Ö � IGTEBORG ÖKANDE S Vallhamnsgatan 84 Fld s rön 20140 -19 - i 1485- 14 149314 - 5o 4001 G 2 vå Avd 4 MOTPART 6os 35H Gö tebo rg SAKEN C D O MSLUT i bifall ök an o öve rprövning o ch beslut F a öa l ngr p & o sen tt li ka . es sm hd n gö o Gö t b e o rg 16Vät ua 42I 6 AB 556687-905 1 ; s 3 (2 Avdelrring 3 Enhet 32 ,_ ' Besi:'Jksadr ss e S ,en t ure n S14 Telefon - ost: ns go Eg p i enitrg@do ratt ebo .se fo a1m -m ;rn, 58 76 Mål nr FÖRVALT��NGS:RÄTTEN D01"1 4 0 012 Göt rg o M dd la d ee Dn r KONKURRENSVERKET KSn r Aktb L Hans Ekdahl Ljud & L j Produkti AB 556719 � 162 us on ,1 2.LjudMed Mear Skal dalsvä 1 l gen 8 Sida 1 (5) 2or4-a3- g I• > 1 Box29 Box 53197 n (2007 109 1) o offentli g up Ö ni liln phandlingLO voee:m ,U r vn g Dok.Id 256675 Te) at. ef mändag-fr a ed g :Expedition s ti d 031-73 2 70 00 :Postad e r ss 031-7117 89 5 0S:00-1 6;00 Fo,v2.1tningsr3.t:en : GBG (' ,, FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG BAKGRUND Sida2 1485-14 1493-14 Göteborg & Co (upphandlande myndighet) har upphandlat ljud- och ljusan­ läggningar j Bältesspännarparken under Kulturkalaset 2014, dnr 0 160/13. Upphandlingen avser ljudanläggning, monitoranläggning, ljusanläggning1 backdrop och intäckning samt tekniker för skötsel. YRKANDE M.M. Hans Ekdahl Ljud & Ljus Produktion AB ansöker om överprövning och anför i huvudsak följande. Upphandlande myndighet fär inte hänvisas till specifika varumärken oro detta leder till att vissa företag gynnas eller miss­ gynnas. Då upphandlande myndighet angivit specifika högtalarfabrikat och avvisat bolagets anbud på grund av det av bolaget offererade högtalarfabri­ katet inte var ett av de som angivits i den tekniska specifikationen är detta som en klar överträdelse av LOU. Vidare kan man i de administrativa före� skrifterna läsa att offererad personal ska ha arbetat på minst tre stadsfesti­ valer och att de ska ha arbetet med den funktion som de offererats. I det vinnande anbudet har två av teknikerna inte arbetet med de funktioner so:r.n de offererats till e:oligt deras referenser och anbudet ska därfor avvisas. - Att ange ett stort antal olika märken gör inte någon skillnad efterSom deras högtalarmärke är exkluderat enligt 6 kap. 4 § LOU. Ljud Med Mera i Göteborg AB ansöker om överprövni.ng och yrkar att upphandlingen ska göras om samt anför i huvudsak följande. Följande punkter är bristfä.!liga eller felak1iga i upphandlingen: 1) Markesspecifika förfrågningar som direkt gynnar eller missgynnar företag får inte före­ komma. I branschen finns det ett stort antal märken och tillverkare som alla uppfyller samma funktion� och rimligen är det funktionen som är mål för upphandlingen. 2) I underlaget står vilken dokumenterad och refererad erfarenhet teknikerna skall ha. Den namngivna telrnikem finns med i bola- v, j 19 \lie '"")jl .::1/\i\.Ll - C jl' j: c C: / - FÖRVALT�,NGSRÅTTEN I GÖTEBORG DOl\'.I Sida3 1485-14 1493-14 gets anbud men där har referensarbeten angetts på det sätt som upphand� lande myndighet kräver) något anbud nr 4 inte gjort. Det råder inget tvivel om att en av teknikerna är en kompetent tekniker men enligt underlaget finns det ett antal punkter som skall uppfyllas, redovisas och inlämnas. Så är inte gjort på rätt sätt, och viktning av kompetens ska inte förekomma i nämnda upphandling. Bolaget st.äller sig frågande till hur man kan avgöra kompetensen hos två personer genom en bedömning men att man inte an­ vänder sig av samma bedömning på samtliga anbuds personal 3) Kraven som ställs får inte överstiga digniteten a-v uppgiften enligt proportiona� litetsprincipen. De stallda kraven på personal är extrema sett till uppgiftens natur. Detta ses tydligt då ingen av de inkomna anbuden uppfyller de krav som ställs enligt anbudsfö1farandet. Detta gäller även vinnande anbud även om det tycks missats i granskoingen. Påståendet att bolaget har fel när de säger att det är felaktigt, är felaktigt. Underlaget stipulerar vilka krav som skall uppfyllas men detta har inte infriats i något av de inlämnade anbuden. Upphandlande myndighet anser att ansökningarna ska avslås och anför följande. l förfrågningsunde.rlagets tekniska kravspecifikation har för de olika anläggningarna angivits ett stort antal olika fabrikat/typer för att inte gynna ett specifil...1: märke. Dessa är allmänt förekommande i branschen. I "Frågor och svar" har ytterligare typer av mixerbord angivits, Genom att ange alla dessa olika fabrikat/typer har foreskriftema i LOU inte åsidosatts. Antalet offererade tekniker har i ),frågor/svar') justerats till tre. Vad beträf­ far de redovisade teknikerna har upphandlande myndighet gjort bedöm­ ningen att de uppfyller de krav som angivits i Administrativa föreskrifter. Det noteras att en av de namngivna telarikema ingår i anbudet från bolaget och tolkar detta som att bolaget anser att han uppfyller kravet. De ställda ktaven är inte oproportionerliga. Påståendet att inte något av de inkomna anbuden fyller kravet vad beträffar offe:rerad personal är felaktig. Förutom anbud 4 har både anbud 1 och anbud 5 personal som fyller kraven. Orsaken till att de senare inte utvärderats beror på andra kriterier. '...-, 19..\ti1li,,1c,..,,L1.1,,1-1ja.1i.;c HR.5876 S.,5 FÖRVALTNINGSRÄrTEN D01\i I GÖ'fltBORG DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid Upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet ia1.'ttas (1 kap. 9 § LOU). Detekniskaspecifikationernafårinteinnehållauppgifteromurspnmg, tillverkning eller särskilt framställningssätt eller hänvisningar till varu­ märke� patent, tYP, ursprung eller tillverkning, om detta leder till att vissa företag gynnas eller missgynnas. Sådana uppgifter och hänvisrµngar får dock forekomma i specifikationer­ na, om det annars inte är möjligt att beskriva. föremålet for upphandlingen tillräckligt preciserat och begripligt. En sådan uppgift eller hänvisning ska följas av orden "eller likvärdigt" (6 kap. 4 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har med±ort att leverantörerna har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens bedömning Hans Ekdahl Ljud & Ljus Produktion AB har anfört att dess anbud inte har utvärderats på grund av att deras högtalare inte motsvaras av något av de i förfrågningsundedaget preciserade märkena. Detta påstående har inte mot­ sagts av upphandlande myndigheten som invänt att det i "Frågor och svar') lagts till ett antal produktmätken} dock inte märket på bolagets högtalare. Sida 4 1485-14 1493-14 ·9.MAR.28'4 9:19 -c,rval:n,.1gsratter :. ,"1Bi."1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 5 1485-14 1493-14 I GÖTEBORG Genom art utesluta Hans Ekdahl Ljud & Ljus Produktion AB på den grunden att högtalaren inte har angivits i förfrågningsunderlaget är en sådan omstän­ dighet som kan leda till att vissa företag gynnas eller missgynnas. Med hän­ syn till att det fmns risk för att bolaget har missgynnats anser förvaltnings­ rätten att upphandlande myndighet har agerat i strid mot LOU och att det då finns en presumtion för att bolaget lidit eller kunnat komma att lida skada. Förvaltningsrätten anser att Hans Ekdahl Ljud & Ljus Produktion AB har gjortsannoliktattdet,medanledningavupphandlandemyndighetharge­ nomfort en upphandling i strid mot LOU� inte kunnat lämna ett korik.'Url:ens­ kraftigt anbud och eventuellt tilldelas kontrakt i upphandlingen. Eftersom bristen avser förfrågningsunderlaget ska upphandlingen göras om. Ansökan skadännedbifallas.Viddennautgångsaknasanledningattprövadeövriga grunderföringripandee:oligtLOUsom.bolagetgjortgällande. Med anle-dning av att förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska göras omfinnsdetinteanledningattsärskiltprövaLjudMedMeraAB:syrkanden. HURMANÖVERKLAGAR,sebilaga(DV3109/1bLOU) 1e Nilsso /,i Rådman (/ Föredragande har varit M Georgsson. Fcrval lrirgsratten GBG 3. 7 •Il SVEIUGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Dm som vill överklaga fö;rv,;i.Jtning.;rättcns besiut ska ski.v11 till Kamma:c.rii.tten i Götebo.tg­ Skrivelsen ska dock skickas ellei: lämnas till fönraltniti.gsrä.tten. överklagandet ska ha kommit i.n till förv21tningsrätten ro.om tre -v-eclrklagande ska innehålla 1. Klaga11dens pe:r,on•/organisationsnurn.mei:, post.adress, e-posu.dress och telefonnurrunez