FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2012-05-22 Meddelad i Mål nr 1264-12 E Sida 1 (6) Karlstad Myndigheten för samhällsskydd och beredskap 651 81 Karlstad SAKEN SÖKANDE Init AB, 556492-1640 Box 5618 114 86 Stockholm MOTPART Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Init AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 61502 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 126 4-12 E I KARLSTAD 2012-05-22 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) bjöd in parterna i ramavtalet Öppna programvaror 2010 att lämna anbud i enlighet med vill­ koren i ramavtalet och anbudsförfrågan. Av tilldelningsbeslut den 13 mars 2012 framgår att Pro4u Public Management AB tilldelats kontraktet. Init AB (Init) ansöker om överprövning av upphandlingen. Som skäl för sin talan anför Init i huvudsak följande. Två av skall-kraven i avropsförfrågan uppfylls inte alls av det anbud som MSB valt. Skall-kravet avseende att de offererade konsulterna ska ha erfarenhet av att utveckla Behörighets Kon­ troll System (BKS) uppfylls ej. I avsnitt 7 i avropsförfrågan anges följande. "Förutom att offererade konsulter ska besitta den kunskap och kompetens som definieras under kompetensnivå 4 och 5 i ramavtalet ska offererade konsulter[...][h]a erfarenhet av att utveckla Behörighets Kontroll System (BKS) i stora organisationer (företag/myndigheter med minst 300 an­ ställda) med höga krav på säkerhet". Ingen av de föreslagna konsulterna kan anses ha någon erfarenhet av att utveckla något som uppfyller defini­ tionen av ett BKS på en stor myndighet eller organisation som hanterar känslig information. Det är mycket få konsulter som har utvecklat ett BKS. Att ha erfarenhet av att använda ett BKS kan inte anses tillräckligt för upp­ fyllandet av skall-kravet. Av avsnitt 5 i anbudsförfrågan framgår följande. "MSB:s krav är att leve­ rantören använder sig av så kallad automatisk serverkonfiguration applika­ tion för installering och konfigurering av miljöer". Detta skall-krav upp­ fylls ej då det inte någonstans i det vinnande anbudet anges hur detta ska lösas. Init har svarat ja på samtliga skall-krav och har därmed accepterat samtliga punkter i leveransavtals-/kontraktsvillkoren. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 3 1264-12 E !KARLSTAD 2012 -05-22 MSB anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför i huvudsak följande. MSB har under anbudstiden förtydligat att kravet endast gäller de konsulter som offereras för rollerna "Projektledning samt kravhantering" och "Arkitekt och huvudutvecklare". De offererade konsulterna uppfyller kravet på erfarenhet att utveckla BKS, främst mot bakgrund av beskriv­ ningar i avropsofferten. Där framgår att rollen "Projektledning samt krav­ liantering" har arbetat i projekt mer än 5 000 timmar sedan år 2007. Upp­ draget som bedrivs i projektform omfattar kartläggning och kravfångst av ett stort antal drift- och underhållssystem beträffande avtal, funktionalitet, behörighetssystem, hantering av information samt kopplingar till angrän­ sande system. För rollen "Arkitekt och huvudutvecklare" är offererad kon­ sult systemarkitekt på heltid under 2 år. Genom sin djupa kunskap i Java/JBoss har han kunnat skapa en arkitektur och tillhörande ramverk som fungerar i denna blandade miljö samtidigt som han har drivit arbete med att effektivisera arbetet med hjälp av automatisering av byggen/tester och driftsättningar. Då man i Java Authentication and Authorization Service (JAAS), som ingår i JBoss, kan styra vilka URL:er en användarroll har åtkomst till, vilket enkelt kan säkerställa att användare endast har tillgång till vissa funktioner och vyer. Erfarenheten av JAAS/JBoss i det aktuella uppdraget innebär alltså erfarenhet av att utveckla BKS. Kravet att leverantören ska använda sig av så kallad automatisk serverkon­ figuration är inte ett krav som ligger till grund för tilldelning av kontrakt, s.k. skall-krav. Dessa krav framgår i stället av avsnitt 7 Kravspecifikation­ en: Obligatoriska och icke-obligatoriska krav. Kravet på automatisk ser­ verkonfiguration är ett avtalsvillkor som anger vad som ska levereras, jäm­ för t.ex. kravet att uppdraget "ska" utföras på uppdragstagarens kontor. Dessa avtalsvillkor har accepterats av Pro4u Public Management AB i en­ lighet med förfrågningsunderlagets punkt 7. Åtskillnaden mellan skall-krav och avtalsvillkor framgår också av ramavtalet där man skiljer på avtalsvill­ kor och krav som ska ligga till grund för tilldelning av kontrakt (se 8.3 ( ( Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1264-12 E 2012-05-22 punk.tema 1 och 2). Det bör noteras att Init inte har accepterat avtalsvillko­ ren i enlighet med förfrågningsunderlagets punkt 7, varför Init inte uppfyll­ ler skall-kraven. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Init har inledningsvis gjort gällande att det segrande anbudet inte uppfyllt uppställda skall-krav i fråga om den efterfrågade kompetensen hos offere­ rade konsulter. Av avropsförfrågan avsnitt 7 framgår bl.a. att offererade konsulter ska ha erfarenhet att utveckla BKS i stora organisationer med höga krav på säkerhet. Av förtydligande från MSB den 20 februari 2012 framgår bl.a. att detta krav på kompetens endast gäller för konsulter som offereras för rollerna "Projektledning samt kravhantering" och "Arkitekt och huvudutvecklare". !KARLSTAD ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 5 1264- 12 E !KARLSTAD 2012-05-22 I det vinnande anbudet står att läsa bl.a. att den offererade konsulten för rollen "Projektledning samt kravhantering" arbetat i projekt med kartlägg­ ning och kravfångst av ett stort antal drift- och underhållssystem beträf­ fande avtal, funktionalitet, behörighetssystem, hantering av information samt kopplingar till angränsande system. Enligt förvaltningsrättens mening motsvarar detta i tillräcklig mån det skall-krav som uppställts. I fråga om den offererade konsulten för rollen "Arkitekt och huvudutveck­ lare" framgår bl.a. följande i det vinnande anbudet. Den offererade konsul­ ten har djupa kunskaper i Java/JBoss och han har kunnat skapa en arkitek­ tur och tillhörande ramverk som fungerar i en blandad miljö samtidigt som han har drivit arbete med att effektivisera arbetet med hjälp av automatise­ ring av byggen, tester och driftsättningar. MSB har oemotsagt framfört att sådant arbete ska likställas med utvecklande av BKS. Förvaltningsrätten finner mot denna bakgrund att skall-kravet även i detta avseende ska anses vara uppfyllt. Vidare har gjorts gällande att kravet om serverkonfiguration ska anses vara ett skall-krav och att det vinnande anbudet inte uppfyllt detta krav. MSB å sin sida har anfört att kravet inte är att se som ett skall-krav utan som ett avtalsvillkor. Förvaltningsrätten finner dock att det rör sig om en teknisk specifikation varför det inte är att betrakta som ett särskilt kontraktsvillkor enligt 6 kap. 13 § LOU utan snarast bör betraktas som ett absolut krav. Oaktat detta har det framkommit i målet att det vinnande anbudet genom att godta de uppställda avtalsvillkoren har uppfyllt skall-kravet på använ­ dandet av automatisk serverkonfiguration. Sammantaget finner förvaltningsrätten således att Init inte förmått visa att MSB genom att tilldela Pro4u Public Management AB kontraktet förfarit på ett sätt som brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen. Detta innebär att detta har Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1264-12 E !KARLSTAD 2012-05-22 medfört att Init inte har lidit eller kan komma att lida skada. Inits ansökan om överprövning ska därför lämnas utan bifall. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU). Målet har föredragits av förvaltningsrättsnotarien Styrmir Olafsson ( ( ( Den s01n vill överklaga förvaltn.ingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överldagandet ska ha konunit in till förvaltn.ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden .fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kotntner in nästa vardag.· För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kamtnarr;i.tten lämnar prövningstillstånd oin det är av vikt för ledning av rättstilliimpningen att överklagåndet prövås;anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten konunit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövn.ingstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningst:illstånd bör meddelas. Skrivelsen ·med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnumtner. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan. plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast 2. det beslut sorn överklagas med uppgift 3. orn förvaltningsrättens namn, niålnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövn.ingstillstånd, 5. den änc:Wng av ffö:valtningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud Adressen till förvaltoingsrätten framgår av beslutet. O1n klag!3,Ilden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I tnål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom område� vatten, energi, transporter och posttjänster � avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig informatioi:i finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltoingsrätten. DV 3109/lB LOU ·I �- ���->. ��JiiM SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND görs till kammarrätten,