FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 KLAGANDE DOM Mål nr 1040-14 Sida 1 (5) Tofta Bil i Kristianstad AB, 556657-1062 MOTPART Kristianstads kommun Västra Storgatan 10-12 291 80 Kristianstad SAKEN 2014 -03- 2 6 Dnr KSnr Aktbil ?Ll!1 --=-OJ-, i fi Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd Dok.Id 198588 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Tofta Bil i Kristianstad AB:s ansökan om ingri­ pande enligt LOU. KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1040-14 Avdelning 1 BAKGRUND Kristianstads kommun .genomför en upphandling avseende lätt lastbil, chassi med separat skåp. Upphandlingen genomförs genom förnyad kon­ kurrensutsättning. Enligt tilldelningsbeslut ska uppdraget tilldelas Mobility Motors Sweden AB (Mobility Motors). YRKANDE OCH INSTÄLLNING Tofta Bil i Kristianstad AB (Tofta Bil) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och yrkar att upphandlingen ska göras om. Tofta Bil anför bl.a. följande. Ett av säkerhetskraven i avropsförfrågan var att bältespåminnare skulle finnas på samtliga platser i bilen. Den 15 januari 2014 har det i e­ mail, till upphandlare på kommunledningskontoret, intygats att ifrågava­ rande bil, vid leverans, kommer att ha bältespåminnare på samtliga platser. Tofta Bil uppfyller därför samtliga säkerhetskrav. Kommunen har efter anbudstidens utgång, i sin utvärdering av samtliga anbud, angivit att inget anbud uppfyller ifrågavarande krav. Kommunen har därför tagit bort kravet från upphandlingen. Vid utvärderingen av anbudsgivarna beslutade kom­ munen att välja Mobility Motors som leverantör. Då Tofta Bil uppfyller samtliga krav i den ursprungliga upphandlingen bör prövningen göras om. Tilläggas kan att Tofta Bil även hade offererat det lägsta priset. Kristianstads kommun bestrider bifall till Tofta Bils yrkande och anför bl.a. följande. Kommunen har begärt förtydligande från Tofta Bil angående om den av bolaget offererade bilen hade bältespåminnare på samtliga plat­ ser. När oklarhet fortfarande förelåg kontaktades även tillverkaren Citroens huvudkontor som muntligen svarade att det inte finns varnare på passage­ rarsätena, utan endast på förarplatsen. Detta framgår av bifogad mailkon­ versation. Utifrån detta besked diskvalificerades Tofta Bil. Eftersom ingen anbudsgivare visade sig uppfylla det aktuella skall-kravet tog kommunen I MALMÖ Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1040-14 I MALMÖ Avdelning 1 bort kravet och utvärderade samtliga anbud utifrån övriga krav, dvs. be­ handlade samtliga anbudsgivare på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt även i övrig i enlighet med LOU:s grundläggande regler. Kom­ munen har numera även skriftligen från Citroens huvudkontor fått bekräf­ tat att den aktuella bilen, Citroen Jumper, endast har en bältespåminnare på förarplatsen. Tofta Bil invänder bl.a. följande. Bältesvarnare går att eftermontera. Tofta Bil har vid anbudslämnandet påtalat att vid beställningen kommer bilen att utrustas med bältesvarnare på samtliga bältesplatser. Vid leverans skulle bilen vara utrustad med bältesvarnare/bältesspännare både på förar- och passagerarsätet. Kristianstads kommun anför bl.a. följande. Av säkerhetskraven i av­ ropsmallen framgår att offererat fordon ska vara utrustad med bältespå­ minnare på samtliga platser vid avlämnandet av anbud. Tofta Bil har inte i anbudet uppgivit att kravet skulle komma att uppfyllas först vid leverans av fordonet, dvs. eftermontering av bältespåminnare. Kommunen har inte godkänt eftermontering från någon anbudsgivare. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingarna på ett öppet sätt. Vid upphandlingarna ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1040-14 I MALMÖ Avdelning 1 talan av en leverantör som lidit skada eller kan komma att lida skada, be­ sluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Kristianstads kommun har, efter att det visade sig att ingen av anbudsgi­ varna uppfyllde skall-kravet om bältespåminnare på samtliga platser i bi­ len, tagit bort det aktuella kravet. Tofta Bil har gjort gällande att upphand­ lingen ska göras om då Tofta Bil uppfyller det aktuella kravet. Tofta Bil har anfört att bältesvamare går att eftermontera och vid leverans skulle bilen vara utrustad med bältesvamare på samtliga platser i bilen. Förvaltningsrätten konstaterar att det av förfrågningsunderlaget inte fram­ går annat än att kravet på bältespåminnare skulle vara uppfyllt vid tiden för avlämnande av anbudet. Tofta Bil har därmed inte visat att kravet på bälte­ spårninnare på samtliga platser i bilen är uppfyllt. För att ett ingripande enligt LOD över huvud taget ska bli aktuellt krävs att Tofta Bil har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt förvaltningsrättens bedömning står det klart att ingen av anbudsgivarna uppfyllde det aktuella skall-kravet när anbuden avlämnades. I stället för att avbryta upphandling­ en valde kommunen därför att bortse från kravet vid utvärderingen. Samt� liga anbudsgivare har således behandlats lika genom att ingen utav dem har uteslutits på grund av det aktuella kravet. Det har inte heller framkommit att Tofta Bil har lidit skada genom kommunens förfarande. Det finns där­ med inte skäl för ingripande enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU. Tofta Bils ansökan härom ska därför avslås. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1040-14 Avdelning 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/1 B LOU) )�}tJ�r- Håkan Wiren Målet har föredragits av Marita Ekdahl. I MALMÖ iSVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen k ommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och otn de fort:fa.1:ande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ornbudets namn., postadress, e­ postaclress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kamtnAttätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer sarnt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till fötvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut hat löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar hat gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 1. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det slut som förvaltningsrätten har det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer det inte utan att sådant tillstånd 2. meddelas går att bedöma riktigheten av kommit till, www.doms1ol.sc