F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I V€XJ… 2015-07-01 Meddelad i VŠxjš S…KANDE Kronans Droghandel Apotek AB, 556787-2048 Lindhagensgatan 120 104 25 Stockholm Ombud: Advokaterna Olof Larsberger och Joakim LavŽr Hannes Snellman AdvokatbyrŒ AB Box 7801 103 96 Stockholm MOTPART Landstinget i Kalmar lŠn Box 601 391 26 Kalmar SAKEN MŒl nr 4488-14 Dok.Id 108964 Postadress Box 42 351 03 VŠxjš Besšksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 Ansškan om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand- ling (LOU) ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4488-14 I V€XJ… YRKANDEN M.M. Landstinget i Kalmar lŠn (Landstinget) genomfšr en upphandling av ÓLŠ- kemedelsfšrsšrjningÓ. Enligt tilldelningsbeslut den 18 december 2014 be- slutade Landstinget att anta ApoEx AB (ApoEx) som leverantšr. Kronans Droghandel Apotek AB (Kronan) ansšker om šverpršvning av upphandlingen och yrkar i fšrsta hand att fšrvaltningsrŠtten ska fšrordna att upphandlingen fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts genom en ny ut- vŠrdering varvid anbudet frŒn ApoEx fšrkastas. I andra hand yrkar Kronan att upphandlingen ska gšras om. Landstinget yrkar att fšrvaltningsrŠtten ska avslŒ ansškan om šverpršv- ning. VAD PARTERNA ANF…R Parterna har fšrt en utfšrlig argumentation som hŠr Œterges i de delar den har betydelse fšr beskrivningen av frŒgestŠllningarna i mŒlet. Kronan Landstinget har antagit ApoEx anbud trots att detta inte uppfyller samtliga stŠllda obligatoriska krav. HŠrigenom har Landstinget brutit mot principer- na om likabehandling och transparens i LOU. Kronan har lidit, eller kan komma att lida skada, till fšljd av Landstingets švertrŠdelse. I punkten 2.3.1 i de administrativa fšreskrifterna i fšrfrŒgningsunderlaget anges att om leverantšren avser att utnyttja underleverantšrer fšr att ge- nomfšra vissa delar av uppdraget ska anbudsgivare bifoga information kring underleverantšr motsvarande de fšretagsuppgifter som lŠmnas i an- 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4488-14 I V€XJ… budet. Vidare framgŒr av nŠmnda punkt att anbudsgivare genom att kryssa i en ja- eller nej-ruta ska ange om anbudsgivaren avser att utnyttja underle- verantšrer eller inte. I punkten 2.3.4 anges att anbudsgivaren ska styrka sin tekniska och yrkesmŠssiga kapacitet. Om anbudsgivaren avser lŠgga ut vissa delar av upphandlingskontraktet pŒ underleverantšr ska detta redovi- sas genom att i anbudet redogšra fšr hur anbudsgivaren fšrfogar šver re- surserna hos underleverantšren som Šr nšdvŠndiga fšr att uppfylla eventu- ellt kontrakt. Det innebŠr att anbudsgivare pŒ begŠran ska kunna bifoga relevant fakta som bevisar att kraven i fšrfrŒgningsunderlaget kommer att uppfyllas. Uppgift om underleverantšrs organisationsnummer ska anges. Under frŒgor och svar anges i svaret till frŒga 35 att med underleverantšr avses annan leverantšr Šn anbudsgivaren, som bistŒr anbudsgivaren vid det faktiska tjŠnsteuppdraget. Sammanfattningsvis kan sŒledes konstateras att Landstinget i upphandlingen stŠllt obligatoriska krav pŒ att eventuella un- derleverantšrer ska redovisas i anbudet och att anbudsgivarna i anbudet ska redogšra fšr hur anbudsgivarna fšrfogar šver resurserna hos underleveran- tšren som Šr nšdvŠndiga fšr att uppfylla ett eventuellt kontrakt. Av punkten 3 i avtalsmallen framgŒr att leverantšren Œtar sig att till Lands- tinget utfšra lŠkemedelsfšrsšrjning i enlighet med avtalet och uppstŠllda krav i fšrfrŒgningsunderlaget. Dessa krav gŠller bl.a. tillverkning och be- redning av cytostatika och radiofarmaka och ansvar fšr lokalvŒrd av loka- lerna fšr sŒdan tillverkning och beredning. I punkten 2.1 i kravspecifikati- onen anges att leverantšren ska Œta sig att tillverka och bereda cytostatika och radiofarmaka. I punkten 2.7.4 anges vidare att leverantšren ska ansvara fšr och bekosta lokalvŒrd i Landstingets lokaler, dŠr leverantšren