FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-04-26 Mål nr 11574-16 r:'7 .nt- 2 7 ............., u. Avd Dnr ,.KSnr Aktbll Ombud: Advokaterna Fredrik Linder och Mikael Dubois Hamilton Advokatbyrå KB Box 715 101 33 Stockholm MOTPART Region Halland Box 517 301 80 Halmstad SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen inte får avslutas innan rät­ telse har gjorts i form av ny utvärdering av de inkomna anbuden. 1 Avd. 3 KLAGANDE Meddelad i Göteborg ' KONKURRENSVERKET AGA Gas AB, 556069-8119 181 81 Lidingö Dok.Id 457028 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 BAKGRUND Region Halland (Regionen) genomför en upphandling benämnd "Läkeme­ dels-, medicinska, livsmedels- och övriga gaser, m.m.", dnr Dnrgs 160224. Upphandlingen genomförs enligt öppet förfarande och Regionen har för avsikt att anta det anbud som är mest ekonomiskt fördelaktigt. Regionen avser att teckna ramavtal med den vinnande leverantören och avrop från avtalet ska kunna göras av Hallands sjukhus, Närsjukvården i Halland, Psy­ kiatrin i Halland och Regionservice. Regionen meddelade tilldelningsbeslut den 13 oktober 2016. Av beslutet framgår att anbud lämnats av två leverantörer, AGA Gas Aktiebolag (AGA) och Strandmöllen AB (Strandmöllen), och att Regionen avsåg att teckna kontrakt med Strandmöllen. YRKANDEN M.M. AGA yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får av­ slutas förrän rättelse har gjorts på så sätt att en ny utvärdering genomförs varvid anbudet från Strandmöllen inte beaktas. AGA anför sammanfatt­ ningsvis följande. Strandmöllen har inte uppfyllt samtliga skall-krav i upp­ handlingen. Dess anbud skulle därför inte ha beaktats vid utvärderingen. Eftersom så ändå har gjorts, har Regionen brutit mot principerna om likabe­ handling och transparens i 1 kap 9 § LOU. AGA har därigenom lidit, eller riskerar åtminstone att lida, skada enligt 16 kap. 6 § första stycket LOU. AGA hemställer också om att förvaltningsrätten ska fordra in referensbila­ gan till Strandmöllens anbud, för att det ska kunna klargöras om Strandmöl­ len uppfyller kravet i punkten 1 under rubriken "Anbudsgivarens tekniska förmåga och kapacitet" i Anbudsformuläret. Sedan förvaltningsrätten in­ fordrat referensbilagan, och AGA fått ta del av densamma, åberopar AGA 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 inte längre att Strandmöllens anbud inte uppfyller det uppställda kravet på referenser. Regionen anser att förvaltningsrätten ska avslå AGA:s ansökan och anför sammanfattningsvis följande. Några överträdelser av de principer som bär upp LOU har inte varit förhanden i denna upphandling. Inte heller är AGA att betrakta som skadelidande i något avseende. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser I målet är LOU i dess lydelse före den 1 januari 2017 tillämplig. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas ( 1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Vad parterna anför och förvaltningsrättens bedömning Nedan redovisas vad parterna i olika delar anfört till stöd för sina yrkanden och sin inställning i målet. I samband med varje sådan redovisning gör för­ valtningsrätten bedömning i respektive del. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-04-26 Redovisade storlekar och mått AGA: I punkten 2.3 i upphandlingens kravspecifikation anges att "Samtliga i prisbilagalsortimentsförteckning eventuellt redovisade storlekar, mått etc. är angivna som ungefärliga, anbudsgivaren skall i sitt anbud ange faktiska uppgifter". Strandmöllen har i sin ifyllda kravspecifikation angett följande i punkten 2.3: "Se bilaga 2.3 Sortiment." 11574-16 I bilaga 5 till Anbudsinbjudan, benämnd "Sortiments- och prisbilaga", anges de produkter som upphandlingen avser och som ska offereras av anbudsgi­ vama. En produkt som efterfrågas är koldioxid i fast form, "CO2 BLOCKS" och "CO2 PELLETS". Vidare efterfrågas kväve i flytande form, "LIQUID NITROGEN". I Strandmöllens bilaga 2.3 anges faktiska storlekar för vissa offererade pro­ dukter. Dock har Strandmöllen, i strid med skall-kravet i punkt 2.3 i Krav­ specifikationen, inte angett faktiska mått och storlekar för samtliga offerera­ de produkter. Några av de produkter som överhuvudtaget inte omnämns i Strandmöllens bilaga 2.3 är koldioxid i fast form och kväve i flytande form. Då Strandmöllen inte angett faktiska mått- och storleksuppgifter för vissa offererade produkter har Strandmöllen inte uppfyllt skall-kravet i Kravspeci­ fikationens punkt 2.3. Regionen har inte bestridit att den efterfrågade informationen inte framgår av Strandmöllens bilaga 2.3. Om information som krävs för uppfyllande av ett skall-krav anges på ett visst ställe i ett anbud, kan brister i denna infor­ mation inte läkas av att den saknade informationen eventuellt framgår i en annan del av anbudet, som anbudsgivaren inte hänvisat till (jfr Kammarrät­ ten i Göteborgs avgöranden i mål nr 6708-09 och 757-16). 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 Det måste vidare anses stå klart att det aktuella skall-kravet innefattar krav på angivande av någon ytterligare uppgift än endast viktuppgift, vilken är den enda uppgift som Strandmöllen har angett för produkterna "CO2 BLOCKS", "CO2 PELLETS" och "LIQIUD NITROGEN". Endast uppre­ pande av en viktuppgift som på förhand angetts i upphandlingens underlag kan alltså inte anses uppfylla skall-kravet i punkt 2.3 i Kravspecifikationen att ange offererade produkters "storlek, mått etc.". Det är dessutom uppenbart att Strandmöllen har uppfattat skall-kravet på samma sätt som AGA, dvs. det avser t.ex. höjdmått och diameter på offere­ rade flaskor och andra liknande mått. För andra produkter, exempelvis "ARGON 20 L" och "ARGON OTM-5 L", hänvisas till anbudsbilagan "Ar­ gon". I den bilagan anges sådana storleks- och måttuppgifter som efterfrågas i skall-kravet, bl.a. diameter och höjd för flaskorna. Regionen: Regionen bestrider att Strandmöllen inte har redovisat efterfrå­ gade uppgifter på ett tillfredsställande sätt. Strandmöllen har angett tillräck­ ligt adekvat information för samtliga artiklar i "Sortiments- och prisbilaga". Det framgår med all tydlighet att Strandmöllens uppgifter i kolumn E över­ ensstämmer med kravet i kolumn B och att Strandmöllen har angett en fak­ tisk viktuppgift. I Kravspecifikationens punkt 2.3 efterfrågas faktiska viktuppgifter, eventu­ ellt redovisade storlekar, mått etc. Syftet var att få faktisk information om anbudsgivarens produkter i förhållande till de mått och storlekar som Regi­ onen angett i Sortiments- och prisbilagan. Skall-kravets lydelse innebär inte något krav på att måttuppgifterna ska re­ dovisas i någon separat bilaga. Strandmöllens redovisning i prisbilagan upp­ fyller skall-kravet i punkt 2.3 i Kravspecifikationen. Kraven i Kravspecifi­ kationen är generellt ställda för alla produkter som är listade i prisbilagan 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 utan hänsyn till vilken betydelse måtten har. Den viktigaste uppgiften för "CO2 BLOCKS" och CO2 PELLETS" är vikten eftersom den vid beställ­ ning från leverantören anger Regionens behov. I detta fall har övriga mått ingen praktisk betydelse. Förvaltningsrätten: I kravspecifikationens punkt 2.3. ställs krav på att an­ budsgivaren ska ange faktiska uppgifter. Detta görs med hänvisning till att de storlekar och mått, som eventuellt redovisas i prisbilagan/sortiments­ förteckningen, är ungefärligt angivna. Enligt förvaltningsrättens uppfattning leder utformningen av kravet till slut­ satsen att de typer av storleksangivelser och mått som efterfrågas är de­ samma som de ungefärliga storlekar och mått som är angivna i den aktuella bilagan/förteckningen. Det står klart att Strandmöllen där (i kolumn E) för de erbjudna produkterna har angett de olika storlekar och mått som efter­ frågas i Kravspecifikationens punkt 2.3. Strandmöllen har således uppfyllt det aktuella kravet, som det får tolkas. Det förhållandet att Strandmöllen i rutan för kommentarer i Kravspecifikationens punkt 2.3 också hänvisar till en bilaga med ytterligare uppgifter föranleder inte någon annan bedömning. Förvaltningsrätten anser således att vad AGA anfört i det nu diskuterade avseendet inte visar att Regionen brutit mot det upphandlingsrättsliga regel­ verket genom att godta Strandmöllens anbud för fullständig utvärdering. Storlekar och dimensioner avseendeflaskpaket AGA: I Kravspecifikationens punkt 5.1 anges att "Anbudsgivare skall lämna uppgifter om storlekar och dimensioner avseendeflaskpaket för and­ ningsoxygen, andningsluft och lustgas". I Straridmöllens ifyllda kravspeci­ fikation anges följande i punkten: "Se bilaga 2.3 Sortiment." 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 I Strandmöllens bilaga 2.3 anges storlek och dimension avseende flaskpaket för andningsoxygen och andningsluft. Emellertid anges inte storlek och di­ mension avseende flaskpaket för lustgas. Strandmöllen har därmed inte upp­ fyllt skall-kravet i punkt 5.1 i Kravspecifikationen. Strandmöllen har, avseende uppfyllandet av skall-kravet i Kravspecifika­ tionens punkt 5.1, endast hänvisat till sin bilaga 2.3. Regionen har inte be­ stridit att den efterfrågade informationen inte framgår av Strandmöllens bi­ laga 2.3. Om information som krävs för uppfyllande av ett skall-krav anges på ett visst ställe i ett anbud, kan brister i denna information inte läkas av att den saknade informationen eventuellt framgår i en annan del av anbudet. AGA vill också understryka- i motsats till vad Regionen anför - att storlek och dimension för flaskpaketet över huvud taget inte anges i Strandmöllens ifyllda sortimentsbilaga; inte för lustgas och inte heller för andningsoxygen eller andningsluft. Det enda som anges avseende nu nämnda flaskpaket är antalet och volymen på flaskorna (" 1 2 x 50 L"), vilket endast är en upprep­ ning av vad som angavs på förhand i Regionens beskrivning av de efterfrå­ gade flaskpaketen. I Strandmöllens bilaga 2.3 däremot, anges storlek och dimension avseende flaskpaket för andningsoxygen och andningsluft, men inte för lustgas. Regionen: Vad AGA anför om Strandmöllens redovisning av positionen flaskpaket är inte korrekt. I Sortiments- och prisbilagan framgår med all tydlighet att positionen "lustgas-paket" har samma storlek som oxygen och luft som anges i Strandmöllens bilaga 2.3. Paketet består av 12 st. 50- litersflaskor. Av vad AGA anför framgår att måttuppgifter för flaskpaketet finns tillgäng­ liga i bilaga 2.3. Eftersom Regionen efterfrågar måttuppgifter för flaskpaket innehållande 12 stycken 50-litersflaskor är det rimligt att anta att innehållet i FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 flaskorna inte påverkar paketets storlek och att Regionen därmed ansåg att efterfrågade mått fanns tillgängliga. Förvaltningsrätten: Det står klart att Regionen i kravspecifikationen, punkt 5.1, ställt som obligatoriskt krav att uppgifter om storlekar och dimensioner ska lämnas för flaskpaket för andningsoxygen, andningsluft och lustgas. Det framgår också av handlingarna att Strandmöllen i sitt anbud, bilaga 2.3 Sor­ timent, lämnat sådana uppgifter för produkterna andningsoxygen och and­ ningsluft men inte för produkten lustgas. Av bilagan framgår också att flaskpaketen för andningsoxygen och lustgas har exakt samma mått. I Sortiments- och prisbilagan anges endast att alla tre produkterna levereras i enheter om 12 flaskor a 50 1. Det framgår emellertid inte om flaskorna för de olika produkterna har samma utformning och mått. Av dessa uppgifter får det anses visat att Strandmöllens anbud i det aktuella avseendet formellt sett inte uppfyllde det uppställda kravet om redovisning av storlek och dimension på flaskpaket för lustgas. Det rör sig emellertid inte om något krav på den efterfrågade produkten eller hur den skulle för­ packas som inte uppfylls. Vidare har Regionen, som torde ha avsevärd sakkunskap och erfarenhet inom det aktuella området, ansett sig kunna anta att flaskpaket för lustgas skulle ha samma storlek och dimensioner som motsvarande paket för and­ ningsoxygen och andningsluft. Regionen har därmed ansett att det i prakti­ ken inte förelåg några brister i informationen om storleken på flaskpaketen för lustgas. Förvaltningsrätten finner inte anledning att ifrågasätta att Regi­ onen kunnat utläsa den efterfrågade informationen av vad Strandmöllen an­ gett i Sortiments- och prisbilagan och anbudets bilaga 2.3 Sortiment. 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-04-26 Förvaltningsrätten anser mot bakgrund av det ovan sagda att Regionens för­ farande i detta avseende inte kan anses strida mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller mot andra bestämmelser i samma lag. Akutleveranser AGA: I punkt 1 0.4 i Kravspecifikationen anges följande: "Akutleveranser under ordinarie arbetstid skall kunna erbjudas av Anbudsgivare som i an­ bud specificerar omfattning samt inställelsetid avframförallt andningsoxy­ gen. " I Strandmöllens ifyllda kravspecifikation anges att "Normal kommer leverans ske inom 2-3h, dock max 4 h". Strandmöllen har angett vilken inställelsetid som gäller vid akutleverans. Emellertid har Strandmöllen över huvud taget inte berört vilken omfattning en akutleverans kommer att kunna ha och än mindre specificerat omfatt­ ningen i enlighet med aktuellt skall-krav. Strandmöllen har således inte upp­ fyllt skall-kravet i Kravspecifikationens punkt 1 0.4. Regionen bestrider inte detta. Denna brist kan inte läkas av att den saknade informationen eventuellt framgår i en annan del av anbudet som anbudsgivaren inte hänvisar till. Regionen anför bl.a. att det i punkt 1 0.7 i Strandmöllens ifyllda kravspecifi­ kation framkommer att gaser från ett angivet lager kan levereras akut till Regionen. I Kravspecifikationens punkt 1 0.7 anges följande: "Leverantör skall ange sin reservkapacitet, var dennafinns, i vilken form (flaskor eller flytande)fyllningstid och transporttid o.s.v." Det kan alltså konstateras att vad som ska beskrivas i punkt 10.7 över huvud taget inte innefattar omfatt­ ningen av andningsoxygen vid akutleverans, vilket krävs enligt punkt 10.4 i Kravspecifikationen. Akutleveranser nämns inte alls i punkt 1 0.7 i Strand­ möllens ifyllda kravspecifikation, varför Regionens påstående- att det härav framgår att gaser från Strandmöllens lager kan levereras akut till Reg­ ionen - är helt felaktigt. 1 1574-16 9 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 AGA vill också påpeka att den lagerkapacitet på 50 ton, som nämns av Strandmöllen i Kravspecifikationens punkt 10.7, avser flytande oxygen. De akutleveranser för vilka omfattning av andningsoxygen ska anges enligt punkten 10.4 i Kravspecifikationen, avser emellertid leverans av andnings­ oxygen i gasform på flaska. För att leverans ska kunna ske i den form som avses i punkt 10.4 i Kravspecifikationen, måste flytande oxygen förgasas och fyllas på flaskor. Det är denna fyllningsprocess som Strandmöllen anger tar 4 timmar i punkten 10.7. De 50 ton flytande oxygen som Strandmöllen nämner är alltså inte att betrakta som den mängd andningsoxygen som kan levereras inom den tid för akutleverans som Strandmöllen har angett i punkt 10.4 i den ifyllda Kravspecifikationen. Detta påstås inte heller av Strand­ möllen. I Flexibilitetsbilagan till Strandmöllens anbud, som Regionen nu hänvisar till, anges viss allmän information om Strandmöllens beredskap vid akuta behov och möjligheterna att åtgärda akuta behov. Vidare hänvisas-vilket även görs i Strandmöllens ifyllda kravspecifikation-till Strandmöllens ka­ pacitet avseende flytande oxygen. Ingenstans omnämns emellertid omfatt­ ningsen av t.ex. andningsoxygen vid akutleverans. Detta är helt naturligt, eftersom Flexibilitetsbilagan inte är avsedd för uppfyllande av kravet i punkt 10.4 i Kravspecifikationen. Den är i stället avsedd för uppfyllande av punkten 26.1 i Kravspecifikationen där ett utvärderingskriterium anges, vil­ ket över huvud taget inte behandlar akutleveranser. Regionen: Strandmöllens svar beträffande akutleveranser får bedömas vara fullt tillräckligt. Akutleveransernas omfattning är ingående redovisad i bi­ laga 26.1 under rubriken "Flexibilitet och förmåga". I Strandmöllens svar i Kravspecifikationens punkt 10.7 framkommer företagets reservkapacitet och att gaser från detta lager kan levereras akut till Region Halland. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 201 7-04-26 Strandmöllens svar i Kravspecifikationen punkt 1 0.7 lyder enligt följande: "Gällandeflaskor har vi ett lagerstyrningssystem som gör att vi har en re­ servkapacitet på 1 vecka (minlager)- 2 veckor (maxlager)försörjning". Texten "Gällande flaskor" ska enligt Regionens uppfattning gälla alla flas­ kor och oavsett vilken gas som åsyftas ska alltid angiven miniminivå vara uppfylld och blir ett kommande krav från Regionens sida om det skulle visa sig att Regionen och Strandmöllen har olika uppfattning i en eventuell situ­ ation där brist på kapacitet visat sig. Förvaltningsrätten: Förvaltningsrätten noterar i detta sammanhang att det enligt punkten 1 0.2 i Kravspecifikationen är ett obligatoriskt krav att akutle­ veranser ska kunna göras inom maximalt 4 timmar från beställning. Av punkten 1 0.4 i förfrågningsunderlagets Kravspecifikation framgår att det är ett obligatoriskt krav i upphandlingen att leverantören ska kunna erbjuda akutleveranser. Det måste också anses vara ett obligatoriskt krav att anbuds­ givaren i lämnade anbud ska specificera dels den maximala inställelsetiden och i vilken omfattning främst andningsoxygen kan tillhandahållas vid så­ dana akutleveranser. I Strandmöllens svar i Kravspecifikationens punkt 1 0.4 anges att akut leve­ rans normalt kan ske inom 2 till 3 timmar, maximalt inom 4 timmar. Det framgår emellertid inte vilken mängd andningsoxygen som kan levereras inom dessa tidsramar. Förvaltningsrätten konstaterar att Strandmöllens an­ sökan i angiven position inte är utformat på ett sätt som uppfyller det aktu­ ella skall-kravet. Enligt förvaltningsrätten mening kan inte klart utläsas av Strandmöllens svar i Kravspecifikationens punkt 1 0.7, vilken mängd andningsoxygen som kan levereras inom 4 timmar. Inte heller innehåller anbudets bilaga 26.1 "Flexi­ bilitet och förmåga" någon sådan information. 1 1 574- 1 6 11 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att Strandmöllens anbud inte fullt ut uppfyller det obligatoriska kravet i Kravspecifikationens punkt 10.4. Kostnadsväxlingsform för service utförd av Regionen AGA: I punkt 17.1 i Kravspecifikationen anges följande: "Anbudsgivaren skall ange kostnadsväxlingsform avseende service på leverantörens medi­ cinska gascentra/er och lagertankar som utförs av Region Hallands perso­ nal". I Strandmöllens ifyllda kravspecifikation anges följande: "Ar inte aktuellt då service på medicinska gascentra/er inte ingår i denna upphandling. Och service på lagertankar som tillhör Strandmöllen får endast utföras av Strandmöllens egna utbildade kryosakkunniga personal". Det är uppenbart att Strandmöllen inte har uppgett någon kostnadsväxlings­ form avseende service som utförs av Regionens personal. Redan härav följer att Strandmöllen inte uppfyllt det aktuella skall-kravet. Det är dessutom helt felaktigt att aktuell service inte ingår i upphandlingen. Redan det förhållan­ det att skall-kravet i punkt 17.1 i Kravspecifikationen ställs, bekräftar att service kan komma att utföras av Regionens egen personal. Det bekräftas också av de svar som Regionen gett på frågor som ställts i upphandlingens Frågor och svar. Det finns inget i det medicintekniska direktivet (MDD) som hindrar att ser­ vicearbeten på en lagertank utförs av annan personal än Strandmöllens egen -t.ex. Regionens personal-under förutsättning att Regionens personal har erforderlig utbildning och kompetens. Regionen: Regionen bestrider vad AGA anför om bristande uppfyllelse av krav på kostnadsväxlingsform. Kravet har sin grund i att Regionens avdel- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 ning för Teknisk Service ska kunna ges möjlighet att få ersättning för even­ tuellt arbete på befintlig gasanläggning som består av en tank och en medi­ cinsk gascentral. Strandmöllen har i sitt anbud svarat att man för att leva upp till sina valide­ ringar i enlighet med det MDD enbart kan använda egna servicetekniker för att utföra tekniska arbeten på tanken eftersom anläggningen är en medicin­ teknisk installation. I anbudspris ingår validering av tank och förångare. Denna validering säkerställer kvaliteten på produkterna. Det framkommer att underhåll och service på själva tanken kommer att utföras av Strandmöl­ lens egen personal då den är specialutbildad och sakkunnig inom kryo­ teknik. Detta är nödvändigt för att anläggningen ska kunna upprätthålla sin validering. Vid installation av tank informeras och utbildas användarens personal för de åtgärder som kan utföras av utomstående personal utan att det medicintekniska direktivet bryts. Service på medicinska gascentraler ingår inte i upphandlingen eftersom Regionens utrustning kommer från AGA och enbart dess tekniker har for­ mell kompetens och certifikat för att utföra den servicen. Medicinska gascentraler är CE-märkta och det krävs därför att service utförs av certifierad personal. Det framgår av Strandmöllens anbud i bilaga 25.1 att Strandmöllen validerar, vilket medför att motsvarande krav ställs för att utföra service på tankarna. Det framkommer att underhåll och service på själva tanken kommer att utföras av Strandmöllens egen personal då den är specialutbildad och sakkunnig inom kryoteknik. Detta är nödvändigt för att anläggningen ska kunna upprätthålla sin validering. Vid installation av tank informeras och utbildas personal för de åtgärder som kan utföras av utom­ stående utan att det medicintekniska direktivet bryts. 13 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 1574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 Regionen vidhåller således att service på medicinska gascentraler inte ingår i upphandlingen och att kravets formulering och innebörd inte har inneburit någon felaktig bedömning av anbuden. Som bl.a. framgår av Regionens svar i punkterna 3 och 5 i "Frågor och svar" syftar kravet i Kravspecifikationens punkt 17.1 till att få förslag på kostnadslösningar då det eventuellt skulle bli aktuellt för personal hos Regionen att utföra serviceåtgärder på tanken. Strandmöllen har i sitt anbud låtit meddela att sådan service inte kan bli aktuell, varför det inte heller är möjligt att ge förslag på dylika lösningar. Kravet föreskriver inte att kost­ nadsväxlingsformen ska vara av viss art eller storlek, varför Strandmöllens svar (0 kr) inte kan innebära att kravet inte är uppfyllt. Förvaltningsrätten: Som förvaltningsrätten uppfattar förfrågningsunder­ laget och vad parterna anfört har AGA tidigare levererat Regionens medi­ cinska gascentraler. Kravet i punkten 17.1 i Kravspecifikationen gäller "le­ verantörens medicinska gascentraler". Några medicinska gascentraler som kan betraktas som Strandmöllens föreligger inte i denna upphandling. Något krav som gäller "andras" medicinska gascentraler framgår inte av förfråg­ ningsunderlaget. Vidare framgår av Strandmöllens svar att Strandmöllen inte tänker tillåta annan personal än den egna utbildade kryosakkunniga personalen att utföra service på lagertankar som tillhör bolaget. Detta svar kan knappast tolkas på annat sätt än att den kostnadsväxlingsform som Strandmöllen kunde erbjuda inte innebar någon kostnadsavräkning för eventuella insatser från Regionens personal. Med hänsyn till att kravet i punkten 17.1 tillsammans med vad som fram­ kommer i svaren till frågorna nr 3 och 5 i "Frågor och svar", som ingår i förfrågningsunderlaget, får förfrågningsunderlaget i detta avsnitt anses ha 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 varit mycket otydligt. Förvaltningsrätten anser därför att Strandmöllens svar på frågan mot den bakgrunden får godtas. I "Frågor och svar", fråga 5, anger Regionen också att det är "ett förslag på kostnadslösningar" som efterfrågas. Enligt förvaltningsrättens uppfattning skulle det strida mot principerna om transparens och proportionalitet att ute­ sluta en anbudsgivare från vidare utvärdering p.g.a. att ett sådant förslag bedöms som ofullständigt. Kraven på utbildningspaket AGA: I punkt 20.1 i Kravspecifikationen anges följande: "Anbudsgivaren skall ha ett utbildningspaket för vårdpersonal avseende användning och säkerhet. Beskriv utbildningspaket och ange pris för detta." I punkt 20.2 anges följande: "Adekvat serviceutbildning skall ingå för 2 av Beställarens tekniska personal per sjukhus (Halmstad, Kungsbacka och Varberg) och vara på den nivå att den utbildade teknikern äger full rätt att arbeta med utrustningen med bibehållet produktansvar hos leverantören. Beskriv upp­ lägg, omfattning samt plats." I Strandmöllens ifyllda kravspecifikation anges i punkt 20.2 att "då det i denna upphandling inte ingår någon form av utrustning, centra/anläggning eller service är det tillräckligt att teknisk personal utbildas i vårt utbild­ ningspaket som beskrivs ovan pkt 20. 1 " Det är uppenbart att de utbildningar som avses i punkt 20.1 respektive punkt 20.2 i Kravspecifikationen är av helt olika art. Det framgår uttryckligen av Strandmöllens svar i punkt 20.2 i den av Strandmöllen ifyllda kravspecifika­ tionen, att bolaget över huvud taget inte offererat någon sådan utbildning som krävs enligt skall-kravet i punkt 20.2. Då Strandmöllen inte offererat 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 någon serviceutbildning för Regionens tekniska personal har Strandmöllen inte uppfyllt skall-kravet i punkt 20.2 i Kravspecifikationen. Som AGA tolkar Regionen, menar Regionen nu att eftersom ingen kost­ nadsväxlingsform offererats av Strandmöllen, så har det heller inte varit aktuellt att offerera någon sådan serviceutbildning för Regionens tekniska personal som krävs enligt punkt 20.1 i Kravspecifikationen. Regionens in­ ställning innebär att en skall-kravsbrist-dvs. att serviceutbildning för Regi­ onens tekniska personal inte offererats av Strandmöllen-förklaras och läks till följd av en annan skall-kravsbrist-dvs. att någon sådan kostnadsväx­ lingsform som beskrivs i punkt 17.1 i Kravspecifikationen inte har offererats av Strandmöllen. Detta