-··---·---· .. .:_,.::::.:�..:· ::.: I .l . Sida1 (13) . . FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 2014-04-28 5320-14 Meddeladi· Stockholm I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 15 SÖKAN DE MeritMedical SystemsAB, 556708-4115 Ombud: Advokaterna MorvaridDorkhanNilsson ochMagnusStålmarker samtjur.kand. MarionKronberg Baker & McKenzieAdvokatbyrå Box 180 101 23 Stockholm MOTPARTER 1.Stockholmsläns landsting 2. RegionGotland 20!4 -04- 2 8 �'. Avd Dnr KSnr Dok.Id472953 Postadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistock:holm@dom.se Expeditionstid måndag- fredag. 08:00-16:30 Företrädareför1 och2: LandstingsjuristenViktoriaSkog Stockholms länslandsting SLLJuridik ochupphandling Box22550 104 22 Stockholm SAKEN Offentligupphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövtring. Aktbil Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 11' .... .. 08-561 680 00 E-post: KONKURRENSVERKET Sid a2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5320-14 Allmänna avde�gen BAXGRUND OCH YRKANDEN M.M. StockholmslänslandstingochRegionGotland(landstingen) genomför . en upphandling av medicinska produkter(LS1208 -1107). Det ärfråga om ett öppetförfarande enligt lagen(2007:1091) om offentligupphandling (LOU). Produkternaär indelade i olika positioner eller positionsgrupper och den eller de leverantörer som erbjuder lägst pris inom varje kategori skaantas. Landstni gen harfattat tilldelningsbeslut den27februari2014 . MeritMedicalSystemsAB(Merit) ansökeromöverprövningochyrkari första hand attförvaltningsrätten skabeslutaatt upphandlingenfår avslutas först sed an rättelse hargjorts. Rättelsen ska bestå iatt landstingen vid en ny kvalificering ochutvärdering beaktar och antar Merits anbud avseende positionerna73 , 3 26 och3 27. I andra handyrkar Merit att upphandlingen skagöras omavseendedessapositioner.SomgrundangerMerit ikorthet följande. De produkter som erbjuditsuppfyller alla krav i upphandlingen. EftersomMerit erbjudit lägst pris skulle bolaget rätteligen ha tilldelats kontrakten avseende deaktuella positionerna . Om rätten anser attMer its anbud inteuppfyller alla krav må ste upphandlingen göras om eftersom förfrågningsunderlagetisådanafallinteharvarittillräckligt transparent. Landstingen anser attMerits ansökan o.in överprövning ska avslåso�h anförattupphandlingenhargjortspåett korrekt sättienlighetmedLOU. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Principer för offentlig upphandling Upphandlande mynd igheter ska enligt1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra I STOCKHOLM J.:.-:..:.•- •••.. •·... . ·- Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 53 20-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen upphandlingarpåett öppetsätt.Vjdupphandlingarskavidareprinciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten harbrutit mot någon av dessa principer eller mot någonannan bestämmelse iLOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rättenbesluta attupphandlingenskagörasomelleratt denf'ar avslutasförstsedan rättelsehargjorts.Detta:framgårav16 kap.6§LOU. Position 73 - arteriell förslutningsdevice Produkten och anbudsutvärderingen Den produkt som efterfrågas i denna delär enarteriellförslutningsdevice föryttre kompression, radialis. Det angesatt produkten ska ge möjlighet attinspekterapunktionsställetoch kunnagevarierattryck.Såvittframgår har landstingen förkastatMerits anbud med motiveringenattMerits produktintegerett varierattryckomarmenärblötellerpatientensvettas. Parternas argumentation i denna del Meritanför i huvudsakföljande. Landstingens påstående_ omMerits produktär oklart och grundar sig tydligen på en vag och obefogad oro i den expertgrupp som har testat produkteIJ.. Landstingen har integjort några kliniskatester iegentligmening.Detendasomkanhatestatsär detosterila varuprov som lämnatsin och det har i sådanafall skettutan ubt ildning eller instruktionerfrånMerit.Detfinnsingeninformationomhur ettsådanttest skulle ha gått till och sammantaget:framstår landstingensbedömning som otillförlitlig. Den erbjudnaprodukten kan ge ett varierattryck även om armenärblöt.Vidrätt användningfinnsdetingenriskföratt produkten ska släppafrån huden eller halka omkring. Produktenfixeras genom kontaktmedhudenmenocksågenomklisterbandsomgåromlott.Trycket ···r ., FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen kan enkelt varieras med hjälp av en spruta. Produkten används redan i flera länder och det finns inga kända klagomål om problem med fixeringen eller trycket.· I en annan upphandling har Stockholms läns landsting köpt en större modell av produkten och det har inte framkommit några klagomål på att fixeringen släpper om armen är blöt. Om det är av vikt borde kraven på användning i olika förhållanden dessutom ha specificerats _från början. Landstingen anför i huvudsak följande. Den produkt som efterfrågas ska kunna ge ett varierat tryck även· om armen är blöt eller svettig, eftersom detta kan uppstå vid normal användning. Landstingen har tagit in provexempiar av efterfrågade produkter, som sedan har bedömts av en expertgrupp. Vid tveksamhet om produktens funktion är rutinen att göra kliniska tester i större omfattning. Detta görs dock inte om produkten med tydlighet inte har avsedd funktion. Så är fallet med den aktuella produkten från Merit. Tejpen fästs på handleden och när huden blir blöt eller svettig släpper tejpen. Detta gäller även oth den först har fästs på torr hud. Den produkt som Stockholms läns landsting har köpt inom ramen för en annan upphandling är avsedd för brachialis och inte radialis. Den har en annan storlek, form och konstruktion och ett annat användningsområde. Förvaltningsrättens bedömning En upphandlande myndighet har allmänt sett stor frihet att själv utforma sin upphandling i fråga om förfrågningsunderlag och utvärderingsmodell. I detta fall har landstingen krävt att den efterfrågade produkten ska kunna ge ett varierat tryck. Det framstår som fullt rimligt och förutsebart att detta ska gälla vid all normal användning av produkten och rätten ifrågasätter inte att situationer med en blöt eller svettig ann hör till det normala. Det finns därför inget att invända mot kravet att produkten ska kunna ge ett varierat tryck även i en sådan situation. Kravet måste ha varit förutsebart för leverantörerna och f'ar anses följa direkt av förfrågningsunderlaget. Sida4 5320-14 I ·-:_-_·_- I --, . Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5320-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten kaninte se att. själva metodenför bedömning av om kravet äruppfyllt strid�r mot LOU ellerEU-rätten, vilketMerit inte heller gör gällande.Enupphandlande myndighet måste kwina kontrollera att de krav som ställs äruppfyllda och i dettafall har_ land stingen valtatt göra det med hjälp av en expertgrupp och, i tveksammafall, med kliniska tester. Såvittframgår har expertgrupperi. bestått avutvalda läkare och sköterskor. Förvaltningsrättenfinnerinteskälattfri ågasättadenanalys·avprodukten ·som expertgruppen