FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen KLAGANDE DOM 2011-06-09 Meddelad i Stockholm Mål nr 2622-11 Enhet 13 Sida 1 (5) KONKURRENSVERKET 2011 -06- 1 3 FC Trollhättan, 855900-7672 Tunhemsvägen 45 Edsborgs IP 461 43 Trollhättan MOTPART Arbetsförmedlingen 113 99 Stockholm SAKEN Avd Dnr Doss Aktbil -.J, Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 133484 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2622-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Arbetsförmedlingen genomför, med förenklat förfarande enligt LOU, en ramavtalsupphandling av Aktiviteter inom jobb- och utvecklingsgarantin samt jobbgarantin för ungdomar 2011, Af-2010/1748-92. Förfrågningsun­ derlaget omfattar 68 orter och för varje ort genomförs en upphandling. Det ekonomisktmestfördelaktigaanbudetförvarjeupphandlingavsesantas. I de upphandlingar där det bedöms krävas avtal med flera leverantörer för att säkerställa leverans av uppskattade volymer kommer rangordningen rak. av­ ropsordning att tillämpas. I tilldelningsmeddelade den 25 januari 2011 och bilagorna 1-4 redovisas bl a sammanställning, icke kvalificerade anbud, utvärdering och förteckning över samtliga vinnare. Justerat tilldelningsmeddelade den 26 januari 2011 avser upphandlingarna/orterna Malmö, Örebro och Östersund. FC Trollhät­ tan har inte kvalificerat sig till utvärdering. YRKANDEN M.M. FC Trollhättan (fortsättningsvis FCT eller föreningen) yrkar att Förvalt­ ningsrätten beslutar att upphandlingen skall göras om alternativt att upp­ handlingen får avslutas först sedan rättelse skett genom beslut att förening­ en ska erhålla tilldelning i enlighet med anbudet samt att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. FCT anför bl a följande till stöd för sin talan. FCT kan komma att lida skada eftersom grnnden för att inte anses föreningens anbud kvalificerat är felaktig. Arbetsförmedling­ ens beslut att förkasta föreningens anbud saknar grund. FCT har när det gäller 3.7 Samordnare svarat Jessica Johansson och Petter Andersson och anbudet bygger på 300 deltagare och innebär att kravet på en samordnare per 200 deltagare är uppfyllt. Arbetsförmedlingen hänvisar nu till att den ene samordnaren inte kan godkänns eftersom FCT inte visat att denne har FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen den erfarenhet som efterfrågas. Det synes vara en efterhandskonstruktion för att motivera sitt beslut att förkasta föreningens anbud. Föreningen har uppfyllt alla krav i upphandlingen. Arbetsförmedlingen har inte prövat FCTs anbud i enlighet med förfrågningsunderlaget och bryter mot princi­ pen om likabehandling. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till FCTs ansökan om överprövning. FCT har i sitt anbud endast presenterat samordnarerfarenhet för Jessika Johansson och har således avseende Petter Andersson inte uppfyllt kravet på information som visar att samordnaren har den erfarenhet som efterfrågas. Arbetsförmedlingen har kunnat godkänna endast en av de två offererade samordnarna. Därmed har FCT offererat för få godkända samordnare i för­ hållande till offererad volym. Arbetsförmedlingen har inte agerat i strid mot någon bestämmelse i LOU eller någon av de gemenskapsrättsliga principer­ na varför skäl för ingripande inte föreligger. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser 1 kap. 9 § LOU har följande lydelse. Upphandlande myndigheter skall be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 5 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att aktuell upphandling påbör­ jats efter den 15 juli 2010, att Arbetsförmedlingen meddelat en avtalsspärr Sida 3 2622-11 Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2622-11 enligt 16 kap. 6 § LOU och att förlängd avtalsspärr enligt 16 kap 9 § sam­ ma lag automatiskt gäller så länge handläggning pågår i förvaltningsrätten. Något skäl för förvaltningsrätten att meddela ett interimistiskt beslut för att förhindra att avtal ingås innan domstolens prövning är klar föreligger där­ med inte. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap 5 § LOU. Upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsebarhet. Förfrågnings­ underlaget ska vara formulerat på ett sådant sätt att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt. Kraven på leverantören och kraven i kravspecifikationen måste ha ett naturligt samband med och stå i rimlig proportion till det som upphandlas. De krav som ställs ska vara både lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet med kravet. Förvaltningsrätten kan inte, som FTC begär, besluta om rättelse som inne­ bär att föreningen ska erhålla tilldelning i enlighet med anbudet. Även om utrymmet för tolkningar av yrkanden i upphandlingsmål är mycket begrän­ sat, får dock FCTs ansökan också förstås som en begäran om rättelse på så sätt att dess anbud ska anses kvalificerat för utvärdering. I förfrågningsunderlaget under punkt 3.7 informeras om att en samordnare - som leverantören skall ha - kan ansvara för maximalt tio medarbetare (200 deltagare, se kap 3.5) och anges att anbudet skall innehålla informa­ tion om vem eller vilka som är samordnare och visa att samordnaren har den erfarenhet som efterfrågas. Arbetsförmedlingen har på den publika frågan om upphandlaren enbart vill en beskrivning av samordnarens erfa­ renhet eller även samordnarens CV svarat att "Anbudsgivaren väljer själv hur denne vill presentera informationen". I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2622-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I punkt 3.6 Personella resurser och kompetenskrav anges bl a att anbudsgi­ varens skall ha tillgång till personalresurser som uppfyller nedan angivna kompetenskrav och att arbetsförmedlingen inte efterfrågar namn och CV/meritförteckning förrän inför avtalstecknande. Arbetsförmedlingen har som grund för att FCT inte kvalificerat sig angett "Offererar för få samordnare i förhållande till offererad volym" och hänvi­ sat till förfrågningsunderlagets punkt 3.7 Samordnare. Arbetsförmedling­ ens svar på FCTs ansökan innebär att den grund som redovisats är en kon­ sekvens av att föreningen inte uppfyllt skall-kravet att visa respektive sam­ ordnares erfarenhet. För tydlighets skull hade Arbetsförmedlingen mycket väl kunnat redovisa det stegvisa resonemang som leder fram till att FCTs anbud förkastas. Av handlingarna i målet framgår emellertid inte att Ar­ betsförmedlingen, som FCT påstår, i kvalificeringsfasen har frångått vad som angetts i förfrågningsunderlaget eller brutit mot principen om likabe­ handling. Arbetsförmedlingen har haft grund för att förkasta FCTs anbud. FCT, som konstaterats inte uppfylla uppställt skall-krav, kan därmed inte anses ha lidit skada och föreningens ansökan kan därför inte vinna bifall. Skäl för ingripande enligt LOU saknas och ansökan om överprövning ska avslås. Föredragande har varit Kerstin Sandin. i!I!li SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND ;,JtV��"'!,:,.. Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överldagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU