FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (3) !FALUN 2014-12-10 Mål nr 4937-14 KONKURRENSVERKET Enhet 2 Sofia Kihlberg SÖKANDE Meddelad i Falun Dok.Id 124214 Postadress Box45 S- 791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Skattunge Service ek.för., 769611-1900 Kruppavägen 2 794 95 Skattungbyn MOTPART Orsa kommun Box23 794 21 Orsa SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd KSnr Aktbil Förvaltningsrätten avslår Skattunge Service ek.för.:s ansökan om över­ prövning. 20f!. -17-· 1 1 � Dnr ... i·1⁄4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet2 BAKGRUND DOM Sida2 4937-14 Orsa kommun genomför upphandlingen "Hemtjänst - Skattungbyn, Orsa" (dnr 2014/25) i form av förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsbeslut meddelades den 30 sep­ tember 2014 varvid Athena Omsorg AB (i det följande AOAB) antogs som leverantör utifrån tilldelningsgrunden "ekonomisk t mest fördelaktiga an­ bud". Anbudet från Skattunge Service ek.för. förkastades då det inte be­ dömdes uppfylla ställda skall-krav vid kvalificeringen. YRKANDEN M.M. Skattunge Service ek.för. (i det följande föreningen) ansöker om över­ prövning och yrkar att tilldelningsbeslutet upphävs och att upphandlingen ska göras om. Föreningen anför som grunder för sin ansökan i korthet föl­ jande. Det har visat sig att anbudet från föreningen förkastades genom vo­ tering och inte vid kvalificeringen såsom Orsa kommun hävdat. Besluts­ processen i ärendet har genomförts på ett formellt felaktigt sätt och Orsa kommuns beskrivning är en efterkonstruktion. Föreningen har inte fått ta del av på vilket sätt de inte uppfyller de ställda skall-kraven. Därmed kan Orsa kommuns bedömningar vara godtyckliga och/eller felaktiga och före­ ningen kan på felaktiga grunder ha valts bort som leverantör. Orsa kommun (kommunen) bestrider bifall till ansökan och anför att för­ eningens anbud förkastades då skall-kraven avseende personalfrå- - gor/operativ ledning och den ekonomiska modellen inte accepterades av föreningen. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på. � Skrivelsen med överklagande ska innehålla � 6 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer ,Iifi1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista d en för överklagandet infaller på till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e ­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. ag målnummer samt d en för beslutet, lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. ag För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller skäl att pröva 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdenavatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 2. den dom/beslut som overklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, 4. det annars finns synnerli överklagandet. ga Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. www.domstol.se