hargjort. Detfinnsinget som talarför att bedömningen skulle vara osaklig eller att expertgruppen eller landstingen skulle ha tagit ovid kommande hänsyn. Detär visserligen något otillfredsställande att de tester och bedömningar som hargjort sär svåra att kontrollera i efterhand, men den problematiken görsig gällande i många siut ationer när en upphandlandemyndighet ska kontrollera om ett visstkraväruppfyllt. Det�an härfinnas skäl att påminna om att ävenförfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utform adefår godtas så länge de inte strider motLOU ellerEU-rättenGämför rätt sfalletRÅ 2002 ref. 50). Förvaltningsrätt en anser sul tligen att detMerit anför_ omatt en liknande produktgodtagitsienannanupphandlingintekantastillintäktföratt den nuaktuella produkten ska ansesuppfylla kraven i dennaupphandling. Sammantagethar det alltså inte framkommitatt landsit ngenbrutit mot LOU ellerEU-rätten i denna del. Det saknasgrundföratt besul taatt upphandlingen ska göras om eller rättas i fråga om denna position. Position 326 - uppdukningsset för Danderyd Produkten och anbudsutvärderingen Den produkt som avses� denna del är ettan�io set koronar. Det ärfråga omettsåkallatuppdukningssetsomskabeståavfleraprodukter, däribland .,I I... Sida6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5320-1 4 Allmänna avdelningen lakan och r ockar . Som gemensamtkravför uppdukningsseten angesbl. a. att patientlakan ska vara lättaatt drapera, ba bra uppsugningsförmåga och att materialetinte-skasläppaigenomvätska.Detskavaratätaskarvaroch lakanet ska vara dubbelt i mittenförbättre uppsugningsförmåga. Det ställs också vissa krav på rockarna i·setet, bl.a. att de ska haknybt and i sidan. Alla produkter i upphandlingen ska vidare var a hantebr ara och säkra. Såvittframgår har landstingenförkastatMerits anbud med motiveru;igen att den ebr judna produkten harför kort avstånd mellan akl anetsövre ände och jl umskhål samt att akl anet harför dålig absorpit on·. Nui förvaltningsrättenanförlandstingen dessutom att det lakån somMerit har ebr judit inte ärtillräckligt stort och att rockarnasknybt and lätt går av. Parternas argumentation i denna del Meritanför ihuvudsakföljande.Landstingenssynpunkter pålakanets storlek och r ockarnas knytbandframgår inte av tilldelningsbeslutet. Det kaninte var a tillåtet att för st under processen iför valtningsrätten åber opa nyaomständigheterochkravsomskälfördiskvalificering.Detstrider mot pr inciperna om likabehandling ochöppenhet, eftersom detinnebär att pr övningen av justMerits produkter fortsätter. Oavsett dettauppfyller de ebr judnaprodukternaallakrav.Lakanetharbraabsorpitonsförmåga.Det test som landstingen utfört kan starkt ifrågasättas. Det sägs ingenit ng om varmanhälltutvatteneller hur mycketavdettasomharabsorberats.Det finns heller ingen jämförelse med den vinnande lever antör ens lakan. Flera kunder uppfattar det ebr judna lakanet sombland debäs ta på marknaden. Tillverkaren har också mätt absorptionsförmågan, som uppgår till 4,8 ml perkvadratdecimeterpådenförsätrktaytanoch2,1 mlpåövrigaytor. Tillverkaren har själv deltagit i upphandlingen och ebr judit samma lakan. Det anbudet harinte uteslutits p. g.a. bir stande absorption. Landstingen har vidareinte angett vad som menas medbra absor ptionsförmåga och I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5320-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen _ bedömningen är därför godtycklig. När det gäller avståndet mellan lakanets övreändeoch.ljumskhålfinnsingauppgifter