FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE Scandinavian Safe AB, 556617-1319 Förrådsvägen 10 141 46 Huddinge MOTPART KONKURRENSVE ' 1 Mål nr 29636-14 z RKET ·1 ... Aktbil Förvaltningsrätten avvisar yrkandet om att förvaltningsrätten ska besluta att avtal inte får tecknas innan överprövningen har slutförts. Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. DOM 2015-01-21 Meddelad i Stockholm Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet Box 2218 103 15 Stockholm ':,. ,_, L--I...,�V i- Avd onr \<.Snr -,n1 r.n�_ � Ä.t •. SAKEN Offentlig upphandling - 1 -- FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dok.Id 569595 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29636-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet (Statens inköpscentral) genomför ramavtalsupphandlingen Säkra förvaringslösningar, 96-41-2014. Upphandlingen består av sex anbudsområden, A-F och avtal kommer att tecknas med max fem leverantörer för anbudsområde A och max tre för övriga områden. Statens inköpscentral har i tilldelningsbeslut den 28 november 2014 redovisat vilka leverantörer som tilldelats per delområde. Scandinavian har tilldelats ramavtal för anbudsområde F. YRKANDEN M.M. Scandinavian Safe AB (Scandinavian) ansöker om överprövning avseende delområde A och yrkar att avtal inte får tecknas innan överprövningen slutförts, att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudsutvärderingen görs om och bolagets anbud tas upp till utvärdering alternativt att upphandlingen av delområdet ska göras om. Statens inköpscentral bestrider yrkandena. Scandinavian anför till stöd för ansökan bland annat följande. Bolaget uppfyller kvalificeringskraven och har uteslutits från utvärdering av produkt och pris på felaktiga grunder. Statens inköpscentral har därmed brutit mot grundläggande upphandlingsprinciper. Bolaget lider ekonomisk skada. Scandinavian har i anbudet bekräftat att produkten uppfyller det ställda funktionskravet genom att acceptera de för produkten i Typfall 3 ställda ska-kraven. Bolaget har också bilagt ett sedvanligt produktblad i enlighet med krav i förfrågningsunderlaget och har därmed visat och bekräftat att produkten uppfyller gällande ska-krav. I förfrågnings­ underlaget har inte tydligt definierats var ett inre mått ska mätas. Att ställa krav på inre mått i ett nyckelskåp är ovanligt, det är yttermåttet som används för att bedöma om skåpet får plats. Kravet är oproportionerligt. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29636-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Det anges ett mått som inte är definierat och mätmetoden är inte fastställd. Kravet är därmed inte transparent. Det ställs krav på produktblad utan att det tydligt och stringent definieras eller regleras vilka uppgifter som ska framgå. Bolaget har inkommit med begärt material. Två foton som bifogas ansökan om överprövning visar att bolagets produkt för typfall 3 uppfyller ska-kraven. Bolaget uppfyller i text och bild kravet men utesluts från utvärdering av skäl som inte är likabehandlande eller proportionerliga. Statens inköpscentral bemöter Scandinavians påståenden med följande argument. Uteslutningen av Scandinavian är korrekt eftersom bolaget inte har uppfyllt ett av de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlaget. Enligt förfrågningsunderlaget framgick följande: Typfall 3: Nyckelsäkerhetsskåp, Bedömningsstorlek: - Invändigt djup 90 mm - Höjd 540 mm - Bredd 320 mm Vidare framgick Statens inköpscentrals accepterade tolerans för mått och volym, vilket var+/- 20 %. För att verifiera typfallen skulle ett produktblad bifogas anbudet för varje offererad vara. Enligt förfrågningsunderlaget ska det tydligt framgå av produktbladet att offererad vara uppfyller utformningskraven, här är mått på produktens invändiga djup relevant. Det står klar att Scandinavian har bifogat ett produktblad till anbudet, där står det endast: "Djup 200". Måttet på det efterfrågade invändiga djupet var 90 mm utgick Statens inköpscentral från att bolaget avsåg enheten millimeter (mm). Eftersom måttet på det invändiga djupet 200 mm, inklusive avdrag för accepterad tolerans på+/- 20 % dvs. 108 mm, vida översteg ska-kravet på 90 mm förkastades bolagets anbud. Det framgår tydligt av bolagets anbud inklusive produktblad att de inte uppfyller ska-kravet och den omständighet bekräftas även av bolagets yttrande, där de anger: "Av just 3 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM 29636-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen detta översända produktblad så framgår inte måttet 90 mm men genom kompletterande fråga skulle Staten kunnat nå ett förtydligande". Anbudet innehöll inte någon otydlighet, det framgick tydligt att anbudet inte uppfyllde aktuellt krav. Om Scandinavian hade fått förtydliga och komplettera sitt anbud så skulle detta medfört att ny information lämnats i upphandlingen som därmed skulle utgöra en otillåten komplettering i LOU:s mening. Statens inköpscentral har följt både transparens- och likabehandlingsprincipen; det framgår tydligt av förfrågningsunderlaget, vad produktbladet skulle innehålla samt vilka mått bedömningen skulle baseras på. Den nytillkomna informationen, i form av två foton, har inte lämnats före anbudstidens utgång varför Statens inköpscentral inte kan ta hänsyn till den utan att bryta mot förfrågningsunderlaget och LOU. Statens inköpscentral inte brutit mot LOU eller de grundläggande principerna som gäller för all upphandling. SKÄLEN FÖR AV GÖR ANDET För upphandlingen har gällt en s.k. avtalsspärr enligt 16 kap. 1 § LOU. Innebörden av avtalsspärren är att den upphandlande myndigheten inte får ingå avtal inom viss tid efter det att underrättelsen om tilldelningsbeslut har skickats ut. Av 16 kap. 8 § första stycket LOU framgår att om en ansökan om överprövning har gjorts, fortsätter avtalsspärr enligt 1 § att gälla under handläggningen i förvaltningsrätten (förlängd avtalsspärr). Genom bolagens ansökan om överprövning gäller en förlängd avtalsspärr under handläggningen i förvaltningsrätten. Bolagens yrkande om att förvaltningsrätten ska besluta om att avtal inte får tecknas innan överprövningen har slutförts ger därför inte anledning till någon åtgärd från domstolens sida. Yrkandet ska därför avvisas. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29636-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten kan besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om det vid prövningen av ansökan kan bedömas att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Med beaktande av både det som sökanden har anfört och det som den upphandlande myndigheten har svarat bedömer förvaltningsrätten att Scandinavian inte har visat att Statens inköpscentral har agerat i strid med LOU. Det finns därmed inte någon grund för ingripande med stöd av LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. lnformation om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Kaija Hultquist Rådman Kerstin Sandin har handlagt målet. 5 Ii - , , �& !· .f SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I<:lagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 2.