FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM ·1FALUN 2013-04-08 Sida 1 (6) Enhet 2 Förvaltningsrättsnotarien Anna Borgs Meddelad i Falun SÖKANDE med firma Dala Bygg & Betongteknik, MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge Ombud: Verksjurist Marika Adelmar Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Ansökan om överprövning FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 2013 -04- 0 g Avd Dnr KSnr Mål nr 5132 12 Aktbil Förvaltningsrätten avslår med firma Dala Bygg & Betong­ tekniks ansökan om överprövning. Dok.Id 81777 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 I KONKURRENSVERKEr FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet2 BAKGRUND DOM Sida2 5132-12 Trafikverket genomför genom öppet förfarande en upphandling av "Stöd vid materielhantering, brobyggnad etc. för Trafikverkets krigsberedskaps­ material", med ärendenummer TRV2012/58780. Tilldelningsbeslut fatta­ des den 15 november2012 varvid, såvitt nu är fråga, Rutbo Åkeri AB (Bo­ laget) antogs som konsult för delområdeBorlänge. med firma Dala Bygg & Betongteknik ( i det följande ) ansöker om överprövning och uppger bl.a. följande.Bolagets anbud avseende delområdeBorlänge, ska förkastas på följande grunder. Anbudet uppfyller inte de obligatoriska kraven avseende kompetens. Vi­ dare kan jäv ha förekommit i upphandlingen. Trafikverkets tilldelningsbe­ slut är därför felaktigt och bör ändras till hans fördel. Om det inte ändras är det ställt utom allt rimligt tvivel att hans företag kommer att lida stor eko­ nomiskt skada, till följd av Trafikverkets hantering i upphandlingen. Trafikverket bestrider ansökan och för fram följande.Bolaget uppfyller samtliga obligatoriska krav. Upphandlingen har genomförts i enlighet med gällande lag och de grundläggande gemenskapsrättsliga principer som gäl­ ler för all upphandling. I vart fall har inte någon brist medfört att lidit eller kan komma att lida skada eftersom hans anbud innebar ett högre pris och därför inte har tilldelats uppdraget. Skulle förfrågningsun­ derlaget i någon del inte anses vara optimalt utformat får det ändå godtas då de principer som bär upp upphandlingsbestämmelsema inte trätts förnär. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förutsättningarförförvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt lagen (2007:1 091) om offentlig upphandling, LOU, gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upp- Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5132-12 Enhet2 IFALUN handling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på (RÅ2009 ref.69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad anfört är visat att Trafikverket har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att lidit eller kan komma att lida skada (16 kap.6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, ge­ nomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Anbud som inte uppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska krav ska som regel inte beaktas vid utvärderingen. Den upphandlande myndigheten får heller inte frånfalla uppställda krav, eftersom förfarandet då skulle bryta mot likabehandlingsprincipen och principen om öppenhet och förutsebar­ het. Obligatoriska krav angående kompetens för fram att Bolagets anbud inte uppfyller de obligatoriska kraven angående kompetens. är anbudsgivaren eftersom han har undertecknat anbudet och hans ev ska därmed lämnas in med an­ budet. Trafikverket har bekräftat att ev för inte har läm­ nats in. Vidare uppfyller inte kompetenskraven eftersom han inte har visat att han har god förmåga att självständigt arbeta med ak­ tuella uppgifter samt vara strukturerad och ha ett gott ordningssinne. Han har i sin ev uppgett att han "är van att jobba under eget ansvar". Denna formulering innebär inte att han uppfyller kravet på att kunna arbeta själv­ ständigt. Det finns ingenting i ev/personligt brev som visar att är strukturerad och har gott ordningssinne. står FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN Sida4 5132-12 Enhet2 dessutom som en av tre referenspersoner på ev, vilket är mycket märkligt. Trafikverket bestrider att Bolagets anbud inte uppfyller de obligatoriska kraven och för fram följande. Enligt de administrativa föreskrifterna skulle någon ev för inte ges in i anbudet, eftersom Bolaget inte offererat honom för det aktuella uppdraget. Vidare uppfyller kompetenskraven i upphandlingen. Det framgår av hans ev liksom av hans erfarenhet som konsult hos Trafikverket Krisberedskap sedan au­ gusti2012. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av Administrativa föreskrifter; Uppdragsföreskrifter, AUe32; Konsultens uppdragsorganisation framgår att Trafikverket kräver en namngiven person som genomför uppdraget. Av utredningen i målet framgår att det för Bola­ gets del är . Något krav om att , i egen­ skap av att han företräder Bolaget såsom anbudsgivare/kontaktperson, ska verifiera att han själv uppfyller kompetenskraven kan inte utläsas ur för­ frågningsunderlaget. Vad sedan gäller frågan om har verifierat kompetens­ kraven avseende "god förmåga att självständigt arbeta med aktuelle upp­ gifter" och "vara strukturerad och ha ett gott ordningssinne" beaktar för­ valtningsrätten följande. Av Administrativa föreskrifter; Uppdragsföre­ skrifter; AUe329, Kompetenskrav framgår att kraven ska verifieras ge­ nom ev, arbetsintyg, referensobjekt och/eller referensobjekt. Verifikaten medskickas anbudet. Kompetenskraven är, såvitt nu är aktuellt, god för­ måga att självständigt arbeta med aktuella uppgifter och vara strukturerad och ha ett gott ordningssinne. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5132-12 Enhet2 !FALUN Bolaget har i sitt anbud skickat med ev av vilket det bl.a. framgår att han själv uppger att han är "van att jobba under eget an­ svar". Vidare uppger han att han har arbetat med Trafikverkets krisbered­ skap som förstärkningsresurs och att arbetet bl.a. innebär att han deltar i arbetet vid olika förråd i landet med inventering och förrådshållning. Han har i sin ev angett tre referenspersoner till vilka telefonnummer lämnas. Förvaltningsrätten konstaterar att Bolaget genom de uppgifter som finns i ev får anses ha visat att uppfyller de kompetenskrav som uppställts, då det för att uppfylla det aktuella kravet på verifiering får anses tillräckligt att genom uppgifter i ev och genom uppgivande av referenspersoner lämna de uppgifter som efterfrågats Gfr Kammarrätten i Sundsvalls dom den24 juli2009 i mål nummer 1606-09). Skäl för ingripande enligt LOU på denna grund finns därför inte. Vad fört fram om vilka referenspersoner angett i sin ev föranleder ingen annan bedömning. Frågan omjäv harförekommit för fram att det Trafikverkets agerande gentemot Bolaget sammantaget kan tyda på att jäv förekommit i upphandlingen. Bolaget har sannolikt ingen prenumeration på ePV-koder. Prenumerationen av ePV­ koder kostar honom och hans företag tusentals kronor i prenumerations­ kostnad och egen tid att bevaka. Hans företag har därmed lidit ekonomisk skada. Projektledaren inom Trafikverket för beredskapsmaterial har uppgi­ vit till honom att han informerat Bolaget om att det ifrågavarande konsult uppdraget fanns ute på anbudsförfrågan. Mot bakgrund av detta kan slut­ satsen dras att hade inte Bolaget fått denna information så hade det inte haft kännedom om att det har varit ute på anbudsförfrågan. Policyn inom Trafikverket är att man inte informerar en särskild entreprenör, med mindre än att man då måste informera alla intressenter, vilket är ohållbaii. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5132-12 Enhet 2 IFALUN Trafikverket bestrider att jäv förekonunit. Efter det att upphandlingen har annonserat har Trafikverket möjlighet att göra konsulter uppmärksamma på detta och det utgör inte jäv. Förvaltningsrätten konstaterar att det inte finns något hinder mot att en upphandlande myndighet informerar en presumtiv anbudsgivare om att myndigheten genomför en upphandling. Mot denna bakgrund, och då det av vad anfört inte framkommit att meddelandet innehållit någon information utöver detta, finns inte heller skäl för ingripande på denna grund. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Wutl/4tfi Eva Karlsson Helghe rådman