FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA · DOM 2013-09-13 Meddelad i Uppsala Målm 3015-13 E Enhet 2 Sida 1 (4) Dok.Id 97765 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 SÖKANDE KONKURRENSVERKET 2013 -09- 1 6 Avd Dnr Unr Guldspetsen AB, 556778-2593 Tumbovägen 27 631 35 Kvicksund MOTPART Västerås stad, 212000-2080 Tekniska nämndens Stab Stadshuset 721 87 Västerås SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Aktbll ... 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3015-13 I UPPSALA ;;; f lu�l'llh ::! i :.0 BAKGRUND OCH YRKANDEN 111tJ.\ l ';; 2013-09-13 f_'.:;i; .-:i_,· :·i. \;'.(,;J;t,V),Västerås kommun beslutade den 13 juni 2013 att avbryta upphandlingen av i. i i.'1 \ Ratnavtal Besiktning av mark, park och el, diarienummer 2013/303-TN- · ;_ 061. Beslutades motiverades med att det inte inkommit något anbud som · ,= . Jippfyller samtliga utbildnings- och kompetenskrav i förfrågningsunderla- Hh.. mcge, t, Kommunen har för avsikt att istället upphandla projektet enligt ett för- ' . -' handlat förfarande utan föregående annonsering. Guldspetsen AB ansöker om överprövning av avbrytandebeslutet. Kommunen bestrider bifall till ansökan om överprövning. GRUNDER Guldspetsen Guldspetsen har i sitt anbud lämnat in all dokumentation som kan förvän­ tas av förfrågningsunderlaget. Utrymme ges inte för personligt brev eller anbudsbrev. Offererad person är certifierad entreprenadbesiktningsman enligt CBM. Utöver detta är personen kontrollansvarig med riskbehörighet enligt plan- och bygglagen behörighetsnivå K. Denne har gått en påbygg­ nadskurs för kontrollansvarig 2012 enligt CV. Att gå dessa kurser är ett lagkrav för att kunna behålla sitt certifikat. Personen visar i sitt ev att han har god kännedom om efterfrågad kompetens samt har arbetat som certifie­ rad besiktningsman 2004 samt 2009 till idag (certifikatet omprövas den 20 december 2014). Utbildningslaavet är uppfyllt trots att inte vidareutbildning genom kurs har genomförts. I offererad persons ev framgår att han arbetat på ett flertal tekniskt komplicerade projekt där han varit byggledare väg alternativt ent­ reprenadingenjör. I dessa roller har han arbetat kontinuerligt med tolkning­ ar av kontrakt, AF och AMA 98, 07, 10. Han har haft sådana uppdrag där fortlöpande kunskaper i AMA är en naturlig del sedan 1999. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2013-09-13 Sida 3 3015-13 I AB04 står följande att läsa när det gäller kommentarer till 7 kap. 7 §. Kravet på lämplighet tar inte bara sikte på tekniskt kunnande utan även på besiktningsmannensförmåga att, i enlighet med II §, noggrant beakta såväl entreprenörens som beställarens intressen vid besiktning. Besikt­ ningsmannen ska således iaktta objektivitet vid utförande av uppdraget. En kurs i AMA är i praktiken två arbetsdagar och ska spegla hur AMA­ strukturen är uppdelad och vägleda deltagaren hur man läser och tolkar de AMA som finns. I ett projekt kan man använda sig av vilken AMA-årgång som beställaren vill, man kan även välja att inte alls arbeta efter AMA­ strukturen. Varje AMA-del är på 300-500 sidor. På en kurs lär man sig därför hur pyramidregeln fungerar för texter uppställda efter BSAB 96. Inte direkt innehåll under viss AMA-kod. I slutet på dag två brukar man ta upp olika frågeställningar som man ska hitta svar på i AMA. Den offerera­ de personen har haft sådana befattningar, lika med de krav kommunen stäl­ ler. Har man haft de befattningarna och så lång tjänstgöring har man arbe­ tat, slagit och använt AMA mer än vad en kurs på två dagar kan ge. Kursen är således irrelevant. Däremot skulle kommunen fråga hur man som be­ siktningsman följer upp AMA:s utveckling. Om man nu vill att en besikt­ ningsman ska ha gått en viss utbildning, borde man ha getts möjlighet att gå just den kursen innan arbetet får påbörjas. Kommunen Avbrytandebeslutet var korrekt, då inget av de inkomna anbuden uppfyllde samtliga utbildnings- och kompetenskrav. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren ska styrka att den besiktningsman som ska utföra uppdragen har utbildning i de senaste AMA-versionema inom aktuellt område. Det framgår av anbudet att Guld­ spetsens offererade besiktningsman har utbildning för Anläggnings-AMA FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2013-09-13 Sida 4 3015-13 98, men denna utgör inte senaste version där både AMA Anläggning 07 och AMA Anläggning 10 utkommit efter AMA 98. Guldspetsen har inte heller styrkt besiktningsmannens utbildning i någon av de två senaste vers­ ionerna av AMA AF, dvs. 07 eller 12, vilka är nödvändiga för att säker­ ställa uppdragstagarens entreprenadjuridiska kompetens. DOMSKÄL Frågan i målet är om kommunen har haft fog för sitt beslut att avbryta upphandlingen, vilket motiverades med att ingen anbudsgivare uppfyllde alla skall-krav i upphandlingen. Guldspetsen har gjort gällande att utbild­ ningskravet är uppfyllt trots att den offererade besiktningsmannen inte ge­ nomgått den utbildning som krävs enligt förfrågningsunderlaget. I förfrågningsunderlaget, punkt AUC.321, anges att bland andra följande utbildningskrav gäller: - Utbildning i de senaste AMA-versionema inom aktuellt område. Det är ostridigt i målet att den av Guldspetsen offererade besiktningsman­ nen inte har genomgått utbildning i de senaste AMA-versionerna. Förvalt­ ningsrätten finner att detta innebär att Guldspetsens offererade besikt­ ningsman inte uppfyller utbildningskravet enligt förfrågningsunderlaget. Att besiktningsmannen har erfarenhet och kompetens kan inte förändra detta sakförhållande. Då ingen anbudsgivare uppfyller alla skall-krav i upphandlingen har kommunen haft skäl för sitt beslut att avbryta den­ samma. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a LOU) Qdi,j)lk Per-Erik Nister rådman Målet har handlagts av Erik Edström. BHaga 1 111 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock sldckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig pru.i: räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I<.1agandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om kl anden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ag www.domstol.se 3.