AllmŠnna avdelningen Enhet 17 S…KANDE Meddelad i Stockholm New Dent AB, 556296-2968 Box 4294 102 66 Stockholm MOTPART FolktandvŒrden Stockholms LŠn AB, 556574-3597 Box 6420 113 82 Stockholm Ombud: Advokat Henrik Hybbinette och jur.kand. Johan Stern Ramberg Advokater AB Box 7531 103 93 Stockholm SAKEN …verpršvning enligt lagen om offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. Dok.Id 446118 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I STOCKHOLM 2014-03-03 MŒl nr 25709-13 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:30 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 25709-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen YRKANDEN M.M. FolktandvŒrden Stockholms LŠn AB (FolktandvŒrden) genomfšr en upp- handling av tandtekniska tjŠnster enligt LOU. Upphandlingen genomfšrs som ett fšrenklat fšrfarande i enlighet med 15 kap. LOU och Šr uppdelad i sex anbudsomrŒden. De avtal som tecknas Šr ramavtal dŠr avrop sker efter en faststŠlld rangordning enligt 5 kap. 6 € LOU. Enligt tilldelningsbeslut meddelat den 24 oktober 2013 har FolktandvŒrden beslutat att tilldela ram- avtal till andra leverantšrer Šn New Dent AB (New Dent). New Dent ansšker om šverpršvning av upphandlingen och yrkar att samt- liga bolagets anbud beaktas samt att upphandlingen ska gšras om. Till stšd anfšr New Dent i huvudsak fšljande. New Dent har fyllt i alla viktiga uppgifter om underleverantšren och menar att fšrfrŒgan har varit otydlig dŒ de olika uppgifterna gŠllande underleve- rantšren som begŠrs inte har varit separata punkter. Betydelsen av de upp- gifter som inte fanns med i anbudet Šr dŠrfšr inte sjŠlvklar. LOU ger mšj- lighet fšr en upphandlande myndighet att begŠra att en ansškan eller att ett anbud fšrtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk fšr sŠrbe- handling eller konkurrensbegrŠnsning. FolktandvŒrden borde dŠrfšr ha begŠrt en komplettering. Innebšrden av beslutet gšr New Dent tvungna att varsla personal om uppsŠgning. Det kan inte ha varit grundtanken i gŠl- lande lagstiftning att ett obetydligt misstag av en liten firma utan resurser att anvŠnda juridisk hjŠlp i upphandlingsfšrfarandet ska uteslutas som le- verantšr. SŠrskilt inte som deras priser Šr konkurrenskraftiga och att de sedan 20 Œr tillbaka haft ett gott samarbete med FolktandvŒrden. Det Šr inte sŒ att New Dent avstŒtt frŒn att ange vad och i vilken omfattning underle- verantšren ska anlitas utan de har missat att ange en uppgift som mŒste anses ringa i sammanhanget. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 25709-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Av anbudsunderlaget framgŒr inte att man efterfrŒgade originaldelar pŒ implantatstšdd protetik. I svaret frŒn FolkatandvŒrden hŠnvisas till ramav- talet, dŠr det inte heller framgŒr tydligt att originaldelar ska anvŠndas. FolktandvŒrden bestrider New Dents yrkanden och anfšr i huvudsak fšl- jande. FolktandvŒrden har genomfšrt upphandlingen i enlighet med princi- perna i 1 kap. 9 € LOU och upphandlingslagstiftningen i švrigt. New Dent har inte lŠmnat nŒgon uppgift om i vilken omfattning och till vad deras underleverantšr avses anlitas. FolktandvŒrden har inte haft mšjlighet att tillŒta komplettering av anbudet. Till fšljd av att New Dent inte har upp- fyllt samtliga skall-krav har anbudet rŠtteligen uteslutits och New Dent kan dŠrmed inte lida skada pŒ grund av FolktandvŒrdens eventuella brott mot LOU gŠllande utformandet av anbudsomrŒdet avseende implantat. Av FolktandvŒrdens svar pŒ inkomna frŒgor framgŒr med tydlighet vad som gŠller. SK€LEN F…R AVG…RANDET I en šverpršvningsprocess gŠller som huvudprincip att den part som gšr gŠllande att en upphandling Šr felaktig, pŒ ett klart och tydligt sŠtt ska ange pŒ vilka omstŠndigheter han grundar sin talan och att domstolens pršvning Šr begrŠnsad till de grunder som parten har Œberopat (R 2009 ref. 69). Det Šr sŒledes New Dent som har att visa att FolktandvŒrden har brutit mot de grundlŠggande principerna eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU samt att New Dent har lidit eller riskerar att lida skada till fšljd av detta. Det finns vanligtvis inte nŒgon lŒngtgŒende skyldighet fšr den upphand- lande myndigheten att kontrollera att lŠmnade uppgifter i sig Šr riktiga nŠr omstŠndigheterna i det enskilda fallet inte ger anledning att ifrŒgasŠtta riktigheten. Av likabehandlingsprincipen fšljer dock att en upphandlande 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 25709-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen myndighet inte kan efterge eller bortse frŒn sŒdana krav som uppstŠllts i fšrfrŒgningsunderlaget. Detta gŠller Šven om uppgifterna blivit kŠnda fšrst i samband med en šverpršvningsprocess. FšrvaltningsrŠtten har att ta stŠllning till om det av New Dent inlŠmnade anbud uppfyller det i fšrfrŒgningsunderlaget aktuella obligatoriska kravet. New Dent har anfšrt att de har fyllt i alla viktiga uppgifter om underleve- rantšren. Av fšrfrŒgningsunderlagets punkt 2.3.8 framgŒr att anbudsgiva- ren ska ange fšr vad och i vilken omfattning respektive underleverantšr ska anlitas. New Dent har i sitt anbud missat att ange detta. Fšrvaltnings- rŠtten finner sŒledes att FolktandvŒrdens bedšmning att New Dents anbud inte har uppfyllt skall-kravet i fšrfrŒgningsunderlagets Šr riktigt och att de genom att utesluta bolagets anbud frŒn utvŠrdering inte agerat i strid med de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠm- melse i LOU. Vad bolaget anfšrt om att fšrfrŒgan har varit otydlig och uppgiften ringa i sammanhanget fšranleder ingen annan bedšmning. New Dent har anfšrt att FolktandvŒrden borde ha begŠrt en komplettering. En upphandlande myndighet Šr emellertid inte skyldig att anvŠnda sig av mšj- ligheten att tillŒta en komplettering. DŒ New Dent inte har uppfyllt samtliga skall-krav i upphandlingen och dŠrmed inte kan komma att lida skada finner fšrvaltningsrŠtten inte anled- ning att pršva vad New Dent anfšrt om att det inte har framgŒtt att Folk- tandvŒrden efterfrŒgade originaldelar pŒ implantatstšdd protetik. FšrvaltningsrŠtten finner mot bakgrund hŠrav att New Dent inte har visat att FolktandvŒrden har brutit mot de gemenskapsrŠttsliga principerna eller reglerna i LOU. Ansškan om šverpršvning ska dŠrmed avslŒs. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 25709-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1A LOU). Charlotte Hedberg RŒdman Johannes Dahlman har fšredragit mŒlet. 5 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket