FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Sida 1 (6) 6686-18 mål nr 6223-18 mål nr 6685-18 mål nr 6686-18 14 energy Eklund & Eklund, 556808-9774 Perstorpsvägen 95 235 91 Vellinge MOTPARTER 1. Landskrona stad 2. Landskrona Energi AB 3. Landskrona stugby och camping AB Ombud för 2 och 3: Landskrona stad Stadshuset 261 80 Landskrona SAKEN DOM 2018-12-18 Meddelad i Malmö Mål nr 6223-18 6685-18 SÖKANDE Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår 14 energy Eklund & Eklunds ansökan om ingri­ pande enligt LOU. KONKURRENSVERKET,iitfiii!i Dok.Id 474637 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax ., '11' -"�;' i .:; ; ä...-..i �....,. Avd Dnr KSnr ,., ,. ' " Aktbil Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 ',< , 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se 040-35 35 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND 6223-18 Sida2 6685-18 6686-18 Landskrona stad, Landskrona Energi AB och Landskrona stugby och cam­ ping AB genomför en upphandling av energideklarationer, dnr 2018/275. Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande enligt LOU. Efter ut­ värdering har de upphandlande myndigheterna beslutat att anta anbuden från Gunnar Karlsen Sverige AB och Simab Ventilation & Brandskydd AB. An­ budet från 14 energy Eklund & Eklund har förkastats från utvärdering ef­ tersom bolaget enligt de upphandlande myndigheterna inte uppfyller kvalifi­ ceringskravet avseende anbudsgivarens ekonomiska och finansiella ställ- nmg. YRKANDEN OCH INSTÄLLNING 14 energy Eklund & Eklund 14 energy Eklund & Eklund (14 energy) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och anför följande. Bolaget har blivit felaktigt bedömt vad gäller ekonomisk och finansiell ställning och kommunen har inte begärt ytterligare information enligt punkten 3.2. i upphandlingsdokumentet. Kommunens be­ slut bygger på äldre data som inte var relevant vid tidpunkten för upphand­ lingen. 14 energy har inte blivit ombett att komma in med vare sig hand­ lingar eller banksäkerhet. Vidare skriver man i upphandlingen att anbudsgi­ varen ska ha en kreditrating på minst 60 enligt Creditsafe. Detta uppfyller företaget med råge. Vid kontakt med Creditsafe den 1 juni 2018 bekräftas detta. 14 energy hade ingen kreditrating 2016 och har därför lämnat intyg från företagets redovisningskonsult avseende 2017 samt förutsatt att kom­ munen följt upphandlingsdokumentet genom att begära att företaget lämnar handlingar som visar att det har en stabil ekonomisk och lämnar finansiell FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 6223-18 Sida3 6685-18 6686-18 säkerhet såsom exempelvis bankgaranti. Det hade varit enkelt för kommu­ nen att kontakta företagets revisor för att styrka kreditvärdigheteten på minst 60. 14 energy hade kreditrating 81 för år 2017. Landskrona stad, Landskrona Energi AB och Landskrona stugby och cam­ ping AB De upphandlande myndigheterna anser att ansökan ska avslås och anför föl­ jande. I punkten 3.2 i upphandlingsdokumentet ställer myndigheterna krav på att anbudsgivaren ska ha minst kreditrating 60 enligt Creditsafe eller på annat sätt styrka företagets ekonomiska och finansiella ställning. Det sist­ nämnda sker på stadens begäran. Myndigheterna har gjort en kontroll av 14 energys ekonomiska och finansiella ställning i Creditsafe den 28 mars 2018. Enligt Creditsafe fanns ingen ratingberäkning och anledningen till detta var att årsredovisningen ännu inte var inlämnad till Bolagsverket. Den lämnades in den 24 maj 2018. Myndigheterna har utgått ifrån omständigheterna som var kända vid utvärderingen, att kreditrating saknades. Kreditrating för 14 energy finns sedan den 11 juni 2018 i Creditsafe. Staden har således inte kunnat ta hänsyn till 14 energys kreditrating, eftersom denna inte existerade vid utvärderingen. Den 28 mars 2018 kontrollerade staden även 14 energys rating i UC vilken var 2 hög risk. Myndigheterna har inte begärt in hand­ lingar för att styrka den ekonomiska ställningen eftersom 14 energy till an­ budet hade bifogat handlingar gällande detta. I kreditupplysningen från Bis­ node Kredit AB framgår att 14 energy har aktuell rating C och att kredit av­ rådes. Det måste vara anbudsgivarens ansvar att kontrollera att uppgifter och handlingar som bifogas anbudet är korrekta. Det fanns således ingen rating vid tiden för tilldelningsbeslutet och det är de uppgifterna myndigheterna har att förhålla sig till. De krav som ställs i en upphandling måste vara upp­ fyllda vid sista anbudsdag eller åtminstone senast vid tiden för tilldelnings­ beslutet den 31 maj 2018. 14 energy uppfyller inte kraven vid dessa tid- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 6223-18 Sida4 6685-18 6686-18 punkter. Det är vidare inte korrekt att 14 energy hade rating 81 för 2017. Se­ nare utdrag från Creditsafe visar att angiven ratingnivå uppnåddes först den 11 juni 2018 då en ny rating fastställdes. Från och med den 1 augusti 2016 till och med den 10 juni 2018 finns alltså ingen rating för bolaget. Myndig­ heterna har därmed rätteligen uteslutit 14 energy eftersom kravet i 3.2 inte uppfylls. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Enligt 20 kap. 4 och 6 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upp­ handling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sö­ kanden tar upp. Förvaltningsrättens bedömning I nu aktuellt upphandlingsdokument anges under punkten 3.2 Anbudsgiva­ rens ekonomiska och finansiella ställning följande. Anbudsgivaren ska ha en stabil ekonomisk ochfinansiell ställning. Sta­ den kontrollerar att anbudsgivaren uppfyller kravet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 Kreditrating 6223-18 Sida5 6685-18 6686-18 Anbudsgivaren ska ha minst kreditrating 60 enligt Creditsafe eller på an­ nat sätt kan styrka företagets ekonomiska och finansiella ställning. Anbudsgivaren ska på Stadens begäran: - Lämna handlingar som visar att företaget har en stabil ekonomisk ochfi­ nansiell ställning - Lämnafinansiell säkerhet såsom exempelvis bankgaranti. Förvaltningsrätten kan först konstatera att det i nu aktuellt upphandlingsdo­ kument inte anges vid vilken tidpunkt det aktuella kravet ska vara uppfyllt. Vid sådana förhållanden får det som huvudregel anses att ett obligatoriskt krav ska vara uppfyllt vid tiden för anbudsingivandet under förutsättning att det inte kan anses oproportionerligt att kräva kravuppfyllelse vid denna tid­ punkt. De upphandlande myndigheterna har vid sin prövning funnit att 14 energys anbud varken vid tidpunkten för anbudsingivandet eller tilldelningsbeslutet uppfyller kvalificeringskravet avseende anbudsgivarens ekonomiska och fi­ nansiella ställning gällande kreditrating. Det har i målet inte visats att myn­ digheterna vid denna bedömning avvikit från upphandlingsdokumentet, bru­ tit mot likabehandlingsprincipen eller på annat sätt agerat i strid med LOU. Den omständigheten att myndigheterna valt att inte begära in komplette­ rande handlingar ändrar inte förvaltningsrättens bedömning. Enligt förvalt­ ningsrättens mening har myndigheterna haft grund för att förkasta anbudet från 14 energy. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger således inte och 14 energys ansökan ska därför avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Mattias Steen Sune Wennerberg har föredragit målet. 6223-18 Sida6 6685-18 6686-18 - CC 1. 2. 3. 4. 5. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Il" t!ll SVERIGES DOMS'fOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här Bilaga -1 Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se