alls. Omrättenanseratt· lakanet inte uppfyller kraven har förfrågningsunderlaget därför sådana brister i transparens att upphandlingen i denna del måste göras om. När det g ä l l e r l ak a n e t s s t o r l e k h ar t i l l v e r k ar e n i nt y g a t a t t d e t är 2 4 0 x 3 3 0 c m . E n påstådd avvikelse på några få cm kan hur som helst inte utgöra grund för diskvalificering. Vad gäller rockarna är det oklart vilket krav landstingen· · hänför sig till när de anger att knytbanden lätt går av. Något krav som tar sikte på knytbanden går inte att utläsa av förfrågningsunderlaget. Vidare är landstingens påstående felaktigt. Rockarna anses vara bland de bästa på marknaden. De är tillverkade enligt hög standard och det finns i princip inga klagomål på att lmytbanden går sönder. Stockholms läns landsting har dessutom upphandlat de aktuella rockarna i en annan upphandling. Landstingen anför i huvudsak följande. Prövningen av ett anbud avbryts när man finner att ett krav inte är uppfyllt och man prövar då inte övriga krav. Tillföljdavöverprövningenharmandockgjortenfullständig prövning av Merits anbud. Lakanet har redan från börj an testats genom att man hällt ut 1 0 ml vatten och bedömt absorptionen. Testet har skett på den förstärka ytan runt punktionshålen och lakanet har inte uppfyllt experternas krav. Det äromöjligt att ersätta verksamma läkares och sjuksköterskors bedömning·vid klinisk användning med laboratorietester. Tillverkaren av lakanet, som deltagit med samma produkt, uppfyllde inte andra krav och absorptionsförmågan bedömdes därför aldrig. Vid den fullständiga prövning av Merits anbud som nu har skett har landstingen funnit att angiografilakanet, som ska vara 240 x 330 cm, endast är 240 x 325 cm. Ett for kort lakan ökar risken för att steriliteten inte upprätthålls. Inte heller rockarna uppfyller kraven eftersom lmytbandet lätt går av. I kravspecifikationen anges att produkterna ska vara hanterbara och säkra vilket rockarna inte har varit. Knytband som går av vid normalt påtagande är inte fullgoda. Rockarna har nyligen underkänts i en annan upphandling. ·1 I:·--. .. r.----------- S ida 8 FÖRVALTN IN GSRÄTTEN DOM 5320-14 Allmännaavdelnni gen Förvaltningsrättens bedömning Förvalnt ingsrätetnbörjarmedattprövafråganomlandsitngenharrättatt åber opa nya omständ ighe et r tli l stöd föra ttMe ri tsa nb ud ska förka sat s. Kam ma rrätet ni Stockholm harbed ömte tt lkni ande fa ll ochfun nit a t e n upphand anl de myndi ghe tunder e n öve pr rövnin gsp roce sskan ni v ända a tt denelverantörsomharansöktomöverprövninginet uppfylel rettkravi upphand il nge n, tr otsat tmy ndig he et nvid anb ud suvt ärde ringe nan set ta t så varfallet(se kammarrättensdomden30 maj2012 imålnr924-12).Idet måeltleddeinvändningentillattelverantöreninetansågsha liditskada. Medhänsyn itlldetatbedömerförvalntingsrättenattävenomsänt digheter som land sti nge nfö rfram försti förva ltnin gsrätte nka n pröva s, me n ni om ramenfördensåkalalde skadebedömningen.Prövningenskadärförbörja me d d e u r s p run gl i ga s k ä el n fö r d i skv a il fi ce ir n g, n ä m l i ge n a t t d e t e br uj d na laka net har för kor tav stånd me lanl vi ssa de lar oc hförd åil gab sorpit on. Förva ltni ngsrä tet n konsta te ra rat tMe rti har rätti a tt förfr ågning su nde r!