FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Elisabet Heimer DOM 2018-06-07 Meddelad i Falun Mål nr 1298-18 KONKURRENSVERKET 2018 -OG- 0 7 SÖKANDE Oxford Research AB, 556631-7474 Box 7578 103 93 Stockholm MOTPART Göteborgs universitet, 202100-3153 Box 100 405 30 Göteborg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 1 Dok.Id 222755 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se w.vw.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1298-18 IFALUN YRKANDEN M.M. Göteborgs universitet upphandlar utvärdering av försöksverksamhet gäl­ lande samverkan kring praktiknära forskning (EUI 17 082). Detta sker ge­ nom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling. Tilldelningsbeslut fattades den 14 mars 2018 varvid H0gskolen i S0rnst-Norge (H0gskolen) antogs. Oxford Research AB (Oxford Research) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudsutvärde­ ringen görs om och i andra hand att upphandlingen görs om. Göteborgs universitet yrkar att förvaltningsrätten avslås ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förutsättningarförförvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Oxford Research anfört är visat att Göteborgs Universitet brutit mot någon av de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU och detta medfört att Oxford Rese­ arch lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (4 kap. 1 § LOU). Upphandlingsdokumenten (i tvistig del) I upphandlingsdokumenten punkten 2.7 anges bl.a. följande. Anbudsgivaren ska beskriva sin erfarenhet av efterfrågat uppdrag genom att nedan lämna följande uppgifter för två (2) referensuppdrag motsvarande denna upphandlings omfattning och komplexitet Referenserna ska kunna styrka att uppdrag, motsvarande den typ av tjänster som anbudsgivaren lämnaranbudpå;utförtsenligtavtaladevillkorochutananmärkning. Minstenavreferensernaskavara från offentlig verksamhet och maximalt en referens kan vara från upphandlande myndighet - Kort beskrivning av uppdraget motsvarande denna upphandlings omfattning och komplexitet - Uppdragsgivare med kontaktuppgifter - Ange tidsperiod (startmånad-slutmånad), uppdragen ska vara utförda under den senaste 3-årsperioden eller vara p.'lgåencle uppdrag. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1298-18 I FALUN Vadparterna anför Oxford Research anför bl.a. följande. H0gskolens anbud uppfyller inte kravet i 2.7. H0gskolen har inte angett startmånad för referensuppdraget och referensuppdraget utfördes innan treårsfristen fram till sista anbudsdag bör­ jade löpa. Det kan inte komma ifråga att mäta treårsfristen från något annat datum än sista dagen för att lämna anbud, dvs. den 25 januari 2018. Upp­ draget är inte utfört under den senaste treårsperioden och det är inte heller fortfarande pågående. Av utdrag från Vetenskapsrådets rapport framgår att samtliga delprojekt genomfördes under 2014 och rapporten är daterad den 15 januari 2015. Att presentationer skett under 2015 kan inte anses var en del av utförandet av de delprojekt som beställdes och avrapporterades under 2014. Av inhämtade fakturor framgår att referensuppdraget var betalat innan den 25 januari 2015. Det av H0gskolen åberopade referensuppdraget uppfyller inte kravet i 2.7 på att motsvara denna upphandlings omfattning och komplexitet eftersom upp­ handlingen avser ett uppdrag som ska pågå i drygt fyra år. Delprojekten i det åberopade referensuppdraget utfördes under fyra månader vardera. Att den tidsmässiga omfattningen tillmäts betydelse framgår av att det i 2.7 krävs att tidsperiod ska anges. Vad gäller yrkandet om att upphandlingen ska göras om anförs bl.a. följande. Om kravet i 2.7 ska tolkas på det sätt som Göteborgs universitet gör gällande har detta inte gått att utläsa för en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare. Med Göteborgs universitets tolkning av kravet brister det i transparens. Oxford Research och andra anbudsgivare hade om de vetat om den tolkningen eventuellt kunnat åberopa andra referensuppdrag som kunnat ge högre poäng. Oxford Research erhöll näst högst poäng i utvärderingen. Vid en ny utvärdering där anbudet från H0gskolen inte får ingå skulle Oxford Research vara den anbudsgivare som har högst poäng och som tilldelas kon­ trakt. 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1298-18 IFALUN Göteborgs universitet anför bl.a. följande. I kvalificeringskravet 2.7 anges att uppdragen ska vara utförda under den senaste treårsperioden. Vid en strikt tolkning innebär det att treårsperioden ska räknas i relation till sista anbudsdag, dvs. mellan den 25 januari 2015 och den 25 januari 2018. Att uppdraget har påbörjats vid ett tidigare skede är inte förbjudet enligt kravet. Inte heller har det uppställts krav på exakt när i tiden vissa arbetsmoment måste vara utförda så länge arbetsmomenten hör till aktuellt referensupp­ drag och uppdraget som sådant faller inom aktuell tidsperiod. I H0gskolens anbudsuppgifter har slutdatum med uppgift om år, månad och dag angetts. Dock saknas uppgift om startmånad, men Göteborgs universitet har kunnat utläsa att uppdraget var aktivt under 2014 och avslutades den 28 januari 2015. Under pågående överprövning har ytterligare uppgifter inhämtats som visar att uppdraget avslutades i vart fall den 26 mars 2015. Det som är rele­ vant för bedömningen av aktuell tidsperiod är att referensuppdragen inte får vara avslutade före den 25 januari 2015. Att uppgift om startmånad saknas är en brist som är av såväl underordnad som av mindre betydelse för att kunna avgöra om vinnande anbudsgivare förfogar över erforderlig teknisk och yrkesmässig kapacitet enligt kravets primära syfte. Eftersom ett förkas­ tande på denna grund ter sig såväl olämpligt som icke-proportionerligt är det Göteborgs universitets uppfattning att motsvarande brister i första hand måste kunna accepteras, i andra hand att de endast blir föremål för begäran om förtydligande. Oxford Research har fäst vikt vid formuleringen i kvalificeringskravet 2.7 som har lydelsen "denna upphandlings omfattning och komplexitet". Oxford Research verkar vara inställd på att referensuppdragens tidsperiod av denna anledning måste uppgå till fyra år för att anses motsvariga i "omfattning", vilket inte automatiskt kan inläsas i aktuell föreskrift. Tidsperiod respektive omfattning är skilda saker. I likhet med Oxford Researchs referenser ansågs FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1298-18 I FALUN H0gskolens referenser motsvara efterfrågat uppdrags "omfattning och kom­ plexitet" i tillräcklig mån för att bli kvalificerad. Kravets utformning är för­ enlig med bestämmelserna i LOU och Oxford Research har inte lidit någon skada till följd av bristerna som påstås. Förvaltningsrättens bedömning Startmånad och treårsperiod Enligt förvaltningsrättens bedömning är kravet på att ange startmånad och slutmånad inte något självständigt krav. Det är snarare en uppgift som be­ hövs för att kunna bedöma det obligatoriska kravet att uppdragen ska ha utförts under den senaste treårsperioden eller vara pågående. Avsaknaden av uppgift om startmånad innebär således inte att H0gskolens referensupp­ drag 2 inte uppfyller kraven. Det saknas skäl för ingripande på den grunden. Förvaltningsrätten konstaterar att det är ostridigt i målet att skrivningen "den senaste 3-årsperioden" i punkten 2.7 avser tiden mellan den 25 januari 2015 och den 25 januari 2018. I punkten 2.7 anges att uppdragen ska vara slutförda under den senaste 3-årsperioden. Det är inte rimligt att tolka skriv­ ningen så strikt att hela uppdragen ska ha utförts mellan nämnda datum. Det räcker att någon del av uppdragen har utförts under den tiden. Förvaltnings­ rätten bedömer att upphandlingsdokumentet är tillräckligt klart och tydligt utformat i den delen. Göteborgs universitet har därmed inte överträtt trans­ parensprincipen. Skäl att ålägga universitetet att göra om upphandlingen på den grunden saknas. Oxford Research har anfört att H0gskolens referensuppdrag inte är utfört inom treårsperioden. Bolaget har hänvisat till att Vetenskapsrådets rapport är daterad den 15 januari 2015, att samtliga delprojekt genomfördes under 2014 och att fakturorna var betalda innan den 25 januari 2015. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1298-18 IFALUN Av H0gskolens referensuppdrag 2 framgår att det genomfördes 2014-2015, att det omfattade ett antal delstudier och att det avslutades med en konferens den 28 januari 2015. Förvaltningsrätten bedömer att vad Oxford Research har anfört inte visar att referensuppdraget inte avslutades med en konferens den 28 januari 2015. H0gskolens referensuppdrag har därmed utförts inom den aktuella treårsperioden. Skäl för att ålägga Göteborgs universitet att rätta upphandlingen på den grunden saknas. Omfattning och komplexitet I punkten 2.7 anges att uppgifter för två referensuppdrag motsvarade denna upphandlings omfattning och komplexitet ska lämnas. Någon närmare pre­ cisering av vad som avses med begreppen omfattning och komplexitet finns inte. Göteborgs universitet har inte heller på annat sätt kopplat kravet i punkten till konkreta arbetsmoment i upphandlingen. Vid angivna förhål­ landen då får de uppgifter som H0gskolen har lämnat anses uppfylla kravet. Skäl för ingripande på den grunden föreligger inte. Sammanfattning Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att Oxford Research inte har visat att Göteborgs universitet brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C LOU). Lennart Andersson rådman 6 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I