FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål·nr 2225-15 Sida1 (8) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet12 SÖKANDE 2015-03 -3 l Meddelad i Stockholm FloattechSwedenAB, 556726-0244 Västbovägen58 331 53 Värnamo MOTPART · Ekerö kommun Box20 5 17823 Ekerö SAKEN Offentligupphandling KONKURRENSVERKET 20t5 -04- 0 2 ..-· Avd Dnr KSnr Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår FloattechSwedenAB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 589167 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm 08-561680 01 Tegeluddsvägen 1 Telefax FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida2 2225-15 Ekerö kommun genomför en upphandling av badplatsutrustning · ( diarenummerKSUH14/46) .Upphandlingen genomförs genom ett förenklatförfarande enligt lagen(2007:1091 ) om offentlig upphandling (LOD) . Avutvärderingsprotokoll från den27 januari2015 framgår attEkerö kommun har godkänt två anbud som utvärderats och rangordnats. Det anbud som harantagits har lämnats avHAGSAnebyAB (HAGS) . Floattech Sweden AB (Floattech) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar attförvaltningsrätten ska besluta attHAGS' anbud skaförkastas. Till stödför sin talan anförFloattech bl.a. följande. EkerökommunharutvärderatHAGS' anbudtrotsattdetinteuppfylleralla obligatoriska krav iförfrågningsunderlaget. Detta har medfört attFloattech har lidit eller kan komma att lida skada. I punkt 51. iförfrågningsunderlaget angesföljande krav på en ramp: "Rampen ska vara tillgänglighetsanpassad så att personer med rörelse­ nedsättning ska kunna ta sig ner i vattnet. Detta ska vara möjligt antingen med stöd av ledstången på rampen eller med hjälp av rullstol." och "Rampens bredd ska var� så pass bred att det är möjligtför en rullstol att passera och vända. Det skafinnas ledstänger på· sidorna av rampen i lämplig höjd, dvs. 700 mm - 900 mm.:' IBoverketsföreskrifterochallmännaråd(BFS2011:5) omtillgänglighet ochanvändbarhetförpersonermednedsattrörelse- ellerorienterings­ förmåga på allmänna platser och inom områdenför andraanläggningar än . . byggnader(Boverketsföreskrifter och allmänna råd) beskrivshur ramper Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2225 -15 Allmänna· avdelningen ska var a konstruerade och vilkenfunktion somminst ska uppnås. BAGS' produkt överensstämmer inte med kraven iBoverkets föreskrifter och allmänna råd. BAGS' produkt är en landgån g med staket, inte_ en ramp för funktionsnedsatta. Produkten är endast1 ,5 m bred vilket är för smalt för att ledsagare och rullstol ska kunna vända Vidar e måsteytan där rullstolen .-, ska vända var a absolut plan för att den inte ska riskera att välta. BAGS' produkt saknar vilplan och teleskoperande ben som möjliggör injustering och absolut plana vilplan. HAGS' produkt är inteutrustad med ledstänger utan med staket. På den bild somHAGS har bifogatframgår endast produktens bredd och längd. Floattechs badramp förfunk:tionsnedsatta är utvecklad i samarbete med tillgänglighetskonsulterochhandikapprörelsen.HAGS' produkt uppfyller inte deallmänna kraven som ställs på en badramp förfunk:tionsnedsatta. HAGS har inte kunnat visa att deras produkt är lämpad för ändamålet. Ekerö kommun bestrider bifall tillFloattechs ansökan ochanför bl.a. följande. Ekerö kommun h� intefunnit något som tyder på attBAGS' anbudinte uppfyller de obligatoriska kraven eller omöjliggör uppfyllande av lagkrav på tillgänglighet ochanvändbar het för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Huruvida en�adplats uppfyller lagkrav på tillgänglighet ochan-yändbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförrnåga kan avgör� först när utrustningen ärfärdigm onterad vid denaktuella badplatsen. Ekerö kommun har inte angett vid vilka badplatser utrustningen skaanvändas ellerhur badplatserna kommer att utformas. Boverkets föreskrifter utgör allmänna råd och innehållerinte tvingande krav som ingår iEkerö kommuns upphandling. Ekerö kommun har inte heller hänvisat till dessa i för:frågningsunderlaget. I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM . 2225-15 I STOCKHOLM Al1:männa avdelningen SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Rättslig reglering m.m. I 16 kap. 6 § LOU anges bl.a. följande. Om denupphandlande myndig­ heten har brutit mot degrundläggande principerna i1 kap. 9 § LOU eller någonannan bestämm else i denna lag och detta har medfört att leve�an­ tören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besul ta att upphandlingen ska göras om eller att denrar avsul tasförst sedan rättelse hargjorts. Enligt1 kap. 9 § LOU skaupphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvär digt och icke- diskriminerande sätt samt genomföraupp­ handlingarpå ett öppet sätt.Vidupphandlingar ska vidare principern� om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enhuvudprincip enligtLOU är att ett anbud som inteuppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska_krav inte får beaktas vid utvärderingen. Krav som anges iförfrågningsunderlaget måste således vara uppfylldaför att denupphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Likabehandlingsprincipeninnebär attleverantörernaskabehandlaspå samm a sätt när det gäller frågan om de obligatoriska kraven iförfrågnings­ underlaget äruppfyllda. Överprövningen tar inte sikte påupphandlingens materiella resultatutan utgör en kontroll av att denupphandlade myndigheten harförfaritformellt korrekt och iakttagit reglerna iLOU. Det är deri. som ansöker om över:­ prövning som på ett klart och tydiigt sätt ska ange vilka omständigheter talangrundas på och visa attupphandlande myndighethar agerat i strid m e d L OU G fr RÅ 2 0 0 9 r e f . 