=ll ge t inteinnehålel rnågonuppgiftallsomhur stortavsånt detmelanl lakanets öv re ände och luj mskhål ska v ara. Efte rsomin get sådant k rav fram går ha r la nd stinge ngj ortfe ls omh ar förkasat tMe ritsan bud pådenna g rund. När de t gälel r lakane tsa bsorpit onsförm åga konsat et rar förva lnt i ngsrät et n a ttde t krav somfram går av föfrr åg ning su nde ral ge tär a t al kane t ska va ra ab sobr e rande ochatt ab sopr it onsförmåg an ska va ra "b ra" . Vad somär e n "bra"absorpitonsförmågaärinet nännaredefinierat.Detatf'arantasha medfört e n re alt ivt st or otyd li ghe t och osäker he tför leve ra ntörerna. De n akt ue l al u p p han d il ng e n o mf a tta r sam t di i g t e t t s t o r t a nt a l o il ka produketr ochdetärförståeilgtattalalkrav inte harkunnat preciseraspå e ttfu llständigt tilfred ssält anl de sä tt. De sk iftande förhål lande n som I STOCKHOLM ···.1 I.:..·.·_,' -' S di a 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5320-1 4 Allmännaavdelnni gen förekommer id et ekon om si ka livet gör att även förf rågn ni gsund elr ag som in te är optimalt utf ormad ef'ar god tas un derför utsätnt ing att d e principer s ombär upp LOU ochEU- rät en ni tetr äd sförn är( seRÅ 2002 ref 50 ). Förvalnt ni gsrätten anser attdenoklarhetsomfinnsbeträffandekravetpå abs orption sförm åga ni te kan ans es va ras å allvarligatt kraveti s igstrid er m o t p r i n c pi e n o m ö p p e n h e t e l l e r m o t L O U i ö v r i g t . D e t fi n n s d är fö r i n t e skälför ni gripand em otu pphan dlni gen red an påd enna grund . När en upphand land e mynd ighetformu lerar ettv agtkr av mni s kar å and ra sdian utrymmetföratförkastaanbudetvdi:utvärderingen.Idettafallhar Meritgettni ettproduktbald.somvsiarattlakanest absorptionsförmågahar tes tast ochbefu n its vara4,8 ml per kv ad radt ec mi eter på d en förs tärkta ytanoch2,1mlpåövrigyta.Detfinns ingetsomtalarförattdettainte s kulle va ra en "b ra" abs orp tion sfö rm åga ellera tt lak anet inte skulle vara a bs o br e r and e. D e t f år an t a s att p r od u k bt l ad e t h ar g ett s i n t i l sl amm. ans m ed a nb ud e t G äm fö r punkt 1 1. 0 i an b ud s ni b j u dan ) . F ör v al tn ni gs r ä t t en finn e r d ärför att Merist anb ud in tebord e hafö rkastats påd enn a grund . Eft ers om anbud et in te b ord e hafö rkas tast fi nns d et i prni cips kälfö r. ingripand ee nligtL OU . Fö r at ingripand e skab il akt uel lt krävs d ockat t Meritharldi itellerkan kommaatt ldi askadaochidenadel invänder lands ti ngen al ltsåa tt Merist anb ud b ris ter även i and ra avs een den. Närd et gällers torleken påan giografilakan et yt cks part ern a vara överens omattdet enligtförfrågnni gsunderlagetskavara240x330 cm, även o� förvaltnin gsrä tt en end as t kanut läs a att d ets ka var a2 40-330 cm. Oav sett d et a visar prod u kbt lad etatt lakanetär 240x· 330 cm ochd et sakn as skäl attfri ågasätadennauppgift.ÄvenomdetexemplarsomMeritlämnatin skulehavaritnågracmkortareanserförvaltningsrättenatdet ni tefins I STOCKHOLM ' "I I----.· ..I '! I FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM A lml änna a vd elningen något som yt d erp åat t en så litenavv ikelse har någon egentil g bet yd else. A nbud et ka ndärm ed inteförk asat sp ågru nd a v al kanets storl ek. Närdetgällerrockarnasknybt andanserförvaltningsrättendäremotattdet ni t e h ar fr a m k o m mi t s k äl at t i fr å ga s ät ta e xp e rt gr up p e n s b ed ö m n i n g a t t d e �ltt gårav.Enilgtförfrågningsunderal getska alalprodukter varahanet rbara och säkra. Rockar och andra op erat ionstex tiil er ska vara lät at at t drap era och r ockarna ska ha k nybt and is di a n. Förva ltningsrät tenans er i likhetm ed landstingenattrockar medknytband somlätt gåravnärdeatspåintekan ,ap ses uppf ylal kra ven. Det at gäller oa vsetthur r ockarna harbed öm ts i andraupphandlingar.Meritharmotdenna bakgrundintekunnatvinna upph and lingen ifr åga om d enak tu el al p osi tionen och har såled es intelid it skadaavat anbudetharförkastats.Detsaknasdärmed skälföringrpi ande. Position 327 - uppdukningsset för Karolinska Produkten och anbudsutvärderingen Denpr odukt soma vsesär åter igen ett uppdukn ingsset iform a v olika produkter,däriblandrockar,trekanyler, varavenmed röd hylsa, ochen stickskyddad ska pl ell. Såvti tfr am går h ar l and stingenfö rka sta tM erits anb ud p å grund a vat t kany l sakna s ochatt skalp ellen sak nar st ickskydd. Nui fö r va lt ningsrät tenm enar anl d stingen ocksåa t spr utfa t och handdukar ipapperochtyginteharrättmåttochatt rockarnasknytband lätt gårav. Parternas argumentation i denna del Merti anförbla. .föjlande.Som anförtstdi igarebör rättenni tebeaktade nya omstä nd igheter s om land stingen äl ggerfr am .Oa vsettd eta uppfyller produkterna kraven.Enkanylskickadesinisätlletförtvåeftersomprovet endas t skulle an vän das ti llat bed öma kva litet och funkti on. D etta har d ock lagtstillgrundfördiskvalfii cering, vilketärfeaktl gi t.Ialal händelserär S di a 1 0 5320-14 Sida 1 1 F Ö R V A L T N IN G S R Ä T T E N D O M 5-3 2 0 - 14 Allmänna avdelningen det oproportionerligt att förkasta anbudet på denna grund. Den skalpell som har erbjudits är stickskyddad. Det bestrids att det endast skulle vara fråga om ett transportskydd. Landstingen hänvisar till Arbetsmilj överkets föreskrifter, men utan att ange vilken specifik föreskrift som åsyftas. Det framgår inte heller av förfrågningsunderlaget att någon viss föreskrift ska vara uppfylld. Det har över huvud taget inte preciserats vad som menas med en stickskyddad skalpell. Om landstingen hade önskat en skalpell med infällbart skaft eller eri. annan funktion borde detta ha angetts. Om Merit inte anses uppfylla kravet i denna del har förfrågningsunderlaget varit oklart och otydligt. Att sprutfat och handdukar avviker med några cm kan inte utgöra grund för att förkasta anbudet. Det är fråga om marginella och irrelevanta avvikelser och det vore oproportionerligt att utesluta anbudet. Landstingen anför bl.a. följande. I kravspecifikationen anges att setet i fråga ska innehålla tre kanyler varav en med röd hylsa. I Merits varuprov saknas en kanyl och kravet är därför inte uppfyllt. Bolaget har i övrigt skickat in två exemplar av t.ex. sprutor och rockar och inte förklarat varför man nu endast skickat in ett exemplar. Merits skalpell är inte stickskyddad enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter utan har endast ett transportskydd. Landstingen har inga krav på ett visst tekniskt utförande men skalpellen ska ha ett integrerat stickskydd enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter. De produkter s om erbj uds måste uppfylla gällande lagstiftning. Erbjudna . sprutfat samt han�dukar i papper och tyg har vidare fel mått. Enligt kravspeci:fikationen tolereras en viss angiven avvikelse men i detta fall är avvikelsen för stor. Storlekskraven finns bl.a. eftersom produkterna måste anpassas till befintlig utrustning. Kraven är därför inte irrelevanta. När det gäller rockarna går knytbanden lätt av, vilket har utvecklats tidigare. Förvaltningsrättens bedömning Rätten prövar först landstingens ursprungliga skäl för att förkasta anbudet. I STOCKHOLM .···•·• -·.---··-··-·•···=--:,.··... .. Si d a 1 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5320-1 4 I STOCKHOLM All männa avdel ninge n Avförfr ågn in gsu nderl age tfr amgår att pr over ska äl mnas på varor somär markerade medX iaritkelspecifikationen. OmXharmarkeratsendastför envissstorleklämnasprovendastpådenstorelken.Såvitträtenkanse går detinteattultäsavadsomgälelr närfleraidentiskavarorefterfrågas, t.ex. ett antallikadanakanyler.Detär oklart omdetisådanafallräcker medett pr ove le r omfler a ide ntiska pr ove r skaläm nas. Förfr ågni ngsun de rlage t ger dän ne d inte stödför a tt.för kastaMer its anb ud avseen de de n a position enb art på de ngru nden a tt e n kanyl saknas i varup r ove t. De t a gäle r oavsett omMeirtlämnatinfleraidentiskaprovetnär detgäler andraproduketr. När detgälel r skalpellerframgår detavkravspecfii kationenatt de skavara stickskyddade. De t ange s ocksåat t alla pr odu kter i upph andlni ge n ska var a säkraoch attmedicintekniskaproduketr samtderastilblehör och förpackningar ska var aCE- märk:t a oc h uppfyllal ag stftni ing e nil gt lage n (1993:584) ommedicinetkniskaprodukter samtdeföreskrftier som Läkemedelsverketfaststälel r, samtär tillämpligamedhänsyntagentill pr odu ketrn as avse ddaän damål. Se vidare punkt 2 ikr avspe cifika ti one n. F örvaltningsr ät et n konst ater� a tt8 a§ A br e tsmi jl över ke tsföre skrifter (AFS2005:1) stälerkravpåattvassaföremålsomär avseddaattanvändas på männi skor och· som kan kom ma i kontakt me d kroppsvä tskor ska var a .. . förse dda me de nfu nge rande ni et grer ad säke rhe tsfu nktion. Landsit ngen menaratMeritsskalpellsaknarett sådantinet greratstickskyddochMerit kan inet � se s ha visat på motsatse n. F örf rågningsunderl aget-in neh åller ni ge t utt ryckligt kr av på inet grer at sticksk ydd me n de tfi n sen hänvisning tlil tilämplgi aföreskrftier ochett allmäntkravpåsäkraproduketr.Rätet n anser därföratt landstni geninte kananseshabrutitmotLOUelelrEU­ r ät et n ge n o m a t t för k a s t a Me r i t s a nb u d me d h ä n v i s n ni g ti l l s t i c k s k y d de t . Efte rsomMe rits anb ud harför kasat ts på korre kt grun d saknas de t skälat t g ör ae n skadebe döm nni g. T rots de t konstaet rar för valtn ingsrätten attMer it I ··.-·.·.:.--··-·-·· . .. . I : :. ·.·.·.·: . 1 • �••.••I .··-�--...: I I Si d a 1 3 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM 5320-14 I STOCKHOLM Al l m än n a a v d el n ni g e n int e had e kunn at vinna upphandlingen avseend e d enakt uell a po siti onen, · eft er som rät teni likh et med l and sit ngenan ser atMe rits anbud in te uppfyll erkr aven ifr åga om s�t rleken på spr ufat t och han d du kar samt r o c karn a s k n yt b an d . A t t d e s s a o m s t än d i g h et e r k an pr ö v a s fram g år o van . Förvaltningsrättens slutsatser Sammanfattnin gsvi s anser fö r val tningsrä tet nat tl and st ingen inte har br utit motLOU ellerEU-rätenpådet sättsomMeritgörgällandeifrågaom positionerna73 och327.LandsitngenharhaftfogföratförkastaMerits an bu d avseend e d essa positioner. N är d et gäll er position326 bo rd e landstingenintehaförkastatMertisanbud pådegrunder som angets, men Meritharinteliditskadaeftersomanbudetskullehadiskvalfii ceraspåen an nangrun d . Me� its ansökan om överp rövning ska dä för r avsl ås. HURMAN ÖVERKLAGAR Detta avgör and e kan över k lagas. I nform ation om hur man överkl agarfin ns i b li a g a 1 ( DV 3 1 0 9 / l A L OU ) . J o han J an s s o n Förvalt ningsr ättsfiskal El isabet h Kornfe ld t harför ed ragit mål et. . ,•-- -- ..• .. •r- _, .••.••- 2. . detinte titan att sådanttillstånd meddelas går att; bedöma iik:tigb.et� av det slut som förvaltnirigsrättea har kommittill, -- do,:pen/beslutet. , _ · . · · _ _ _ _ _ förva:1t:ningsrätten har kommit till, de bevis som klaganden vill åberopa oclt vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 3. detäravviktförlednhigav rättstilliimpningen·attöverklagandet prövas av högre riitt, eller · I:tnålomöverprövningenligtlagen(2007:1091) omoffentliguppharidlfugelhlagen (2007:1092) om upphandling ino� oriu:ådena va� energi, transporterochposttjänsterfåravtalslutasinnan tidenförö_verklagao.deavrittensdomelle:t: _ beslut har löpt ut. I de fl.esi:a fall får avtal slutas närtio dagarharg�ttfråndetattriitteaavgjort· 4. detannats fuins.syMeili _ överklagandet ga skhlattpröva Om prövningstillstånd :inte meddelas står örvaltcingsrättens b�slut fast. Det är därför _ vissafallfåravtalsluta"somedelbartEtt - överklagande �v rättens avgörande får inte prövas sedrui avtai"Ji� slutits. ]:i,illständig viktigt att det klart och tydligt fr år av . : info=ation finns i 1 6 kapitlet i de ovan :angivna_ _ f öv�det tillkammarrätten varför man anser att prövuingstillstånd bör meddelas. gar _ _ __ I _ - _ - •·• · I SVERIGES DOMSTbLAR.·· .·:HURMAN ÖVERKLAGAR�:PRÖVNINGSTILLSTÅND ... ..'. . Den somvill överklaga fårval:tnio.gsrätt�s beslut skaskrivatill'KamruarriitteniStockholm. ·sktivelsen_skå do�k s.kicfu.s ·eU�t lämnas till förvaltningsiätten. · · Överklagandetskahakommitintill förvaltningsi:ätten inom tre veckor från den dag då klaga.ad� fick del av b�slutet Om . beslutet har meddelats vid en m�tlig . förhandling, eller det-vid en sådan förhandling harangettsnärb�lutet)rnmmerattmedd,$s, _ . skadocköverk1⁄4gru1dethakommitininomtre veckor p:ån den dag domstolc-:ns beslut meddelades� Tiden för övetkhgandet för offentlig part räknas fi:ån den dag beslutet meddelades. . Omsistadagenföröverklagandet.infallerpå lördag, söndag eller helgdag, midsommru:afto · julaftonellernyårsaftonräckerdetattskrivelsen kommerinnästavardag:. · Fö�att ett_överklagande skakw:ma tas ,;_PP i kammarrätten fordras.att prövningstillstånd meddelas. Knnrnarrätten lämnar prövrringstillstånd om 1. detfinnsrutledningattbet9ivla riktigheten av det slut som postadress, e-postadress och tclefo�ummer tillbostadenochmobiltelefo�Adress och telefonn�edillklagandensarbetsplats . ska också anges samt eventuell ann� adress åärlrhgandenlriw._nåsfördelgivning, Öm dessa uppgiftei; har lämnats tidig.u:e i målet - ochomdefortfarandeäraktuella.:...behöver ·_ de inte uppges igen. Om klagand� anlitar om.bud skaombudetsruuuo.,posta.dress;·e:. _ postadress, telefo=ummer till arb-etsplatsen ochmobiltelefonnummeranges.Omnitgon ·· _perso.i:J.-elleradressuppgiftändras,ska ändringen ut= dröjsmål anmäla.s till tli;n dom/beslut som överklagas med uppgift omförvaltningsrätte.ns Il3:0:lÄ målnummersamtd enforbeslutet, . _ . amg lana,· · · · - _ 3. 4. 5. Adressen till förvaltningsrätten framgår av ... ... · ·målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I · -· · www.domstol.se B�överNiflerupplysningar o:inhurman övetltlagatkanNivändaErtill · förvru.tningsrätten, . . -·-·- - I ., - •·-..-- - -- I . · Skri�elsen med Bve�klagande ska frin·ehålla 1. Klagandensperson-/orgapisationsnuinmer,. _ ag de skäl som klagmden anger till stöd för en _ begäran 6:ni prövnio.gstillstånd, den ändring avförvaltningsrättens . dom/beslut som klagind� vill få till stål+d, ·-... . I- I n, 2. · - ,. ··. - ···. - - ·, 1 ·- Jrnmrnartätten.