LÄNSR ÄTTENI BESLUT ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2009 =09-" 2 4 Meddelat i Linköping SÖKANDE Grundels Fönstersystem & Måleri AB, 556447-4038 Flygfältsvägen 1 652 30 Karlstad Ombud: Advokat Madeleine Sifvert Advokatfinnan NOVA AB Grev Turegatan 14, 4 tr 114 46 Stockholm MOTPAR T Bostadsbolaget i Mjölby AB, .556041-4749 Box 294 595 23 MJÖLBY Målm 2995-09 E Rotel 5 Sida 1 (5) Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling (LOU); nu fråga om interimistiskt beslut samt vilandeförklaring Genom tilldelningsbeslut daterat den 14 september 2009 informerade Bo­ stadsbolaget i Mjölby AB (nedan Bostadsbolaget) att Bostadsbolaget kommer att anta Nordic House Construction AB (nedan Nordic) som total­ entreprenör på projekt avseende komplettering befintliga isolerrutor med energiglas vid Prästgårdslidens bostadsområde i Mjölby. Grundets Fönstersystem & Måleri AB (nedan Grundels) ansöker om över­ prövning av Bostadsbolaget i Mjölby AB:s tilldelningsbeslut av den 14 september 2009 avseende nämnda upphandling. Grundels yrkar att länsrät­ ten skall besluta om att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har skett på så sätt att anbud från Nordic utesluts från prövning i upphandling­ en eftersom anbudet inte uppfyller i förfrågningsunderlag och anbudsfor­ mulär uppställda skall-krav. Grundels yrkar vidare att länsrätten omedel­ bart beslutar att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har be­ slutats samt att målet vilandeförklaras i avvaktan på länsrättens prövning av yrkandet att ogiltigförklara Bostadsbolagets beslut att avbryta upphand­ lingen. Dokld 84133 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 10 00 013-25 11 40 E-post: lansratteniostergotland@domse Expeditionstid måndag fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN BESLUT 2009 =09= 2 4 Sida 2 2995-09 E Till stöd för sin talan anför Grundels bl.a. följande. Nordics anbud uppfyl­ ler inte i förfrågningsunderlag och anbudsformulär uppställda skall-krav. Enligt förfrågningsunderlaget, punkten AFB.31, gäller följande angående anbuds form och innehåll: "Redovisning av anbud skall ske i enlighet med redovisad anbudsformulär." Vidare framgår av punkten AFB.511 bland annat följande angående uppgifter från skatt- och kronofogdemyndigheten: "Bostadsbolaget i Mjölby AB får inte anta ett anbud om inte anbudsgiva­ ren är registrerad i aktiebolags-, handels-, föreningsregistret eller registre­ rad för redovisning och inbetalning av mervärdesskatt, innehållen A-skatt och arbetsgivaravgifter." "B får förkasta ett anbud om anbudsgivaren inte fullgjort sina åligganden avseende svenska skatter och sociala avgifter." "Redovisning i anbudsformulär." Därutöver anges i anbudsformuläret: "Skatte- och registreringsbevis enligt bilaga blanketter från Skattemyndig­ heten skall redovisas." Grundels har bifogat den aktuella blanketten från Skatteverket, ifylld av Skatteverket. Grundels anbud uppfyller således ställda skall-krav. Nordic har däremot inte bifogat blankett från Skatte­ myndigheten, vilket är ett skall-krav i upphandlingen. Nordic har endast bifogat uppgifter om vilken F-skatt bolaget har att betala 2009 och 2010. Det framgår inte heller på annat sätt av Nordics anbud att Nordic är regi­ strerat i organisationsnummerregistret, som arbetsgivare, för mervärdes­ skatt osv. Någon uppgift om restförda skatter och avgifter framgår inte heller. Nordics anbud uppfyller således inte ställda skall-krav. Eftersom Nordics anbud inte uppfyller ställda skall-krav borde anbudet rätteligen ha förkastats av Bostadsbolaget, eller i vart fall diskvalificerats från deltagan­ de i anbudsutvärderingen. Genom att istället pröva, och anta, Nordics an­ bud, har Bostadsbolaget brutit mot LOU. Det föreligger dänned skäl att bifalla Grundels ansökan om överprövning. - Grundels riskerar att lida skada på grund av Bostadsbolaget brott mot LOU. Hade Bostadsbolaget genomfö1i upphandlingen på ett korrekt sätt, skulle Grundels anbud ha antagits som leverantör. Det innebär att Grundels vid en korrekt genomförd LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN BESLUT 2009 =09� 2 4 Sida 3 2995-09 E upphandling skulle komma att erhålla intäkter som Grundels nu riskerar att gå miste om. Grundels kan således komma att lida skada på grund av Bo­ stadsbolagets brott mot LOU. - Mot bakgrund av vad som anfö1is, den skada Grundels kan komma att lida samt den skadeståndsprocess i allmän domstol som kan bli fö\jden av att Bostadsbolaget avslutar upphandlingen, föreligger skäl för länsrätten att omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Bostadsbolaget har härefter i yttrande anfö1i att Bostadsbolaget med an­ ledning av brister i förfrågningsunderlagct har beslutat att avbryta upp­ handlingen samt att ny upphandling kommer att påbörjas senare. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE I 1 kap. 9 § LOU stadgas följande. Upphandlande myndigheter skall be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke--diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfö1i att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is. - Rätten får orne­ delbaii besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Regeringsrätten har i rättsfallet RÅ 2005 ref 17 uttalat bl.a. följande. Ett intermistiskt förordnade enligt LOU är, med beaktande av den s.k. tioda- LÄNSRÄTTENI BESLUT ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2009 =09- 2 4 garsfristen, ofta nödvändigt för att kunna genomföra en överprövning. Det interimistiska förordnandet med stöd av LOU skiljer sig således i detta hänseende från inhibition eller motsvarande beslut med stöd av 28 § för­ valtningsprocesslagen (1971:291), där det normalt förutsätts att en viss sannolikhetsbedömning av den slutliga utgången i målet har föregått beslu­ tet. Länsrätten gör följande bedömning. Grundels Fönstersystem & Måleri AB får anses ha uppvisat en faktisk grund för sin begäran om överprövning. Enligt länsrättens bedömning medför ett beslut om att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats, inte sådana negativa konsekvenser för Bostadsbolaget i Mjölby AB att de överväger fördelarna för Grundels Fönstersystem & Må­ leri AB. Länsrätten finner mot dem1a bakgrund skäl föreligga att besluta om att upphandling avseende komplettering befintliga isolenutor med energiglas vid Prästgårdslidens bostadsområde i Mjölby inte får avslutas genom kontraktstecknande innan länsrätten förordnar am1at i målet. Länsrätten fim1er vidare skäl för att vilandeförklara målet i avvaktan på länsrättens beslut i mål nr 3031-09 gällande överprövning av Bostadsbola­ get i Mjölby AB:s beslut att avbryta upphandlingen avseende komplette­ ring befintliga isolenutor med energiglas vid Prästgårdslidens bostadsom­ råde i :Mjölby. LÄNSRÄTTENSAV GÖRANDE Länsrätten, som senare kommer att avgöra målet i sak, förordnar att Bo­ stadsbolaget i :Mjölby AB:s upphandling avseende komplettering befintliga isolenutor med energiglas vid Prästgårdslidens bostadsområde i Mjölby inte får avslutas genom kontraktstecknande innan något annat har beslutats. Beslutet gäller omedelbart och tills länsrätten beslutar annat i målet. Sida 4 2995-09 E LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN BESLUT 2009 =09- 2 4 Sida 5 2995-09 E Länsrätten vilandeförklarar målet i avvaktan på länsrättens beslut i mål nr 3031-09 gällande överprövning av Bostadsbolaget i Mjölby AB:s beslut att avbryta upphandlingen avseende komplette1ing befintliga isolenutor med energiglas vid Prästgårdslidens bostadsområde i Mjölby. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1d) -\ rin C Jt: . , @E& 3 6 Den son, vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midso1nmarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer ii1 nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten ford.ras att prövningstillstånd meddelas. Karnmarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till änciring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kanunarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postaciress och telefonnummer. Dessutom skall aciress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller aciressuppgift änd.ras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnurruner samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den änciring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Ad.ressen till länsräi:ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nu1nrner. D Q ro0 0N SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga