FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-11-03 Meddelad i Stockholm Målm Sida 1 (9) 34184-10, 35104-10, 35106-10, 35110-10, 35112-10, 35117-10, 35119-10, 35121-10, 35123-10, 35125-10, 35128-10, 35131-10, 35132-10, 35134-10, 35135-10, 35138-10, 35140-10, 35142-10, 35724-10 Enhet 12 Preagera AB, 556710-3360 Jägersrovägen 160 212 37 Malmö MOTPART Upphandlande myndigheter och bolag, se bilaga 1 Ombud: SKL Kommentus AB, 556026-1900 117 99 Stockholm SAKEN 0 5 Dok.Id 58312 Postadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 0 I forvaltningsrattenistockholm@dom.se Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Preagera AB:s ansökan om överprövning. De interimistiska beslut som fattats avseende område V upphör därmed att gälla Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34184-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Ett stort antal upphandlande myndigheter och bolag har genomfört en upp­ handling avseende ramavtal för AV-Produkter 2010, projektnummer 10030. Upphandlingen har genomförts som en öppen upphandling. Upp­ handlingen har omfattat sex separata tjänste- och produktområden (område I-VI). I tilldelningsbeslut beslöt de upphandlande myndigheterna och bola­ gen, såvitt avser område V, att anta annat anbud än Preagera AB. Förvaltningsrätten har i den 29 juni 2010 beslutat att de upphandlande myndigheterna och bolagen tills vidare inte får avsluta upphandlingen av­ seende område V. YRKANDEN M.M. Preagera ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska rättas på så sätt att Preagera tilldelas avtal avseende område V. Som grund för sin ansökan anför Preagera i huvudsak följande. Den pro­ dukt som efterfrågas inom område V är enkla AV-produkter. Av tilldel­ ningsbeslutet framgår att DAV Partner AB (DAV) erhöll avtal. AV-Syd AB (AVS) placerade sig på plats två och Preagera på plats tre. DAV och AVS skulle rätteligen ha blivit diskvalificerade då de inte upp­ fyllt ett skall-krav. I förfrågningsunderlaget angavs som skall-krav att offererad mediaspelare skulle ha stöd för formatet DivX. DAV:s lämnade anbud på produkten QNAP NMP-1000 är inte kompatibelt med DivX. DAV har i sitt anbud lämnat en egenhändigt formulerad bekräftelse om att mediaspelaren är kompatibelt med DivX. Denna bekräftelse kan dock inte godtas då an­ budsgivaren inte rimligtvis kan utfärda en sådan bekräftelse. AVS har för FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 34184-10 samma område offererat Popcorn Hour C-200. Inte heller denna produkt stödjer DivX enligt de av tillverkarna tillgängliggjorda specifikationerna. Att DAV och AVS inte har uteslutits under utvärderingsfasen innebär att Kommentus har brutit mot principen om likabehandling. Det finns därför skäl till ingripande i enlighet med LOU. Skadan kan läkas genom att AVS och DAV utesluts ur utvärderingen och att Preagera därmed antas som vinnande leverantör. De upphandlande myndigheterna och bolagen bestrider genom Kommen­ tus bifall till Preageras ansökan och anför. Kommentus har endast haft möjlighet att genomföra prövning och utvärdering baserat på i förfråg­ ningsunderlaget uppställda krav och villkor samt av anbudsgivama lämna­ de uppgifter och att anta anbud av vilka det framgår att samtliga obligato­ riska krav som är uppställda i förfrågningsunderlaget uppfylls. DA V - krav qvseende DivX I förfrågningsunderlaget avsnitt 1.7.1 anges att kraven i upphandlingen är uppfyllda om anbudsgivaren i anbudet visar att de är uppfyllda och i före­ kommande fall - när så krävs - hur de ifrågavarande kraven uppfylls. Något intygande eller liknande från tredje part krävs ej. I förfrågningsunderlaget avsnitt 3.5.2.5 anges krav på mediaspela­ re/inspelare. DAV har erbjudit produkten QNAP NMP-1000. Som bevis för att kraven avseende bl.a. MPEG 1/2/4 uppfylls har ett produktblad bi­ fogats anbudet. Av produktbladet framgår dock inte om spelaren uppfyller kravet avseende DivX varför DAV, helt i enlighet med instruktionen i för­ frågningsunderlagets avsnitt 3.5.2, har lämnat kompletterande information avseende spelaren. I bilaga till DAV:s anbud redovisas resultat av ett test som genomförts med ovan angiven mediaspelare. Av testrapporten framgår att spelaren stödjer DivX-format. Anbudet har därmed på ett otvetydigt sätt Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34184-10 - och helt i enlighet med kraven i förfrågningsunderlaget - visat att kravet avseende DivX uppfylls. AVS - krav avseende DivX AVS har erbjudit produkten Popcorn Hour C-200. Som bevis för att kraven avseende bl.a. MPEG 1/2/4 uppfylls har ett produktblad bifogats anbudet. Av produktbladet framgår dock inte om spelaren uppfyller kravet avseende DivX. Skälet till att DivX inte omnämns i produktbladet är att tillverkaren av Popcorn Hour C-200 har valt att inte betala en licenskostnad till DivX Networks som innebär att DivX får nämnas i produktbladet för produkten. Spelaren stödjer dock DivX, vilket bekräftas i en rapport där resultatet av ett test av Popcorn Hour C-200 har redovisats . Testet har utförts den25 september2009 av Engadget - en oberoende nättidning som testar konsu­ mentelektronik. Det framgår även av webbsidor som prisjakt.se, minhem­ bio.com, och dustin.se att Popcorn Hour C-200 stödjer DivX. AVS medi­ aspelare uppfyller därmed kravet avseende DivX. Av ovan anförda framgår att Upphandlingen har genomförts i enlighet med LOU och de gnmdläggande gemenskapsrättsliga principerna. Prövning av ställda krav har utförts på ett likabehandlande och ickediskriminerande sätt med utgångspunkt i vad som angivits i förfrågningsunderlaget. Preagera anför i genmäle i huvudsak följande. Kommentus har inte visat att anbudsgivarnas produkter uppfyller kraven i upphandlingen. Tvärtom finns det signifikanta skillnader mellan de olika teknikerna vilket gör att de två anbudsgivarnas produkter inte kan anses uppfylla den ställda kravspe­ cifikationen. Även om det inte nu skulle vara frågan om en sådan teknisk specifikation som avses i 6 kap2 § LOU måste 6 kap 5 § tillämpas analogt. I 5 § anges att likvärdiga lösningar skall accepteras"[...] om anbudsgivaren i sitt anbud kan visa att de föreslagna lösningarna på ett likvärdigt sätt upp­ fyller kraven enligt de tekniska specifikationerna". DAV har hänvisat till ett egenhändigt test utfört på ett utdrag av en film. Detta kan inte anses I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34184-10 vara ett tillräckligt bevis i 5 § mening. AVS har inte lagt fram något bevis i sitt anbud eller ens något påstående om att den aktuella produkten är lik­ värdig med den aktuella DivX specifikationen. Det bevis som är inkluderat i Kommentus yttrande är framtaget i efterhand och ingick inte i anbudet. De aktuella produkterna kan därför inte anses vara likvärdiga med DivX specifikationen. En utförlig teknisk beskrivning av DivX bifogas samt ut­ drag ur ISO/IEC 14496-2, MPEG 4 Part2 och Vatolin, Dmitry, Kulikov Dmetry, 2010, MPEG-4 AVC/H.264 Video Codecs Comparison, CS MSU Graphics & Media Lab, Moskvas statliga universitet. Vidare hänvisas till Kammarrätten i Stockholms dom av den 24 juni, 2010, mål nr. 1805-10, där domstolen inte accepterar avvikelser från angivna specifikationer. Kommentus vidhåller sitt bestridande med följande förtydliganden. DAV - krav avseende DivX Att den av DAV offererade produkten stödjer DivX framgår, förutom i kompletterande bilaga till anbudet, även av ett produkttest utfört av Tweak. Det har inte ställts krav på att det av ett och samma produktblad ska framgå att samtliga krav avseende viss produkt är uppfyllda. Kravet är att begärda uppgifter ska finnas i anbudet. Att såsom Preagera anför utesluta anbuds­ givare genom analog tolkning av bestämmelsen istället för att utgå från förfrågningsunderlagets uppställda krav skulle strida mot LOU och trans­ parensprincipen. Utdrag från Tweak bifogas. AVS - krav på DivX Preagera kan inte anses ha lidit eller komma att lida skada av de påstådda bristerna då Preagera rangordnats som tredje anbud i utvärderingen och endast en anbudsgivare antagits. Det saknas därför skäl att bemöta det Pre­ agera anför avseende AVS anbud. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 34184-10 Preagera anför i genmäle bl.a. följande förtydligande. Preagera inser att det finns andra möjligheter att bevisa att en produkt uppfyller kraven än inlämnande av produktspecifikationer. Men inga av dessa möjligheter har i den aktuella upphandlingen använts på ett objektivt sätt. Principen om li­ kabehandling har därför inte följts. Det är värt att poängtera att vad gäller AVS:s anbud, finns där inga som helst angivelser, påståenden eller bevis för krav-uppfyllnad gällande kravet DivX. Preagera drar slutsatsen att an­ budsgivama DAV och AVS inte har bevisat att den offererade produkten har uppfyllt kravet. Det faktum att produkten möjligtvis ändå kan uppfylla kraven är irrelevant så länge anbudsgivarna inte kan visa en sådan krav­ uppfyllnad. Kommentus kan sålunda inte veta om de omstridda produkter­ na uppfyller kraven. Och inte heller har Kommentus inlämnat något bevis vad gäller en sådan kravuppfyllnad, även om dessa är framtagna i efter­ hand. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 2§ LOU (i dess lydelse före den 15 juli 2010) ska rätten be­ sluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Utredningen i målet I punken 1.7.1 "Kravuppfyllnad" i förfrågningsunderlaget anges bl.a. föl­ jande: Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34184-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Anbudsgivaren ska i anbudet visa att - och i förekommande fall hur - i förfrågningsunderlaget uppställda fömtsättningar och krav är uppfyllda. I de fall kraven är framåtsyftande, dvs. endast kan uppfyllas under avtalsti­ den, krävs att det av anbudet framgår att anbudsgivaren i anbudet intygar att denne kommer att uppfylla de ställda kraven under avtalstiden om ram­ avtal tecknas med denne. I punkten 3.5 "Område V- enkla AV-produkter" anges bl.a. följande: Om så krävs, får den avropande myndigheten/enheten skriftligen samråda med Leverantören vid avrop. Detta innebär att om t.ex. en viss AV-produkt inte specificeras i denna kravspecifikation så får den upphandlande myn­ digheten/enheten begära att Leverantören kompletterar sitt anbud mot bak­ grund av aktuellt behov. I förfrågningsunderlaget anges under punkten 3.5.2 "Produkter" bl.a. föl­ jande: Anbudet ska innehålla bekräftelse på att kraven för respektive produkt är uppfyllda samt beskrivning av respektive produkt som visar att samtliga ställda krav uppfylls. Om anbudsgivaren bifogar och hänvisar till produkt­ blad kan formulärfältet för beskrivning som återfinns i anslutning till ställ­ da krav användas för kompletterande information om det inte av produkt­ bladen framgår att samtliga krav uppfylls. I förfrågningsunderlaget anges under punkten 3.5.2.5 "Mediaspela­ re/inspelare bl.a. följande: Upplösning Hårddisk Video 1080p och 1080i 3,5" SATA, 500 GB MPEG 1/2/4, WMV9, MKV, Xvid, DivX, DVD Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34184-10 Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av principen om likabehandling av leverantörer följer att samtliga anbud ska vara i överensstämmelse med bestämmelserna i förfrågningsunderlaget för att säkra möjligheten till en objektiv jämförelse av anbuden. Likabe­ handling och icke-diskriminering förutsätter att anbudsgivare behandlas lika i alla skeden av anbudsförfarandet. Prövningen i länsrätten utgör en kontroll av om det på gnmdval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grnnd av att den upphandlan­ de enheten brutit mot LOU. Preagera har anfört att DAV:s offererade produkt QNAP NMP-1000 inte uppfyller skall-kravet beträffande mediaspelare/inspelare då den inte stöd­ jer DivX. De upphandlande myndigheterna och bolagen har genom Kom­ mentus mot detta invänt att antagna anbudsgivare angett att offererad ut­ rustning uppfyller det aktuella skall-kravet och att detta även verifierats i till anbudet kompletterande information i enlighet med punkt 3.5.2 i för­ frågningstmderlaget. I enlighet med likabehandlings- och transparensprincipen får den upphand­ lande myndigheten inte efterge eller bortse från sådana skall-krav som uppställs i förfrågningsunderlaget eller använda sig av en analog tolkning av bestämmelserna i LOU. Vare sig i LOU, dess förarbeten eller rättspraxis finns emellertid stöd för att den upphandlande myndigheten skulle vara skyldig att kontrollera att lämnade uppgifter i sig är riktiga när omständig­ heterna i det enskilda fallet inte ger anledning att ifrågasätta riktigheten. Förvaltningsrätten finner därför att denna skyldighet normalt sett inte I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 9 34184-10 sträcker sig längre än att en jämförelse ska göras mellan uppgifterna i an­ buden och de krav som angetts i förfrågningsunderlaget. Någon skyldighet att också kontrollera att lämnade uppgifter i sig är riktiga föreligger alltså inte om det inte finns anledning att ifrågasätta uppgifterna. Förvaltningsrät­ ten anser inte att det har framkommit någon sådan anledning. Om en offe­ rerad produkt från en antagen leverantör visar sig inte uppfylla upphand­ lingens krav är detta en avtalsrättslig fråga som får aktualiseras 1 civilrätts­ lig ordning. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger således inte. Vid denna utgång saknas förvaltningsrätten anledning att pröva Preageras ansökan avseende AVS anbud efterson Preagera rangordnats som tredje anbud i utvärderingen och endast en anbudsgivare antagits. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilagal,(Dv 3109/la) J1Wvi1fu &/4dtoJu11� Föredragande har varit Britt-Marie Winqvist Annika Sandström chefsrådman AV-Produkter 2010 1. Södra Sverige - Västra (SV) 2. Södra Sverige - Östra (SÖ) 3. Mellansverige - Västra (MV) 4. Mellansverige - östra (MÖ) 5. Norra Sverige(N) Avropsberättigad myndighet/enhet Falköping Forshaga Laxå Mediacenter Jönköpings län Tranemo Västra Götalandsregionen AB Bostäder i Borås AB Sandhultsbostäder AB Toarpshus Borås Djurpark AB Borås Elnät AB Borås Energi och Miljö AB Borås kommuns parkering AB Borås Lokaltrafik AB Borås Lokaltrafik BC Tekniska AB Borås Stad Borås Stadshus AB Essunga Kommun Fristadbostäder AB Gullspångs Kommun Industribyggnader i Borås AB Landstinget i Jönköpings Län Mariestads Kommun Sjuhärads kommunalförbund Södra älvsborgs räddningstjänstförbund Viskaforshem AB Avesta Avtalsbilaga 4 Hedemora Norberg Skinnskatteberg Borlänge Botkyrka Boxholm Håbo Kommunalförbundet ITSAM Kommunalförbundet Inköp Gävleborg Gävle kommun Hofors kommun Ockelbo kommun Söderhamns kommun Älvkarleby kommun Org.nr Region 212000-1744 MV 212000-1819 212000-1918 222000-1826 212000-1462 232100-0131 556024-8782 MV 556236-8133 MV 556012-3233 MV 556073-0359 MV 556527-5582 MV 556527-5590 MV 556062-1640 MV 556043-2246 MV 556395-0186 MV 556547-5646 212000-2916 556516-3119 212000-1637 556080-0087 232100-0057 212000-1686 222000·-1008 222000-0810 556517-4454 212000-2262 212000-2254 212000-2072 212000-2023 212000-2239 212000-2882 212000-0407 212000-0241 222000-2584 222000-2311 212000-2338 212000-2296 212000-2288 212000-2353 212000-0258 MV MV MV MV MV MV MV MV MV MV MV MV MV MV MV MV MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ AB Gavlegårdarna AB Gävle Energi AB Älvkarlebyhus Gavlefastigheter AB DTU Service AB Faxeholmen AB Gästrike Atervinnare Gästrike Räddningstjänst Gästrike Vatten Gävle Hamn AB ISEA IT Hälsingland AB Ockelbogårdar AB Regionförbundet Gävleborg Söderhamn Elnät AB Söderhamn Nära AB Söderhamns Stadshus AB Söderhamns Teknikpark AB Wij Trädgårdar X-Trafik AB Landstinget Västmanland Lidingö stad Linköping Mjölby Motala Nacka Norrtälje Nynäshamn Oxelösund Oxelö Energi AB Kustbostäder AB Smedjebacken Storstockholms Brandförsvar Strängnäs Södertälje Telge i södertälje AB Tyresö kommun Uppsala Vallentuna kommun (Barn -och ungdomsfö Värmdö Västerviks kommun Västerviks Bostads AB Västerviks Kraft Elnät AB Västervik Miljö - & Energi AB Gamleby Fastighets AB Kvällinge Fastighets AB Västervik Resort AB Ydre Östhammar SLL Danderyds Kommun 556487-59 37 556407-2501 556537-4757 556 009-9581 5 5 6 32 0 - 6 7 6 1 556037-1600 222000-1339 222000-0778 556751-1661 5 5 6 37 9 - 8 6 1 9 802444 -2942 5 5 6 04 6 -5 7 09 556528-6068 222000-1263 556205 -9997 5564 39-6447 556547-7865 556267-9364 8855 01 -4687 556206-9665 2 321 00-0172 212000-0191 212 000-04 49 212000-0480 212000-2817 212 000-0167 212 000-0217 212000-0233 212000-0324 556070-9429 556527-0062 212000-2205 222000-0356 212000-0365 212 000-0159 556307-6867 212000-0092 212 000-3005 212000-0027 212000-0035 212000-0779 556050-3095 556528-1 382 556045-6567 556060-6443 556705-2609 556735 -7727 212 000-0381 212000-0290 2 32100-0016 212 000-0126 MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ MÖ Eskilstuna Energi&Miljö AB Eskilstuna Kommun Eskilstuna Kommunfastighet AB Fagersta Kommun Huddinge Kommun Landstinget i Uppsala Län Landstinget i Östergötland Landstinget Sörmland Sörmland Landstingsservice AB Länsmuseet i Örebro Parken Zoo AB Sala Kommun Salems Kommun Tierp kommun Torshälla Fastighetsbolag AB Täby Kommun Örebro Läns Landsting Dorotea Kalix Bollnäs kommun Hudiksvalls kommun Ljusdals kommun Nordanstigs kommun Ovanåkers kommun AB Bollnäs Bostäder AB Hudiksvallsbostäder Alfta-Edsbyns Fastighets AB Bollnäs Energi AB Fastighets AB Glysis Fiber Optic Valley AB Fiberstaden AB Forsså Gruppen AB Glysisvallen AB Hudiksvalls Närlingslivs AB IHT Ljusdal Energi AB Ljusdal Energiföretag AB Nordanstigs Bostäder AB Sollefteå Västerbottens läns landsting AB PiteBo AB Piteå Energi Härnösands Kommun 556452-0038 N 556330-9227 N 556458-1907 MÖ 212000-0357 MÖ 556499- 5909 MÖ 212000-2106 MÖ MÖ MÖ 23 2 1 0 0 - 0 0 4 0 M Ö 232100-0032 MÖ 556778-98 79 MÖ 875001-0277 MÖ 556104-4727 MÖ MÖ 212000- 28 74 MÖ MÖ 5560 61- 2912 MÖ 212000-0118 MÖ 23 2 1 0 0 - 0 1 6 4 M Ö 212000- 28 0 9 N 212000-2692 N 212000-23 61 N 212000- 23 79 N 212000- 23 20 N 2 1 2 0 0 0 - 23 1 2 N 212000- 2304 N 556060-3176 N 556507-8267 N 556527- 43 61 N 556712-5314 N 556197-3 669 N 556709-1896 N 556696-1305 N 556241- 6494 N 556315-5125 N 55618 7- 628 4 N 802414-8499 N 556509- 9909 N 556576- 6390 N 556410- 7745 N 212000-243 7 N 23 2 1 0 0 - 0 2 2 2 N IT Norrbotten Jämtlands Läns Landsting Landstinget Västernorrland Malå Kommun Norrbottens Läns Landsting Piteå Hamn AB Piteå Kommun Piteå Näringsfastigheter AB 212000- 2403 N 556537- 68 7 N 23 2 1 0 0 - 0 2 1 4 N 23 2100- 0 20 6 N 212000- 28 66 N 23 2100- 0230 N 556643- 1911 N 212000-2759 N 556091-0118 N Piteå Renhållning och Vatten AB Region Västerbotten Sorsele Kommun Stadsbacken AB 556057-1274 212000-2585 556478-6654 212000 -2411 212000 -2627 212000-2544 212000-1041 212000-1215 212000-1207 212000-0985 212000-1140 212000-0993 212000-0688 212000-0845 212000- 212000-0902 212000 -0621 212000-0696 212000 -0647 232100-0081 232100-0065 2 1 2 0 0 0 -0 7 53 N N N N N N N sv sv sv sv sv sv sv sv sv SÖ SÖ SÖ SÖ SÖ SÖ SÖ SÖ SÖ SÖ SÖ SÖ Sundsvall Kommun Umeå Kommun Vindelns Kommun Bjuv Halmstad Hylte Hässleholm Landskrona Svalövs kommun Helsingborg Stad Höganäs Kommun Landstinget Halland Högsby Karlshamn Kristianstad Osby Tingsryd Torsås Älmhult Landstinget Blekinge Landstinget i Kalmar Län Landstinget Kronoberg Nybro Kommun Gotlands Kommun ISVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit .in till förvaltn ingsrätteninomtreveckor fråndendagdå klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer .in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättst:il­ lärnpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det ät därför vik.­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnurnrner till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vaije särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. co0 0 www.domstol.se