6 9 ) . Sida5 F Ö R V A L T N IN G S R Ä T T E N D O M 2 2 2 5 -1 5 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Utgångspunkter för bedömningen Fråganimåletär omHAGS' anbudbristerikravuppfyllnadvadgäller. ramp och därmed inte borde ha beaktats avEkerö kommun.· Ramenförförvaltningsrättens prövningär de krav som :framgår av för:frågningsunderlaget. Enligt pun�f 5.1 i detta underlag ska rampen vara tillgänglighetsanpassad så· att personer med rörelsenedsättning ska kunna ta sig ner i vattnet,antingen med stöd av ledstången eller med hjälp av rull­ stol. Rampens bredd ska var aanpassad så att detär möjligtföt en rullstol attpassera och vända och det skafinnas ledstänger på sidorna av rampen i lämplighöjd,dvs.700mm-900 mm. Floattech hargjort gällande attHAGS_' anbud inteuppfyller iförfrågnings­ underlagetuppställda krav i fråga om ramp, eftersom - - - rampen inte överensstämmer medBoverkets föreskrifter och allmänna råd, rampenär för smalför att ledsagar e och rullstol ska kunna vända, rampensyta inteär absoul t plan, - rampen saknar ledstänger på700 mm och900 mm höjd( rampen har "istället ett staket) , samt eftersom - endast rampens bredd och längd framgår av den avHAGS bifogade bilden. Medför påstådda brister i vinnande bolags anbud grun4 för ingripande? Boverketsföreskrifter och allmänna råd Förvaltningsrätten konstaterar att något uttryckligt krav på att rampen ska utformas i enlighet medBoverketsföreskrifter och allmänna råd inte Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN . DOM 2225-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen uppställs iförfrågningsunderlaget. Det har därför intefunnits skälför Ekerö kommun att förkastaHAGS' anbud på dengrunden att rampens konstruktioninte motsvarar de beskrivningar somfinns iBoverkets föreskrifter och allmänna råd. Rampens mått VadgällerrampensbreddharFloattechgjortgällandeattHAGS' rampär­ för smalför att en ledsagare och rullstol ska kunna vända. Förvaltnings­ rättenfinner-attförfrågningsunderlaget endast innehåller ettkrav på att rampen ska vara anpassadför en rullstol. Detfinns inget krav på att även en ledsagare ska kunna passera och vända med en rullstol på rampen. Förvaltningsrätten anser därför att det intefunnits anledningför EkerökommunattförkastaHAGS' anbudpådengrundenattrampenär för smal. Det är inte heller visat att detfunnits anledning attförkasta anbudet på grund av att det i bilden somHAGS bifogat sitt anbud endast anges längd och bredd på rampen. Rampensyta Floattech har vidare anfö� att�ampensyta måst_e vara absoul t planför att en rullstol ska kunna vända på deri.. Floattech har gjort gällande attHAGS' ramp saknar s. k. vilplan och teleskoperande ben och därför inte kan monteras absoul t plant. Förvaltningsrätten konstaterar att något specifikt krav på rampens konstruktion i denna del inte kanutläsas avförfrågnings­ underlaget. Vidare är det enligtförvaltningsrättens bedömninginte visat att Ekerö kommun har haft anledning att förkastaHAGS' anbudför att det brustit i kraven på så sätt att en rullstol inte skulle kunna passera och vända på rampen på grund av bister i konstruktionen. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2225-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Ledstänger Kravet på ledstänger i förfrågningsunderlaget är formulerat på så sätt att . rampen ska vara försedd med ledstänger i lämplig höjd (700 mm - 900 mm). Detta krav kan enligt förvaltningsrättens mening inte tolkas så att de� ska finnas två ledstänger på 700 mm respektive 900 mm höjd. Den omständigheten att en sådan rekommendation återfinns i Boverkets föreskrifter och allmänna råd medför ingen annan bedömning, eftersom dessa inte utgör en del av kraven i förfrågningsunderlaget. Vad gäller själva utformingen av ledstängerna finner förvaltningsrätten inte att det inte är visat att Ekerö kommun har haft anledning att förkasta .- HAGS' anbud av det skälet att ledstängerna har varit fästa på ett staket. Något hinder mot en såd� konstruktion kan inte utläsas av kraven i förfrågningsunderlaget. Det är inte heller visat att Ekerö kommun har haft anledning att förkasta HAGS' anbud för att ledstängerna inte varit placerade i lämplig höjd utifrån den bild som har bifogats.. Sammanfattning Eftersom det inte funnits någon anledning för Ekerö kommun att förkasta .. HAGS' anbud för att det inte uppfyller de obligatoriska kraven i punkt 5.1, så som Floattech gjort gällande i sin ansökan, finner förvaltningsrätten inte skäl att ingripa mot upphandlingen enligt LOU. Floattechs ansökan om överptövning ska därför avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 8 2225-15 HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hμr man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). �� Petter Löfdahl Förvaltningsrättsfiskal Förvaltningsrättsnotarien Anna Andersson har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, ·telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, · de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007: 1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 2. 3.