FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2013-02-01 Mål nr 174-13 t:· ,,1 . Sida1 (6) Enhet2 Meddelad i Linköping ( Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU SÖKANDE Taxi Grisslehamn AB,556769-9805 Herrviken17 760 45 Grisslehamn MOTPART Sjöfartsverket 601 78 Norrköping SAKEN . 1>;r I, --- ---�-:-;--,,-=�,c:: --, - -_:- =:-- ---��-=----::--:, ···e,,� -c,�-e<)''.i_�_=J (_ (- FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 110985 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 013-25 10 00 E-post: __:---� ::::::-:-=-="'-= _-::,:__---.:,-.____ l ( BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Sjöfartsverket genomför en upphandling avseende ramavtal för taxiresor för Sjöfartsverkets lotsar i Stockholmsområdet mellan ytterområdena Forsmark och Stavsnäs, diarienummer0307-12-03388 . Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt LOU och som tilldelningsgrund tillämpas lägsta pris. Avtalstiden gäller från och med avtalstecknandet till och med den31 januari2015 . Avtalet ska kunna förlängas automatiskt med ett år i taget men som längst till och med den31 januari2017 . Av tilldel­ ningsbeslut den2.1 december2012 framgår bl.a. följande. Taxi Grissle­ hamn AB: s ( nedan bolaget) anbud går inte vidare till utvärdering då bola­ get inte uppfyller skall-kraven enligt punkterna14 och27 enligt Kravspeci­ fikationen. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upp­ handlingen f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att bolagets anbud tas med i utvärderingen och ett nytt tilldelningsbeslut tillställs an­ budsgivama. Till stöd för ansökan anförs bl.a. följande. Bolaget uppfattar att det som framgår av bolagets anbud uppfyller det ställda kravet enligt punkten14 i Kravspecifikationen, nämligen att i första hand leverera mil­ jöbilar när dessa är i trafik och tillgängliga. Bolaget har i anbudet uppgett att bolaget vid nästa byte av fordon ska värdera de olika miljöbilsaltemativ som finns på marknaden. Affären har en stor ekonomisk betydelse för bo­ lagets verksamhet. Bolagets anbud omfattar sådana områden som ingår i bolagets närområde, vilket också kraftigt påverkar antalet tomkörda mil som i sin tur påverkar till exempel koldioxidutsläppet och slitaget på väg­ nätet. Sjöfartsverket motsätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Av förordningen (2009:1 ) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar och bilresor följer att Sjöfartsverket vid upphandling av taxiresor ska Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 174-13 I LINKÖPING Enhet2 C ( (- välja miljöbilar om det inte finns särskilda skäl. Upphandling av taxiresor som endast utförs med miljöbilar har visat sig ge orimligt höga kostnader för resor med taxi. Sjöfartsverket har därför funnit skäl att som ett skall­ krav kräva att anbudsgivaren alltid i första hand skall leverera miljöbilar när dessa är i trafik och tillgängliga. Bolaget har inte kvalificerat sig för utvärdering eftersom anbudet inte uppfyller skall-kraven under punkterna 14 och27 iKravspecifikationen. Av anbudet framgår nämligen att bolaget i dagsläget inte har några miljöbilar och bolaget har också svarat nej på frågan (Kravspecifikationen Punkt14) om de uppfyller skall-kravet att i första hand leverera miljöbilar när dessa är i trafik och tillgängliga. Bolaget har vidare inte ens påstått att de står i begrepp att köpa miljöbilar utan tvär­ tom angivit att "vid nästa bilbyte, av någon i samarbetsgruppen, kommer det att ingå i investeringskalkylen att värdera vilka olika miljöbilsaltemativ som då finns på marknaden." Bolaget uppfyller således inte skall-kravet att alltid i första hand leverera miljöbilar när dessa är i trafik och tillgängliga. Sjöfartsverket konstaterar att ställda skall-krav som huvudregel ska vara uppfyllda vid anbudstillfället om inte annat särskilt anges i förfrågningsun­ derlaget. Som en konsekvens av att bolaget, i enlighet med ovan, inte uppfyllerKravspecifikationens punkt 14 och § 17 i Ramavtalet uppfyller bolaget inte heller Kravspecifikationens punkt27. Sjöfartsverket har inte brutit mot någon bestämmelse i LOU eller mot någon av de principer som ligger till grund för lagen. Bolaget kan därmed inte heller ha lidit skada eller komma att lida skada. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Lagtext m. m. Enligt1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp- Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 174-13 I LINKÖPING Enhet2 ( handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av16 kap6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Relevanta handlingar Förfrågningsunderlaget Av Sjöfartsverkets anbudsinbjudan framgår att anbudsutvärderingen utförs i tre steg. Vid första steget - kvalificeringen - prövas om anbudsgivaren uppfyller ställda kvalificeringskrav. Vid det andra steget prövas om an­ budsgivaren uppfyller de skall-krav som ställs på tjänsten enligt anvisning­ ar som anges i Kravspecifikationen. De anbud som uppfyller kraven går vidare till steg tre utvärdering, övriga förkastas. Av punkten14 i Kravspecifikationen framgår att anbudsgivaren i första hand alltid ska leverera miljöbilar när dessa är i trafik och tillgängliga. Enligt punkten27 i Kravspecifikationen ska samtliga kommersiella villkor godkännas av anbudsgivaren. Bolagets anbud Bolaget har som svar på kravet i punkten14 kryssat i Nej, samt som svar på kravet i punkten27 kryssat i Ja. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 174-13 I LINKÖPING Enhet2 ( (- ( ( I bilaga A till anbudet har bolaget under punkten7 angett att bolaget har totalt fyra bilar och att ingen av dessa är en miljöbil. Vid nästa bilbyte, av någon i samarbetsgruppen, kommer det att ingå i investeringskalkylen att värdera olika rniljöbilsaltemativ som då finns på marknaden. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter den grundar sin talan samt att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat ( se RÅ200 9 ref.69). Bolaget har gjort gällande att bolaget inte borde ha uteslutits från utvärde­ ringen då bolagets anbud uppfyller de i förfrågningsunderlaget ställda skall-kraven. Högsta förvaltningsdomstolen ( HFD) har slagit fast att en upphandlande myndighet har en stor frihet att själv utforma sin upphandling inom de ra­ mar som ges av de allmänna principerna i1 kap. 9 § LOU Gfr RÅ2002 ref. 50 och RÅ2010 ref.78). Bolaget har inte ifrågasatt upphandlingens för­ frågningsunderlag som sådant. Det framgår enligt förvaltningsrätten tydligt och klart av anbudsinbjudan och Kravspecifikationen att anbudsgivama ska uppfylla samtliga ställda krav enligt Kravspecifikationen för att gå vidare till steg tre i utvärdering­ en, däribland kravet enligt punkten14 i Kravspecifikationen att i första hand leverera miljöbilar. Bolaget har inte ifrågasatt att ingen av bolagets bilar är en miljöbil. Med hänsyn till detta kan bolaget enligt förvaltningsrättens mening omöjligen uppfylla det ställda kravet på leverans av miljöbilar. I och med detta god- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 174-13 I LINKÖPING Enhet2 ( ( känner bolaget inte heller samtliga kommersiella villkor som Sjöfartsverket ställt. Med hänsyn till detta har Sjöfartsverket haft fog för att förkasta bo­ lagets anbud. Vad bolaget anfört i målet kan således enligt förvaltningsrät­ ten inte föranleda slutsatsen att Sjöfartsverket brutit mot bestämmelser i LOU eller de grundläggande EU-rättsliga principerna till skada för bolaget. Någon åtgärd enligt 16 kap. 6 § LOU kan därför inte bli aktuell. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). ,;- �� <---i/--k-.--� Ma�us Wickström Föredragande har varit Stefka Bokmark. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 174-13 I LINKÖPING Enhet 2 L ( Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU ( L :J J;�L Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga 1 I°' HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND