FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 7431-17 KONKURRENSVERKET _,,.. 2",q-11,_ ,.. ""' ;,J� ii I.I_,' Avd 1 I LINKÖPING SÖKANDE 2017-11-07 Meddelad i Linköping Åhlin & Ekeroth Byggnads AB, 556684-7926 Box 1171 581 11 Linköping Ombud: Advokaterna Mikael Lindberg och Erik Wassen Advokatbyrån Hellgren Linander KB Box 24053 104 50 Stockholm MOTPART Linköpings kommun 581 81 Linköping SAKEN Dnr KSnr Aktbll Ansökan om överprövning av upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att upphandlingen "Utbyggnad av gång och cykelväg längs Gränsliden i Tallboda" med dnr UH-2017-117 ska rättas på så sätt att ny anbudsutvärdering genomförs varvid anbudet från Ahlin & Ekeroth Byggnads AB ska beaktas. Dok.Id 306158 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7431-17 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Linköpings kommun genomför upphandlingen "Utbyggnad av gång och cykelväg längs Gränsliden i Tallboda" (dnr UH-2017-117) genom fören­ eklat förfarande enligt LOU. Av tilldelningsbeslut med tillhörande upphand­ lingsprotokoll framgår att Allt i Mark och Anläggning i Sydsverige AB till­ delades kontrakt i upphandlingen. Ahlin & Ekeroth Byggnads AB:s (Bola­ get) anbud förkastades med motiveringen att kravet i handlingen 13.0-18 avseende teknisk förmåga, kapacitet och yrkeskunnande m.m. inte var upp­ fyllt eftersom det i anbudet saknades uppgifter om referensuppdrag. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att rättelse ska ske på så sätt att ny anbudsutvärdering genomförs i vilken Bolagets anbud beaktas. Linköpings kommun medger bifall till ansökan. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Bolaget Enligt upphandlingsrapporten förkastades anbudet med motiveringen att referensuppdrag inte lämnats. I upphandlingsförskrifterna anges emellertid inte att referensuppdrag ska lämnas till anbudet. I vilket fall har det inte an­ givits på ett så tydligt och förutsebart sätt att anbud kan förkastas på den grunden. I upphandlingsprotokollet hänvisas till att kravet i AFB.52, rörande teknisk förmåga, kapacitet och yrkeskunnande m.m. inte är styrkt. Under rubriken AFB.52 hänvisas de flesta kraven till AFB.31. Avseende punkten 2 görs ingen uttrycklig hänvisning om hur uppgifter ska lämnas, utan endast att 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7431-17 uppgifter ska bifogas. Denna skrivning har anbudsgivare rätt att tolka som att det är tillräckligt att intyga att kravet är uppfyllt, särskilt mot bakgrund av formen för upphandlingen. Dessutom använder sig Linköpings kommun av ett förfarande där inte komplett underlag behöver lämnas in i anbudet, s.k. begränsad kontroll. I AFB.314 anges uttryckligen att referensuppdrag ska lämnas efter anmodan från kommunen. Kommunen har grundat sitt beslut att förkasta anbudet på handling 13.0-18. Aktuell handling sorteras in under rubriken "övriga handlingar", enligt AFB.22, som är den lägst rangordnade gruppen av handlingar och ska sakna betydelse för hur anbud ska lämnas. I handlingen 13.0-18 anges visserligen att anbudsgivare ska till styrkande av kravet i AFB.52 är uppfyllt redovisa referenser. Det anges dock inte att det ska ske redan i anbudet. Med hänsyn till att AFB.314 anger att intyg om referenser ska lämnas efter anmodan, innebär inte handlingen 13.0-18 att referensuppdrag ska lämnas i anbudet. Eftersom det lägsta anbudspriset lämnades skulle Bolaget tilldelats kontrak­ tet om anbudet hade utvärderats. Av den anledningen har bolaget lidit skada eller i vart fall riskerat att lida skada. Linköpings kommun Vid en närmare granskning av upphandlingsdokumentet och av Bolagets anbud konstateras att upphandlingsdokumentet inte är tillräckligt tydligt när det gäller efterfrågade referensuppgifter. I underlaget finns motstridiga uppgifter om hur och vid vilket tillfälle de efterfrågade referenserna ska lämnas. Bolagets tolkning av kravet, att refe­ rensuppgifterna ska lämnas först i samband med den begränsade kontrollen, kan inte sägas vara oriktig. Eftersom bristen rör frågan om i vilket skede de efterfrågade referensuppgifterna ska lämnas kan den inte anses påverka det I LINKÖPING 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7431-17 I LINKÖPING konkurrensuppsökande skedet. Av denna anledning bör rättelse ske på så sätt att Bolagets anbud tas med i anbudsutvärderingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En förvaltningsdomstol bör i princip kunna utgå från att en ansökan om överprövning ska bifallas, om upphandlande myndighet i egenskap av mot­ part anser att domstolen ska bifalla ansökan Uämför Kammarrätten i Jönkö­ pings dom den 5 november 2012 i mål nr 2466-12). Det saknas omständigheter som ger rätten anledning att avvika från parter­ nas gemensamma uppfattning. Som upphandlingsdokumentet är utformat anser förvaltningsrätten att det inte kan utläsas något obligatoriskt krav på att uppgifter om referensuppdrag ska lämnas redan i anbudet. Med anled­ ning härav har Linköpings kommun inte haft rätt att diskvalificera Bolagets anbud på denna grund. Bolaget får därmed anses ha lidit eller kunna komma att lida skada på grund av överträdelsen. Enligt förvaltningsrättens mening är bristen inte hänförlig till det konkur­ rensuppsökande skedet, varför rättelse är en tillräcklig ingripande åtgärd. Ansökan ska därför bifallas på så sätt att ny anbudsutvärdering genomförs vid vilken Bolagets anbud beaktas. HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1D LOU). Lovisa Forsblad Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Robert Larsson. I� www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND dh SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammattätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändtingen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, www.domstol.se 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Ports. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling, eller • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.sc