är en uppenbart orimlig argumentation. Argumenta­ tionen bekräftar dessutom ytterligare att det även är Regionens uppfattning att ingen kostnadsväxlingsform har offererats av Strandmöllen. Regionen: Regionen bestrider vad AGA anför om bristande kravuppfyllelse i Strandmöllens anbud när det gäller utbildning, eftersom den utbildning som efterfrågas avser de åtgärder som skulle utföras inom ramen för ovan beskrivna kostnadsväxlingsform. Strandmöllen har inte, som AGA anför, underlåtit att offerera utbildning för teknisk personal utan har offererat ade­ kvata utbildningsinsatser. Det pris som AGA angett för aktuell utbildnings­ åtgärd har inte ingått i anbudssumman och har således inte heller bidragit till en felaktig bedömning av dess anbud. Kravet i punkt 20.2 i Kravspecifikationen avser "Adekvat serviceutbild­ ning". Det saknas skäl för Regionen att ifrågasätta om den utbildning som Strandmöllen hänvisar till är adekvat sett till upphandlingens omfattning och innehåll. Regionen vidhåller att offererad utbildning omfattar de arbetsmo­ ment som dess tekniska personal kan förväntas utföra i samband med ser­ vice och/eller reparation. I enlighet med punkten 17.1 i Kravspecifikationen är möjligheten till att utföra service och reparationer mycket begränsade 17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 med följden att erbjuden utbildning är adekvat i den meningen att Regionen kan utföra de tillåtna moment som beskrivs i bilaga 20.1 i Strandmöllens anbud. Förvaltningsrätten: I Kravspecifikationens punkt 20.2 anges som obligato­ riskt krav att serviceutbildning skall ingå för 2 av Beställarens tekniska per­ sonal per sjukhus och vara på den nivån att den utbildade teknikern äger full rätt att arbeta med utrustningen med bibehållet produktansvar hos leverantö­ ren. Det står klart att Strandmöllen i sitt anbud inte erbjuder någon sådan ser­ viceutbildning som krävs i Kravspecifikationen punkt 20.2. Även om upp­ handlingen inte omfattar leverans av medicinska gascentraler är det tydligt att det i förfrågningsunderlaget ställs krav på att anbudsgivaren ska erbjuda utbildning som innebär att personal vid sjukhusen tär den angivna kompen­ tensen. Någon sådan utbildning erbjuds inte i Strandmöllens anbud. Anbu­ det uppfyller således inte i detta avseende det uppställda obligatoriska kra­ vet. Förvaltningsrättens sammanfattande bedömning Som framgått anser förvaltningsrätten att Strandmöllen anbud i åtminstone två avseenden inte uppfyller de uppställda obligatoriska kraven i upphand­ lingen. Detta innebär att Regionen genom sitt förfarande inte uppfyllt den grundläggande principen i 1 kap. 9 § LOU om likvärdig behandling. Ef­ tersom endast två leverantörer lämnat anbud i upphandlingen står det klart att AGA p.g.a. detta åtminstone riskerar att lida skada. Mot bakgrund av ovanstående anser förvaltningsrätten att det finns grund för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. Enligt förvaltningsrättens uppfatt­ ning är den lämpliga åtgärden ett förordnande om att en ny utvärdering av 18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11574-16 I GÖTEBORG 2017-04-26 de inkomna anbuden ska genomföras och att upphandlingen inte får avslutas förrän så skett. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV3109/1 B LOU) Maria Jolfors Detert Rådman Föredragande jurist i målet har varit Per Olofsson. •ISVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller p å lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3 . 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. wwwdomstol se Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) omupphandlinginom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpåför- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten .