FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning I SÖKANDE Bevakningsföretaget Safe i Malmö AB, 556836-7295 Strömgatan 4 212 25 Malmö MOTPART Landskrona stad Stadshuset 261 80 Landskrona SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Sida 1 (6) DOM Mål nr 1636-15 2015 �04- 2 1 Meddelad i Malmö 2015 -04- 2 1 Aktb\l Avd Onr 1.,�nr Dok.Id 250133 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid Förvaltningsrätten avslår Bevakningsföretaget Safe i Malmö AB:s yrkande om ingripande enligt LOU. måndag - fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKEJ Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1636-15 BAKGRUND Landskrona stad genomför upphandling benämnd Bevaknings- och larm­ tjänster 2015. Upphandlingen genomförs enligt reglerna om förenklat för­ farande i LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 12 februari 2015 ska kontrakt tilldelas Götahus Hundbevakning AB. YRKANDEN OCH GRUNDER Bevakningsföretaget Safe i Malmö AB (Safe) begär överprövning av upp­ handlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska ogiltigförklara tilldelnings­ beslutet och tilldela bolaget uppdraget. Till stöd för sin talan anför Safe i huvudsak följande. Safe har uteslutits på felaktiga grunder. Bolaget upp­ fyller alla kvalificeringskrav och har lämnat det mest fördelaktiga anbudet. Staden hänvisar till att auktorisation saknas för värdehantering. Detta är korrekt, men Safe har redovisat att man ämnar använda Nokas Värdehante­ ring AB som underleverantör och det bolagets auktorisationsbevis är bifo­ gat upphandlingen. Staden hänvisar vidare till att Safe inte har ranking 3 enligt UC och inte har redovisat annan kreditbedömning. I anbudet har Safe klart och tydligt angett att det kan vara så att ranking 3 eventuellt inte kunde uppnås då företaget nyligen genomgått en koncembildning varige­ nom styrelsen blivit förändrad och rankingen ej kunnat uppnås. Vid den kontroll som bolaget gjorde innan anbudslämning uppnåddes ranking 3. Staden har varken begärt förtydligande eller på annat sätt tagit hänsyn till dessa faktorer trots att bolaget redan från början angivit att eventuell för­ ändring av rankingen kunde ske och vad det i så fall berodde på. Landskrona stad yrkar i första hand att förvaltningsrätten avskriver målet och i andra hand att förvaltningsrätten avslår begäran om överprövning. Till stöd för sin inställning anför staden i huvudsak följande. Landskrona stad har inte förkastat Safes anbud på grund av att Safe inte har auktorisa- I MALMÖ Avdelning 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 1636-15 tion för värdehantering, utan har endast kommenterat att så är fallet. Anbu­ det har diskvalificerats på grund av att anbudsgivaren inte uppfyller punk­ ten 2.3 i förfrågningsunderlaget gällande ekonomisk och finansiell ställ­ ning. Vad Safe anfört om att "I anbudet har Safe klart och tydligt angett att det kan vara så att ranking 3 eventuellt inte kunde uppnås då företaget ny­ ligen genomgått en koncembildning och att styrelsen därigenom blivit för­ ändrad och rankingen ej kunnat uppnås" och "Vid den kontroll företaget gjorde innan anbudsinlämningen uppnåddes ranking 3", har efter genom­ gång av anbudet inte.kunnat verifieras. Av anbudet framgår endast uppgif­ ten att Safe uppger att man uppfyller kraven enligt punkten 2.3, utan någon kommentar eller hänvisning till bilaga. Vid stadens kontroll hos UC den 5 januari 2015 har det framkommit att Safe w1der år 2014 varierat mellan ranking 1 och 2. Det framgår tydligt under punkten 2.3 att anbudssökande på annat sätt än genom UC kan styrka företagets ekonomiska och finansi­ ella stäUning. Anbudssökande ansvarar själv för att kontrollera om likvär­ dig bevisning behövs och ska i så fall styrka kravet på annat sätt. Om före­ taget inte uppfyller kravet på ranking kan företaget åberopa annat företags ekonomiska kapacitet. Eftersom Safe inte har styrkt sin ekonomiska och finansiella ställning eller inkommit med någon förklaring till varför UC 3 inte har uppnåtts har anbudet rätteligen förkastats av staden. Safe genmäler i yttrande att det enligt bolaget är klarlagt att man lämnat begärda handlingar samt att de skäl som Landskrona stad angett inte är tillräckliga. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida4 1636-15 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propo1iionalitet iakttas. Av 16 kap.4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip end­ ast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Förfrågningsunderlaget i relevanta delar I förfrågningsunderlaget anges under punkten 2.3 Krav på anbudsgivarens ekonomiska och finansiella ställning följande. Anbudsgivare ska ha god ekonomisk och finansiell ställning samt vara fri från skuld för svenska skatter och sociala avgifter. Anbudsgivare ska ha minst ranking 3 enligt UC eller på annat sätt styrka företagets ekonomiska och finansiella ställning. Anbudssökande ansvarar själv för att kontrollera om likvärdig bevisning behövs och ska i så fall styrka kravet på annat sätt. Ranking hos UC kontrolleras av den upphand­ lande myndigheten. Om företaget inte uppfyller kravet på ranking kan företaget åberopa annat företags ekonomiska kapacitet. Intyg om att anbudssökande kommer att förfoga över de nödvändiga resurserna, t ex genom koncerngaranti eller liknande skall lämnas tillsammans med anbudet (Se LOU 11:12). Åtagan- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1636-15 IMALMÖ Avdelning 1 det från det andra företaget skall avse hela avtalsperioden inkl. förläng­ ningar och gälla såsom för eget åtagande. Den upphandlande myndigheten kommer att göra en individuell bedöm­ ning av företagets kreditvärdighet utifrån uppställda krav och inlämnade uppgifter. Anbudsgivare som inte driver sin verksamhet i Sverige ska till anbudet bifoga motsvarande bevis från det land där anbudssökande driver sin verk­ samhet. Nystartade företag eller företag under bildande, som inte omfattas av rankingsystemet, ska bifoga handlingar som styrker att företaget har begärd ekonomisk och finansiell stabilitet. Kommunen kommer att analysera de bevis som lämnas för att bedöma om anbudssökande kan anses uppfylla beställarens krav. Förvaltningsrättens bedömning Inledningsvis noteras att Landskrona stad anser att målet ska avskrivas. Det kan dock konstateras att det i målet över huvud taget inte har fram­ kommit omständigheter som utgör grund för att avskriva målet. Safes an­ sökan ska således tas upp till prövning. Safe gör gällande att Landskrona stad har brutit mot LOU genom att felakt­ igt förkasta bolagets anbud. För att konkurrens ska kunna ske på lika villkor krävs ett klart och tydligt förfrågningsunderlag. Av förfrågningsunderlaget ska det framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte tillgodoser dessa krav får inte antas. Landskrona stad har vid sin granskning av Safes anbud gjort bedömningen att det i förfrågningsunderlaget under punkten 2.3 uppställda obligatoriska kravet på ekonomisk och finansiell ställning inte är uppfyllt. Det har inte framkommit att staden i denna bedömning avvikit från förfrågningsun­ derlaget, tagit ovidkommande hänsyn eller på annat sätt agerat i strid med FÖRVALTNINGSRÄTTEN !MALMÖ Avdelning I DOM Sida 6 1636-15 LOU. Enligt förvaltningsrättens mening visar inte vad Safe anfört och åbe­ ropat att bolaget uppfyller det aktuella kravet och att Landskrona stad bru­ tit mot LOU genom att förkasta anbudet. Mot bakgrund härav och då Safe inte heller i övrigt anfört omständigheter som utgör grund för ingripande mot upphandlingen ska ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då ldaganden fick del av beslutet. Otn beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överldagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överldagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte uta11 att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det airnars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till ka:mrnarrätten varför 1nan anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer satnt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut sotn klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut hat löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal hat slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www,domstolse 2. kommit till, 3. 4. det är av vikt för ledning av