1. Kalenderdagar från sista enkät tas emot till leverans av samtliga enhetsdiagram 2. Kalenderdagar från sista enkät tas emot till leverans av övriga delar i grundpaketet Beslut om när sista enkät tas emot tas i samråd med kommunerna. I Anbudsinbjudan anges under rubriken 5.2. Anbudsutvärdering bl.a. följande. Anbudsutvärderingen omfattar följande moment och bedöms mot ställda skalllaav. Begärda uppgifter enligt kvalificeringsfasen skall visa att an­ budsgivaren har kapacitet och förmåga att genomföra uppdraget. Leveranstid * 10 p Dagar från sista enkät tas emot till leverans av samtliga enhetsdiagram, 6 p. Dagar från sista enkät tas emot till leverans av övriga delar i grundpaketet, 4p. *) Kvotmodell tillämpas, vilket irmebär att den anbudsgivare som lämnat lägst pris/lägst antal dagar erhåller maximal poäng. Leverantörer som läm­ nar högre pris/fler dagar erhåller reduktion av antalet poäng med kvoten mellan det lägsta anbudet och det egna lämnade anbudet. Samtliga anbuds­ givare erhåller poäng. Kommunen kommer att anta den anbudsgivare som uppfyller ovanstående kriterier och lämnat det totalekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmfuma avdelningen DOM Sida 5 39837-10 Förvaltningsrättens bedömning Det är i målet ostridigt att Scaninfo lämnat en uppgift om noll leveranstid räknat i kalenderdagar. CMA har anfört att denna uppgift är orimlig mot bakgrund av att en sådan leveranstid är omöjlig att upprätthålla. Förvalt­ ningsrätten konstaterar att leveranstid är ett utvärderingskriterium i upp­ handlingen. Som huvudregel saknas möjlighet för den upphandlande myn­ digheten att bedöma rimligheten i de uppgifter en anbudsgivare lämnar avseende utvärderingskriterier. För det fall dessa består av numeriska vär­ den är det upp till den upphandlande myndigheten att besluta hur utvärde­ ringsmodellen behandlar en uppgift om noll. Dock kan noteras att pris är specialreglerat i LOU, med en möjlighet att förkasta ett anbud med ett orimligt lågt pris. Denna möjlighet torde saknas avseende andra utvärde­ ringskriterier. Det finns därmed ingen möjlighet att utesluta Scandinfos anbud på den grund som CMA anfört. Vad CMA i övrigt anfört föranleder ingen annan bedömning. CMA:s ansökan om ingripande enligt LOU ska dfu·för avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lA LOU). lgren Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Mathias L. Jansson SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltcingsrättens beslut ska skriva till I<:ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden :fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Fär att ett Överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lä.mnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltcingsrätten kommit eller det annars :finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla l. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan. snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltcingsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltcingsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltcingsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fu11makt i original samt uppge sitt nanm, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information :finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltcingsrätten. DV 3109/lALOU