bedriver sin verksamhet. I lokalbilagan anges att leverantšren ska anvŠnda anvisade lokaler och att Landstinget bekostar hyran och stŒr fšr den befintligt fasta utredningen. LokalvŒrd och stŠdning av isolatorer och sŠkerhetsbŠnk be- kostar leverantšren. SŒ Šven anskaffning, tvŠtt etc. fšr den klŠdsel och šv- rig personlig (skydds-)utrustning som tillverkningsenheten krŠver. I lokal- 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4488-14 I V€XJ… bilagan framgŒr Šven att leverantšren ska stŒ fšr lšpande validering av lokalerna. De lokaler som det nu Šr frŒga om stŠller mycket hšga krav pŒ sŠkerhet och hygien och vŒrden kan inte jŠmfšras med normal lokalvŒrd. TjŠnsten att validera lokalerna tillhandahŒlls inte av nŒgon apotekskedja i egen regi sŒvitt Kronan vet. Valideringsresultatet Šr en kvalitetsstŠmpling som krŠ- ver hšg teknisk fŠrdighet och avancerad apparatur. Validering av den be- ršrda verksamheten tillhandahŒlls av ett starkt begrŠnsat antal aktšrer pŒ den svenska marknaden. SŒvŠl renrumsstŠdning som validering av det slag som efterfrŒgas i upphandlingen Šr tjŠnster som ApoEx inte kommer att kunna tillhandahŒlla i egen regi. ApoEx kommer sŒledes att vara i behov av att anlita underleverantšrer betrŠffande dessa tjŠnster. Det fšrhŒllandet att tilltŠnkt avtalsstart Šr den 1 januari 2016 saknar relevans i samman- hanget. Det framstŒr som helt uppenbart att ApoEx kommer att vara i behov av att anlita underleverantšrer fšr utfšrande av delar av cytostatika- och radio- farmakatillverkningen och i vart fall fšr utfšrande av lokalvŒrden av till- verkningslokalerna liksom validering av desamma. ApoEx skulle dŠrfšr rŠtteligen i anbudet ha lŠmnat information om underleverantšrer i dessa delar och redogjort fšr hur ApoEx fšrfogar šver underleverantšrernas re- surser. Det fšrhŒllandet att ApoEx har underlŒtit detta innebŠr att bolagets anbud inte uppfyller samtliga stŠllda obligatoriska krav i upphandlingen. ApoEx har lŠmnat information om att man avser att anvŠnda under- leverantšrer till kundtjŠnst, support, logistik, transport samt fakturering och inkassohantering. Bolaget har dock underlŒtit att lŠmna information om underleverantšrer betrŠffande lokalvŒrd och validering. Av bilaga 12 till ApoEx anbud framgŒr att leverantšren inte har nŒgon tillverkningsverk- samhet inom den egna organisationen. Det kan sŒledes konstateras att leve- 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4488-14 I V€XJ… rantšren vid tiden fšr ingivandet av sitt anbud helt saknade kompetens rš- rande tillverkning/beredning av cytostatika och radiofarmaka. I samma bilaga anges visserligen att leverantšren vid ett positivt tilldelningsbesked skulle rekrytera nšdvŠndig kompetens fšr tillverkning/beredning av cyto- statika och radiofarmaka. Denna rekrytering kan dock inte antas utfšra vare sig lokalvŒrd eller lšpande validering av de beršrda lokalerna. Fšr Kronan framstŒr det som uppenbart att en leverantšr som idag helt saknar kompe- tens av sŒdan tillverkning som det nu Šr frŒga om kommer att vara i behov av underleverantšrer fšr att klara tjŠnsteuppdraget i denna del. Under alla fšrhŒllanden, dvs. Šven om ApoEx rekryterar intern kompetens avseende tillverkning sŒ kommer leverantšren vara i behov av extern kompetens betrŠffande renrumsstŠdning samt fšr validering av lokalerna. Det framstŒr som hšgst osannolikt att ApoEx sjŠlv skulle kunna skaffa sig sŒdan kom- petens och utfšra dessa tjŠnster i egen regi. Apoex har bekrŠftat i en Ója- rutaÓ att bolaget uppfyller stŠllda krav. Detta kan dock inte tas fšr intŠkt fšr att sŒ Šr fallet. Avgšrande Šr i stŠllet om det utifrŒn stŠllda krav, anbu- dets utformning och švriga relevanta omstŠndigheter framgŒr att anbudet uppfyller alla obligatoriska krav. Landstinget har uppfattningen att lokal- vŒrd och validering enbart Šr att betrakta som utfšrarfrŒgor. Detta Šr felakt- igt. Det Šr tydligt av pkt 1.2 i administrativa fšreskrifterna samt pkt 1.3 samt 2.7.4 i kravspecifikationen att lokalvŒrd ingŒr i upphandlingen. Av lokalbilagan framgŒr att uppdraget Šven omfattar validering av lokaler m.m. fšr tillverkning/beredning av cytostatika och radiofarmaka. Landstinget I fšrfrŒgningsunderlaget uppstŠlls inget krav pŒ att anbudsgivare ska lŠgga ut vissa delar av upphandlingskontraktet pŒ underleverantšrer. Endast fšr det fall en anbudsgivare avser att lŠgga ut vissa delar av upphandlings- kontraktet pŒ underleverantšrer var det ett krav att detta skulle redovisas genom att anbudsgivaren i anbudet redogjorde fšr hur anbudsgivaren fšr- 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4488-14 I V€XJ… fogar šver dessa resurser. SŒsom kravet utformats var det vidare endast pŒ begŠran frŒn Landstinget som en anbudsgivare i fšrekommande fall skulle bifoga relevanta fakta utvisande att det omtvistade kravet i fšrfrŒgnings- underlaget skulle komma att uppfyllas. ApoEx har varken uttryckt nŒgon avsikt eller angett i anbudet att bolaget avser anvŠnda underleverantšrer avseende de uppdrag Kronan benŠmner tillverkning av cytostatika och farmaka samt renrumsstŠdning och valide- ring av lokalerna. Landstinget Šger enligt fast rŠttspraxis rŠtt att lita pŒ att anbudsuppgifterna stŠmmer och utgŒr frŒn att ApoEx inte har fšr avsikt att anvŠnda sig av nŒgra underleverantšrer fšr dessa tjŠnster. DŠrmed har det inte heller uppkommit nŒgra fšrpliktelser fšr ApoEx att ange nŒgon in- formation om underleverantšrer. Landstinget bestrider Kronans slutsatser att ApoEx inte skulle kunna utfšra samtliga delar av uppdraget i egen regi dŠr ApoEx inte uttryckligen angivit i anbudet att underleverantšrer avses anvŠndas. Varken lokalvŒrden eller valideringen av lokalerna och utrustningen Šr till sin karaktŠr kopplade till det faktiska tjŠnsteuppdraget avseende sjŠlva lŠ- kemedelsfšrsšrjningen som avser tjŠnster sŒsom anskaffning av lŠkemedel, lagerhŒllning, packning och plockning, logistiklšsningar, distribution, lŠ- kemedelsleveranser, drift av enheter fšr tillverkning/beredning av cytosta- tika och radiofarmaka och faktiskt tillverkning av desamma. Det Šr Lands- tinget som har uppstŠllt kravet och angett begreppet underleverantšr och Šr bŠst skickat att avgšra vad som menas med det. Det ovan anfšrda innebŠr att Šven fšr det fall ApoEx skulle haft fšr avsikt att anlita extern utfšrare avseende lokalvŒrd och lšpande validering, vilket i och fšr sig bestrids, sŒ blir den externa utfšraren endast att betrakta som leverantšr och inte i nŒ- got avseende som underleverantšr. Av detta fšljer ocksŒ att ApoEx i vilket fall som helst inte haft att bifoga nŒgon som helst information om dylika, 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4488-14 I V€XJ… hypotetiska, externa utfšrare av lokalvŒrd eller validering av lokaler och utrustning. SjŠlva tillverkningen/beredningen av cytostatika och radiofarmaka Šr inte fšremŒl fšr leverantšrskvalificering eller utvŠrdering. Detta Šr endast att betrakta som en utfšrarfrŒga som regleras inom ramen fšr tecknat kontrakt mellan Landstinget och antagen leverantšr. Landstinget vitsordar dock att tillverkning/beredning av cytostatika och radiofarmaka till sin karaktŠr har en sŒ nŠra anknytning till upphandlingen att det Šr att betrakta som en del av det faktiska uppdraget. ApoEx har i sitt anbud uppgett att ApoEx i nulŠ- get inte bedriver nŒgon sŒdan tillverkningsverksamhet vilket inte heller var nŒgot krav. ApoEx uppfyller vidare samtliga krav pŒ myndighetstillstŒnd som stŠllts i fšrfrŒgningsunderlaget och som skulle vara uppfyllda i sam- band med avgivandet av anbudet. ApoEx har Šven i sitt anbud kryssat i ÓJaÓ-rutan att det sŠrskilda kontraktsvillkoret att samtliga tillstŒnd som krŠvs fšr att utfšra tjŠnsten inklusive de som krŠvs fšr att fŒ till- verka/bereda cytostatika och radiofarmaka, kommer att visas upp fšr Landstinget senast 60 dagar fšre driftstart. Landstinget finner inte anled- ning att betvivla att ApoEx verkligen kommer att kunna bedriva tillverk- ningsverksamheten i enlighet med kontraktshandlingarna. I bilaga 07 till ApoEx anbud framgŒr att bolaget avser utfšra tillverkning/beredning av cytostatika och radiofarmaka i egen regi med anstŠlld personal som avses rekryteras fšr det fall ApoEx vinner upphandlingen. ApoEx tilltŠnkta per- sonalstyrka fšr ŠndamŒlet motsvarar den nuvarande leverantšrens varvid den fŒr anses betryggande. RenrumsstŠdning och lšpande validering av lokalerna Šr varken fšremŒl fšr leverantšrskvalificering eller utvŠrdering. Dessa delar av uppdraget Šr endast att betrakta som utfšrarfrŒgor, vilka regleras inom ramen fšr ett tecknat kontrakt mellan Landstinget och den leverantšr som antas. Lands- tinget bestrider att sŒvŠl lokalvŒrd som lšpande validering Šr en sŒ pass 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4488-14 I V€XJ… central del av fšremŒlet fšr upphandlingen att de Šr att betrakta som en del av det faktiska uppdraget. Vad gŠller lokalvŒrd inklusive renrumsstŠdning Šr detta inte heller sŒ komplext som Kronan vill gšra gŠllande. Sammanfattningsvis Šr Kronans resonemang om att ApoEx inte uppfyller stŠllda obligatoriska krav i nŠmnda hŠnseenden att betrakta som lšsryckta, hypotetiska spekulationer. SK€LEN F…R AVG…RANDET TillŠmpliga bestŠmmelser m.m. Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantš- rer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upp- handlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 4 € LOU fŒr allmŠn fšrvaltningsdomstol efter ansškan av en leverantšr som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada šver- pršva en upphandling. Av 16 kap. 6 € LOU framgŒr att rŠtten ska besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada. Obligatoriska krav pŒ lokalvŒrd, validering och underleverantšr Obligatoriska krav pŒ anbudsgivaren och anbudet mŒste vara uppfyllda fšr att anbudet ska kunna utvŠrderas. Enligt punkt 2.7.4 i fšrfrŒgningsunder- 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4488-14 I V€XJ… lagets kravspecifikation ska leverantšren bekosta och ansvara fšr lokalvŒrd i landstingets lokaler, dŠr leverantšren bedriver sin verksamhet. Av bilaga 2.2 ÓlokalerÓ i underlaget framgŒr vilka utrymmen detta avser. I samma bilaga anges Šven att leverantšren ska stŒ fšr lšpande validering av lokaler och sŠkerhetsbŠnk. Resultaten ska delges landstinget. Av punkt 2.3.4 i fšr- frŒgningsunderlaget framgŒr att om leverantšren avser att lŒta under- leverantšr utfšra vissa delar av kontraktet ska detta redovisas i anbudet. Innebšrden hŠrav har belysts i frŒgor och svar. Landstinget har i frŒga 35 ombetts att bekrŠfta att kraven i bland annat 2.3.4 endast avser fšretag som anbudsgivaren anlitar fšr att de ska utfšra del av uppdraget fšr anbudsgiv- arens rŠkning och inte fšretag vars produkter eller tjŠnster anbudsgivaren kšper in och sedan sjŠlv anvŠnder fšr att bland annat utfšra uppdraget. Landstinget har besvarat frŒgan sŒ, att med underleverantšr fšrstŒs annan leverantšr Šn anbudsgivaren, som bistŒr anbudsgivaren vid det faktiska tjŠnsteuppdraget. I LOU saknas en nŠrmare definition av begreppet under- leverantšr. Krav pŒ bevis avseende kravuppfyllnad av lokalvŒrd, validering och un- derleverantšr I fšrfrŒgningsunderlaget under punkt 2.3.4 i administrativa fšreskrifter anges att anbudsgivaren ska styrka sin tekniska och yrkesmŠssiga kapa- citet. Till anbudet ska bifogas en kortfattad och švergripande fšretags- beskrivning innehŒllande bl.a. tillgŠngliga resurser samt annan relevant information. Anbudsgivaren ska Šven redovisa Óplanerad organisation fšr uppdraget innefattande sammansŠttning av personal och ingŒende kompe- tens...Ó Om underleverantšr avses anvŠndas ska detta likasŒ redovisas i bilaga. LŠngst ned i stycket finns en ruta dŠr anbudsgivaren kan bekrŠfta att de obligatoriska kraven i punkt 2.3.4 Šr uppfyllda samt ange vilka bilagor som 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4488-14 I V€XJ… Œberopas. Fšljande Šr ostridigt avseende ApoEx anbud. Bolaget har bekrŠf- tat i ja-rutan att de obligatoriska kraven Šr uppfyllda samt angett ett antal bilagor som bifogats anbudet. Av dessa bilagor ingŒr bl.a. uppgifter om vilka underleverantšrer som Šr kontrakterade samt fšretagsbeskrivningar. Inga uppgifter finns avseende underleverantšrer av lokalvŒrd och valid- ering. Det stŒr den upphandlande myndigheten fritt att formulera krav och de beviskrav som gŠller. FšrutsŠttningen Šr dock att gŠllande regler och prin- ciper i LOU inte trŠds fšrnŠr. Detta innebŠr ocksŒ att om stŠllda krav Šr uppfyllda har den upphandlande myndigheten rŠtt att lita pŒ lŠmnade upp- gifter. Detta gŠller under fšrutsŠttning att det inte framkommer uppgifter som visar det. FšrvaltningsrŠtten gšr fšljande bedšmning Kronan menar i huvudsak att ApoEx inte kan uppfylla kravet pŒ lokalvŒrd och validering eftersom det framstŒr som helt osannolikt att ApoEx skulle investera och starta denna verksamhet i egen regi samt att ApoEx under- lŒtit att lŠmna information om alla underleverantšrer och hur bolaget fšr- fogar šver deras resurser. Kronan menar Šven att det inte framgŒr av anbu- det att ApoEx klarar att utfšra renrumsstŠdningen och valideringen. Enligt Landstinget innebŠr ApoEx anbud att bolaget genom angiven kvalitets- och GMP-ansvarig kommer att sŠkerstŠlla att alla rutiner fšljs samt tillse att interninspektioner (egenkontroller eller valideringar) kommer att utfš- ras. Avseende lokalvŒrden menar Landstinget att denna inte Šr sŒ komplex samt att ApoEx inte angett i anbudet att man avser att anvŠnda sig av un- derleverantšr. Landstinget anser att Šven fšr det fall ApoEx skulle haft fšr avsikt att an- lita extern utfšrare avseende lokalvŒrd och lšpande validering, sŒ blir den 11 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4488-14 I V€XJ… externa utfšraren endast att betrakta som leverantšr och inte i nŒgot avse- ende som underleverantšr. Enligt fšrvaltningsrŠttens mening Šr denna upp- fattning fšrenlig med fšrfrŒgningsunderlagets utformning och det svar Landstinget gett pŒ frŒga 35. Vad Kronan anfšrt leder inte till att inne- bšrden av uttrycket underleverantšr i upphandlingen ska anses vara en annan. SŒsom fšrfrŒgningsunderlaget Šr utformat anser fšrvaltningsrŠtten att ApoEx anbud uppfyller de obligatoriska kraven i fšrfrŒgningsunder- laget avseende lokalvŒrd, validering och angivande av underleverantšr. Vid denna bedšmning fšreligger inte grund fšr att bifalla ansškan om šverpršvning. FšrvaltningsrŠtten finner emellertid anledning att Šven uttala sig šver huruvida Landstinget, med Kronans syn pŒ uttrycket underleverantšr, borde ha ifrŒgasatt de uppgifter ApoEx lŠmnat om sin kapacitet. Huvudre- geln Šr hŠrvid att sškanden ska visa att den upphandlande myndigheten handlat i strid med LOU. Vad Kronan anfšrt talar visserligen fšr att en leverantšr som saknar kompetens av sŒdan tillverkning som det nu Šr frŒga om, kommer att vara i behov av underleverantšrer fšr att klara tjŠnsteupp- draget med renrumsstŠdning samt fšr validering av lokalerna. Enligt fšr- valtningsrŠtten mening Šr dock steget dŠrifrŒn lŒngt till att, mot Landsting- ets bestridande, finna dessa fšrhŒllanden visade i frŒga om ApoEx anbud. FšrvaltningsrŠtten konstaterar, att nŒgon bevisning som tillŒter en sŒdan bedšmning inte fšreligger i mŒlet. Sammantaget finner fšrvaltningsrŠtten att Kronan inte har visat att Landstinget har brutit mot bestŠmmelserna i LOU pŒ ett sŠtt som medfšrt att Kronan har lidit eller kan komma att lida skada. Kronans ansškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D-LOU) Magnus Hansson Fšredragande har varit Helene Larsson. Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 D LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket