FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Elisabet Heimer SÖKANDE Mål nr 5489-16 Didriksen Fina Hus AB, 556744-6918 Ombud: advokaten Ronny Henning Advokatfirman Henning AB Kungsgatan 12 753 32 Uppsala MOTPART AB Bollnäs bostäder, 556060-3176 Aktbil DOM J 2017-02-20 Meddelad i Falun 1 Ul- 2 0 Avd Dnr KSnr - '"'(i L'-.v ._; '7 ,..,... 4 •.•• Ombud: Advokaterna Per-Ola Bergqvist och Christoffer Löfquist Foyen Advokatfirma KB Södergatan 28 211 34 Malmö SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 184062 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5489-16 IFALUN YRKANDENM.M. AB Bollnäs bostäder (Bollnäs bostäder) upphandlar "Byte av fönster och tilläggsisolering av väggar" genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 6 december 2016. Didriksen Fina Hus AB (Didriksen Fina Hus) ansöker om överprövning. Bolaget yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas, innebärande att anbudet från vinnande leverantör förkastas, och i andra hand att upphand­ lingen ska göras om. Bollnäs bostäder bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förutsättningarforförvaltningsrättens prövning Bestämmelser om hur offentliga upphandlingar ska genomföras finns i den numera upphävda lagen (2007:1091) om offentlig upphandling och i den nu gällande lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt övergångsbe­ stämmelser till den nu gällande lagen ska den upphävda lagen tillämpas för sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträdandet. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Didriksen Fina Hus anfört är visat att Bollnäs bostäder brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna eller annan bestämmelse i LOU och detta medfört att Didriksen Fina Hus lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, ge­ nomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesi­ digt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5489-16 IFALUN Vadparterna anför Didriksen Fina Hus anför bl.a. följande. Ett obligatoriskt krav i upphand­ lingen är att det till anbuden ska det bifogas minst tre relevanta referenser för arbetsledaren i projektet, det framgår av förfrågningsunderlaget punkten AFB.31. Bollnäs bostäder har tillhandahållit blanketter som referenserna ska redovisas i. Utformningen av frågorna i blanketten visar att referenserna ska avse genomförda projekt, inte pågående. Blankettens frågor och att det i 'förfrågningsunderlaget inte anges att referenserna får avse pågående upp­ drag ger klart och tydligt uttryck för att referenser avseende pågående upp­ drag inte är relevanta referenser. Den vinnande leverantören har inte upp­ fyllt alla obligatoriska krav eftersom den lämnade tre referensblanketter varav en avser ett ännu inte genomfört projekt. Referensblanketten avseende det pågående uppdraget har fyllts i av Bollnäs bostäder. Om en upphand­ lande myndighet först utformar en blankett med ett antal frågor som inte går att besvara om referensprojektet är pågående för att sedan ändå ge full po­ äng strider det mot 1 kap. 9 § LOU. Genom att anta den vinnande leverantö­ rens anbud trots att det inte uppfyller alla obligatoriska krav har Bollnäs bostäder inte behandlat anbudsgivarna lika. Bollnäs bostäder har inte heller öppet redovisat att man avsåg att frångå krav i förfrågningsunderlaget. Boll­ näs bostäder har därmed brutit mot både likabehandlings- och transparens­ principen. Didriksen Fina Hus har lidit skada till följd av Bollnäs bostäders brott mot principerna. Bollnäs bostäder anför bl.a. följande. De tre anbuden som inkommit är kompletta och uppfyller samtliga krav. Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt vilka krav som uppställs samt hur anbuden ska utvärderas. Bollnäs bostäder har inte gjort avsteg från detta. Det framgår klart och tydligt av förfrågningsunderlaget att Bollnäs bostäder inte har ställt krav på att endast färdigställda entreprenader kan användas som referensobjekt. Av förfråg­ ningsunderlaget punkten AFB.52 framgår endast att anbudsgivaren ska 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5489-16 IFALUN redovisa minst tre referensprojekt. I formuläret referensfrågor har det inte ställts krav på att referensprojekten ska vara färdigställda entreprenader. Ordet genomfört ger inte stöd för att det bara är färdigställda entreprenader som får åberopas. Det har inte ställts några krav i punkterna AFB.31, AFB.52 eller AFB.53, anbudsformuläret eller referensfrågor som medför att det inte skulle vara möjligt att åberopa pågående entreprenader som referens. Det föreligger således inget hinder mot att en anbudsgivare anger pågående referensprojekt. Likabehandlings- och transparensprincipen kan omöjligen ha överträtts. Ett av den vinnande leverantörens referensprojekt är pågående och det kan accepteras. I det referensprojektet var vissa entreprenadarbeten och etapper genomförda så det råder inget tvivel om att entreprenaden hade genomförts i sådan omfattning att referensfrågorna kunde besvaras. Förvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget punkten AFB.31 framgår bl.a. att det till anbud ska bifogas minst tre relevanta referenser för arbetsledaren i projektet med kontakt­ personer och telefonnummer. Av förfrågningsunderlaget punkten AFB.52 fram­ går bl.a. att anbudsgivaren ska redovisa minst tre referensprojekt. Det språkliga utformingen av kraven i förfrågningsunderlaget kan enligt förvalt­ ningsrättens mening inte uppfattas så att referenser avseende pågående entrepre­ nader är uteslutna. Vid tolkningen bör även frågorna i referensblanketten beak­ tas. Inte heller dessa ger dock något entydigt besked. Att vissa av frågorna stäm­ mer något bättre på avslutade än oavslutade entreprenader kan inte ges någon avgörande betydelse. Inte heller i övrigt har Didriksen Fina Hus visat att Bollnäs bostäder har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon an­ nan bestämmelse i LOU. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Lennart Andersson rådman .Ii SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 2. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler • 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. u§ I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress klagar kan Ni vända Er till förvaltnin rätten. www.domstol.se gs 3.