KAMMA R RÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning l DOM 2012-03-28 Meddelad i Jönköping Sida I (4) Mål nr 3307-11 KLAGANDE NYS Installationer AB, 556053-6194 Box 384 201 23 Malmö Kfagandewombudct Motpartewombudct FOrsM.ringska.,san FOrvaltningsrlltten Socialstyrelsen /:j/YJla1rrthAJ·- VI./Ybf!,,,l, fOr kllnnedom fOr ålgllrd FOr delgivning Dok.Id119.33 8 Postadress Box 2203 550 02 Jönköping Ombud: Advokat Liselott Fröstad och advokat Håkan Johnston Andersson och Gustafsson Advokatbyrå KB Box 3124 l03 62 Stockholm MOTPA RT Eskilstuna Energi & Miljö AB, 556458-1907 Eskilstuna Kommun 631 86 Eskilstuna Ombud: Advokat Anna Ulfsdotter Forssell, jur.kand. Sara-Li Olovsson ochjur.kand. Ingrid Sandstedt Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Linköpings dom den 28 september 2011 i mål nr 3831-11, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: I 092) om offentlig upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) KAMMARRÄTTENSAVGÖRANDE Kammarrätten avslår överklagandet. Besöksadress Slottsgatan 5 Telefon 036-161968 E-post: kammarrattenijonkoping@dom.se www.kammarrattenijonkoping.domstol.se Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 036-1 56800(vx) KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning 1 DOM Sida 2 Mål nr 3307-11 YRKANDEN M.M. NYS Installationer AB (NYS) yrkar att kammarrätten beslutar att Eskilstuna Energi & Miljö AB:s (EEM) upphandling av ramavtal för rörsvetsarbeten med projektnummer 110063 ska göras om. EEM motsätter sig ändring av förvaltningsrättens dom. Vad NVS anfört NYS hänvisar till de omständigheter och grunder man anfört i förvaltnings­ rätten och tillägger i huvudsak följande. Förvaltningsrätten har ansett att NYS, endast med grund i det faktum att NVS anbud inte ansetts kvalificerat att utvärderas, inte lidit skada i anledning av att det vinnande anbudet tilldelats upphandlingen trots att det inte uppfyllt uppställda skall-krav. Domen är i denna del fel och står i direkt strid mot gällande rättspraxis, främst Kammarrätten i Göteborgs dom den 11 februari 2011 i mål nr 4660-10. Prosvets anbud är inte kvalificerat för utvärdering eftersom det brister när det gäller begärd säkerhet samt saknar jämställdhetspolicy. I och med att inget anbud uppfyllt samtliga krav ska upphandlingen rätteligen göras om och NYS lider skada i och med att bolaget berövas möjlighet att delta i en ny upphandling. Upphandlingens förfrågningsunderlag uppfyller inte LUF:s krav på förutsägbarhet, då urvals- och utvärderingskriterier sammanblandas san1t då den föreskrivna utvärderingsmodellen inte säkerställer att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antas. Upphandlingen ska även av dessa anledningar göras om och NYS lider eller riskerar att lida ska om så inte sker. KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning 1 DOM Sida 3 Mål nr 3307-11 Vad EEM anfört EEM har i allt väsentligt hänvisat till vad man anfört i förvaltningsrätten. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Det kammarrätten först har att pröva är om det var rätt av EEM att utesluta NYS anbud. Anledningen var att NYS inte erhöll en tillräckligt hög poäng vid referenstagningen för att kvalificeras till anbudsutvärderingen. NYS har bl.a. anfört att EEM endast kunnat ställa krav på att ett anbud uppnår nivån "godkänt" och att kravet på 62 poäng av 70 möjliga är ett krav som är alltför högt ställt. Kammarrätten konstaterar att det står den upphandlande myndigheten fritt att ställa krav på leverantörerna så länge det görs på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt och med iakttagande av principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Kammarrätten anser inte att de krav EEM ställt på anbuden för att de ska kvalificeras för utvärdering strider mot de principer för upphandling som anges i LUF. Det var därför rätt av EEM att utesluta NYS anbud. NYS överklagande ska därför avslås i denna del. Nästa fråga är om NYS lidit skada av att Prosvets tilldelats kontraktet. Förvaltningsrätten har ansett att så inte varit fallet och därför inte heller prövat vad NYS anfört om brister i Prosvets anbud. NYS har hänvisat till Kammarrätten i Göteborgs dom den 11 februari 2011 i mål nr 4660-10 där en anbudsgivare, vars anbud uteslutits i kvalificerings­ fasen, ansetts lida skada eller riskera att lida skada om även den vinnande leverantörens anbud borde ha uteslutits. Förhållandena i det nu aktuella målet är likartade. I det åberopade fallet fanns endast två anbudsgivare och i detta mål har alla anbudsgivare utom Prosvets uteslutits. KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning 1 DOM Sida 4 Mål nr 3307-11 Enligt kammarrättens mening kan den som rätteligen har uteslutits i kvali­ ficeringsfasen inte längre betraktas som en presumtiv leverantör och kan därmed inte heller anses lida skada i den mening som avses i LOU. Det finns inte anledning att skilja på fall där det endast finns en respektive fall där det finns flera anbudsgivare kvar efter det att kvalificeringsfasen har slutförts. Om en anbudsgivare som rätteligen har uteslutits i kvalificerings­ fasen skulle tillåtas att föra talan i syfte att eliminera samtliga de anbuds­ givare som godkänts i kvalificeringsfasen möjliggör detta dessutom ett processande som lätt kan missbmkas och som knappast kan anses stå i överensstämmelse med lagens syfte. Kammarrätten anser således att det var riktigt att, såsom förvaltningsrätten gjort, begränsa prövningen till frågan huruvida uteslutningen av NVS anbud var riktig. NVS överklagande ska därför avslås även i denna del. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär